Nog 5 - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Nog 5 - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Nog 5

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

20 April 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vanmorgen was het de start van de vijfde kuur van achteren af. Dat betekent nog 5 keer 3 weken en dat zijn dus 15 weken. Vijftien weken, dat zijn nog 105 dagen. Nog maar iets meer dan 10% van de totale behandeling. Het einde lijkt zo dicht bij, maar is eigenlijk ook nog zo ver weg. Na wat ik meegemaakt heb in de afgelopen, pak hem beet, 94 weken, dan zijn 15 weken niet veel meer. Dat is in het perspectief waarin je kijkt. Als je tegen gezonde kinderen zou zeggen dat ze de komende 15 weken dagelijks veel medicijnen moeten slikken, waaronder chemo. Wekelijks naar het ziekenhuis moeten en aan het infuus. Nog 2 keer een ruggenprik krijgen en minimaal 1 MRI scan, dan zou dat als een bom inslaan. Nee, als kankerpatiënt en iedereen die daarbij betrokken is, leer je toch echt anders denken.
Als ik zou zeggen dat het een feest is om naar het ziekenhuis te gaan, dan zou ik weer overdrijven, maar voor mij is het ook zeker geen straf. Ik weet waar ik het voor doe. Dat besef begint steeds meer bij mij te komen. Ik word steeds ouder en begrijp nu wat er van afhangt. Als de dokters mij niet beter kunnen maken, dan ……….. Gelukkig doen de dokters er alles aan om mij wel beter te maken.
Het mooie is dat ze dat ook nog op een leuke manier doen. Dat maakt alles net dat beetje aangenamer. De dokters, zusters, PM-ers en iedereen die verder in het ziekenhuis werkt, het is gewoon leuk hoe ze reageren als ze mij weer zien. Je kent elkaar nu bijna twee jaar en hebt samen veel, wat zeg ik, heel veel meegemaakt. Vanuit het ziekenhuis zijn ze er professioneel mee bezig, voor mij, mijn ouders en mijn zusjes is het overleven. Overleven is een oerinstinct. Dan is het heel mooi om te zien dat dit samen toch 1 groot team vormt. Een combi van oerinstinct en academische professionals. Je zou zeggen dat dit mijlenver uit elkaar ligt, maar als je er op de juiste manier mee omgaat, versterkt het elkaar alleen maar.
En zo liep ik vandaag dus weer door de gangen van het UMC St. Radboud te Nijmegen. Het begint al bij de hoofdingang. Dan kom je langs de receptie en ook die mensen zien dan een bekend gezicht langskomen. Gelukkig lopen papa en mama er telkens ook bij, want ik wil nog wel eens van uiterlijk veranderen. Als ik er dan langs loop krijg ik vriendelijk ‘goedendag’ te horen en er wordt lief naar mij gelachen. Vanuit de grote ingang loop ik dan door naar de hele lange gang die gaat naar het kinderziekenhuis. Het moet gek lopen, wil ik daar geen bekende tegen komen. Lotgenootjes, dokters, zusters, maar ook de mannen op de poetswagens zijn inmiddels bekende voor me. Ook ga ik telkens naar de Bob de Bouwers kijken, want die zijn nog lang niet klaar. Natuurlijk herkennen zij mij niet, maar ze willen toch nog wel eens heel lief naar mij zwaaien.
In de grote hal voor de kinderpoli is het een komen en gaan van bekende. Ik moet me dan melden en zeggen dat ik er ben. Van een afstandje zegt de secretaresse al: “Dag Janske, ben je er ook weer.” Ik moet dan nog even mijn geboortedatum zeggen, want dat moet gewoon en dan mag ik wachten in de grote hal. Telkens is het dan spannend welke zuster mij dan roept voor de vingerprik. Op zich maakt dat niet veel uit, want we hebben altijd wel iets om over bij te kletsen. Op weg naar de Poli-kamers kom ik langs het ‘hok’ waar de oncologen en zusters zitten. Vriendelijk wordt er dan naar mij gezwaaid. Na de vingerprik wordt de toverzalf aangebracht en de televisiepleister geplakt. Nog even langs het koffieapparaat en dan weer wachten en spelen in de grote hal. Weer komt een zuster mij halen en ik wordt gewogen en gemeten. Dan is het nog even wachten op de oncoloog. Meestal mijn rode draad oncoloog Maroeska te Loo. Zo ook vandaag. Ook met haar wordt even gekletst. Alles wordt doorgenomen en het wordt tijd voor actie. Ik word onderzocht en daarna wordt de lijn aangeprikt en krijg ik de Chemo Kaspers. Vandaag kreeg ik 50%, want mijn Leukocyten waren toch wel wat aan het dalen en dr. Te Loo wil niet dat ik nog een keer onderuit ga. Ondertussen wordt de paal ook binnengereden, want ik moest nog naar de dagbehandeling voor Immunoglobuline.
Op de Poli krijg ik al te horen welke kamer en daar loop ik dan ook meteen naar toe. Vandaag zorgde zuster Marleen voor mij en dat vind ik altijd leuk, want dan weet ik dat ik aan het einde van de dag weer paardje mag rijden. Daarnaast is ze gewoon ook een hele lieve zuster. Eerst moeten de controles dan plaatsvinden. Temperaturen, spierballen meten en een lampje om mijn vingertje. De zuster schrijft dan alles op en dan kan er gestart worden met de Immunoglobuline. Dat duurt een hele poos, dus ondertussen speel ik spelletjes, knutsel wat of kijk gewoon televisie. Slapen doe ik de laatste tijd niet veel meer in het ziekenhuis. Tijdens het inlopen moeten de controles ook nog een paar keer uitgevoerd worden, dus dat breekt de tijd dan. Soms lopen er ook nog mensen binnen die even met papa en/of mama moeten praten. Of ik vraag om bepaalde personen, zoals vandaag om Agmar, want die had nog steeds niet mijn boekje van ‘Super Janske’. Die heb ik haar vandaag officieel overhandigd.
Als alle medicijnen er weer inzitten en het slangetje van mijn buik af is, is het tijd om kralen te oogsten. Samen met de zuster gaan we kijken wat ik verdient heb en Marleen vond het vandaag zo gezellig dat ik ook een goede dag kraal heb gekregen. Dan is het tijd om langzaam maar zeker het ziekenhuis weer te gaan verlaten. Natuurlijk weten ze inmiddels allemaal dat ze dan “Houdoe” tegen mij moeten zeggen. Natuurlijk moeten ze dat niet, maar dat is wel wat ze van mij te horen krijgen en ik heb het idee dat ze het wel leuk vinden om dat terug te zeggen. Via de grote hal, de lange gang, de grote entree, via de draaimolendeur naar buiten. Meestal nog even langs de apotheek en dan naar de parkeergarage en naar huis. Weer op weg naar mijn zusjes.

