Blijhammendag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Blijhammendag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Blijhammendag

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

03 Oktober 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Zo, dat was wel even bijkomen. Gisteren zijn wij namelijk naar de Blijhammendag geweest. Dat is een jaarlijkse bijeenkomst van de broers en zussen van opa Jan, samen met hun kinderen en kleinkinderen. Opa Jan kan daar helaas niet meer bij zijn, omdat hij op de maan woont, maar als het even kan zorgen wij ervoor dat we er wel bij zijn. Vorig jaar ging dat niet lukken, maar gisteren dus wel.
Na wederom een zeer onrustige nacht ging de wekker gewoon om zeven uur. Om half negen moesten we in de auto zitten op weg naar Bennekom. We hadden alles ruim genomen, zodat we niet te laat zouden zijn. Er was gerekend op een aantal pittstops om te plassen, maar Lieke, Meike en ik hebben ons voorbeeldig gedragen. We waren dan ook rond 10.00 uur op de plaats van de bestemming. Dit bleek een museum te zijn die de deuren (nog) gesloten had. Dan maar een wandeling door Bennekom, want de rest van de familie was er ook nog niet. Na een kleine 50 meter gelopen te hebben kwamen we Joost al tegen. Dat was meteen het einde van onze sightseeing van Bennekom. Niet dat we niet verder mochten, maar we moesten nu inmiddels toch echt wel plassen. Even naar de Hema om te plassen en toen we daarvan terugkwamen was het museum wel geopend.
Het was het Kijk en Luistermuseum. Dat is een museum voor mechanische muziekinstrumenten, speeldozen, schijvenwisselaar en draaiorgels. We werden uitstekend ontvangen met wat drinken en iets lekkers voor erbij. Wat het precies was, weet ik niet, maar dat kan vast 1 van de Blijhammen nog wel vermelden. Het was een soort peperkoek, maar dan anders. Ik heb ook nog even laten weten dat ik er ook was, want binnen vijf minuten had ik het voor elkaar gekregen om een flesje sinaasappelsap om te stoten. Gelukkig werd ik niet meteen buiten gezet. Het was de bedoeling dat we eerst uitleg zouden krijgen over alle mechanische muziekinstrumenten. We werden op een tribune gezet en mochten luisteren naar een meneer die er alles vanaf wist. Op een gegeven moment moest Lieke weer plassen en ik moest eigenlijk ook wel weer. We hebben mama meegenomen en ook Meike kwam mee. Bij de toiletten in de buurt hadden ze een heel mooi poppenhuis staan en die vonden wij heel leuk. Daar zouden we wel graag mee willen spelen. Toen we ook nog hoorden dat er een speurtocht door het museum was zijn we die ook gaan doen en zijn we niet meer teruggegaan naar de zaal. Zitvlees is namelijk ook niet echt onze sterkste kant.
Na alles gezien te hebben was het tijd om wat te gaan eten. Bij Joost en Hanna stonden heerlijke broodjes en nog veel meer klaar. Joost had zelfs een zak paprika chips voor mij gekocht. Dat vond ik wel heel lief van hem. We hebben daar lekker gespeeld en daarna was het tijd voor het volgende onderdeel op het programma. Slapen.
Natuurlijk ging niet iedereen slapen. Alleen Meike en ik gingen slapen en de rest ging wandelen in de bossen rondom Bennekom. Dit met behulp van een gids. Het gastenverblijf van Joost en Hanna werd weer opgeruimd en van de bank werd een heerlijk bed voor ons gemaakt. Meike en ik zijn dan ook direct in slaap gevallen en hebben wel een paar uurtjes geslapen. Papa moest ons gewoon wakker maken, omdat er nog meer op het programma stond en wij op een andere locatie werden verwacht. Papa heeft dus ook een rustige middag gehad en volgens mij heeft hij in die luie stoel ook wel even zijn ogen dicht gedaan. Ik wil nog wel even Joost en Hanna bedanken voor hun gastvrijheid.
Als laatste stond op het programma een gezellig samenzijn welke werd afgesloten met een heerlijk buffet. Er was ook een speeltuin bij, dus we hebben ons prima vermaakt. Ook was er een levensgroot schaakbord en inmiddels schaak ik dus ook. Of ik het volgens de regels doe weet ik niet, maar leuk was het wel.
Na het eten was het weer tijd om naar het zuiden af te zakken. Het was heel leuk om de familie Blijham nu weer eens in het echt te zien. Natuurlijk ook oma Blijham die ons altijd van die lieve kaartjes stuurt. Helaas kon 1 neef van mama er niet bij zijn, omdat hij ook vecht tegen een vorm van kanker, namelijk Non Hodgkin. Ik vond het jammer dat hij er niet bij kon zijn. Vorig jaar kon ik er ook niet bij zijn, dus ik ga er nu vanuit dat hij er volgend jaar ook weer gewoon bij is. Ik wil hem vanaf deze plaats heel veel sterkte wensen.
Dat het een inspannende dat is geweest bleek wel uit het feit dat het heel rustig was op de achterbank. We lagen heerlijk met zijn drieen te slapen. Thuis op de oprit werd Lieke nog wakker. Ze is naar binnen gelopen en is daar verder gaan slapen. Het was alleen niet op de goede plaats. Ze lag in de hal onder de kapstok. Papa heeft haar toch maar opgepakt en in bed gelegd. Voordeel voor mij (en papa en mama) aan zo'n inspannende dag is dat ik de hele nacht heb doorgeslapen. Dit zelfs zonder slaapmedicijn. Deze hadden papa en mama achter de hand gehouden, maar bleek dus niet nodig.
Vandaag heb ik het weer rustig aan gedaan. Veel geslapen en veel of in ieder geval voldoende gegeten. Inmiddels weet ik dat ik op een zware dag als gisteren niet veel eet. Papa en mama maken zich daar dan ook niet heel erg druk om, want ze weten dat ik dat op een rustige dag erna wel weer inhaal. Het enige waar we dus voor moeten zorgen is dat ik niet teveel drukke dagen achter elkaar heb, want dan ga ik toch echt iets tekort komen.

