Toch nog een keer in Nijmegen slapen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Toch nog een keer in Nijmegen slapen - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Toch nog een keer in Nijmegen slapen

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

20 Juni 2011 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Wie had dat nu gedacht? Toch nog een keer slapen in het Nijmegen ziekenhuis. Ik had gedacht en vooral gehoopt dat dit niet meer zou gebeuren, maar helaas. Met helaas bedoel ik vooral dat ik liever thuis was geweest bij mijn zusjes. Op dit moment vind ik het helemaal niet erg om in Nijmegen te zijn en ook voor papa en mama is het alleen maar goed. Het rare van in Nijmegen opgenomen liggen is dat je veel mensen tegenkomt die je lang niet hebt gezien. Daarmee bedoel ik het personeel wat op de afdeling Q2 de Zee werkt. Ik geloof dat het eerste uur minimaal vijftien mensen even gedag hebben gezegd. En dit terwijl er maar vijf daadwerkelijk op mijn kamer hoefde te zijn. Het rare is dat iedereen vrolijk gedag komt zeggen, maar niemand blij is om mij te zien. Tenminste niet liggend in een ziekenhuisbed. “Goh, je bent toch bijna klaar?” is een veelgehoorde uitspraak. Daarnaast merk ik dat ik ook wel indruk heb gemaakt op deze afdeling. Ook dat is niet positief, maar goed, dat kunnen we toch niet meer veranderen. Iedereen die meer dan een jaar op de afdeling werkt weet nog heel goed wie ik ben en wat ik allemaal heb meegemaakt. Dat maakt een diepe indruk op ons. Ik zal jullie nu even vertellen hoe ik in Nijmegen terecht gekomen ben.
Afgelopen nacht is de koorts de hele tijd gebleven. Hoog in de 38 of laag in de 39. Vanmorgen ging het gelukkig wat beter en zakte mijn temperatuur naar laag in de 38. Er zat vooruitgang in. Dan moet er natuurlijk overleg gepleegd worden over hoe nu verder. De dokters kwamen kijken en waren redelijk tevreden. Echt een duidelijk beeld kon er niet gegeven worden en dus was ook niet duidelijk hoelang de opname zou duren. In Eindhoven is het natuurlijk een beetje lastig omdat ik dan opgenomen lig op de afdeling waar mama werkt. Dit is voor niemand een prettige situatie. Voor ons niet en voor de collega’s niet. De vorige opname is papa steeds bij mij gebleven, maar mama wil natuurlijk ook graag dicht bij mij zijn en dus werd er in goed overleg besloten dat ik naar Nijmegen zou vertrekken.
Nu is het zo dat als je opgenomen ligt in het ene ziekenhuis en je naar een ander ziekenhuis gaat, je verplicht met de ziekenauto moet. Dit in verband met verantwoordelijkheid en zo. Ik lag vanmiddag dus lekker te slapen, want echt veel energie heb ik nog niet. Toen vertelde papa ineens dat ik wakker moest worden, want de ziekenauto kwam eraan. Ik schrik me eigen een hoedje. Ik wist niet dat het zo slecht met mij ging. Daar moest ik natuurlijk wel even van huilen. Gelukkig wisten ze mij een beetje te troosten, maar pas toen ik samen met mama in de ziekenauto zat en ik merkte dat deze op het gemakje reed, was ik echt gerust gesteld.