Groetjes Janske

• 20 April 2011 - 21:57

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Nog 15 weken behandeling.
    In die 15 weken moet er nog veel gedaan worden.
    Maar weet je hoe snel 15 weken voorbij zijn.
    Van Pasen naar de mei-vakantie en dan naar de zomervakantie, en dan is het al bijna zover.
    Op naar de top, we zijn er bijna maar nog niet helemaal.
    Vandaag weer een volle Nijmegenziekenhuisdag, en alles wat daarbij hoort.
    Maar je hebt alles weer goed doorstaan.
    Hoe vond Agmar jouw boekje en cd ?
    Morgen weer naar school en s'middags lekker buiten spelen in het zonnetje.
    Veel plezier.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxx

• 21 April 2011 - 06:53

DORRY:

HOI JANSKE FAM EN VOLGELINGEN.
    DAT WAS WEER EEN ERG DRUK DAGJE VOOR JULLIE.
    WEL FIJN DAT JIJ NOGGEEN HEKEL AAN HET ZIEKENHUIS HEBT GEKREGEN .
    JIJ SCHRIJFT DAT JE STEEDS BETER SNAPT DAT ALLES MOET OM BETER TE WORDEN,DAT IS NATUURLIJK OOK ,MAAR DAN NOG ZE PRIKKEN EN VOELEN EN NOG ZO VEEL MEER AAN JOU LIJFJE WAT JIJ GELATEN ONDERGAAT.
    WEL FIJN VAN EEN EXTRA GOEDE DAG KRAAL HUMMEL.
    WAT DOEN JULLIE HET KNAP OOK AL HEBBEN JULLIE GEEN ANDERE KEUS ,MAAR HEBBEN ZE OOK GEEN KRAAL VOOR BEWONDERING MEISJE ,IK BEDOEL DIE IEMAND JOU EXTRA GEEFT VOOR DAT JIJ ZO GOED MEEWERKT EN JOU BEST DOET. EN EEN BONUS KRAAL KUNNEN ZE OOK WEL INVOEREN ALS IEMAND HET ZO SUPER DOET ALS JIJ .
    NOU MEISSJE EEN KEI DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 21 April 2011 - 07:20

