Een vermoeiende dag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een vermoeiende dag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een vermoeiende dag

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

13 Januari 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieven mensen,

Het slapen in mijn eigen bed is weer niet gelukt. Toch heb ik vandaag alweer nieuwe doelen gesteld. Als het me namelijk lukt om in mijn eigen bed te slapen, dan wil ik een stickerkaart voor mijn luier drooghouden. Vanmiddag kwam ik ineens met dit idee en papa en mama keken een beetje raar op. Daarna moesten ze wel weer lachen en kwamen ze tot de conclusie dat ze echt te maken had met een Super Janske die telkens een paar stappen vooruit denkt. Geweldig vonden ze dat.
Vanmorgen ben ik naar school geweest en het was heel leuk. Ik heb goed mee kunnen doen, alleen aan het einde werd ik wel wat moe. Gelukkig hoef ik 's middags niet naar school en dus kon ik vanmiddag bijtanken en dat was hard nodig.
Even een kort technisch stukje. Het Hb waar ik het gisteren over had, staat voor het aantal rode bloedcellen. De rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof door het lichaam. Eerst gaat je bloed van je hart naar je longen. De rode bloedcellen stoppen daar hun rugzakjes vol met zuurstof en gaan terug naar je hart. Daarna wordt dit bloed door de rest van je lichaam gepompt en als dan een orgaan zuurstof nodig heeft, dan geven de rode bloedcellen dat op de juiste plaats af. Normaal gesproken hebben we genoeg rode bloedcellen en hoeven ze niet heel hard te werken om alles van voldoende zuurstof te voorzien. Nu mijn Hb zo laag is moeten de rode bloedcellen die er zijn, hun rugzakjes helemaal volstoppen met zuurstof. Ze geven alleen het minimale aan zuurstof af aan de organen, zodat uiteindelijk alle organen toch voldoende zuurstof krijgen. Tussen voldoende zuurstof en zuurstof in overvloed zit een wereld van verschil en hierdoor komt het dat ik nu dus wat vlugger moe ben. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Het bijtanken begon met goed eten. Papa en ik waren alleen thuis, dus vroeg papa of ik een frikandel op mijn boterham wilde. Natuurlijk was dat een vraag uit eigenbelang, dus ik heb gezegd dat ik dat een geweldig idee van hem vond. Ik heb dan ook lekker een boterham met een frikandel en doormekaarsaus gegeten. Ik wilde ook nog een boterham met smeerkaas, maar die kon ik niet op, want ik was zo moe. De TV wilde ik uit en samen met Tut, Purk en Puppy ben ik gaan slapen. Ik heb zelfs niet gehoord dat mama thuiskwam van haar werk.
Na ruim twee uur geslapen te hebben, kon ik er weer tegenaan. Papa ging even kijken of er een Cliniclown wakker was op villa Neuzenroode. Dat is de online villa van de Cliniclowns. Cliniclown Peer was aanwezig en samen met hem en een aantal andere chronisch zieke kinderen hebben we lekker gekletst en gekke dingen gedaan. Zo hebben we zelfs online gedanst. 's Avonds moest ik nog wel tegen mijn zusjes zeggen dat ik Peer een hele gekke naam vind. Daar waren mijn zusjes het mee eens en Lieke pakte een peer uit de fruitschaal en vroeg: "Dus zo heet die Cliniclown?". Dat was dus zo en we hebben er nog lang om moeten lachen. Het bracht ons ook op een idee, want Meike en ik hebben ook nog een peer gegeten.
Vanavond ben ik nog even met mijn zusjes in bad geweest. Lekker even spatteren, maar niet te lang, want ik was toch wel weer moe. Ook ga ik morgenvroeg weer naar school en daar wil ik wel een beetje fit voor zijn. Ondanks dat ik moe was, lag ik als laatste te slapen. Het verveeld toch een beetje in mijn lichaam, maar als het niet erger wordt is het prima vol te houden.

Groetjes Janske

• 13 Januari 2011 - 21:22

Barry Van Horrik:

Hallo Janske, Jij zal mij denk ik niet kennen, maar jullie pap kent mij wel. Die heeft namelijk vroeger bij ons gewerkt en mijn vader en moeder zijn laatst bij jullie geweest om te buurten. Ik heb nou een paar verslagen van jou gelezen en vind het echt heel knap hoe je er mee om gaat. Ondanks al die bezoekjes aan het ziekenhuis en alle behandelingen en zo hou jij je toch heel goed sterk en dat vind ik echt knap. Het is ook echt knap hoe je zusje er mee omgaan dat jij zo ziek bent. Daarom wens ik jou vanuit someren heel veel sterkte toe met de genezing en zal ik elke keer proberen om je verhalen te lezen en af en toe een reactie te plaatsen. Heel veel succes met alles en doe jullie pap en uiteraard de rest van de familie maar de groeten van mij.
    Gr Barry van Horrik

• 13 Januari 2011 - 22:24

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Nou, nou, je word wel een ondernemende tante.
    Eerst in je eigen bedje slapen, en nou al denken aan een stickerkaart voor een droge luier in de nacht.
    Een voor een, niet alles tegelijk doen hoor.
    Wat goed dat je goed eet om je energie op peil te houden, zeker nu je sneller moe bent.
    En heel goed van jou dat je na school lekker een paar uur gaat slapen om bij te tanken.
    Heel verstandig van jou.
    Veel plezier op school morgen en voor nu welterusten.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons. xxxxxxxxx

• 14 Januari 2011 - 06:35

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Dus lekker rusten en veel eten en goed slapen.
    Klinkt makkelijk.............. maar nu nog doen.
    Vooral als je je al zo vervelend voelt.

