Bloed niet goed - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Bloed niet goed - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Bloed niet goed

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

19 April 2010 | Nederland, Eindhoven

Dag lieve mensen,

Wat is het leven toch raar als je Leukemie patient bent. Zeker als je dan ook nog eens Janske Beks heet. Soms zit ik overdag wel eens te denken waar mijn reisverslag die dag over moet gaan. Misschien over de 400.000e pageview van mijn reisverslag. Of toch maar iets anders, want ik begreep dat er nog onduidelijkheid was over de verschillende soorten behandeling die ik nu krijg. Als het goed is blijven de behandelingen voorlopig stabiel, dus ik beloof zelfs vandaag mensen om in dit reisverslag alles eens goed op een rijtje te zetten. Dat gaat dus allemaal niet gebeuren.
De reden dat dit niet gaat gebeuren is heel simpel. Mijn bloed is niet goed. Dan gaan natuurlijk alle alarmbellen rinkelen. Zo kan het dus gebeuren dat je 's morgens naar het UMC St. Radboud te Nijmegen gaat en dat je 's avonds ligt opgenomen in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Daar lig je dan weer aan de monitor en word je elke drie uur gewekt om te kijken of je pupillen nog goed reageren. Hoe dit nu allemaal kan gebeuren zal ik jullie nu gaan vertellen.
Aangekomen in Nijmegen werd de PAC aangeprikt en werden er weer vijf buisjes bloed afgenomen. De uitslag van het bloed zou later op de dag worden doorgebeld, dus we konden weer naar huis, want verder ging het wel goed met me. Papa en mama waren mijn tut vergeten en dat vonden ze allebei heel zielig voor mij. Natuurlijk heb ik even op hun gevoel ingespeeld en omdat hun mijn tut waren vergeten mocht ik een ballon uitzoeken toen we naar huis gingen. Er was een hele grote Dora ballon en die wilde ik natuurlijk wel graag hebben. Ik kreeg hem ook nog en Dora heeft op de terugweg bij mij op de achterbank gezeten. Met zo'n vertrouwd gezelschap ben ik lekker in slaap gevallen.
Thuis aangekomen ging ik vlug eten, want dan kon ik nog mooi Lieke mee naar school brengen. Het ging ook prima in het drukke tijdsschema wat ik vandaag had, want toen ik weer thuis kwam moest ik natuurlijk weer schommelen en buiten spelen. Lieke weer van school halen en toen..... Lieke, Leanne en ik kwamen vrolijk binnen met een hoop herrie. Papa en mama kwamen de keuken inlopen en begonnen tegen ons te vertellen. “Janske, weet je nog dat je vanmorgen bloed hebt afgegeven bij de dokter?” Natuurlijk wist ik dat nog wel. Toen vertelde ze ons dat ze telefoon hadden gehad en dat ik naar het Eindhoven ziekenhuis moest. Lieke wist daarop te vertellen dat dan mijn bloed niet goed was en dat ik vaker bloed moest gaan afgeven en als het bloed dan wel weer goed was, ik weer naar huis mocht. Papa en mama hoefde niets meer te vertellen, want het verhaal klopte helemaal. De vertrouwde adressen zijn weer gebeld en Lieke ging weer naar opa Ijsje en oma Tumtum en Meike naar de familie Prinsen in Valkenswaard. Gelukkig vonden ze het allebei alles, behalve een straf om weer uit logeren te gaan. Ook ik had er weinig moeite mee om naar Eindhoven te gaan al moest ik iedereen natuurlijk wel even flink knuffelen en ze vertellen dat ik ze weer zou gaan missen.
In Eindhoven was de kamer al voor mij ingericht en het beleid was al bepaald. We kregen daar nogmaals te horen wat er aan de hand was. De Erwinase heeft er nu toch alweer voor gezorgd dat mijn ammoniakgehalte in mijn bloed flink aan het stijgen is. Vrijdag was deze nog 29 en vanmorgen om 11.00 uur was deze gestegen naar 72. Normaliter moet deze onder de 40 zijn. De spanning nam natuurlijk ontzettend toe, want de ammoniak heeft er vorige keer voor gezorgd dat ik op de ic terecht kwam. Toen heb ik geluk gehad, maar dat wil je echt geen twee keer meemaken. Het beleid voor de nacht werd uitgelegd. Ik moest weer aan de monitor en elke drie uur word ik wakker gemaakt. Daarnaast zal er vanavond om 20.00 uur en morgenvroeg om 8.30 uur weer bloed worden afgenomen. Omdat mijn weerstand momenteel ook nog eens super laag is, lig ik ook nog eens in isolatie, wat betekent dat ik het met de vierkante meters van mijn kamer moet doen. De dokters hebben mij weer meerdere keren onderzocht en om 8 uur werd er dus bloed afgenomen. Ik had inmiddels zelf wel in de gaten dat iedereen om mij heen steeds zenuwachtiger werden en de spanning was dus echt om te snijden. Tja, dan is het weer eens tijd om te laten zien waarom ik Super Janske wordt genoemd. Het ammoniakgehalte was weer gedaald tot 35 en nu gaat iedereen een stuk rustiger de nacht in. Natuurlijk worden de controles vannacht gewoon uitgevoerd, blijf ik aan de monitor en wordt er morgenvroeg weer bloed afgenomen, maar het lijkt erop dat het tij alweer gekeerd is.