Groetjes Janske

• 03 Oktober 2010 - 21:36

Opa Ijsje En Oma Tum:

voordat wij het vergeten.

wij kijken ook naar die kunstwerken op de kalender uit.
    dus reserveer 1 voor ons.

Nou we hebben het gehoord , dat jullie het gisteren bij de Blijhammen het uitstekend naar jullie zin hebben gehad.

En de foto's bevestigen dat.
    Leuk.

slaap ze he

• 03 Oktober 2010 - 21:54

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Dat was vast een hele gezellige dag.
    En een vermoeiende aan de foto's te zien.
    De foto waar jullie met z'n drietjes slapen op de achterbank is geweldig.
    Maar dat Lieke kan slapen onder de kapstok die foto is helemaal fantastisch, haha.
    Voor nu lekker slapen want morgen is het weer een gewone schooldag.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxx

• 03 Oktober 2010 - 22:00

Nikki En Jannie:

zo te zien hebben jullie het naat jullie zin gehad.

goed van lieke dat ze toch zelf naar binnen is gelopen maar dan vervolgens onder de kapstok slapen lijkt me niet zo fijn... ik ga ook mijn bedje opzoeken..

slaap lekker

xxx

• 04 Oktober 2010 - 04:09

DORRY:

HOI FAM BEKS, EN ALLE MENSEN DIE DIT LEZEN.
    WAT EEN LEUKE DAG MET ALLE HAMMEN BIJ ELKAAR ,DE FOTO'S WEER SUPER,WEL VER RIJDEN LAS IK.
    VANDAAG BADPAKKEN WEER ROND DE 21 22 GRADEN HOORDE IK ,MAAR IK LAAT MIJN PAK TOCH MAAR BIJ DE ZOMERSPULLEN DIE IK BIJNA NOOIT NODIG HEB, ALLEEN OOIT OP DE VAKANTIE.
    IEDEREEN WEER WERKEN ,EN NAAR SCHOOL, EN JIJ MOET GELOOF IK NAAR NIJMEGEN?
    IK KRIJG S'MAANDAGS KOFFIE DRINKSTERS AL WEL 35 JAAR OF ZOIETS ALTIJD TWEE DEZELFDE VROUWEN, DAT IS KEI GAAF VIND IK
    NU HUMMEL EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 04 Oktober 2010 - 04:11

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Dat was weer een druk weekend maar wel heel gezellig.
    En na zoveel gezelligheid en al die indrukken ben je moe.
    Goed dat jij na een drukke dag weer rustig aan doet en ook weer beter eet.
    Leuke foto's allemaal.

Vandaag weer gewoon school en misschien lekker buiten spelen want het is heerlijk weer.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 04 Oktober 2010 - 04:15

DORRY:

HIER BEN IK WEER.
    IK LAS MIJN BERICHTJE NA ,EN IK BEN HET WOORDJE BLIJ VERGETEN, MOET VOOR DE HAMMEN SORRY DORRY

• 04 Oktober 2010 - 07:01

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat heb je weer een leuke dat gehad. En lief van je dat je gezorgd hebt dat je moeder er lekker van kon genieten om bij de familie te zijn.
    Je verhaaltjes beginnen steeds meer op de verhaaltjes van een "gewoon" leuk meisje te lijken.
    Vooral als je die 3 ondeugende gezichtjes ziet.

Gelukkig maar

Groetjes uit Leende

• 04 Oktober 2010 - 17:57

Judith & Ron, Wout:

Hallo allemaal!

Wat een gezelligheid!
    Jullie zijn wel echte zussen; allemaal dezelfde kant op met het hoofdje onder het slapen!

Dikke knuffel!

Zet 'm op!

• 04 Oktober 2010 - 18:24

Opa Ijsje:

Janske een vraagje.

het is nu half 8 in de avond.
    Ligt jou zus Lieke nu ook onder de kapstok te slapen?
    Hele geinige foto.

Dag enne dikke kus