Op bezoek bij Sinterklaas - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Sinterklaas - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Sinterklaas

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

02 December 2009 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag ga ik het alleen over leuke dingen hebben, of eigenlijk over 1 heel leuk ding. Gisteren kregen we al te horen dat Lieke vandaag niet naar school moest. Dat vonden we al een beetje gek. Toch moesten we vanmorgen flink doorwerken en om 8.30 uur zaten we in de auto. Wij wisten nog niet waarheen. Onderweg vertelde mama ons dat we uitgenodigd waren door Sinterklaas om hem te komen bezoeken in het Kasteel van Sinterklaas in Helmond. Er kwamen pretoogjes op de achterbank.
Omdat Sinterklaas niet het risico wilde lopen dat ik ziek zou worden van andere kinderen had Sinterklaas iets speciaals voor ons geregeld. Bij zeer hoge uitzondering is hij en zijn Pieten iets eerder opgestaan, ondanks de zware nacht die ze hadden gehad, zodat ze mij, mijn zussen en papa en mama rustig konden ontvangen.
Eenmaal aangekomen op het plein voor het kasteel gingen we even naar Americo kijken. Dit was maar heel kort, want we mochten direct het kasteel in. De Pieten en Sinterklaas lagen op dat moment nog te slapen, of in ieder geval nog aan het ontbijten. Het was dus een en al rust in het kasteel. Eerst mochten we een tijdje rondkijken in de Pietenschool en daarna mochten we nog even rondkijken in de schatkamer.
Opeens was daar een Piet op de kamer en het was Wegwijspiet. We hebben even met elkaar kennis gemaakt en een liedje gezongen. Na de kennismaking stelde zij voor om de rest van het kasteel te gaan bezichtigen en kennis te gaan maken met de andere Pieten. Eerst moesten we een grote trap op, maar gelukkig waren er al wat Pieten bij ons aangesloten en deze droegen Meike en mij de trap op. Boven aangekomen zat daar Postpiet, die alle brieven sorteerde. Postpiet kan zelf ook heel goed schrijven en dat zelfs met twee handen tegelijk.
We gingen eerst naar de slaapkamer van de Pieten. Het was een hele gezellige slaapkamer en de bedjes waren alweer netjes opgemaakt. Een aantal Pieten waren al speelgoed aan het testen en 1 Piet lag nog te snurken. Dat kon natuurlijk niet de bedoeling zijn. We hebben aan zijn bed gezongen en daar werd hij wel wakker van. Hij nam ons mee naar de badkamer waar hij ons een geheimpje vertelde, maar dat mag ik natuurlijk niet verklappen. Misschien zeg ik niet te veel als ik zeg dat Zwarte Pieten niet van water houden. Hierna hebben we nog even een blik geworpen in de ontbijtkamer. Daar lagen nog wat broodjes en dat deed ons denken aan de Bakkerij, dus gingen we op weg naar de Bakkerij. Hier stonden de Bakpieten al te wachten, want zij hadden even wat hulp nodig bij het maken van de pepernoten. Eerst hebben we uitleg gehad over de gewone pepernoot en daarna over de Spaanse pepernoot. Belangrijk bij de laatste is dat je er een dansje bij doet (wat Lieke al meteen goed kon) en een liedje bij zingt. Meike heeft haar ogen uitgekeken bij het zien van al dat lekkers.
Inmiddels waren de lessen op de Pietenschool al begonnen toen wij daar binnen kwamen. Profpiet vertelde dat er op woensdagochtend muziekles op het programma stond en of wij mee wilde doen. Op dat moment werd er op de deur geklopt. Sinterklaas kwam binnen en herkende mij meteen. Ik kreeg een hand van hem en hij vertelde dat hij het leuk vond dat ik er, samen met mijn familie, toch in geslaagd was om te komen. Hierna hebben we nog een liedje gezongen en heb ik zelf nog even les gegeven, samen met Profpiet.
Sinterklaas ging ons daarna voor naar de schatkamer oftewel de pakjeskamer. We kregen uitleg over het testen van speelgoed, het inpakken van kado's en hoe de verlanglijstjes niet door elkaar raken. Op dat moment hoorden we herrie in de schoorsteen. We hoorden een stem van een Piet die riep dat hij de zak los had gekregen en op dat moment viel er een zak uit de schoorsteen. Inmiddels zagen we ook al een paar benen schommelen. Een Piet hielp mee en toen kwam daar ineens een Piet uit de schoorsteen. Nu heb ik dus met eigen ogen kunnen zien hoe de Pieten door de schoorsteen komen.
Als laatste mochten we naar de kamers van Sinterklaas zelf. We kwamen aan in de werkkamer, waar Sinterklaas ons voorstelde aan zijn Hoofdpieten, maar ook aan zijn goudgele vissenvriend Nemo. Deze staat op het bureau in de werkkamer van de Sint. Sinterklaas liet ons ook zien waar hij slaapt. Hij heeft een heerlijk bed wat lekker zacht is. Dit komt omdat het gevuld is met ganzenveren. Ook heeft Sinterklaas een knuffel, waar hij 's nachts mee slaapt, maar ik weet niet of dat ik jullie dat wel mocht vertellen. Ook de sloffen van Sinterklaas hebben we nog aan mogen raken, want deze waren heel zacht. De tandenborstel van Sinterklaas is van goud, evenals zijn borstel voor zijn baard. Ook daar hebben we weer een liedje voor Sinterklaas gezongen en nog even met hem gekletst over van alles en nog wat.
Nog even terug naar de werkkamer van de Sint waar we nog even aan het bureau hebben gezeten/gestaan. Sinterklaas vertelde nogmaals dat hij het leuk vond dat wij geweest waren en dat wij vandaag onze schoen mogen zetten. We kregen allemaal nog een zak snoepgoed, een manderijn of appel en een kleurplaat. Toen was het echt tijd om afscheid te nemen. Buiten hebben we nog een aantal Pieten een hand gegeven en gezwaaid.
Het was voor mij en de rest van mijn familie een onvergetelijke ervaring!!