In Nijmegen hadden ze inmiddels kamer 20 voor mij gereserveerd. Natuurlijk moeten de dokters dan weer veel weten en ben ik weer meerdere keren onderzocht. Dan merk je ook dat het fijn is dat je nu in Nijmegen ligt, want ze hebben daar toch ook weer de nodige vragen omtrent mijn persoontje. Hoe kan het dat ik nu 3 keer op rij een longontsteking heb? Wat is het beestje dat deze longontsteking veroorzaakt? Hoe kunnen we voorkomen dat ik niet nog een keer een longontsteking krijg? Allemaal vragen waar ze morgen mee aan de slag gaan. Tenminste, morgen vindt er eerst overleg plaats tussen de oncoloog, de longoloog en de infectioloog. De belangrijkste vraag die ze eerst willen beantwoorden is: Hoe belangrijk is het om te weten welk beestje er voor zorgt dat ik steeds zo ziek word? Met andere woorden, kan het volstaan met mij op dit moment beter maken en mij eventueel te ondersteunen voor de komende zes weken of moeten ze mij helemaal door de molen halen om zeker te weten wat er nu speelt? Dit laatste is natuurlijk voor mij het minst prettig, want dat betekent meer onderzoeken en eventueel straling van bijvoorbeeld een CT-scan. Ik heb mijn energie zelf al heel hard nodig, dus ze willen ook zoveel mogelijk rust aan mijn lijfje. Gelukkig hoeven wij niet te beslissen en laten we dit lekker aan de dokters over.
Ondertussen lig ik lekker te slapen. Het is een heel verschil met gisteren. Mijn temperatuur is verder gezakt en zelfs al onder de 38 graden geweest. Ik lig weer aan de monitor en mijn hartslag is zo’n beetje de helft van wat het gisteren was. Wel kun je merken dat ik het moeilijk heb met ademen en met het opnemen van zuurstof. Als ik lig te slapen hoor je allemaal rare geluiden en je kunt zien dat ik moet werken, terwijl ademhalen normaal toch een automatisme is. Daarnaast kun je het zien aan mijn saturatie. Dat is het zuurstofgehalte in het bloed. Normaal ligt deze bij mij rond de 100 of 99%. Nu zie je dat ik dat niet haal. Het schommelt zo’n beetje tussen de 94 en 96%. Dat is wel balen, want nu moet ik ook slapen met een saturatiemeter om mijn grote teen. Nu weten jullie dat ik heel makkelijk ben in het ziekenhuis en heel veel toelaat, maar ik heb wel zo’n hekel aan een saturatiemeter. In het verleden heb ik daar wel eens een wondje van op mijn teen gekregen en dat ben ik nooit vergeten. Ik moest dan ook heel hard huilen en was oprecht kwaad toen dat ding om mijn teen werd gedaan. Papa heeft nog een sok om de voet gedaan en mama is bij mij komen liggen. Dit alles was nog niet genoeg. Ik wilde geen dekens over me heen en ik hield mijn voet in de lucht. Papa heeft toen een kussen voor mijn voet gemaakt en mama heeft de dekens zo gelegd dat ik helemaal onder de dekens lig, behalve mijn voet met dat ding. Zo ben ik toch in slaap gevallen en wacht ik af wat de dag van morgen weer gaat brengen.

