Mijn eerste Alpencol - Reisverslag uit Allemond, Frankrijk van Janske Beks - WaarBenJij.nu Mijn eerste Alpencol - Reisverslag uit Allemond, Frankrijk van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Mijn eerste Alpencol

Door: Papa

Blijf op de hoogte en volg Janske

06 Juni 2011 | Frankrijk, Allemond

Dag lieve mensen,

Ten eerste wil ik vanuit Frankrijk papa (opa IJsje) feliciteren met zijn verjaardag. Ik heb begrepen dat hij het goed gevierd heeft.

Vandaag moest ik er dan toch echt aan geloven. De ultieme test voor komende donderdag. Lukt het mij om een flinke Alpencol te fietsen. Gelukkig werd er gekozen voor de niet de zwaarste col. De keuze was gevallen op Col d'Ornon. Na een heerlijk ontbijtje en een wandeling door het dorpje (het lijkt wel vakantie) was het tijd om het wielertenue aan te trekken en op de fiets te stappen. Eerst even een korte klim naar het stuwmeer dat vlak bij ons hotel ligt. Helaas zat er een tik in mijn Super Janske voorwiel en dus ben ik even teruggegaan om het voorwiel te wisselen. Altijd fijn om goed voorbereid te zijn en een setje extra wielen bij te hebben.

Daarna zijn we naar de voet van de Alpe d'Huez gereden. Weer even gekeken hoe deze bergweg begint en mezelf weer afgevraagd hoe ik dat stuk ooit ga overbruggen, maar dat zijn zorgen voor donderdag. Vandaag dus de Col d'Ornon. Met het hele team zijn we aan deze klim begonnen, maar al vlug was het ieder voor zich. Een klim van 11 kilometer en een hoogteverschil van 614 meter. Na een poosje fiets je dus alleen. Alleen in het gevecht met de berg. Alleen je nietig voelen en veel respect hebben voor de natuur en moeder aarde. Maar ook een gevoel van vrijheid. Ik heb genoten onderweg. Afgezien en rondgekeken. De zuivere berglucht opgesnoven. Heel vaak gedacht dat ik niet moest zeiken en gewoon doorfietsen. En warempel, er blijkt ook nog een top aan zo'n berg te zitten. Dan ben je boven en heb je je eerste Alpencol bedwongen. YES. Omdat ik het eigenlijk ook nog vrij vlug had gedaan aan de andere kant nog 10 kilometer afgedaald. Genoten van het afdalen, de lucht die langs je oren suist en weer die vrijheid. Het gelukkige gevoel dat je de top bereikt hebt. De gedachte wat het gevoel zal zijn als Janske haar top bereikt heeft. Tijdens de afdaling heb ik geschreeuwd van vreugde. De eerste ontlading van alle spanning die in mijn lichaam zit.

Na 10 kilometer weer omgedraaid en de col ook nog van de andere kant beklommen. Samen met Leon en Dick het laatste stuk beklommen. Het voelde goed en boven wachtten de overige teamgenoten op ons. Boven op de top nog op het terras een colaatje gepakt en daarna gezamelijk op ons gemak afgedaald en terug naar het hotel. Met een heel goed gevoel naar de pastaschotel die al op ons stond te wachten. De rest van de dag was het een kwestie van rusten en eten en natuurlijk nog even kijken naar mijn Super Janske wiel. Na contact met Erik bleek het getik met wat teflonspray weg te zijn. Wat een geluk, want twee Super Janske wielen geeft natuurlijk een nog beter gevoel. Morgen is het programma vooral afhankelijk van het weer. Eventueel morgenochtend nog even fietsen en daarna het lichaam rust geven, want donderdag staat er een hele ander col te wachten. Gelukkig wordt het koppie steeds beter. Fijne gesprekken met teamgenoten en overige fietsers. Veel steun van iedereen en zelfs van een moeder van een teamgenoot een mariabeedeltje uit Lourdes gekregen. En het toppunt vandaag was het telefoontje van Janske, waarin ze heel blij aangaf dat ze haar pomp, voeding en rugzak had gekregen. Ze lag op mijn plaats in bed en de pomp stond aan. Ze was dolgelukkig. Waar een kind van vier al blij mee kan zijn....... Geluk zit soms in een klein en onverwacht hoekje.

Groetjes papa

• 06 Juni 2011 - 22:09

Joli Claes:

Ha Ferry, Janske en de rest van de familie.

Wat moet je hier nou op zeggen.
    Klasse, je eerste alpencol overwonnen, en 2x nog wel.
    Dus die andere col donderdag word een fluitje van een cent, haha.
    Het zal voor je gevoel afzien zijn, maar met Janske in je achtehoofd zul je die berg opvliegen.
    Nu goed rusten, licht trainen en weer rusten.
    Het komt donderdag allemaal goed.
    Succes daar in Frankrijk.

Janske, wat fijn dat je pomp, je rugzak en je voeding eindelijk in huis zijn.
    Je zult je nu beslist beter gaan voelen.
    En wat zullen jij en je zusjes en mama trots zijn op die Superpapa van jullie.
    Petje af voor jullie allemaal.
    En hou jij papa's plekje maar lekker warm in bed.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 Juni 2011 - 05:08

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske en Ferry

Janske : wat fijn dat alles toch al binnen is.... nog eerder dan dat je verwachte.
    Geniet maar lekker van papa's plekje. Nu weer de goede kant in met de voeding en goede moed.

Ferry : knap van je dat je het allemaal doet. En nu je eenmaal de smaak te pakken hebt gaat het vanzelf ;-) . Gewoon doorgaan.

Opa ijsje : Nog proficiat met je verjaardag

Groetjes uit Leende

• 07 Juni 2011 - 07:08

DORRY:

GOEDE MORGEN JANSKE EN FAM.
    EERST OPA HARTELIJK GEFELICITEERD.
    DAN FERRIE GOED HOOR JONGEN EEN MOOIE OEFENING.
    EN JIJ JANSKE WEER VOEDING ERBIJ MEISJE ?DAT MOET GOED GAAN.
    JOKE HOE IS HET MET JOU?
    WAT EEN AVONDTUUR ALLEMAAL.
    HET STAMHOOFD IN FRANKRIJK EN DE MEIDEN THUIS DAT GAAT OOK LUKKEN HOOR JOKE VERTROUW OP JOU KRACHTEN MEID.
    FERRIE HEEL VEEL STERKTE EN LEON OOK EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 07 Juni 2011 - 08:00

Lisette Kursten:

Hoi ferry.

Je bent goed bezig met klimmen in de bergen. Wij zijn 6juni terug gekommen van de Alpe d'huez. En nu ik de foto's zie vind ik het ook weer zwaar. We zijn de Alpe d'huez op geklommen en de col de la croix de fer Jack is de laatste wel hellemaal op geweest en ik op ongeveer 8km na niet gehaald. Het waren 2 moooie bergen. En we zijn daarna ook wezen eten bij de pasta bar van jullie hotel. Maar we moesten daarna na naar boven klimmen naar ons hotel chalet saskisa in vaujany. Dat was ook een hoge klim. We zijn 2 dagen daar geweest en ik heb hem maar 1 keer geklommen naar ons hotel.
    Verder wens ik je veel sucses Donderdag en vergeet vooral niet te genieten van al het moois in de bergen.

Groetjes Lisette

• 07 Juni 2011 - 08:04

Fam Van Gaal :

Goede morgen allemaal

Als eerste Opa Ijsje nog gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk jen je een fijne dag gehad.
    En Ferry wat knap van je om die berg maar meteen 2 keer te beklimmen, Petje af.
    We hopen dat jullie vandaag nog een lekkere training zullen hebben en dat je donderdag maar eens flink gaat knallen daar op die berg!
    Wij weten zeker dat je het zal halen!

Janske hou papa zijn plekje in het bed maar lekker warm voor als hij weer terug is van die zware tocht naar de top.
    En heb je vandaag de draak weer weg gestuurd en ben je lekker naar school of is die rotdraak je nog aan het pesten.
    Een hele fijne dag
    X Ons 4tjes

• 07 Juni 2011 - 08:12

Gerda:

Hoi Ferry,

Wat is het daar mooi.
    En jullie Auberge ziet er gezellig uit.
    Vandaag nog even fietsen en daarna rust voor donderdag.
    Fijn dat het met je koppie al beter gaat!

