Vier prikken in de ochtend - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Vier prikken in de ochtend - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Vier prikken in de ochtend

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

11 Mei 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Eigenlijk kan ik best zeggen dat voor mij de vakantie vandaag weer afgelopen is. Voor mij is het echte werk vandaag weer begonnen en dat is niet school. Voor mij is het echte werk het bestrijden van de Leukemie en daarvoor moest ik vandaag naar Nijmegen. Afgelopen week mocht ik thuis (en in de vakantieboerderij) geen Chemo Kaspers. Dit om mijn beenmerg enigszins te laten herstellen, in hoeverre dat kan met een dosis MTX in je lijf. We waren dan ook benieuwd of het heeft gewerkt.
Om negen uur vanmorgen stond ik alweer aan de balie van het Nijmegen ziekenhuis om me keurig te melden. Eerst even een vingerprik en daarna kwamen er twee televisiepleisters en twee tubes toverzalf tevoorschijn. Er moest namelijk een pleister met zalf op mijn rug en 1 op mijn buik. Toen wist ik genoeg en mijn humeur sloeg toch wel een beetje om. Niet dat ik heel boos of verdrietig was, maar een lachje kon er ook niet meer van af. Tot het moment dat ik met beer mocht oefenen. Dat vond ik dan toch wel weer heel erg leuk. Ik wist nog precies wat beer moest doen. Het belangrijkste was in een bolletje liggen en met de tenen wiebelen. Nadat ik klaar was met beer begon voor mij het echte werk.
Dat begint bij een ruggenprik altijd met Dormicum. Dat is een koud drankje dat in je billen moet en je wordt er een soort van dronken van. Dat is altijd heel gezellig en het mooie is dat je nadien er niets meer vanaf weet. Deze keer had de PM-er een grote veer bij met allemaal leuke kleurtjes. Ik vond dat super gaaf en je kon er allemaal leuke dingen mee doen. Je kon hem gebruiken als soort van telefoon, je kon hem gebruiken als soort van verrekijker en zo kon je er nog veel meer dingen mee doen. Ik had dan ook de grootste lol.
Zoals jullie begrijpen begon de Dormicum goed zijn werk te doen. De dokter werd geroepen en het was tijd voor mij om in een bolletje te gaan liggen. Ik was zo ontspannen dat dit geen enkel probleem was. Natuurlijk voel je het wel even als je het prikje krijgt, maar dat is zeker geen reden om te gaan huilen of om in paniek te raken. Ik bleef rustig liggen. Eigenlijk iets te rustig, want de dokter had goed geprikt, maar er kwam geen hersenvocht uit het naaldje. Ze had nog even geprobeerd, maar toen kwam er bloed en dat betekende dat de naald er weer uit moest. Ik moest dus voor de tweede keer geprikt worden, dus ik weer wachten tot de dokter tot vier telde, ik blazen en de dokter weer prikken. Ook deze keer ben ik rustig blijven liggen, maar gelukkig kwam er nu wel hersenvocht uit het naaldje. Dan mogen de Chemo Kaspers ook gegeven worden. Dit zijn de Chemo Kaspers die gegeven worden in mijn hersenvocht. Dit omdat er tussen het bloed en het hersenvocht een barrière zit, waardoor de Chemo Kaspers niet in mijn hersenvocht kunnen komen. Wel kunnen er Leukemiecellen in mijn hersenvocht zitten en we weten in ieder geval dat ze er gezeten hebben. Vandaar dus de ruggenprik.
Nadat de naald uit mijn rug was en er weer keurig een pleister overheen zat, mocht ik op mijn rug gaan liggen. Zo kon de dokter goed bij mijn kastje op mijn buik, want er moesten ook nog Chemo Kaspers in het bloed gegeven worden. Dat werd dus mijn vierde prik van vandaag. 1 vingerprik, 2 ruggenprik en 1 PAC-naald. Zoals verteld zijn de ruggenprik en PAC-naald geen kleine naalden, dus ik heb vandaag weer genoeg te verduren gehad. Dat hebben ze aan mij niet gemerkt, want ik ging nog steeds vrolijk verder. Samen met tut en olifant heb ik met de veer gespeeld en heb ik de overige zaken maar over me heen laten komen. Wat moet gebeuren, dat moet gebeuren. Nadat ik alle Chemo Kaspers had gehad mocht ik naar de dagbehandeling om even mijn roes uit te slapen. Dat slapen komt er bij mij meestal niet van en toen ik wat had gegeten en gedronken mocht ik rond 12 uur weer richting huis. Dat hadden we toch weer mooi in een half dagje geregeld.
De oncoloog was overigens weer een keer tevreden over mijn bloed en dus moet ik thuis nu ook de 100% Chemo Kaspers krijgen. Eenmaal thuis waren mijn zusjes weg. Ze waren met Leanne naar de speeltuin. Ik heb veel foto’s van Lieke en Meike in de speeltuin erbij gedaan. Dit om het verschil te laten zien tussen wat ik als Leukemiepatiënt in de ochtend doe en wat je zusjes dan aan het doen zijn. Ik heb daar geen enkele moeite mee, want ik heb alle foto’s bekeken en gezien dat ze het heel leuk hebben gehad. Wel merk je dat ik weer Dexa krijg. Vooral “Het duurt lang voor mijn zusjes thuis zijn” heb ik veel gezegd. Daarnaast vond ik het vanmiddag koud, had ik veel honger, heb ik veel gegeten, maar wel telkens op de verkeerde momenten, was ik moe en ben ik vroeg naar bed gegaan. Het zal dus een hele opgave worden om dat draakje klein te houden, maar ik ga mijn best doen.

Groetjes Janske

• 11 Mei 2011 - 22:53

Hoi lieve SUPER Janske.
    Doe dat maar is na als klein meisje 4 prikken en dan nog wel 2 in je rug . goeiendag !!!!
    en dan nog geen kick geven ..GEWELDIG MEIDJE...
    Je hebt toch wel 4 kralen gekregen , want dat die ene keer niet lukte , heeft niks met het aantal prikken te maken , jij hebt er echt wel 4 verdient.
    Nu maar hopen dat het draakje jou niet erg verveelt
    Slaap ze meidje..

• 11 Mei 2011 - 23:17

Opa Ijsje:

Janske ik dacht , waarom reageert jolie vanavond niet !
    Dus ging ik is snuffelen en ja hoor ,,, zal wel komen omdat hun huis vol zit met mensen ,
    dat is elk jaar op de 11de mei !!
    (oud) buurvrouwtje proficiat he ook namens Oma tumtum

Frans en Gerry

p.s.
    en oud slaat deze keer niet op vrouwtje , maar op buur .. nog uit Geldrop van 19jr geleden

• 12 Mei 2011 - 06:46

HOI JANSKE EN FAM..
    DAT WAS EEN HELE ONDERNEMING DAAR IN HET ZIEKENHUIS.
    JIJ LIJKT WEL EEN SPELDENKUSSEN,MAAR HET MOET OM HET DOEL TE BEHALEN LEUKEMIEVRIJ HUMMEL.
    MAAR GEWELDIG KNAP ONDERGA JIJ ALLES.
    WEL HEEL FIJN DAT DE DOKTER TEVREDEN WAS.
    IK HEB WEER GEFIKT DAT DEXA ZIJN GEMAK HOUDT ,MAAR IK WEET NIET OF HET HELPT MEISJE.
    MOOIE FOTO'S .
    JANSKE ALS JIJ DIE VEER BOVEN OP EEN TRAPTREDE ZET EN HEM EEN KLEIN DUWTJE GEEFT KAN DIE VEER OOK NAAR BENEDEN VEREN .
    IK HEB SAMIJN OOK ZO'N VEER GEGEVEN DUS DAAROM WEET IK DAT.
    .IK HOOP ZO DAT JIJ REDELIJKDOOR DE DEXA PERIODEN KOMT .
    KNOER VEEL STERKTE EEN DIKKE VETTE IK DOE ER NOG EEN EXTRA IK SMIJT OOK EEN KLODDER ENERGIE NAAR DE POLDER HIFIVE LOWFIVE STERKTE FAM BEKS DORRY

• 12 Mei 2011 - 07:30

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Wat ben jij toch een knappe meid. Maar dat weten we natuurlijk allang :)
    Heel veel succes met het draakje en hou hem maar koest in zijn holletje.
    Hopelijk heb je lekker geslapen en heb je vandaag een goede dag.

Dikke knuffels en kusjes ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 12 Mei 2011 - 07:31

H & H & I:

Hooooooooooo wacht.
    Jolie van Harte gefeliciteerd met je verjaardag (gisteren).
    XXX

• 12 Mei 2011 - 07:41

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat zal jij blij zijn als je de laatste achter de rug is.
    Ik geloof goed dat je het beu begint te raken.
    Ze zeggen niet voor niets de laatste loodjes wegen het zwaarst.

Knap van je hoe je daar allemaal met om gaat. En niet alleen jij maar ook je ouders.
    Ze moeten toch maar iedere keer toekijken wat ze allemaal met je doen.

Succes met het bestrijden van de draak

Groetjes uit Leende

• 12 Mei 2011 - 08:59

Jolanda:

Janske wat ben je toch een flinke meid
    hou vol , deze laatste lootjes
    rob x jolanda en tom

• 12 Mei 2011 - 12:50

Asmara:

Lieve allemaal,

Wat heb je het weer super gedaan. Jij in het ziekenhuis en 4 prikken krijgen terwijl je zusjes naar de speeltuin zijn. Echt heel knap hoe je hier mee omgaat.
    En pak dat vervelende draakje maar goed aan zodat hij je niet te veel lastig valt.

Veel liefs en tot later
    Asmara

• 12 Mei 2011 - 14:13

Joli Claes:

Ha Janske en familie.

Je hebt je naam weer eer aangedaan, lees ik.
    4 Prikken op een ochtend zonder een kik te geven, dat doet geen volwassene je na.
    Petje af hoor knappe meid.
    Dus ze zijn weer tevreden over jou zodat je je hele medicijnkast weer mag hebben.
    De draak moet zich maar rustig houden, want je hebt tenslotte nog vakantie en dan kun je hem niet gebruiken.
    Stuur hem maar op vakantie naar draken eiland, misschien vind hij het daar zo leuk dat hij daar wel blijft wonen.
    Succes, laat je niet klein krijgen door die vervelende draak.

Opa IJsje, toch wel grappig dat je me mist als ik sávonds niet reageer.
    Maar je hebt goed gesnuffeld, ik had gister niet het huis vol, dat gebeurt het weekend.
    Maar ik had gister een verrassingsdag, omdat iedereen me gister opeens Sarah noemde ipv Joli.
    Zijn we gisteren een dagje op stap geweest.
    Dus dat oud begint toch een beetje te kloppen, haha.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 12 Mei 2011 - 15:56

Judith, Ron, Wout, ?:

Hallo allemaal,

Wat een mooie foto's van de speeltuin, wat een gezellige ochtend zullen jullie gehad hebben, Meike en Lieke!
    Janske, je bent echt een dappere meid, petje af!
    We duimen dat de dexadraak hanteerbaar blijft voor iedereen.

Zet 'm op!
    ps Sarah / Joli van harte gefeliciteerd met je 50e verjaardag!

• 12 Mei 2011 - 18:16

HOI HUMMEL.
    IK HOOP DAT DEXA RUSTIG IS MEISJE ?
    EN DAT HET DEZE KEER BETER MAG GAAN DAN DE VORIGE KEER.
    JOLIE HARTELIJK GEFELICITEERD MEID MET 50 KOM JE IN DE BLOEI, DAAR KAN IK AL 10 JAAR OVER MEEPRATEN.
    HET BLOEIEN GAAT JE HELE LEVEN DOOR ,EN JE KOMT EERDER TOT RUST EN NEEMT ALLES LICHTER OP HOOR SAAR DORRY

• 12 Mei 2011 - 18:23

Joli........................ ben jij pas 50 geworden hahahahahahahahahahahahaha

• 12 Mei 2011 - 21:28

Tante Angela:

Hoi Super Kanjer(s),

Jeetje wat een dagje weer gisteren met al die prikken, ik word al niet goed als ik er alleen maar aan denk. Jij ondergaat dat allemaal maar en papa en mama moeten toezien wat jij allemaal moet ondergaan maar het is allemaal voor een goed doel en jullie zijn heel sterk!
    Je zusjes zijn behoorlijk waaghalzend geweest als ik de foto's zo bekijk.
    Veel sterkte bij het verslaan van dit draakje en verbannen naar dat drakeneiland vind ik wel een goed plan.

Groetjes tante Angela

p.s. wij willen natuurlijk Sarah Joli ook even feliciteren dus bij deze: JOLI VAN HARTE GEFELICITEERD !!!

• 13 Mei 2011 - 07:05

HOI JANSKE EN FAM.
    IS DEXA GOED AAN HET KLIEREN ?OF VALT HET DEZE KEER MEE?
    IK HOOP HET LAATSTE, MAAR IK DENK DAT DE WERKING VAN DAT MEDICIJN GEWOON ZO IS MAAR HET HELPT JOU BETER TE MAKEN HUMMEL.
    NU NOG EEN WEEKEND DAT JIJ ALLE BIJWERKINGEN MOET ONDERGAAN,EN DAN KUNNEN JULLIE ER WEER EEN KUUR AFSTREPEN MEISJE.
    HET WEER ZOU MINDER WORDEN .
    MAAR NET MET MIJN OEFENINGEN WAS HET BLOEDHEET HOOR .
    DUS NOG EEN KNOER FIJN WEEKEND STERKTE JANSJE EN GEZIN BEKS.
    EEN DIKKE VETTE EEN HELE KLODDER ENERGIE EN WEERSTAND ,IK ZAL HEEL HARD SMIJTEN DAN GOOI IK DIE KWAK IN JOU SCHOMMEL HIFIVE LOWFIVE DORRY