Mama - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Mama - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Mama

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

02 September 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag zijn mijn zusjes naar Joepie geweest en ik heb vandaag weer een dagje bijgetankt. Verder is er weinig te vertellen, dus vandaag weer een verslag uit de brochure van de braderie "Janske Live". Bij deze het verhaal van mama.

Door de ogen van een moeder

Dag lieve mensen,

Moet je voorstellen. Ben je nog geen 30 jaar, heb je drie gezonde kinderen, een hele lieve man, een mooi huis wat je samen verbouwd hebt en een leuke baan. Wat wil je nog meer? Helemaal niets en het is tijd om te gaan genieten van alle mooie dingen in het leven. Helaas liep het allemaal anders.

6 Juli 2009 kregen we te horen dat Janske onze dochter van 2 leukemie heeft. Nu bijna een jaar later ben ik zeer verbaast over wat een kind allemaal kan verwerken. Natuurlijk wist ik vanuit mijn eigen werk als kinderverpleegkundige wel dat kinderen zeer flexibel zijn ingesteld en snel leren met een nieuwe situatie om te gaan maar onze Janske heeft toch wel erg veel voor haar kiezen gekregen. Zo heeft ze buiten de “gewone” behandeling tegen leukemie ook nog een hersenvlies ontsteking, schimmel-abcessen in haar hoofd en een ernstige ammoniak vergiftiging gehad. Ik als moeder heb vaak gedacht maar meisje toch, ze moeten je wel erg vaak hebben met complicaties. Janske wist mij dan iedere keer weer opnieuw te verbazen en zo klein als ze is gaat ze nooit bij de pakken neerzitten. Als het maar even kan is ze er weer gewoon bij. Een eigenschap waar ik bijzonder veel bewondering voor heb en waar veel mensen iets van kunnen leren.

Natuurlijk mogen we ook de andere twee kinderen Lieke (5 jaar) en Meike (2 jaar) niet vergeten. Ook zij hebben het afgelopen jaar veel aandacht van hun mama moeten missen omdat ik in Nijmegen ben. Niet alleen voor hun lastig ook ik als moeder heb meerdere malen het gevoel gehad me op te moeten splitsen en op twee plaatsen tegelijk nodig te zijn. Het is dan ook heel bizar te beseffen dat je dan tussen je eigen kinderen afwegingen aan het maken bent of wat levensbedreigend is en wat niet. Dit zijn keuzes die je niet wil en haast niet kan maken als moeder.
De momenten thuis ervaar ik ook heel dubbel. Het is een feest om te zien hoeveel de meiden samen spelen en hoeveel ze van elkaar houden. In je achterhoofd is er wel altijd een stem die zegt, houd Janske goed in de gaten en bij ieder kuchje ben je toch extra alert. Het is raar om te beseffen dat je altijd 2 koffers kant en klaar in de gang hebt staan omdat alles een acute opname kan worden. Super is het dan dat er zo veel mensen om je heen voor je klaar staan om de andere kinderen op te vangen en voor hun het leven zoveel mogelijk door te laten lopen.

De onzekerheden zullen de komende jaren zeker blijven en niemand kan garanties geven over de toekomst maar ik geloof een ding heel sterk. Als je weet wat Janske allemaal al heeft moeten doorstaan is het haast onmogelijk dat ze de leukemie niet overwint.

Iedereen bedankt voor de bijdrage ter ondersteuning van Janske en ons gezin.

Joke Beks-Blijham

Groetjes Janske

• 02 September 2010 - 21:24

Joli Claes:

Ha Janske en familie.
    Een moeders ergste nachtmerrie, dat er iets gebeurd met haar kind.
    Maar als je eens wist hoe sterk een moeder is als het om haar kind gaat.
    En Joke is zo'n vrouw en moeder die alles opzij zet en tot het uiterste gaat voor haar kind en haar gezin.
    Een SUPERMAMA met een supergezin om haar heen.
    Je kunt alleen maar bewondering en respect hebben voor zo'n mama.
    En Joke, Janske gaat de leukemie overwinnen, dat kan niet anders.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxx

• 02 September 2010 - 21:29

Janneke:

lieve mama van Janske
    al jullie brieven heb ik gevolgd ik heb echt respect voor jullie allemaal jullie doen het allemaal goed . lieve groetjes van mij

• 03 September 2010 - 04:24

DORRY:

HOI FAM BEKS EN DE REST.
    JA JOKE WAT VOOR WOORDEN KAN JE GEBRUIKEN OM JOU MOEDERGEVOELENS UIT TE DRUKKEN,IK BEDOEL VOOR IEMAND DIE OP DE BUITENLIJN STAAT.
    DAT JIJ HET GEWELDIG DOET MET FERRY HEB IK AL MEERMALEN GETYPT.ZE ZEGGEN DIKWIJLS DAT GUN JE ,JE KWAASTE VIJHAND NOG NIET,ACHTER DEZE UITDRUKKING ZITTEN KEI VEEL GEVOELENS, MAAR JE WEET WAT HET INHOUD, DIT IS HET ERGSTE WAT EEN OUDER KAN OVERKOMEN.
    MAAR REDDEN ZAL ZE HET DAT GRIETJE HEEFT ZOVEEL KARAKTER LATEN ZIEN WAT GEWOONWEG VOOR ZO'N KLEIN HUMMELTJE ZEER UNIEK IS. EN JOKE LATEN WIJ DE SITUATIE OP DIT MOMENT EENS EVEN ONDER DE LOEP NEMEN.
    IK WEET DAT NIET ALLES VAN EEN LEIEN DAKJE GAAT ,MAAR HET GAAT ZOALS IK HET LEES DE LAATSTE WEKEN REDELIJKER ALS DAAR VOOR .KIJK ANDERS NOG MAAR EENS DE FOTO'S VAN JOU PLUISJE WAT EEN VERSCHIL, JOKE FERRY EN ZUSJES HET GAAT LUKKEN HOOR ZE IS ER AL EEN BIETJE MEE BEZIG DIE KANJER VAN JULLIE.EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 03 September 2010 - 05:54

Judith & Ron, Wout:

Lieve Joke,

Wauw. Juist dat vertrouwen in elkaar en in een goede afloop maakt jullie allemaal bijzondere mensen.
    Het is onvoorstelbaar welke weg jullie al af hebben moeten leggen en waar jullie nog voor staan. Wij kunnen op afstand niet anders dan diep buigen voor jullie.
    En, laten we wel wezen; in de drie meiden zit veel van mama en papa. Die kracht is er gelukkig bij allemaal.

Petje af!

Zet 'm op!

• 03 September 2010 - 09:12

Angela:

Mama,

Mama is het woord,
    waar het leven mee begint.
    Mama is het woord,
    dat hoort bij ieder kind.

Een woord om zacht te zeggen,
    niet om luid te schreeuwen.
    Het hoeft niets uit te leggen
    en gaat door alle eeuwen.

Mama is het woord,
    waar de mensheid mee begint.
    Mama Joke is degene die heel goed is voor haar kind.(eren)

Groetjes Angela

• 03 September 2010 - 17:44

Wijnand En Janneke:

Dag lieve Janske,

Wat een supermama heb jij zeg. Echt de beste mama van de hele wereld!
    Wees daar maar trots op!!

Kus van Wijnand en Janneke