En Opa IJsje, nog van harte gefeliciteerd met de "6.."e verjaardag!

Lieve groeten,
    Gerda

• 07 Juni 2011 - 09:05

Oma Hanny En Frans:

Wauw.................., die Ferry!
    De eerste prestatie is algeleverd. Dat je daar een enorme kick van krijgt, kan ik me voorstellen.
    We kijken met ons allen uit naar overmorgen; het einddoel van alle oefeningen.
    En tja, in die herberg wil ik ook wel een overnachtinkje doen. Lijkt me helemaal niet verkeerd.
    Alvast heel veel succes!
    Vanuit Heeze moedigen we je aan.

• 07 Juni 2011 - 09:05

Karin En Quincy:

hey ferry,even heel veel succes wensen daar ginder maar dat gaat wel goed komen zo te lezen en inderdaad geniet van alles wat je gaat meemaken wij steken een kaarsje aan en kijken natuurlijk op tv.ZET M OP en veel plezier.

• 07 Juni 2011 - 09:10

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Wat fijn dat je papa hebt kunnen vertellen dat je eindelijk de pomp hebt gekregen.
    Nu ga je je misschien ook een tikkeltje beter voelen. Gelukkig wordt de Dexa-draak vandaag weggestuurd en die laat je dan ook met rust.
    Heb je erg lekker geslapen in het bed van papa?
    Is het erg gezellig met oom Renier zo dicht in de buurt?
    Lekker "eten" he, dan kun je papa weer over een paar dagen een dikke knuffel geven.

Liefs en dikke knuffel

• 07 Juni 2011 - 09:15

Krisna Reinders:

Hoi,

Ferry, SUPER van je dat je de eerste top hebt bereikt! Donderdag gaat je vast lukken. Ben ik van overtuigd.....!

Ik zal aan jullie denken!

SUCCES!

Groetjes Krisna

• 07 Juni 2011 - 09:58

H & H & I:

GEWELDIG GEWELDIG en GEWELDIG
    Meer tekst hebben we niet. Zowel voor jou Ferry als voor wederom blije Janske.

Hans, Hariètte en Imke XXX

• 07 Juni 2011 - 11:18

Willeke:

Hallo Super, Super, Super,

Geweldig zeg ik heb er geen andere woorden voor. Succes!!

Groetjes Willeke

• 07 Juni 2011 - 11:30

Joli Claes:

Ha Opa Ijsje

Schaam me diep.
    Helemaal vergeten.
    Maar nu dan toch: Er is er een jarig [geweest], Hiep hiep Hoera, Proficiat.

Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxx

• 07 Juni 2011 - 15:09

Ilse:

succes

• 07 Juni 2011 - 16:49

Janny:

Hallo Super Janske en Familie

Opa ijsje nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag,Ferry wat zijn we trots op jou dat heb je toch maar mooi gedaan, ik geloof goed dat je het uit schreeuwde toen je van de berg af ging, een heerlijke ontlading. Pak op tijd je rust en geniet ervan.

Janske heel veel sterkte en geniet van papa zijn plaatsje, wij hopen dat je je snel beter zult voelen, de groetjes aan mama en je zusjes,

Fam.Vrienten

• 07 Juni 2011 - 17:04

Judith, Ron, Wout, ?:

Hallo Ferry,
    Wat fijn om te lezen dat het al wat beter in het koppie komt. Doet ons goed.
    Knal alles er maar uit op weg naar boven of suizend naar beneden, die berg kan het wel aan en jij ook!

Janske, Fijn hoor, die rugzak en alles wat daarbij hoort. Je kunt er ook weer tegenaan! SUPER.

Opa Ijsje; Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Goed gevierd is heel wat waard!

Joke en de meiden: Ga zo door!

Zet 'm op!

• 07 Juni 2011 - 18:12

Jan,heidi En De Rest:

lieve ferry, joke en de meiden,

ferry wat knap dat je je eerste klim erop hebt zitten....
    jij weet als geen ander net als joke en de kinderen wat doorgaan betekend..hoop dat je echt de ontlading van alles voor een stukje gaat voelen nu je even op jezelf bent..joke, hopenlijk red jij jezelf ook nog een beetje thuis met de kindjes..

x van ons...