Poliklinisch - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Poliklinisch - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Poliklinisch

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

20 Juli 2009 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Jullie zien het goed. Ik schrijf wederom een bericht vanuit Heeze. Wat is namelijk het geval, vandaag is definitief besloten dat ik, zolang het kan, mijn chemokuren poliklinisch ga krijgen. Dit betekend dat ik tijdens de eerste kuur ongeveer 3 keer in de week naar Nijmegen moet. Deze week is dat dan vandaag, donderdag en zondag. Waarbij donderdag een hele zware en intensieve dag wordt, maar dat lezen jullie later wel een keer. Voor nu betekend dit dat er thuis wel duidelijke richtlijnen gevolgd moeten worden. Zo is nu definitief een keukenkastje veranderd in een apotheek, compleet met behandelschema's en aftekenlijsten voor de medicijnen. Dagelijks zo'n 7 keer verdeeld over 4 soorten. Dit zonder eventuele medicijnen die de bijwerkingen moeten opvangen. Later zal ik zo'n lijst wel eens op de site plaatsen. Verder moeten elke dag alle sanitaire (toilet, douche, wastafel, bad) ruimtes gepoetst worden en moeten elke dag alle handdoeken, theedoeken en vaatdoeken in de was. Om de twee dagen moet mijn bed verschoont worden en voor je bij ons binnenkomt moet je je handen wassen met desinfecterende zeep. Wel is het zo dat ik dus thuis ook nog eens het beste medicijn krijg en dat is mijn gezin om me heen. Helaas is dat op dit moment niet helemaal het geval, hoe dat komt lezen jullie later in dit bericht.

Vannacht heb ik redelijk goed geslapen, mama wat minder. Ze is een aantal keer van haar bed naar mijn bed verhuist, omdat ik daar om vroeg. Uiteindelijk zijn we samen bij papa in bed terecht gekomen en hebben daar goed geslapen. Vanmorgen waren we keurig op tijd op en om 10.00 uur vertrokken we met zijn vijven en opa IJsje en tante Angela naar Nijmegen. Daar aangekomen moest papa eerst naar de apotheek om de entingen voor Lieke en Meike op te halen. Deze zouden zaterdag al binnen zijn, maar wat bleek nu, er was er slechts 1 binnen. Na overleg met de dokter is er met spoed een tweede dosis besteld, maar die kon vandaag echt niet meer binnen komen. Hierdoor werd besloten om vandaag alleen Lieke de enting te geven en Meike later deze week. Tevens had mama 's morgens bij Meike al rode puntjes op haar lichaam gezien en na onderzoek door de dokter, leek het hem toch verstandig om Meike deze week weer op een ander adres te laten logeren. Zij is dan ook met tante Angela mee naar huis gegaan. Ik zal haar wel missen, maar het is voor mijn eigen gezondheid. Overigens is dit echt een voorzorgsmaatregel, want de dokter verwacht niet dat het kwaad kan, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Nadat de dokter mij ook had onderzocht mochten we naar de behandelkamer. Terwijl ik even drinken ging halen, kreeg die stoere zus van mij een prik. Ik vind het heel lief dat Lieke dat voor mij gedaan heeft. Lieke moest wel even huilen, maar ik heb haar getroost en zonet bij thuiskomst nog een dikke knuffel en kus gegeven. Nadat Lieke nog even bij mij op bed mocht stempelen zijn opa, tante Angela, Lieke en Meike weer naar huis gegaan.

Bij mij zou eerst bloed worden afgenomen door mijn PAC, echter de zusters kregen dit niet voor elkaar. Er kwam geen bloed uit mijn lichaam. Toen ze probeerden om er vocht in te krijgen lukte dit ook niet. De dokter kwam en toen bleek dat ze iets dubbel hadden aangesloten en dat werkt dus niet. Gelukkig had de dokter dat vlug verholpen, want papa en mama waren al bang dat de PAC opnieuw geplaatst moest worden en dat zou betekenen een nieuwe operatie, maar ik heb alles netjes laten zitten en aan mij en mijn PAC lag het niet.