Ik zag gisteren je mooie poster hangen in de sporthal.
    Hij is in het echt nog mooier dan op de site.
    Ik hoop dat 6 Febr. een mooie dag voor je gaat worden .

Groetjes uit Leende

• 14 Januari 2011 - 06:42

Judith & Ron, Wout,?:

Hallo!

Heb je een beetje kunnen slapen?
    Aan je gezichtje kunnen we toch wel zien dat het je veel moeite kost om de motor draaiende te houden....Je kunt 't, hoor!
    Papa en mama houden je gelukkig goed in de gaten!
    Wat een mooie foto's weer vandaag. We hebben de 6e op de kalender staan, als het kan, dan zijn we er.

Zet 'm op!

• 14 Januari 2011 - 07:18

DORRY:

HOI JANSKE EN DE HELE KUDDE.
    NONDE KNOL WAT DOE JIJ WEER VEEL EN DAT JIJ EERDER MOE BENT, HEEL NORMAAL SNAP IK NU NA DE GOEDE UITLEG OVER ZUURSTOF ITRANSPORTEN DOOR JE LIJFJE.
    MAAR IK ZOU DE LUIUR NOG OMHOUDEN WAT KAN JOU DAT, EERST LEREN EN DAT IS EEN HELE KLUIF OM IN JE EIGEN BED TE BLIJVEN.
    STERKSEL EN LIND ZIJN OOK NIET OP EEN DAGONTWORPEN JANSKE WIST JIJ DAT IN FRUIT ZUURSTOF ZIT????????????????????
    IK OOK NIET MAAR DAT HEB IK ONLANGS GELEZEN ,JIJ EET GOED, KEI KNAP DOET OP SCHOOL GOED MEE, HOE KRIJG JE HET VOOR ELKAAR HUMMEL.
    MAAR IK GELOOF DAT MOEHEID IN DE LUCHT ZIT, IK BEN OOK ZO MOE, EN DAAR MEE OMGAAN LUKT MOEILIJK MEISJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 14 Januari 2011 - 08:08

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat een leuke puppy heb jij bij je liggen als je slaapt.
    En wat een super super leuke poster.
    Ik heb 6 februari genoteerd en als het even kan ben ik er bij.

Veel plezier vandaag op school en alvast een fijn weekend.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 14 Januari 2011 - 09:04

De Stapvriendjes.:

Hey Lieve Janske,

Wat slim van jou papa om frikadellen te bakken. Wij snappen wel dat je daar dan veel zin in hebt.
    Eigenlijk zijn onze papa's ook zo....als de mama's van huis zijn. Dan krijgen wij lekkere broodjes van de bakker, of eieren op brood of kanckworstjes enz......Wij vermoeden dat ze dat leren bij de BBD.
    Ze zeggen wel dat ze altijd gaan sporten op woensdagavond.......maar als wij aan hun kleren ruiken dan ruiken wij echt een andere lucht. Volgens ons is dat van een frietpan.
    Maar ons hoor je niet klagen. Wij zijn ook altijd in voor iets lekkers bij het brood.
    En dan die door elkaar saus.....dat recept gebruiken wij ook regelmatig.

Misschien dat we een keertje met zijn alle frikadellen kunnen gaan eten bij de knaap na het stappen.Of gaan we dit eerder plannen dan over een aantal jaar.

Dikke knuffel van de stapvriendjes.

• 14 Januari 2011 - 12:12

Wilma Van De Vin:

Lekkere broodjes frikandel met doormekaarsaus. Dat woord, daar moest ik als lichte dyslect toch echt even de tijd voor nemen. Maar ik neem aan dat dat mayonaise en curry of ketchup is....

Rust maar eens goed uit en zorg er voor dat je goed eet. Laat papa maar bakken... Wellicht is het een idee om een keer gekookte gelderse (worst) in de pan te bakken met een beetje boter. Je krijgt dan sombrero hoedjes en een krokant korstje. Wij zijn hier allemaal dol op die worstjes. En nu nog in de reclame bij de albert heijn...

Joke, bedankt voor je telefoontje!

Rust ze goed uit en zorg voor extra rode bloedcellen.

Heel veel groetjes,

Familie van de Vin

• 15 Januari 2011 - 17:14

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Wat een prachtige poster hebben ze voor jou ontworpen, ik zag hem hangen bij de apotheek in Heeze, hij is erg mooi geworden.

Hmm.... lekker broodje fricandel, je weet wel wat je lekker vindt Janske, groot gelijk als je er zin in hebt, lekker genieten.

Probeer het het vol te houden he Janske,

Heel veel groetjes Fam.Vrienten