Groetjes Janske

• 20 Juni 2011 - 21:10

Ellen:

Ook ik schrok me een hoedje! Gelukkig is het niet om een erge reden zoals iedereen denkt! Slaap lekker lieve meid, hou je taai en veel beterschap! Dan horen we het morgen wel weer!
    Veel liefs

• 20 Juni 2011 - 22:14

Opa Ijsje Oma Tumtum:

De beste plaats voor jou is natuurlijk thuis , maar dat er nu door 3 logen gekeken wordt waarom jij binnen 2 maanden 3x longontstekeing hebt gekregen ben je nu in Nijmegen op de juiste plaats.
    Want dat kon zo niet blijven duren , niet eten en koud hebben , dan is er iets niet in orde vandaar dat wij er best blij mee zijn dat je daar ligt.
    Zodat ze voor jou een manier vinden om de laatste 7weken van behandeling dragender te maken.
    1 rugzak (sondevoeding) is genoeg ballast voor jou.
    Heel misschien komen wij of 1 van ons morgen effen kijken naar ons Janske.
    Slaap lekker

• 20 Juni 2011 - 22:35

Joli Claes:

Ha Janske en familie.

Wat een tegenvaller toch weer.
    Maar je kunt nu nergens beter liggen dan in Nijmegen.
    Alle denkbare "logen" bij de hand.
    Laat ze maar flink denken, overleggen en werken aan jou gezondheid.
    Dan zullen ze vast wel een oplossing vinden.
    Ondertussen doe jij het lekker rustig aan en laat je je maar eens flink verwennen.
    En dat vervelende ding aan je teen mag er vast snel weer af.
    Hou je taai allemaal en slaap lekker.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxx

• 20 Juni 2011 - 23:17

Tante Door Ome Nol:

hallo super janske
    wat een vervelend bericht weer voor je en papen mama

als we allemaal een heel klein beetje van je konden'
    over nemen dat deden we dat allemaal heel graag
    dan had jij en papa en mama het niet zo zwaar
    maar helaas we zijn geen dokters zullen in ieder geval extra een kaarsje voor jullie laten branden.
    maar je moet het jammer genoeg zelfs doen en met de hulp van de dokters daar
    maar dat gaat wel lukken
    heel veel groetjes aan je papa en mama en je zusjes
    en dat je weer vlug weer naar huis mag
    gr tante door en ome nolleke

• 21 Juni 2011 - 05:21

Lambert En Tineke:

Goedemorgen Janske,

Ik hoop dat je goed geslapen hebt vannacht, want dat kleine lijfje van jou heeft het wel te verduren zeg. En dan is uitrusten toch wel héél hard nodig. Wellicht komen de artsen er snel achter waarom je nu alwéér longontsteking hebt!! En hopelijk kunnen ze er een goed medicijn voor vinden, zodat jij je weer wat beter voelt, en dat je snel naar huis kunt !!!
    Lieve Janske, hou je goed!

Liefs van ons

• 21 Juni 2011 - 05:28

Karin:

Hoi lieve janske en fam.Hopelijk een goede morgen en hebben jullie een beetje kunnen slapen?Vandaag weer een spannende dag wat er weer komen gaat maar wij hier en met vele andere zetten de kaarsen weer aan en denken weer aan jullie zodat we jullie snel in heeze zien.Vele groetjes en knuffels.

• 21 Juni 2011 - 06:26

Willeke:

Goedemorgen Janske en papa en Mama, Hopelijk heb je goed geslapen, en kom je vandaag weer meer teweten. Is toch wel weer schrikkken, die laatste weg naar de top van de berg is toch wel zwaar hoor. Maar jullie kunnen het. En wat gezellig in de tuin met die trampoline, kun je weer lekker springen.
    Meisje hoe je goed, veel sterkte en besterschap. Wij denken aan jullie.
    Groetjes Willeke

• 21 Juni 2011 - 06:46

Annelies:

Hoi Janske,

Jij kent mij niet, maar jouw ouders zullen mij vast en zeker wel kennen van Haisjo.
    Graag wil ik toch even laten weten dat ik al geruime tijd een stille meelezer ben en ik erg met iedereen meeleef. Potdomme zeg, weer in het Nijmeegs ziekenhuis. Uit eigen ervaring weet ik dat het werken in het Radboud best leuk is en dat er een heel mooi kinderziekenhuis is, maar daar kan je maar beter geen gebruik van hoeven maken. Gelukkig wordt er goed op je gelet en ik hoop dat je heel snel weer naar huis mag en lekker mag fietsen en springen op de trampoline samen met jouw zusjes.

Heel veel beterschap en ik heb zo ontzettend veel bewondering voor de gehele familie Beks, met recht SUPER Beks.