Hierna kreeg ik mijn eerste gift Asparaginase (ASP). Het inlopen duurde een uur en daarna moest ik nog 20 minuten naspoelen en nog een half uur aan het infuus blijven, voor als er zich complicaties zouden voordoen. Daar had ik geen last van, alleen tijdens de gift was mijn bloeddruk aan de lage kant, maar ja, als je daar ligt, waar moet je je dan druk over maken. Ik ben lekker gaan slapen en toen ik wakker was, was mijn bloeddruk weer prima in orde. Wel moet ik altijd ontzettend zweten van de chemo's. Hierna beleefde ik een fijn moment, want de PAC werd weer "ontkoppeld" en nu mocht ik dan ook echt zonder slangetje aan mijn lijf naar huis. We zijn nog even op de afdeling geweest om mijn kussen op te halen en kwamen rond half 8 weer thuis. Ik ben toen nog even lekker in bad geweest, want nu mocht dat echt zonder slangetjes. Hierna moest ik eigenlijk gaan slapen, maar papa en mama weten nog steeds niet wat er nu in die chemokuren zit. Telkens na een kuur zit ik vol energie, ben vrolijk, heb de hele weg naar huis (en die is lang) gezongen, en ben pas rond 22.00 uur gaan slapen. Red Bull kan daar voor mij niet tegenop.

Ik wens jullie weer een fijne nacht.

Groetjes Janske

• 20 Juli 2009 - 20:59

Hoi klein vrouwtje,

Zo klein als je bent, zo groot ben je. Weet je dat ik helemaal blij word van die goeie verhalen. Je bent zo heerlijk sterk en positief. Ik moest vandaag weer herhaaldelijk aan je denken. En hoe verder de dag vordert hoe nieuwsgieriger ik word naar je avontuur. Ik ging tante Angela al bellen om te vragen hoe het gegaan was. Want ik wil jou er na zo´n lange dag niet mee lastig vallen. Zij vertelde al dat het weer goed gegaan was. Dat brengt weer opluchting in huize Wijnen. Vadaag heb ik je M&M hoedje opgehaald bij Joepie, ik zal het even uitwassen en dan komt het jou kant op als het droog is.
    Fijne nacht en rust goed uit. Tot gauw.

Dikke kus Mechteld

• 20 Juli 2009 - 21:10

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Je hebt vandaag weer een flinke stap voorwaarts gemaakt, maar daar hebben we gisteren met al dat gespring ook aan gewerkt.

En wat een schat van een zusje dat ze zo'n pijnlijk prikje voor je over heeft. Maar ja, die heeft zich gisteren met oom Renier ook heel goed kunnen ontspannen.

Wij waren erg benieuwd hoe jullie het vandaag gemaakt hadden en zijn erg blij dat jullie het er zo goed vanaf gebracht hebben.

Lieve kinderen en papa en mama: heel veel sterkte de komende week!

Dikke knuffel voor iedereen.

Oma Hanny en opa Frans

• 20 Juli 2009 - 21:12

Peter En Ineke:

Wat ontzettend fijn voor jullie allemaal, dat de chemokuren poliklinisch gegeven kunnen worden.
    Het vereist thuis ook erg veel van iedereen, maar jullie zijn in elk geval thuis. Alleen is het te hopen, dat Meike ook weer snel thuis kan komen. En Janske, ik hoop, dat je zoveel energie blijft putten uit de chemo's. Het is een niet zo vaak gehoorde reactie, maar wel een gezellige. We hopen, dat je die energie houdt en dat de bijwerkingen mee zullen vallen. We blijven voor je duimen.
    Een knuffel van Ineke

• 20 Juli 2009 - 21:42

Toine:

Hier ligt alles plat en hoewel eigenlijk ik al uitvoerig verslag heb gehad van Angela is jullie verhaal net dat beetje wat alles compleet maakt. Nergens geen doekjes om winden maar zeggen zoals het is. Het een viel tegen het ander viel mee. Ik ga er vanuit dat jullie die energie-boost van Janske zullen gebruiken om zelf ook energie op te doen. Oja, ik heb vandaag Meike geleerd : eerst een hapje nasi en dan een kroepoekje, het kostte wat moeite maar de aanhouder wint!