http://www.hetkasteelvansinterklaas.nl

Groetjes Janske

PS Wederom weet ik niet waarom, maar namens papa en mama wil ik graag zeggen: "Jeanet, kei bedankt!".

  • 02 December 2009 - 20:11

    Anke:

    Lieve Janske
    Ik zou ook wel willen dat ik dat mocht en speciaal voor jou en je zusjes alleen. Je moet het zeker wel leuk hebben gehad. En het les geven met profpiet was natuurlijk ook heel erg leuk. En letten de pieten goed op juffrouw Janske? Heb je ook gezien of er een pakje voor jou erbij zat?(in de pakjeskamer of de schatkamer)Droom maar lekker over alle pietjes en als je al slaapt dan doe het morgen maar.

    Anke xxx

  • 02 December 2009 - 20:23

    Lambert En Tineke:


    Hallo Janske!!

    Nou, dat was wel een bijzonder dagje vandaag zeg!! Op bezoek in het kasteel van Sinterklaas!! Nu kon je eens goed zien hoe dat allemaal gaat met al die Pieten hé. Ik wist niet dat de Sint een gouden tandenborstel heeft. Wél deftig hoor!!
    Ik denk dat je er nog wel vaak over zult praten met je zusjes, want zij hebben er óók van genoten, dat zie ik wel op de foto's!!

    Lieve Janske, véél plezier samen de komende week!

    Liefs van ons

  • 02 December 2009 - 21:15

    Frank En Heidi :

    Hallo Super Janske

    Ik kom niet verder dan WOUW wat een dag gave heb jij gehad zeg.
    Wat een leuk kasteel en en wat veel kado's.
    Gewoon weg allemaal super allemaal.
    Wat een bofkonten zijn jullie allemaal dat je dit hebt mogen zien.
    En wat kei fijn dat Sint en de pieten speciaal voor jullie eerder zijn op gestaan en tijd voor jullie heeft gemaakt, in deze toch al drukke tijd voor hem.

    Nou ben ik benieuwd wat jullie morgen in jullie schoentje vinden.

    Wel te rusten
    en droom maar lekker.

