Dat is sonde - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Dat is sonde - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Dat is sonde

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

07 Oktober 2009 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Vandaag was het wederom een rot dag en dan druk ik mij nog maar zachtjes uit. Dit omdat ik vandaag aan het einde van de dag een sonde ingebracht heb gekregen en dat vind ik alles behalve leuk. Het is de eerste keer dat ik 6 uur na een onderzoek of ingreep nog steeds mopper. Ik doe zo mijn best om goed te eten en te drinken, alleen lukt dat niet altijd even goed. Na een paar dagen twijfel hebben de dokters toch besloten om een sonde in te brengen en zo te zorgen dat ik voldoende van alles binnenkrijg. Papa is al weer aan het tellen als een volwaardig nutritionist. Toch makkelijk als je papa wat kennis heeft over voeding bij kippen en varkens en je moeder kinderverpleegkundige is. Samen komen we er wel!
Vanmorgen kwam de mededeling dat er van alles in mijn bloed niet klopte. Dit betreft waarden mbt nutrienten. De waarden mbt de samenstelling van het bloed tav de leukemie zijn prima. Een aantal nutrientwaarden zaten onder het peil en dus zou ik vanaf vandaag ook electrolyten krijgen. Later is dat omgezet in meer specifieke zaken en dat zijn nu fosfaat, kalium en magnesium. Er hangen dus weer diverse zakken aan mijn paal en de pompen werken weer volop. Er is zelfs nog een pomp bijgekomen voor de sonde, dus het zoekplaatje is compleet.
Inmiddels is mijn blaasontsteking geupgreat naar een nierbekkenontsteking. Ook weten ze nu welke bacterie dit veroorzaakt en dus is ook de antibiotica aangepast. Vanmorgen hebben ze dus ook een echo van mijn nieren en blaas gemaakt. Dat was wel leuk, want doordat ik geen Mexicaanse Griep heb mocht ik weer ongestoord met mijn bed over de hallen rijden en in de lift. Dat is natuurlijk nog steeds mijn dingetje. Daarbij had ik ook nog het geluk dat vandaag zuster Dave voor mij zorgde en samen met papa gingen we dan ook echt racen door het ziekenhuis. Ook de gel op mijn buik vind ik inmiddels de normaalste zaak van de wereld, dus het was zo gepiept. 's Middags is nog een longfoto gemaakt, omdat er verschil te horen was tussen links en rechts. Op deze foto was gelukkig geen afwijking te zien. Voor de rest heb ik dus de hele dag bij mama op schoot gezeten en gehangen en ook nog af en toe in bed gelegen, maar dan moest mama er wel bij komen liggen. Omdat mama inmiddels toch wel heel veel met mij moet stilzitten heeft ze van de zusters een makkelijkere stoel gekregen. Houdt voor mij wel weer in dat mama geen excuus meer heeft om mij niet op schoot te nemen.
Agmar, mijn PM'er, kwam binnen met mijn beer, dus ik wist dat er iets ging gebeuren. Ik dus weer fijn oefenen op beer. Een slangetje in zijn neus doen, spuitje erop en als alles het doet een pleistertje en klaar. Ik dus vol goede moed naar de behandelkamer. Ik nog trots vertellen dat ik een slangetje in mijn neus krijg, maar potverdriedubbeltjesnogeensaantoe, wat viel dat tegen. Eerst lukte het niet in mijn ene neusgat, toen wel in mijn andere, maar begon mijn ander neusgat te bloeden. Ik moest slijm opspugen en halverwege kwam dat slijm die slang tegen. Kon er niet uit en ik kon geen adem meer krijgen. Nee, het is duidelijk dat ik voor dit kraaltje het meest heb moeten afzien. Ook nu het slangetje erin zit, ben ik er nog helemaal niet gelukkig mee. Het is toch een heel raar gevoel. Wel weet ik dat het nodig is, dus ik blijf er wel vanaf. Ze hebben mij verteld dat als ik hem eruit trek, hij er toch weer inmoet en die ellende wil ik niet nog eens meemaken. Wel ben ik zo slim om vanavond toch maar een boterham te gaan eten, zodat ik probeer het slangetje zo snel mogelijk niet meer nodig te hebben.
Ome Bart en tante Henriette waren vandaag op bezoek. Iets wat ik wel leuk vond, maar vooral papa en mama vonden het helemaal geweldig dat ze waren gekomen. Wel moesten ze nog even in de hal wachten, omdat de oncoloog nog kwam. Deze vertelde ons dat we er toch zeker maar rekening mee moeten houden dat we voorlopig niet naar huis mogen. Eigenlijk wisten we dat al, maar als het dan uitgesproken wordt is het toch een tegenvaller. Morgen gaan ze verder met diverse onderzoeken, met de nadruk op zoeken. Hoe dat verloopt vertel ik jullie later, nu ga ik eerst proberen te slapen met zo'n raar slangetje in mijn neus.

Groetjes Janske

• 07 Oktober 2009 - 21:28

Ome Renier:

Ha Janske,

Ja, zo'n slangetje in je neus lijkt me ook maar niks. Gelukkig weet je dat het allemaal nodig is om dat ene doel te bereiken!

Succes met de onderzoeken morgen en hopelijk komt er wat positiefs (voor ons dan) uit!

Slaap lekker.
    Knuffel Ome Renier

• 07 Oktober 2009 - 21:59

Opa Ijsje:

Nou die peetoom van jou Janske Ome Tan , die is niet gek , maar Opa wist eerst niet wat hij bedoelde.
    Nou heeft die Opa , nog een Oma in huis , en die ging zonder bril n.b. het verslag lezen en zag dus onderaan staan:

Janske Bezoeken.
    Ja en daar zie je dat ze Iedereen in Maastricht willen laten slapen , om naar Nijmegen bij jou op bezoek te komen '.

maar ach dat is maar :
    142,3 km
    1.40uur reizen
    14 euro benzine
    9,90 euro diesel

Slim van ebookers

Opa en Oma hebben besloten om dan toch maar in Heeze te blijven en van daaruit naar Nijmegen te gaan.

Kunnen ze ook beter op je lieve Zus Lieke passen

en wat betreft dat slangetje in je neus , ons hebben ze altijd geleerd dat je netjes met je mond dicht moet eten , hoe doe jij dat met je neus?

Dag schatten van ons

• 07 Oktober 2009 - 22:15

Ome Tan:

Zo'n sonde is niet zonde ik vraag me alleen af welk smaakje je krijgt.

Ik hoop voor jou dat het een beetje smaakt naar frietjes en ijsjes want daar knap je zekersteweten snel van op.

goeie nacht

Ome Tan

• 08 Oktober 2009 - 06:06

DORRY:

HOI NIJMEGEN.
    IK DOE EEN TWEEDE POGING WANT SAMIJN POETSTE HEEL MIJN MAIL WEG.
    WAT EEN GEDONDER WEER VOOR JULLIE ,MAAR HET IS VOOR HAAR GEZONDHEID DUS GEEN KEUS, ALLEEN DIE VERDOMDE NIERBEKKENONTSTEKENING WAS ECHT NIET NODIG, MAAR WAT IK BEGRIJP ZIJN DE BLOEDWAARDE T.O.V. DE LEUKEMIE WEL GOED ZO ALS IK HET LAS.
    OPA IJSJE IK HOUD OOK VAN VERSJES EN GEDICHTJES EN DEZE VIND IK HEEL MOOI.IK HEB EEN MOOIE BLOEMENTUIN, DAARIN BLOEIT EEN BLOEM ,DIE ENE BLOEM BEN JIJ GAAF HE'EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 08 Oktober 2009 - 06:09

Frank En Heidi :

Goede morgen Super Janske

Ik zie dat je mooie poster weer boven je bed hangt. Mooi hoor.

Enne.... hoe was het slapen met zo'n slangetje ??

Het is mij niet gelukt om de puzzel van de slangetjes op te lossen.
    Het moeten er toch echt minder worden dan lukt het misschien wel. Dus op naar ng meer boterhammen.

Maar wat voor stoel heeft jullie pap dan ?
    Of mag die gewoon op bed gaan liggen ?

Nou sterkte en succes maar weer verder met alle uitslagen.

Groetjes uit Leende

• 08 Oktober 2009 - 07:09

Karin:

Goedemorgen alle drie,ik hoop dat jullie nacht een beetje soepel is verlopen dit keer,en janske hoeveel boterhammen heb je al op?dat die slang maar gauw uit je neus mag lijkt mij ook niet prettig!Hopelijk krijg je vandaag weer goede uitslagen van al die testen maar dat lees ik de volgende keer wel weer oke? Veel sterkte ook voor mama en papa.VEEEEEEEEEEEEEEEEEle groetjes van de buurvrouw.

• 08 Oktober 2009 - 08:40

Cor En Diny.:

Hoi Super Janske.
    Wat een gedoe allemaal, al die slangetjes en kabeltjes aan die paal en daar zit jij aan vast Tjonge jonge.Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om een slangetje door je neus te krijgen.
    Janske je hebt nou even die sonde nodig om wat eten binnen te krijgen en aan te sterken, heel goed van jou om een boterhammetje te eten al sdat goed gaat mag het slangetje misschien wel vlug uit je neusje
    Blijf vechten Janske, jij kan het dat heb jij al dik en dubbel aan ons laten zien.
    Ferry en Joke wij wensen jullie heel veel sterkte en de kaarjes blijven voor jullie branden. TOI TOI TOI.
    Janske een hele dikke pakkert van Ome Cor en Tante Diny, en doe de groetjes aan Papa en Mama.Hou vol allemaal, wij denken aan JUllie!!!!.

• 08 Oktober 2009 - 11:56

Lieseth:

Hoi lieve Janske
    IK VIND JOU TOCH WEL EEN FLINKE MEID EN INDERDAAD HET LIJKT ME HELEMAAL GEEN FIJN GEVOEL, ZO'N SLANG IN JE NEUS. kNAP HOOR DAT JE ER DAN TOCH NIET AANKOMT EN HEM GOED LAAT ZITTEN. HEEL VEEL GR EN STERKTE EN IK ZIE JE STRAKS, LIEFS

• 08 Oktober 2009 - 20:53

Tante Angela:

Hey die Super Janske,

Hopelijk lig je nu al lekker te slapen. Al kan ik me voorstellen dat dat met al die slangetjes niet erg prettig is. Maar goede nachtrust is erg belangrijk! Super dat je weer SUPER JANSKE achter je bed hebt hangen, hoort toch echt bij jou. Fijn dat mama een goede stoel heeft gekregen, was echt wel nodig.
    Hier is alles vandaag weer goed verlopen. Meike heeft zich weer heel voorbeeldig gedragen, is ook weer mee naar het zwemmen van Rens geweest, nu heeft ze daar met Sietske in de box gespeeld, wat voor mijzelf prettiger was.(voor haar ook hoor) Verder weinig bijzonderheden hier.

HEEEEEL VEEL GROETJES EN KNUFFELS (ook aan papa en mama)

TANTE ANGELA

EN TANTE HARIETTE (die kan zelf niet reageren maar heeft me aan de telefoon gevraagt of ik dat voor haar wilde doen dus bij deze)