welterusten

Toine

• 20 Juli 2009 - 22:09

Tante Hariètte:

We hadden opa en oma nog gebeld maar die hadden nog niks van jullie gehoord. Vanavond moest ik naar een vergadering en kon ze later niet bellen, dus nu nog even vlug voor het slapen gaan kijken of je verslag van deze zware dag erop staat. Ben ik toch weer helemaal op de hoogte en kan ik fijn gaan slapen omdat ik weet dat je weer heerlijk mee naar huis bent gekomen.

Slaap lekker en tot morgen xxx

• 20 Juli 2009 - 22:18

Barry:

Hey meissie,

Wel goed dat je de hele weg hebt gezongen voor papa en mama want de cd-speler kreeg barry ook al niet aan de gang en s'avonds is er niet zo'n goede muziek op de radio.
    een perfecte oplossing dus........

wat fijn dat je ook weer in bad kon omdat het slangetje er nu uit was.
    Weer iets om bij te schrijven vandaag!!

Nu fijn de tijd thuis gebruiken om genoeg energie voor de komende tijd op te doen.

Welterusten en zie je snel.

Dikke kus van Barry ( en natuurlijk ook van Mechteld, Anke en Amber )

Welterusten en Sweet dreams

• 21 Juli 2009 - 07:05

De Buurvrouw:

hoi goedemorgen janske en de rest,wat zijn wij blij om het goede nieuws te horen dat je er zo vrolijk onder blijft ik neem mijn petje voor je af hoor dame!als t mag wil ik jullie gauw een bezoekje brengen moet mama of papa maar even komen zeggen wantje moet ook veel rusten.joke als er iets gedaan moet worden je weet t vraag maar gerust he?groetjes karin.

• 21 Juli 2009 - 11:03

Sven Duisters:

oi Janske,

Fijn dat je voorlopig lekker thuis mag blijven....

Hopelijk stuur het Ziekenhuis de verassing die we opgestuurd hebben wel door naar jou thuis adres......

Fijn dat je zoveel energie krijgt van de chemo...........

Dikke knuffel sven....

• 21 Juli 2009 - 11:17

Asmara & Wendy:

Goedemiddag lieve Janske,

Wat fijn dat het gisteren weer goed is gegaan in het ziekenhuis.
    Wat ben je toch dapper en sterk!
    Het is te hopen dat de rode puntjes bij Meike niks bijzonders is.
    Fijn dat je zo veel energie hebt, daar worden jou papa en mama denk ik ook vast heel vrolijk van.

We wensen jullie een fijne dag, tot later.
    kusjes Asmara & Wendy.

• 21 Juli 2009 - 15:57

Fam Peperkamp:

Hoi Janske,

Echt super dat je alles zo doorstaat. Dat zegt heel veel over de girl power die je hebt.

Fijn dat je nu ook gewoon thuis kunt zijn. De kracht van je zussen en paps en mams kun je goed gebruiken in deze tijd.

En met al die foto's ben je een echt fotomodel aan het worden.

Heel veel groetjes en een dikke kuis van Jens en Daisy

• 21 Juli 2009 - 16:23

Janet Van Rens:

Hoi Janske,

Ik wens jou en je familie heel veel succes!
    Knap dat je zo energiek en positief bent.

Doe je de groetjes aan je papa en mama!

Janet

• 21 Juli 2009 - 16:30

Wilma Van De Vin:

Hoi Janske,

Wat super dat je thuis bent. Helaas heb ik jou niet op school gezien, maar ik heb je papa en je mama wel gezien. (Anja had je wel gezien, en haar dag was weer helemaal goed.)

Maar ik heb een klein vraagje. Je hebt in het ziekenhuis zoveel van die mooie kralen kunnen verdienen, want een knappe meid als jij heeft er vast al hééél erg veel. Maar heeft mama nu dan een hele lading kralen mee naar huis gekregen?

Veel sterkte met alles, en als je wil dat ik Lieke nog een keer thuis bezorg, voor mij is het een kleine moeite. A.s. donderdag komt Amber een dagje bij mij, super gezellig! Nog 3 daagjes moet Lieke naar de basisschool, dan is het heerlijk vakantie.

Heel veel groetjes,

Wilma

• 21 Juli 2009 - 17:34

Jacqueline Eykholt:

Hoi Janske,

Je kent me niet ik ben een collega van jouw oma Hanny. Ik wilde je even laten weten dat ik jou een hele dappere meid vind en ben blij te horen dat het zo goed met je gaat. Ook heb ik vandaag nog zo'n mooie knuffeldoek gekregen voor jou. Ik zal hem donderdag aan oma Hanny geven dan komt de knuffeldoek vast snel bij jou. Ik hoop dat het een beetje helpt Janske. Veel meer kan ik helaas ook niet voor je doen. Wel zullen we op het ROC goed voor oma Hanny zorgen. Zodat oma fijn voor je kan blijven wassen, strijken etc.

Veel groetjes en ik blijf je site volgen!!
    Jacqueline

• 21 Juli 2009 - 18:14

Wijnand En Janneke:

Lieve Janske,

Heel fijn om "Heeze" boven het bericht te zien staan !! Dit betekent namelijk dat jij dan thuis bent.

Jij doet het ook heel goed met de chemokuren.

Ga zo door en hou vol !!
    Wij denken iedere dag aan je en lezen met veel aandacht de verhalen.

Groeten Wijnand en Janneke

• 21 Juli 2009 - 20:52

Goeie avond,

effe op de valreep nog een berichtje.

Hoe is het met pa en ma?
    Verrassing gevonden?

Ik hoor het wel.

Slaap lekker!!

Groetjes Mechteld en de family

• 21 Juli 2009 - 20:54

Tanja Kessels En Fam:

Ha die Bekskes,
    Wat fijn dat jullie (bijna) allemaal weer thuis zijn en dat jullie de chemokuren poliklinisch kunnen doen. Super!!! Jammer dat Meike nog een weekje moet wachten, maar ik weet zeker dat ze bij Angela en Toine in zorgzame handen is en dan komt ze supersnel weer naar jullie terug. Wij zijn samen zo blij voor jullie dat jullie, ondanks alle ingrijpende maatregelen, weer lekker thuis in Heeze zijn want Oost West Thuis Best, of niet soms. Als Meike ook weer thuis is komt de verrassing die ik had beloofd zo snel mogelijk naar Heeze toe. Opa IJsje en oma Tum Tum weten er al vanaf, maar zij mogen natuurlijk niets zeggen want het moet een verrassing blijven, spannend he? Nou veel plezier samen, geniet van elkaar en ik ga nu ook lekker slapen met deze goede berichten.
    Welterusten en groetjes uit Ospel.

• 22 Juli 2009 - 07:17

Judith & Ron, Wout:

Hallo allemaal!

Petje weer af, hoor!

We zijn blij te lezen dat jullie zo'n warme mensen om jullie heen hebben die er mede voor zorgen dat jullie je op elkaar kunnen richten en de praktische zaken over kunnen laten. De rest is al meer dan voldoende als we dit zo zien.

Lekker in eigen bed en bad, Janske. Een gevoel dat alleen jij kunt omschrijven!

Zet 'm op in de strijd, wij kijken van een afstandje mee.

Liefs, Judith & Ron, Wout

• 22 Juli 2009 - 07:50

Opa Ijsje:

Heeeeeee !! die Janske

De diepvries is weer aangevuld.

• 22 Juli 2009 - 11:32

Cor En Diny:

Hallo allemaal.Morgen[Donerdag] hebben jullie weer een spannende dag.wij zullen duimen dat het goed zal gaan.Janske jij bent een vrolijk en dapper meisje.Door te zingen help jij Papa en Mama ook door deze moeilijke tijd.probeer vanmiddag lekker te spelen met jou andere zusjes.Hoe is het met de rooie puntjes van Meike?Verder wensen wij jullie morgen een goede reis naar Nijmegenen veel succes.heel veel lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny.

• 22 Juli 2009 - 12:09

Nikki En Jannie:

Hoi Janske, papa, mama en zussen.

Vanuit joepie een bericht voor jouw. Blij om te horen dat je minder naar het ziekenhuis hoeft en je meer in je eigen omgeving met papa, mama en je zussen kan zijn. We hebben deze week een verrassing voor je gemaakt. Omdat je nu thuis bent zullen we hem aan je papa en mama geven zodat hij bij jouw terecht komt. Dag dag je hoort snel weer van ons dikke kus

• 22 Juli 2009 - 16:21

Sanne De Werdt:

Lieve Janske en de rest van de familie,

Ik had even niet op je site gekeken, maar als je er dan weer bent heb je erg veel bij te lezen..
    Fijn dat je je chemo's poliklinisch kunt krijgen, want het is nergens zo fijn als thuis lekker bij papa, mama en je zusjes!

Ik vind dat je je er dapper doorheen slaat meisje! Ga vooral zo door!

Liefs, Sanne

• 22 Juli 2009 - 18:17

Anke Wijnen:

Hoi Janske,

Hier een verhaaltje namens Anke. Ze heeft nl. vandaag haar kinderfeestje al gevierd. Dat doen we altijd nog net voor de zomervakantie. Vandaag hadden we 6 kinderen op bezoek. Nadat we een paardentaart hadden gegeten (ronde cake met plastic paarden en een hekwerk erop) gingen we op de fiets naar manege de Meyldijk. Daar gingen we met de huifkar de bossen in. De kinderen mochten ook op een pony rijden, vast aan de huifkar en los in het bos tussen de bomen. De pony was al 39 jaar oud en heel rustig. Mama moest er ook op, dat wilde ze eerst niet maar wij vonden allemaal dat het moest. In de huifkar dronken we een pakje drinken en kregen we een zakje chips, dat had mama meegenomen. Terug op de manege mochten we nog allemaal een rondje in de buitenbak en in het speeltuintje. Toen weer op de fiets naar huis. Mama had een rebus gemaakt en een woordzoeker over paarden en ook nog een quiz met 8 vragen. Zo konden we wel 10 punten verdienen voor een prijs. Nadat we dit allemaal hadden ingevuld gingen we het paardenspel van Sietske spelen. Maar doordat de dames al moe werden kregen ze onenigheid over de moeilijkheid van de vragen. Dus toen maar naar het speeltuintje, maar ook dat was niet zo´n succes. Gelukkig waren toen de frietjes klaar en gingen we friet eten met frikandellen, kroketten en bamischijven. Natuurlijk ook lekker veel mayo en curry. De hele dag dronken we sinas en ijsthee. Toen de papa´s en mama`s de kinderen kwamen ophalen zaten we nog te eten en moesten we de prijsuitreiking doen.
    Ilse had gewonnen met 9 punten, 2e was ik zelf met 8 punten. Dan kwamen Fleur, Floor, Kristie en Jasmijn met 7 punten. En 4e was Quincy. Iedereen mocht een rozet uitkiezen en iedereen was er heel blij mee. Ze gaan ze op hun kamer hangen. Alle kinderen vonden het een heel leuk feestje en ik ben heel erg verwend met kado´s.
    Ik kreeg stickers van paarden en dolfijnen, een stuiterbal met een dolfijn erin, een beker met paarden erop, een schetboek om paarden te leren tekenen, een boekje om modellen te leren tekenen, fluoriserende stift in de vorm van een bloem, een leesboek van Amika, een map van het huis anubis, een dvd van het huis anubis, een schilderij van paarden om op nummer te schilderen en een handtas die ik zelf kan versieren. Wat een verwennerij he?

Nu ben ik lekker fris gedouchd en ga ik slapen. Ik vond het trouwens ook heel fijn om jou vanmiddag even te zien. Met je mooie zonnebril. Ik vond het wel gek dat je aan jou buitenkant niet kan zien dat je ziek bent.