    Groetjes uit Leende

  • 02 December 2009 - 21:26

    Ome Tan:

    Lieve allemaal

    Wat een ervaring moet dat zijn geweest

    gewoon even een beetje feest

    Lekker even ertussen uit

    genieten met die kleine spruit (en)

    En samen met alle pietjes

    zongen jullie vele liedjes

    Een ontmoeting met Sinterklaas

    nee, niet met een soephaas

    De foto's spreken voor zich

    en ik knor als een big

    groetjes

    Ome Tan

  • 02 December 2009 - 21:27

    Willy En Jeanet:

    Hoi Janske
    Wat een mooie foto's zeg en dat je helemaal alleen met je zusjes en met Papa en Mama bij sniterklaas mocht komen.Want dit hebben ze nog nooit gedaan.Jullie zijn de enigste van nederland die dit mochten,Maar ja Sinterklaas wist wel dat jullie allemaal heel lief waren en daarom mochten jullie alleen met rond gaan en met de pieten,en ik kan het weten ,want in heb met sinterklaas gesproken.
    Hij vond jullie allemaal lief,en hij vond janske wel een leuk eruit zien .
    Ik ben heel trots op jullie dat jullie even hebben kunnen genieten van deze ontmoeting.Groetjes Willy en Jeanet :)

  • 02 December 2009 - 21:29

    Lisette Kursten:

    Hallo Janske.
    We zijn vandaag ook naar het kasteel van sinterklaas in helmond geweest.
    Het was me een dag je wel.
    Ik was eerst om 8.45 uur daar voor de kaartjes te halen. Jammer dat ik jullie niet gezien heb. En vanmiddag teug geweest met de kindren. Het was inderdaad super gaaf om in alle kamers te mogen kijken. Ik hoop
    dat je nu lekker samen pakjes avond kunt vieren. Groetjes van Lisette en de rest van de Familie Kursten.

  • 02 December 2009 - 21:34

    H & H & I:

    Wat een GEWELDIGE dag !
    Heerlijk om jou zo te zien genieten.

    Ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

  • 02 December 2009 - 22:36

    Oma Hanny En Frans:

    Lieve Janske,

    Wat was dat geweldig bij Sinterklaas he! Jullie waren er 's middags nog helemaal van onder de indruk. Ik heb meegekeken naar de videobeelden die er gemaakt waren en het was werkelijk ontroerend om te zien hoe jullie daar nog steeds op reageerden. De sinterklaasliedjes werden weer uit volle borst meegezongen en ook het dansje ontbrak niet.
    Dit was heel ontroerend om te zien en ik ben met deze momenten zo blij voor jullie! Zo'n steuntje in de rug kunnen jullie allemaal heel goed gebruiken.
    Laten we maar weer een kaarsje opsteken en hopen dat jullie de hele sinterklaastijd fijn samen kunnen zijn.
    Daar gaan we voor!

    Dikke kus en knuffel!
    oma Hany en opa Frans

  • 02 December 2009 - 23:18

    Joli Claes:

    ik kan alleen maar zeggen: wouw, wat een heerlijke dag moet dit geweest zijn.
    dikke kus van ons xxxxxx

  • 03 December 2009 - 06:51

    DORRY:

    HOI HULPPIETJES.
    WAT EEN GAVE DAG OF MIDDAG BIJ DIE OUDE RAKKER ,MET ZIJN PIETEN.
    MAAR ALS IEMAND DAT VERDIEND HEEFT ,DAN IS HET WEL DE FAM BEKS GEWELDIG LEKKER JONG ,EN FAM, JIJ BENT NU AL EEN BEKENDE MEID IN NEDERLAND ER MOET NU TOCH MEER MET DIE GEWELDIGE FOTO'S TE DOEN ZIJN, KENT NIEMAND EEN BLAD OF ZO IETS DIE ER IETS MEE KAN ,HET ZIJN ZO;N SPREKENDE FOTO;S DIE ZOVEEL VERTELLEN/ EN DAN NOG DIE OGEN iIK HEB PROBLEMEN MET MIJN NIEUWE LAPTOP HIJ MOET TERUG NAAR DE WINKEL, DUS DAN KAN IK EVEN NIET MAILEN EN ALLES VOLGEN DAT IS NIET ZO FIJN, WANT IK KIJK ZO DIKWIJLS PER DAG JOU SITE, IK KAN DAN OOK NIET FIKKEN, MAAR ER ZAL WEL EEN OPLOSSING KOMEN.
    EEN of wel 30 DIKKE VETTE GA ZO DOOR PRETTIG sintfeest met heel veel cadeautjes voor iedereen heel veel keer hifive lowfive dorry