Groetjes Janske

• 20 April 2010 - 04:17

DORRY:

HOI SUPER DE SUPER GRIETJE EN FAM.
    NU MAAR HOPEN DAT DE AMONIAK IN JOU BLOED ZO BLIJFT, MAAR HET IS WWER VETTE PECH,
    IK SNAP NIET ZO VEEL VAN ALLES MAAR NA JOU UITLEG HEB IK HET DOOR MAAR EEN PECHVOGEL BEN JIJ.
    EN DAN DIE DORA OP DE ACHTERBANK ,EEN KEER JE TUT VERGETEN IS NIET ZO ERG ,JIJ BENT NU EEN DORA BALLON RIJKER.
    MEISJE IK HOOP ZO DAT DE WAARDE ZAKT ,EN JIJ WEER NAAR DE POLDER MAG, MAAR DAN MOET HET WEL GOED ZIJN .JOKE FERRY EN FAM, EENS KOMT DE DAG ,DAT HET WEER ALLEMAAL GOED MET JULLIE HUMMEL GAAT .
    MAAR IK KAN OOK NIET WETEN WANNEER DAT IS ,MAAR HET KOMT GOED STERKTE EN VOLHARDING DORRY
    EEN 6DUBBELE DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 20 April 2010 - 05:23

Leanne:

Snel nog even kijken hoe het met je gaat..
    Maar wat fijn dat de waarde alweer gedaald is. Hopelijk blijft het zo en mag je snel weer naar huis! Ik zal duimen voor jullie.

• 20 April 2010 - 06:05

Karin:

Hoi janske en de rest.Ik lees gelukkig dat het amoniakgehalte weer aan het dalen is,enof je gelijk hebt die SUPER JANSKE heet niet voor niets zo.Nu maar hopen dat het zo blijft en dat jullie maar gauw weer thuis komen.Veel sterkte en groetjes van karin.

• 20 April 2010 - 06:56

Oma Hanny En Frans:

Hallo super Janske,

Gek dat je gistermiddag nog niet eens iets in de gaten had, ofschoon ik het toch wel iets naar ammoniak vond stinken, ha,ha. Je had zo'n schik met je Dora-ballon.
    Maar dan is het toch weer schrikken dat je weer opgenomen moet worden en dan is het toch weer spannend. Maar gelukkig stelde jouw Mama ons gisteravond al gerust met het goede bericht, dat de spiegel al weer gedaald was.
    Goed gedaan Janske.

groetjes Oma Hanny en Opa Frans.

• 20 April 2010 - 07:33

Fam Van Gaal:

Hey Super Janske

Nu maar hopen dat de amoniak in je lijfje blijft zakken. En dat je weer snel in je bedje in de Heipolder mag slapen.
    Kanjer laat ze maar eens zien hoe Super Goed Super Janske is.
    Dikke kus Renske Gijs en Nicole

• 20 April 2010 - 07:57

Eugenie Van De Kolk:

ik ging eventjes kijken hoe het met janske ging en las ik dat je weer opgenomen bent,Gelukkig zijn de waarden weer gezakt en hopend dat het zo blijft,en dat je weer snel naar je zusjes kan.

groetjes Eugenie

• 20 April 2010 - 08:16

Meike/tante Angela:

Goedemorgen SUPER Janske,

Ja want wederom doe jij je naam eer aan!
    Meike heeft het heir weer prima naar haar zin en gisteren viel ze met haar neus in de boter want we zouden omdat Bart gisteren echt jarig was gaan uit eten.
    Dus Meike is mee geweest naar de Suykerbuyk en daar hebben ze een grote speeltuin en hele lekkere pannenkoeken dus dat was aan Meike wel besteed, we hebben heerlijk in het zonnetje buiten gegeten en gespeeld. Daarna was het hoog tijd voor een flinke wasbeurt en is Meike fijn gaan slapen.
    Vanochtend was het hier een vrolijke boel want Meike zorgde met haar uitspraken voor de nodige humor waardoor met name Sietske elke keer in een deuk lag.
    Sietske en Meike hebben vandaag dezelfde staartjes in.
    Nu is Meike fijn op de zolder aan het spelen en wordt het hoog tijd voor mij om te gaan werken.

Groetjes en knuffels van Meike en tante Angela
    en van de rest van de familie natuurlijk ook!

• 20 April 2010 - 09:53

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Gelukkig maar dat het einde toch weer goed is.
    Ik verschoot van de titel.
    Nou kom op succes verder.
    En eigenlijk hoop ik dat je al weer omderweg naar huis bent terwijl ik dit typ.

Groetjes uit Leende

• 20 April 2010 - 09:58

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Goed van jou om die ammoniak waarde weer naar beneden te duwen.
    Kei goed, nu nog zo houden en dan ben jij snel weer thuis.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 20 April 2010 - 12:10

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Wat een verschillende emoties de laatste dagen !
    Eerst vrijdag het bericht van ome Jan (gecondoleerd familie Beks en Bakx). Dat is toch behoorlijk schrikken als je hoort dat je peetoom overleden is terwijl je een telefoontje verwacht dat hij weer naar huis is.

Dan een super gezellig weekend met op zaterdag de verjaardag van Lieke. 's-nachts de geboorte van een veulen. En 's-zondags de verjaardag van Bart. Op deze verjaardagen hebben we jou heel erg fijn zien spelen met de andere kinderen. Zonder te zeuren of wat dan ook. Wat heb je toch een SUPER sterk karakter !
    Maar daarom wel weer schrikken toen we hoorde dat je in het ziekenhuis opgenomen werd omdat je bloedwaardes niet goed zijn. Dat verwacht je dan even niet.

De waardes zijn inmiddels weer wat gezakt dus we hopen dat je vandaag weer naar huis mag.

Dikke knuffels en kusjes ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 20 April 2010 - 17:55

Amber:

Hoi allemaal,

Wat ben jij slim JANSKE. Eerst het hele weekend feestvieren en volop genieten, om een dag later weer in het ziekenhuis te belanden. Gelukkig heeft jou lijfje ondanks de vermoeidheid toch hard kunnen werken om de amoniak eruit te krijgen. Toppie!!
    En ik snap best dat je het verplegend personeel mist als het een hele poos weer goed is gegaan.
    Succes met de volgende behandelingen, ik hoop dat het allemaal meezit.

Dikke kus van Amber (en de anderen natuurlijk)

• 20 April 2010 - 18:24

Judith & Ron, Wout:

Jeetje, wat weer een dag.
    Een etappe met van alles wat, lijkt het wel.
    Wij hopen ook, net als alle andere mensen hier dat je waardes de goede kant op blijven gaan en dat je snel weer thuis mag zijn.

Zet 'm op!

• 20 April 2010 - 19:56

Janny:

Hallo super Janske en Fam.

Dat was even schrikken toen ik las dat het bloed niet goed was, gelukkig is de amoniakgehalte weer wat gezakt en hopen we weer op het beste, je bent echt een super Janske een echte vechtster, veel respect hebben wij voor jou en je ouders we steken een extra kaasje voor je aan,
    Heel veel groetjes en sterkte van de Fam.Vrienten.

• 20 April 2010 - 20:40

Stapvriendjes:

Hey Janske,

Wat een pech dat je dit weer mee moet maken. Maar wel een hele gave ballon,hoor!!!
    Dora heeft een hele stoel nodig. Is Dora ook mee naar het ziekenhuis??

Lieve SUPER Janske zet hem op!!! Jij kunt het!!!

Dikke stpgroetjes van ons allemaal.