Vol spanning op naar de MTX - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Vol spanning op naar de MTX - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Vol spanning op naar de MTX

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

30 November 2009 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag was het vroeg dag. Het was sowieso een korte nacht, want vannacht had ik weer wat last van het eten. Gelukkig hoefde ik niet te spugen, maar de pomp is wel weer stil gezet. Na aandringen mocht ik bij papa en mama in bed slapen, want zij wilde toch nog graag een beetje geslapen hebben voordat we naar Nijmegen vertrokken. Het koste mezelf de nodige moeite om weer in slaap te komen, maar toen om 6.00 uur de wekker ging lag ik heerlijk te slapen. Helaas niet voor lang, want de kleren moesten aan en we konden vertrekken.
In Nijmegen kreeg ik eerst een vingerprik. Ze hadden weer twee buisjes bloed nodig, dus ze hebben mijn vinger flink uitgeknepen. Even wachten of de bloedafname goed was gelukt en we mochten naar de volgende wachtkamer. Hier moesten we weer een poosje wachten voordat de echo kon worden gemaakt, want er waren wat papieren kwijt. Gelukkig kon uiteindelijk de echo gemaakt worden. Dit was van mijn buik om te kijken of er geen derde ruimte zit waar de MTX zich eventueel in kan opslaan. Eerst deed een assistent alvast wat plaatjes vastleggen en daarna kwam mijn favoriete professor. Die man is echt kundig in zijn vak, spreekt een beetje Nederlands met accent en is daarbuiten vooral professor. Gelukkig kon hij mij mededelen dat hij geen afwijkingen had waargenomen. Ondertussen had hij ook even mijn lever, mijn nieren, mijn blaas en alle andere organen bekeken.
Als laatste moesten we nog naar de oncoloog. Dit was een andere dan waar we op gerekend hadden. Hier namen we dan ook geen genoegen mee. De oncoloog waar we een afspraak mee hadden was er niet en toen is professor Hoogerbrugge zelf gekomen. In het gesprek vertelde de professor wel dat papa en mama al dingen wisten te vertellen die een 2e jaars geneeskunde student nog niet weet. Niet slecht na 5 maanden leukemiebehandeling. Als ze in dit tempo doorgaan.......Verder was het een heftig gesprek. Er moest namelijk een hele moeilijke keus gemaakt worden. Wel of geen MTX?? Op korte termijn geen MTX geven levert natuurlijk de minste risico's op. Tenminste als je dit op korte termijn bekijkt. Het wel geven van de MTX heeft als grote nadeel dat niemand durft te zeggen hoe mijn lichaam hierop gaat reageren. Als je op lange termijn kijkt en de Leukemie komt later terug, dan zal het niet geven van de MTX altijd in onze (en die van de oncologen) hoofden rond blijven spoken. Ik zou dan niet de maximale behandeling krijgen. De bijwerkingen van de MTX zoals we die nu kennen, zoals leververgiftiging, huidaantasting, nierproblemen en vocht vast houden zijn problemen die zichtbaar zijn en waarbij men mij kan ondersteunen in de behandeling. De Leukemie is niet zichtbaar en als deze terugkomt zijn de problemen niet te overzien.
Uiteindelijk is de beslissing genomen dat de MTX gegeven gaat worden. Wij en ons behandelend team vinden het een spannende beslissing, maar staan hier volledig achter. Woensdag 9 december zal de MTX gegeven worden en zal ik opgenomen worden op Q2 de Zee. Als het goed is krijg ik 's morgens eerst een MRI-scan van mijn hoofd om te kijken hoe het met mijn Aspergillus zit. Hierna zal er gestart worden met hyperhydreren, daarna een ruggeprik en daarna 24 uur MTX. Daarna verder met hyperhydreren net zolang tot de MTX-spiegel weer op een aanvaardbaar niveau is. Hoe lang dat gaat duren durft ook niemand een uitspraak over te doen.
Als laatste moest ik vandaag nog een vingerprik krijgen om de Voriconazol spiegel te bepalen. De uitslag krijg ik later telefonisch te horen. Morgen start ik thuis dagelijks met de 6-MP (cytostatica) en als alles goed gaat hoef ik me pas op 9 december weer te melden.
Eenmaal in Heeze aangekomen was ik nog niet van de prikken af. Mama en ik zijn nog even naar de huisarts geweest om onze tweede Mexicaanse griepprik te halen. De doktersassistente vond mij heel stoer, want ik gaf geen kick. Ach ja, voor mij is dat zo'n beetje het kleinste prikje wat ik krijg.
Eenmaal thuis aangekomen ben ik gaan slapen en ondertussen heeft mama Lieke en Meike opgehaald. Toen ik rond 17.15 uur werd wakker gemaakt was het natuurlijk weer feest met mijn zussen en hebben we weer flink geknuffeld/
Zoals jullie begrepen hebben, heb ik vandaag nog wat kralen gescoord. Morgen is de grote dag van de prijsvraag. Tot morgenavond 18.00 uur hebben jullie de tijd om het aantal kralen die ik verdiend heb te raden. Opa IJsje heeft als het goed is alles opgeschreven, maar misschien dat je voor de zekerheid op dit bericht nog kunt reageren met je geschatte aantal.

Groetjes Janske

PS Jasmijn en Danny van harte gefeliciteerd.

• 30 November 2009 - 22:30

Tante Angela:

Hey die Super Janske,

Nou dat was weer een drukke dag zeg, met een heleboel niet leuke dingen maar jij hebt je er weer heel moedig doorheen geslagen. SUPER.
    Hier begon de dag wat hectisch, we hadden ons verslapen, dus moest er een tandje bij en dat brengt zo de nodige spanninkjes mee, maar dankzij ieders inzet waren we toch nog op tijd op school. Vanochtend heeft Meike fijn op de zolder gespeeld en 's middags lekker geslapen. En daarna mee naar school en na school nog even fijn gespeeld en mee de was opgeruimd (kasten en laden open en dicht) toen kwamen mama en Lieke Meike weer ophalen. Ze worstelde nog even met haar jas, maar als ze erachter komt dat het echt zelf niet lukt dan laat ze zich wel een beetje helpen en is het zo gepiept.
    Ik ga nu maar snel slapen anders wordt het morgenvroeg weer haasten.

Welterusten allemaal en hopelijk een goede nachtrust.

Dikke knuffels van tante Angela

• 01 December 2009 - 05:59

DORRY:

HOI KNAP GRIETJE EN JOKE;
    HET WAS ME HET DAGJE WEL PRIKKEN GESPREKKEN ,EN DAN DE BESLISSING OF DE KUUR DOOR GAAT, BIJ ONS ZIJN ER OOK EEN PAAR ZIEK AL EEN PAAR WEKEN VERLOOPT NIET ALLES ZOALS HET ZOU MOETEN MET jAN EN HEIDI,EN NU IS COR OOK NOG ZIEK ,IK DENK DE GRIEP. ZE RILLEN VAN DE KOU HEBBEN MAAG EN BIUKKLACHTEN EN HUN HELE LICHAAM DOET PIJN..
    WAT FIJN DAT JIJ TOCH DE VOEDING BINNEN KON HOUDEN. MERK JIJ IN HET ZIEKENHUIS IETS VAN DE AANKOMENDE VERJAARDAG VAN SINT?IK BEDOEL VERSIERINGEN?
    JANSKE WAT BEN JIJ TOCH EEN SCHEETJE ZO STERK, LIEF EN STOER, IK GA NU FIKKEN VOOR EEN GOED VERLOOP.
    MAAR ALS ER NOG VIJF BRANDEN MAG DAT NIET IK MAG ER MAAR VIJF PER DAG, EN ZE BRANDEN 48 UUR, DUS MOET IK GEDULD BEWAREN, EN IK BEN NIET ALTIJD GEDULDIG ALS IK WIL FIKKEN, IK BEN EEN PIROMAANTJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DAG JANSKE PANSKE KEVERTJE EN MOEDER KEVER DORRY

• 01 December 2009 - 06:53

Opa Ijsje:

Ja opa is van het bijhouden van allerlei dingen.

Zo is november een maand geweest van nijmegen zeg maar

13dagen daar gelegen
    11dagen dag behandeling
    6dagen thuis

Nou laten we hopen dat je in decemeber , wat meer thuis mag zijn , en die mtx geen roet in het eten gooit

houdoe

• 01 December 2009 - 07:14

Marian En Maarten:

Lieve Janske,

Nou, dat kralen raden is zo makkelijk nog niet. Zaterdag zou ik komen en dan proberen om ze stiekum te tellen, maar ja, toen mocht je gelukkig naar huis. (elk voordeel heb z'n nadeel)Dus gokken maar. Wij denken: 151.
    De MTX wordt spannend maar goed dat de beslissing is genomen. Je hebt het helemaal goed uitgelegd.
    Rustig aan thuis, veel slapen en knuffelen, dan komt het vast wel goed.
    Dikke kus voor jullie alle vijf.

• 01 December 2009 - 08:03

H & H & I:

Hallo Janske,

Wij denken 187 kralen.

Tot vanmiddag.

• 01 December 2009 - 08:10

Jasmijn En Danny:

Hey Janske,

Wat fijn dat je vannacht niet hebt hoeven te spugen. Ik zou ook niet kunnen slapen als ik wist dat er weer een drukke spannende dag aan zat te komen.

Het is inderdaad te hopen dat er deze maand wat meer daagjes thuis zijn.

Bedankt voor je felicitatie.

Sterkte en ik ben erg benieuwd hoeveel kralen het zijn hoor.

(K)

• 01 December 2009 - 13:27

Cor En Diny.:

Hoi Familie beks uit de Heipolderstraat.

Jullie zijn allemaal thuis in Heeze fijn om in je eigen bedjes te slapen en jullie eigen vertrouwde omgeving met de familie dicht in de buurt.

Janske nou nog afwachten hoe de MTX bij jou zal aanslaan, als de oncologen er ook vertrouwen in hebben[net als jullie] gaan wij er vanuit dat het vechtersbaasje Janske deze strijd zal winnen.
    Bekskes wij wensen jullie het allerbeste en probeer wat energie op te doen en rust te vinden geniet van deze mooie momenten met het hele gezin!!!!.

Ohja Janske ik wil nog een keer een gok doen hoeveel kraaltjes jij hebt verdiend volgens mij zijn het er 107.
    Lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny en natuurlijk horen daar de Knuffels van ons bij.
    Het gaat jullie goed Houdoe he.

• 01 December 2009 - 14:48

Karin:

Hoi Janske,ooo wat een vraag en heb het nie bijgehouden maar ga toch een gokje doen ik zeg een raar getal en dat is 177 maar volgens mij zijn het er meer!Wel fijn om te horen dat je pas op 9 dec terug hoeft kun je nog lekker sinterklaas vieren.Vele Groetjes en tot gauw karin.

• 01 December 2009 - 15:16

Tante Door En Ome No:

ha die super janske
    hee wat leuk voor jullie dat jullie weer lekker samen thuis in heeze kunnen genieten met z,n 5jes.
    zulle exstra duimen en de kaarsjes laten branden dat je nu eens zonder probleempjes thuis mag blijven .
    en wat de kraaltjes betreft wil wel een gokje wagen 235
    groetjes en een dikke knuffel voor jullie almaal tante door en ome nol

• 01 December 2009 - 17:50

José:

Ha meisje,

Nou, tot zo ver allemaal op orde. Je zit goed in elkaar nu en daar kun je straks je voordeel mee doen. Als ze van alles een foto maken en het is oke dan denk ik: prima! Nu maar lekker even thuis met je zussen en papa en mama om straks optima forma aan te treden voor de spannende behandeling. Voor wat betreft de kralen: ik denk dat jij 98 cm bent en Lieke 110 cm, samen is dat 208 cm en als elke kraal 1 cm is dan is de ketting 208 cm lang. Daar zet ik op in! Je moet me dan wel beloven dat er geen kralen bij komen, dus we spreken even af dat je nu 8 dagen rustig thuis bent. Anders ga ik dit nooit winnen.

Kus, José.

• 01 December 2009 - 19:02

Jasmijn En Danny:

Ik zal ook nog maar een keer ons aantal doorgeven. Wij denken 204 kralen. Dat is wat al dagen in mij op komt.

Groetjes

• 01 December 2009 - 21:38

Tante Martha :

hallo super janske, ik hoop dat jullie pas 9 december naar nijmegen gaan en alles naar wens gaat want je ben een kanjer van meisje en ik wens jou veel geluk en ik zal een kaars voor je aansteken en bidden.
    veel liefs en kusjes voor je ouders en zusjes.

• 01 December 2009 - 21:40

Tante Martha:

en ik denk dat de antaal kralen is rond de 300 denk ik

• 01 December 2009 - 21:58

Fam Van Gaal:

Hey lieve Super Janske

Wij wachten in spanning af of we het goed hebben...Hoeveel kralen zijn het nu al??
    Wij denken 203.. Dus hou ons niet langer in spanning en zeg het ons maar.
    Of zijn het er zoveel dat papa en mama ze niet zo snel kunnen tellen.

X ons