En weet je, gister heb ik nog een cd gekregen met foto´s en filmpjes van dit schooljaar. Dat was een bedankje van mijn juf Henny. Dat is echt de liefste juf van de Dirk Hezius. Hopelijk krijg jij haar ook eens, want ze is heel grappig.

Nou, slaap lekker en tot gauw!!!!!!!!!!!!

Groetjes Anke

• 22 Juli 2009 - 18:29

Tante Door -- Ome No:

hee janske
    wat leuk om te horen dat je weer leker thuis bent in je eigen vertrouwde omgeving met je zussen en papa en mama.
    vind je een hele dappere meid hoor en zet hem op he je kunt het en de kaarsjes blijfen hier branden voor je.
    groetjes aan papa en mama en de rest en jij een dikke knuffel .
    tante door en ome nol.

• 22 Juli 2009 - 19:04

Oma Hanny En Frans:

Lieverd,

Voor morgen heel veel sterkte en we hopen dat het goed gaat.

We duimen dat je niet al teveel pijn lijdt en
    volop energie krijgt, zodat papa en mama op de terugweg dan weer van je zangtalenten kunnen genieten.
    Het blijft iedere keer weer afwachten en er het beste van hopen.

Lieve schat, toi, toi, toi en een dikke knuffel van ons. We zijn apetrots op jouw uithoudingsvermogen en kracht.

Oma Hanny en opa Frans

• 22 Juli 2009 - 19:33

Tante Angela:

Hoi Super Janske,

Ik wil je even heeeeeel veeeeeeel succes wensen morgen en ook papa en mama natuurlijk. Met Meike gaat het hel goed, ze heeft geen rode puntjes meer bijgekregen en het lijkt erop dat het muggenprikjes zijn geweest. Nog even een grappig voorval vandaag; na het eten hebben Meike Sietske en Rens nog lekker in de zandbak gespeeld dus een douche was wel op zijn plaats, dus wij met z'n vieren naar boven. Ik had Meike haar t-shirt al uitgedaan en heb de douche aangezet zodat het water al warm werd en wat deed jou zusje toen, die ging maar vast in de douche met kleren aan, en een lol dat ze had, ik kreeg ze er niet meer uit. Helaas had ik geen camera bij da hand maar misschien kun je je er wel iets bij voorstellen. Het telefoongesprek vanmorgen tussen jullie was ook erg leuk, Meike was allemaal gekke bekken aan het trekken en wilde de telefoon opeten. En jij maar zeggen; Meike wat is er... En als jij dan weer wat zei begon Meike weer te lachen.
    Nou nogmaals veel sterkte morgen en we horen het wel.
    Heel veel groetjes en knuffels van tante Angela (en Sietske want die kan maar niet slapen)

• 22 Juli 2009 - 19:40

Ome Renier:

Hey Janske,

Ongelooflijk waar haal je de energie vandaan. Je bleef maar gewoon doorgaan.... en dat moet je ook. Echt knap! Hopelijk gaat het morgen weer zo goed.

Veel succes.
    Knuffel Ome Renier

• 22 Juli 2009 - 19:51

Marian En Maarten:

Lieve Janske,

Morgen weer naar Nijmegen. Veel succes. Fijn he dat je weer thuis kunt spelen en eten en slapen.
    Een dikke kus voor jullie allemaal.

• 22 Juli 2009 - 19:56

Goeie avond.

Ik wil je alvast heeeel veeeeel sterkte wensen morgen. Hopelijk gaat het net zo goed als maandag. Maak er weer een gezellige boel van, zodat de spanning niet al te hoog oploopt. Ferry, Joke, ook jullie weer veel sterkte. Jullie kleine zonnetje zal er voor zorgen dat het weer goed komt.

Hele dikke knuffel van ons allemaal.

Groetjes Mechteld
    (en Anke die ook niet kan slapen)
    (en Amber die gelukkig allang slaapt)
    (en Barry die nog niet thuis is, maar dit straks nog leest voordat hij gaat slapen)