Groetjes, Annelies

• 21 Juni 2011 - 06:58

Meike En Leanne:

Hoi grote zus,
    hoe is het in het ziekenhuis?
    Wij hebben net Lieke naar school gebracht.
    Nu ben ik met Bessum aan het spelen en Dora aan het kijken.
    Doe jij de groetjes aan Dora? Want die zag ik bij jou in bed liggen.
    Ook de groetjes voor papa en mama en een kus en een dikke knuffel.
    Groetjes van Meike

• 21 Juni 2011 - 07:24

DORRY:

HOI HUMMEL EN FAM.
    DIT HAD NIEMAND VERWACHT ,MAAR WAT NIET IS KAN KOMEN ZO ALS WE ZIEN NONDE JU.
    MAAR JIJ LIGT WEL OP DE GOEDE PLEK MET HELE GOEDE DOKTERS EN VERPLEEGKUNDIGEN EN ANDER PERSONEEL.
    IK HOOP DAT ER WAT ZINNIGS UITKOMT ?IETS WAAR ZE WAT MEE KUNNEN.
    JULLIE MOETEN WEL VERTROUWEN OP AL DAT PERSONEEL ,WANT ZIJ ZIJN ZO KUNDIG.
    IK GA ME NU OP DAT BEESTJE WERPEN WAT FIKKEN AANGAAT.
    VOOR BEENMERG BLOED EN DALING KOORTS HEEFT SINT JAN GOED ZIJN BEST GEDAAN MEISJE.
    IK SMIJT WEER EEN KLODDER ENERGIE KRACHT N HET LUCHTRUIM .OOK EEN DIKKE KLONT LIEFDE
    ALS IK HARD SMIJT KOMT DAT OP KAMER 20 Q2 DE ZEE EN HUMMEL DAT HELPT HOOR ,IK DOE ER OOK WAT FANTA BIJ IS NOOIT WEG EEN MOOI MIDDEL OM JOU OVEREND TE HOUDEN IK SPREEK UIT ERVARING NOU JANSKE EN FAM KEI VEEL STERKTE BLIJF ERIN GELOVEN HOE MOEILIJK HET OOK IS EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 21 Juni 2011 - 08:13

Wilma Van De Vin:

Hoi Janske,

Ik hoorde gisteren al van opa IJsje dat je met de ambulance naar Nijmegen was gebracht. Dan lig je daar in een groter bed dan die van pappa, met zo'n raar ding aan je grote teen. Ik hoop van harte dat ie nu niet meer zo vervelend is als in het begin, en als dat zo is dat dat ding er maar heel snel af mag gaan!

Lieke liet me gisteren jouw schitterende schoolfoto zien, wat sta jij daar weer mooi op meid, net een fotomodel. Ik weet niet of jij hem ook al hebt gezien, maar Lieke liet alleen jou foto zien, vol trots. Zo was je toch nog bij haar al lag jij dan in Nijmegen.

Heel veel sterkte en vechtlust gewenst en rust goed uit, lief meisje.
    Familie van de Vin

• 21 Juni 2011 - 10:07

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Je maakt het je wel heel moeilijk met de laatste eindsprint. Wat dacht je Papa had het moeilijk op het laatst nu ik ook.
    Hoeft niet hoor. We vinden het wel goed als je het op het laatst gewoon rustig aan doet. Gewoon weer een beetje wennen aan het "normale" leven.
    Maar ja......... daar hebben we blijkbaar niks over te zeggen.
    Weet je wat .... werk alle vervelende beestjes maar buiten stuur ze maar weg en vraag hun maar meteen de route waar ze naar toe gaan. Dan kun je straks de draak daar ook heen sturen.

Was het allemaal maar zo makkelijk hé.

Sterkte meisje en ook voor de mensen om je heen.

Groetjes uit Leende

• 21 Juni 2011 - 10:23

Diana Lous:

Hoi Janske en familie,

Jakkie wat balen weer, die laatste loodjes zijn wel heel veeleisend zeg. En laat alle logen zich maar eens flink buigen die akelige beestjes met hun geklier. Gelukkig kunnen ze dat daar heel goed.

Enne....... laat je flink vertroetelen op de Zee hoor.
    Heel veel groetjes voor jou, papa, mama en zusjes. En als je daar zin in hebt mag je iedereen op de Zee ook de groetjes doen van ons,

We gaan voor je duimen dat je snel weer naar huis mag,

Stijn, Jurre, Joop en Diana.

• 21 Juni 2011 - 12:30

Cor En Diny.:

Hallo Super Janske.
    Dat was wel even schrikken om te lezen dat je naar Nijmegem moest om daar in het ziekenhuis te worden opgenomen.
    Wij denken dat je daar op de juiste plaats bent hoe vervelend dat voor jou en Papa, Mama en je zusjes ook is, want jullie zouden het fijn vinden om lekker samen met z'n alle thuis te zijn.
    Gelukkig is de koorts een beetje aan het zakken, en nou maar hopen dat de artsen heel vlug weten waar die beestjes in lijfje vanaf komen die jou zo ziek maken.
    Janske, heel veel beterschap en hou je taai meiske, ZET 'M OP HE.!!!!.
    Wil jij de groetjes doen aan jou zusjes Papa en Mama de Opa's en Oma's en de rest van Familie
    Heel veel sterkte allemaal.
    DE lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny. {hou vol allemaal. Houdoe he.

• 21 Juni 2011 - 12:51

Erik & Michelle:

Hoi Janske,

Wat vervelend dat je weer ziek bent en dat je in het ziekenhuis ligt.
    Wij wensen je heel veel beterschap en denken aan jullie!

Groetjes Erik & Michelle en Ruube

• 21 Juni 2011 - 13:31

Veronique:

Acht lieve meis zet hem op!!

• 21 Juni 2011 - 14:17

Fam Kessels Ospel:

Hoi lieve Janske, mer mer meiske toch wat moet toch weer allemaal doorstaan in de laatste weken van je behandeling. Maar 1 ding is zeker in Nijmegen ben je op de juiste plek en laat die logen maar weer eens goed nadenken, want die Janske Beks laat niet met zich sollen, dat weten ze al wel. Wij wensen jou en je familie heel veel sterkte en jouw pop Dora en tutje helpen je daar zeker bij! Groetjes en een dikke knuffel van Manou, Jorn, Paul en Tanja.

• 21 Juni 2011 - 14:35

Asmara:

Lieve Allemaal,

Toen ik vanmorgen bij tante angela kwam heeft ze me verteld hoe het weekend is verlopen. Niet zo best dus. Weer longontsteking, dat is niet de bedoeling. Het is niet leuk maar wel even het beste dat je weer in nijmegen ligt. Daar kunnen ze weer voor jou gaan zorgen, zo dat je je snel weer wat beter zult voelen. Zodat je het laatste stukje van de hoge berg zonder te veel tegenslagen zult bereiken. Maar zo zie je maar weer, de laatste loodjes wegen nog zwaar. Heel veel beterschap.

veel liefs en tot later

• 21 Juni 2011 - 16:21

Inge:

Hey meisje,

kom op...trek je spikes aan (van die gymschoenen met spijkers eronder) dan kan je beter klimmen.
    Je krijgt het toch niet aan je longen omdat de lucht ijler wordt daarboven op die berg?
    Eerst dan maar rusten en wennen aan de lucht, dan kun je weer verder.

beterschap en hou die top in de gaten.
    knufje Inge.

• 21 Juni 2011 - 21:10

JANNY:

Hallo Super Janske en Familie,

Wat vervelend voor jullie dat je nu in Nijmegen ligt, maar wel beter zo, nu zijn alle specialisten in de buurt om je beter te maken, de klim naar de top is erg zwaar voor jullie, maar Janske je zou geen Super Janske heten om te weten dat jij een echte vechter bent, hou vol zet hem op, Super janske.

Heel Heel veel sterkte voor jullie allemaal,

Gr.Fam.Vrienten

• 22 Juni 2011 - 06:53

Judith, Ron, Wout, ?:

Dag lieve meid,

Wat een pech is dit!
    Fijn om te lezen dat het alweer iets beter gaat.
    We zijn benieuwd wat alle logen besloten hebben!
    Voor allemaal veel sterkte en Janske, een dikke kus op je saturatieteen!

Zet 'm op!