  • 03 December 2009 - 09:43

    Fam Peperkamp:

    Hey janske,

    Wat gaaaaaaaaaaaaf dat jullie dat zijn gaan doen. De foto's spreken zoveel!!

    En alles met je rugzak op.
    Het is ook wel een spannende tijd. Onze kindjes slapen momenteel erg slecht omdat ze weten dat wij geen schoorsteen hebben.
    Heeft sinterklaas of de pieten misschien aan jou verteld hoe ze dan binnen komen. Jens denkt namelijk dat de sint onze huissleutel niet heeft omdat wij pas een nieuw slot hebben.
    Dus misschien weet jij na jou bezoek aan het kasteel ons goede raad te geven. En anders heel veel plezier de komende dagen. Geniet er van!!
    Al kan ik me voorstellen dat boven aan het lijstje van je papa en mama staat dat ze jou een complicatievrij ziektenverloop wensen.
    En wat ik zeker weet, is dat al die kanjers van familie en vrienden die jou zo groot tot steun zijn, dit ook wensen.
    Maar ik weet na het zien van jou met de brandweer dat dit uitstapje naar de Sint jou vast weer heel veel energie en kracht gaat geven. En natuurlijk die 2 kanjes van zussen van jou ook.
    En je paps en mams niet te vergeten.

    Fijne dagen!!

    Chris, Nency Jens en Daisy

  • 03 December 2009 - 09:54

    Je Stapmaatjes:

    Hey die coole Jans!!

    Wat een leuk uitstapje hebben jullie gemaakt. Brent, Sven en Fenne weten hoe gaaf het daar is!!

    Wij willen je wel even laten weten dat we blij zijn, dat de pieten geen concurrentie voor ons zijn!! Of ben je dat vergeten te melden??
    Anders horen wij het graag nu ze nog in het land zijn. Dan hebben wij namelijk de tijd om ze nog af te troeven.
    Maar voor als nog gaan wij ervan uit....dat wij nog alle kansen hebben om met jou en je zussen over een aantal jaren op stap te gaan.

    Wij houden je berichtjes goed in de gaten........er mag namelijk niet te veel concurrentie bij gaan komen.

    Wij wensen je de komende dagen heel veel cadeaus toe van de lieve Sint.

    (Wij denken dat we dit jaar lief zijn geweest dus dan hoeven we niet mee in de zak.)

    Dikke kus van

    Brent, Sven, Jens
    en onze zussen Fenne en Daisy


  • 03 December 2009 - 16:09

    Cor En Diny.:

    Lieve Familie Beks.

    Wat zijn jullie toch bofkonten dat Sinterklaas en Zwarte Pieten voor jullie al heel vroeg zijn opgestaan, alleen die Piet die nog lach te slapen dat kan niet als hij weet dat er bezoek voor hem komt.

    Wel goed dat jullie heel hard hebben staan te zingen aan zijn bed toen moest hij wel wakker worden.
    Sinterklaas en zijn Pieten hebben een heel mooi kasteel, ik heb het zelf nog nooit gezien , maar ik zal ook een brief schrijven ,misschien mogen Ome Cor en ik dan ook eens komen kijken.
    En wat zijn het mooie foto,s met Sinterklaas en zijn Pieten.
    Nou Lieke, Janske, Meike,Ferry en Joke deze gelukkige dag nemen ze jullie niet meer af geniet ervan.

    Lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny en een dikke kus voor jullie allemaal. Houdoe he.