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Als alles zo gewoon lijkt te gaan begin je aan dingen te wennen en denk je ach ja Janske moet vandaag gewoon effen naar Nijmegen naar ziekenhuis gewoon effen.
    En als we dit dan weer zo lezen , is het niet zomaar effen , toch weer onderzoeken , aan de paal liggen , bloedprikken en inderdaad zeg maar is dat een meisje van 4 jaar 15 weken behandeld moet worden met chemo enz enz ....Je bent gewoon een echte Kanjer en jij bent daar een echte BN-er geworden.
    Knap hoor !

• 21 April 2011 - 09:39

Tante Angela:

Hoi Kanjer(s),

Ja ik zei inderdaad gisteren ook; nog 15 weken, dat schiet al op.
    Gek eigenlijk dat je 'went' aan jou leventje nu. En dat het zelfs 'gewoon' wordt dat je naar het ziekenhuis moet, natuurlijk is het helemaal niet gewoon dat je als meisje van 4 jaar elke week naar het ziekenhuis moet en elke dag zoveel medicijnen moet innemen.
    Fijn dat je weer eens zo'n ziekenhuisdag hebt beschreven want dan kunnen we nog beter met jullie meeleven.
    Heel veel sterkte bij de laatste 15 weken!!!

Groetjes en knuffels van tante Angela en tot morgen.

• 21 April 2011 - 09:48

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Het verhaal is weer eens treffend neergezet. Wij vinden het inderdaad al heel gewoon dat woensdagje ziekenhuis met alle toeters en bellen.
    Maar zo gewoon is het natuurlijk helemaal niet.
    Ook wij tellen af voor jou.
    Het is net of we naar een andere wereld verhuizen op 2 augustus.
    Wij kunnen haast niet wachten tot die donkere krullen van jou weer op dat koppie staan en je eindelijk aan een leuker leven kan gaan beginnen.
    Lieverd, we hopen dat je een heel mooi leven vol mooie dromen krijgt. Dat heb je inmiddels wel verdiend.

Dikke knuffel

• 21 April 2011 - 15:39

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Heel goed zo'n verslag van een dagje ziekenhuis.
    En normaal is het natuurlijk niet maar op dit moment ben je het gewend.
    Maar bovenal lees ik......: AFTELLEN !!!!!
    Zeker, nog 5 keer en dat is niet fijn.
    Maar ook jouw handje heeft 5 vingertjes, dus jij kunt zelf zien hoeveel dat is.
    Geweldig toch, dat jij de top van de Kilimanjaro al kunt zien.
    Nog even klimmen met z'n allen, misschien nog een opstakel op het pad of een valpartijtje, maar die top die kan je al zien, je bent er bijna!
    Dus, ik zeg, vlag in de rugzak en we gaan door met klimmen.
    Misschien nog een lied zingen met z'n allen bij het laatste kampvuurtje of gaat dat niet daarboven met die ijle lucht? Weet ik ook niet.

Fijn weekend voor allemaal en geniet van het heerlijke weer.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 22 April 2011 - 05:33

Judith, Ron, Wout, ?:

Zo'n dag is heel bijzonder,
    heel bijzonder gewoon...

Jullie zijn kanjers!

Zet 'm op!

• 22 April 2011 - 07:36

DORRY:

HOI JANSKE FAM EN DE HELE KUDDE.
    VANDAAG WEER MOOI WEER ,EN DAT OP GOEDE VRIJDAG.
    ROND 3UUR VOEL IK MIJ VAN KIND AF AAN ONBEHAAGLIJK, IK VERWACHT DAN EEN DONDERSLAG VAN HIER TOT GINDER,
    IK GA DAN ECHT NIET ALLEEN OP PAD .
    MAAR HIJ DE HAAS BRENGT WEL EIEREN DIE WIJ KUNNEN ZOEKEN.
    VANDAAG KOMEN SEM EN SAMIJN BIJ ONS SLAPEN, DUS VOLLE BAK.
    EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY