Grasduinen - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Grasduinen - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Grasduinen

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

03 September 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

De titel van vandaag is "Grasduinen". Ik heb even in de van Dale opgezocht wat dat nu precies betekent. Hetvolgende kreeg ik te zien:

gras·dui·nen -duinde, h gegrasduind zich op zijn gemak en voor zijn plezier met iets bezighouden

Hoe kom ik bij dat woord? Nou vandaag kwam opa IJsje met zijn tractor bij ons de speelweide maaien. Dat doet opa altijd voor ons. Meestal komt hij wekelijks, maar door het slechte weer van vorige week was het twee weken geleden dat hij gemaaid had. Daarnaast hadden papa en opa de grasmaaier opnieuw afgesteld en hierdoor werd er ook iets korter gemaaid dan in het verleden. De uitkomst van dit alles was dat heel de speelweide vol lag met grasduinen. Dit werd na veel harkwerk grashopen en aan het eind van de dag was de speelweide weer een keurig gemaaide speelweide. Ook wij, de kinderen hebben hard meegewerkt om alles op te ruimen. We hebben geharkt en de kruiwagens volgeladen. Alleen is het soms verleidelijk als je die hopen gras ziet. Lieke zag er vanalles in. Ze heeft er stoelen van gemaakt en bedden. Soms werden de hopen dan weer hoopjes of strookjes los gras, maar uiteindelijk is toch alles netjes opgeruimd. We hebben ons vanmiddag dus op ons gemak voor ons plezier met iets beziggehouden, wat ons weer brengt op grasduinen.
Daarnaast hebben we vandaag en gisteren nog een aantal zaken die deze vakantie moesten gebeuren gedaan. Lieke mocht nog een nacht bij mij op de kamer slapen en dat heeft ze vannacht dan ook gedaan. Meike wilde ook graag logeren en wel bij papa. Ook dat mocht ze en zo kwam het dat mama alleen op Lieke en Meike's kamer heeft geslapen in Meike's bed. Ze vond het helemaal niet erg, want ze heeft heerlijk rustig geslapen. Ook zijn we vanmorgen op de koffie geweest bij oma Hanny en Frans. Lieke is daar helemaal zelf naar toe gefietst en ook weer zelf naar huis gefietst.
Aan het einde van de dag hebben we de zwembadjes nog opgeruimd, want het ziet ernaar uit dat we die toch echt niet meer nodig hebben. Het gras is opnieuw ingezaaid en als er een nieuwe omheining om de konijnenren is gemaakt, kunnen de konijnen ook weer terug naar hun oude vertrouwde plek.
Jullie lezen het, ondanks de Dexamethason is het aan het einde van de week best goed gegaan. We hebben best veel gesprekken gehad met het draakje en ik begin steeds beter te begrijpen dat er een Janske is en een draakje. Soms wordt dat draakje boos en dan kan Janske daar niets aan doen. Tenminste niet veel. Wel kan Janske dan tegen het draakje zeggen dat het niet fijn is voor Janske wat het draakje doet en meestal krijg ik het draakje daardoor rustig. Als het mijzelf niet lukt, proberen papa of mama het. Ook mijn zusjes begrijpen inmiddels vrij goed hoe ze met het draakje om moeten gaan en dat maakt de Dexaweken voor iedereen toch een stuk dragelijker. Toch zijn we ontzettend blij dat we weer een dik kruis kunnen zetten door een Dexaweek en dat betekent simpelweg dat we er weer 1 minder te gaan hebben.
Nog even wat betreft mijn haartjes, want dat valt iedereen toch wel op dat die heel hard groeien. Ik heb voor mezelf doelen gesteld. De eerste was dat ik op Sietske's verjaardag gel in mijn haren wilde en dat is gelukt. Nu ben ik zelf op 15 september jarig en ik hoop dat op die dag het eerste speldje erin blijft zitten.

Groetjes Janske

• 03 September 2010 - 21:31

Tante Angela:

Hoi Super Janske,

Wat een plezier hebben jullie gehad met het 'hooien', ik kan me nog goed herinneren dat wij dat ook altijd erg leuk vonden. En Lieke je kunt het proberen maar ik denk niet dat de handschoenen vanzelf het hooi oprapen daar moeten toch echt handen in die het werk doen.
    Heel goed van Lieke om helemaal naar oma Hanny te fietsen, de volgende keer naar ons goed? (grapje)
    Heel goed van jou dat je dat draakje op zijn tijd even goed toespreekt en knap dat je zelf al snapt dat er een Janske en een draakje is.
    Vandaag hebben Sietske en Rens hun laatste dag op de doeweek gehad en hebben daarbij heel veel plezier gehad, Sietske is nog van de grote waterglijbaan geweest, maar nu met schuimkanon waardoor ze helemaal onder de schuim zat en er op het veld ook een hele laag schuim stond, dus dat was reuze pret.
    Daarna zijn we naar Ramon zijn verjaardag geweest en nu 'slaapt' Bart bij Ramon in een tentje en Danja is mee naar ons gegaan en slaapt bij Sietske, dus bij ons wordt er ook nog vollop gelogeerd.
    Wil mama ook een keer logeren? En bij wie dan?

Welterusten allemaal.

Dikke knuffel van tante Angela

• 04 September 2010 - 05:30

Judith & Ron, Wout:

Goedemorgen allemaal!

We zijn trots dat we jullie mogen kennen!

Vol bewondering en met een glimlach dit leuke verhaal gelezen, super!

Zet 'm op!

• 04 September 2010 - 06:59

Lambert En Tineke:

Goede morgen Janske!!

Wat zullen veel "stads"kinderen er jaloers op zijn, zo heerlijk jullie kunnen spelen in die 'gras'duinen van jullie. Papa en mama zullen wel blij zijn met die gezellige hulpjes!!

En Janske, wat geweldig van jou dat je je 'draakjes'gedrag steeds meer gaat begrijpen zodat je dat dexa-weekje een beetje beter aankunt!!

We hebben deze zomer weer genoten van jullie vakantie-belevenissen, en ja, daar komt een eind aan dus... weg met dat zwembad!!! Maar er komen nog allerlei leuke dagen aan zoals bijv. je verjaardag,én die van mama én die van oma. Dus feest er maar lekker op los!!

groetjes van ons

• 04 September 2010 - 07:00

DORRY:

HOI SLIM MEISJE EN DE REST.
    WAT GOED VAN JOU OM MET DEXA TE ONDERHANDELEN EN GRIP TE KRIJGEN OP DE SITUATIE KNAP HOOR, MAAR ZONDER DEXA IS NOG BETER.
    HOOIEN RUIKT ZO LEKKER ,EN LIEKE JIJ KAN BIJ DE TOURCLUB MEISJE
    EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 04 September 2010 - 12:14

Joli Claes:

Ha Janske en familie.
    Eigenlijk heb jij best veel gedaan deze zomervakantie.
    En allemaal leuke dingen.
    En nu de zomer bijna voorbij is, is het niet zo erg om dat zwemparadijs van jullie op te ruimen.
    Er komen nog genoeg mooie dagen om plezier te maken in die knoepert van die grote tuin van jullie.
    En aangezien die nu weer gemaaid en opgeruimd is, kan het buiten spelen al beginnen.
    Wat goed van jou dat je de dexadraak al een beetje tot de orde kunt roepen.
    Je zult zien dat dat elke keer een beetje beter gaat.
    Fijn weekend, geniet van het mooie weer.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxx

• 04 September 2010 - 16:59

Opa Ijsje:

dé bietje gras

• 04 September 2010 - 19:32

Marian En Maarten:

Lieve Janske,

Zo te zien hadden jullie een hele gezellige nacht en doe-dag. Het lijkt wel een beddendans! En wat een gras. Gaat dat nog ergens heen?
    Hopelijk hebben jullie vandaag en morgen nog van de fijne "buitendagen", zonder draakje. Want daar ben je voor even weer vanaf.
    En kijk vanavond nog maar even naar de sterren, dan zie je misschien opa Jan z'n verjaardagsfeestje vieren.
    Dikke kus voor jullie vijven.