  • 03 December 2009 - 16:32

    Demi:

    Hoi lieve Janske en familie!
    ik kijk best vaak op jullie site om te kijken hoe het gaat met Janske.
    Ik vind het heel fijn voor jullie dat jullie naar dat mooie kasteel mochten gaan! Ik denk vaak aan jullie en wil jullie ook nog heel veel sterkte toewensen de komende tijd! en Janske.. jij bent écht een SUPER Janske!

    groetjes Demi
    haflingerstal v.d. zonnehof

  • 03 December 2009 - 17:06

    Gerda:

    Hey Janske fideranske en familie,

    Wat een leuke verrassing om bij Sint en zijn Pieten te kijken hoe alles in zijn werk gaat. Vooral die Pietenschool lijkt me interessant met die Piet die met twee handen tegelijk kan schrijven! Super.
    Een geweldig leuk uitje voor jullie allemaal.

    En nu maar wachten tot het heerlijk avondje zal komen,
    nog maar een paar nachtjes dromen,
    ben je stout of lief geweest,
    met Sint is het altijd een feest,
    en heeft hij cadeautjes in het verschiet?
    zeker, kindertjes vergeet de Sint niet,
    daarvoor heeft hij toch zoveel Pieten,
    die doen alles voor hem zodat jullie kunnen genieten,
    dus nu nog een paar nachtjes afwachten,
    dan zie je wat Sint had in gedachten,
    om jullie een geweldige avond te bezorgen,
    en weer wat nieuwe energie te waarborgen,
    zodat jullie weer even met elkaar vooruit kunnen,
    en de toekomst een positieve blik gunnen,
    eet niet teveel van de koek en marsepein,
    dan gaat het met buikjes ook heel fijn.

    Veel plezier en lieve groeten.
    Houdoe, Gerda.

  • 03 December 2009 - 17:50

    Oma Ijsje Opa Tumtum:

    Dat stond op die brief die wij vandaag kregen in de bus.
    Dit wordt een hele klus.
    Zij kregen deze brief van Sint en Piet
    Want die zien de schoorsteen van ons schuurke niet.
    Opa en oms zijn heel dom geweest , en hebben de kachel weggedaan.
    Maar ook de schoorsteen is naar de maan.
    Piet schreef waar moet ik nou alle kadootjes voor die bekskes gooien.
    Of met pepernoten strooien.
    Dom dom dom zijn jullie oma en opa toch geweest.
    Hoe moet het nu met het Sinterklaasfeest.
    Opa en Oma hebben de koppen bij elkaar gestoken.
    Nu de kachel niet meer kan roken.
    Want voor Meike,Janske,Imke,Lieke,Rens , Sietske en Bart.
    Maken ze graag iets heel apart.
    Om toch maar te zorgen dat Piet zijn kadootjes binnen kan pl.......
    Zodat die 7 niet om kadootjes hoeven te zeuren.
    En ook Hariette Angela Ferry hun kinderen
    En Hans -Toine en Joke
    hoeven dan niet te minderen.
    Maar lukt ze dat voor 5 december is een grote vraag?
    Voordat dat Sint zegt .
    DAAAAAAAAAAAAAAAAAG.


  • 03 December 2009 - 17:57

    Opa Ijsje Oma Tumtum:

    Hé Lieke, Janske Meike , Rens Bart Sietske en Imke, kijken jullie is goed.
    Hoe Piet de namen doet.
    Helemaal fout en dur-um
    nog 1 keer,het is Opa ijsje en Oma Tumtum

  • 03 December 2009 - 19:03

    Gertie Uit Stein:

    Ik kan alleen maar zeggen dat is pas HEERLIJK genieten met de meiden.
    Hoop dat het zo deze week zeer zeker blijft .
    groetjes en een fijn Sinterklaas feest wens ik jullie allemaal Gertie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heeze

Janske

Een reisverslag van Super Janske (Janske Beks) naar een kankervrij bestaan. Op 6 juli 2009 is bij haar op 2-jarige leeftijd Leukemie (ALL) vastgesteld. Dagelijks brengt zij verslag uit over wat haar die dag bezig heeft gehouden.

Actief sinds 07 Juli 2009
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 2266321

Voorgaande reizen:

07 September 2011 - 31 December 2020

De wereld van Ke3

06 Juli 2009 - 03 Augustus 2011

Mijn reis naar een kankervrij bestaan

Landen bezocht: