Hoe hebben we het volgehouden? - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Hoe hebben we het volgehouden? - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Hoe hebben we het volgehouden?

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

01 Mei 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Dit bericht schrijf ik namens mijzelf, maar ook namens Lieke, Meike, papa en mama. Eigenlijk dus gewoon als gezin Beks. Enkele dagen afzien in het ziekenhuis zet je toch weer aan het denken. Want wat is dat ziekenhuisleven toch ellendig zwaar. Voor een buitenstaander is dat moeilijk te begrijpen, maar wij merken met zijn alle dat deze vier dagen ons weer flink uit evenwicht heeft gebracht. Neem nu mijzelf. Gisteren rond een uur of elf werd ik wakker en heb heel lang op papa’s buik liggen huilen. Mama lag er ook bij en zij heeft ons stevig vastgehouden. Ik kan zelf niet direct aangeven waarom ik zo heftig moest huilen, maar het moest eruit. En dat is nu eigenlijk het meest lastige. Het is een optelsom van vele dingen, waarbij je niet kunt aangeven wat nu de doorslag geeft. Is het de angst van het ziek zijn? Hoe ziek zal ik worden en kunnen de dokters mij wel beter maken? Is het omdat ik mijn zusjes zo heb gemist, of mama, of omdat ons gezin weer uit elkaar is gerukt? Is het omdat ik niet naar school kan, terwijl ik het daar zo fijn vind? Is het omdat ik niet kan spelen en fietsen, maar op 12 vierkante meter opgesloten zat met ook nog eens een slangetje aan mijn buik? Is het de spanning van het ziekenhuis, met de intensieve gesprekken, de onderzoeken, de alertheid? En zo kunnen we natuurlijk nog wel een poosje doorgaan.
Als we terugkijken op de afgelopen dagen, dan denken we alleen maar: “Hoe hebben we het volgehouden?" Hierbij denken we dan vooral aan het eerste jaar, het jaar waarin ik meer in het ziekenhuis was dan thuis. Je moet je voorstellen dat je uit het de “normale” wereld komt en je gezin overkomt zoiets. Je bent krachtig en je hebt iets (een mensenleven) om voor te strijden. Er wordt verteld dat een leukemie behandeling zwaar zal zijn. Ook is de ene leukemie behandeling de andere niet. Wat er de eerste weken verteld is, blijkt niet van toepassing op mij. Elke uitzondering is op mij van toepassing en toch, toch wil je ook nog aansluiting vinden en houden bij de “normale” wereld. Als we nu terugkijken, dan is er maar 1 conclusie. Dat is onmogelijk vanuit het ziekenhuiswereldje. Het is al moeilijk vanuit de thuissituatie, met een kind met een levensbedreigende ziekte. Maar vanuit de spanning, de “andere” wereld die ziekenhuis heet zou je onmenselijk zijn als je dit zou kunnen volhouden. Weinig mensen zullen dit begrijpen en dat is maar goed ook. Wij hopen ook dat zo min mogelijk mensen dit begrijpen, want dan heb je het zelfde meegemaakt. Gelukkig hebben we wel heel veel mensen om ons heen die hier begrip voor hebben.
Wij veranderen, want onze wereld is anders. Veel mensen snappen dat, andere laten je links liggen. Natuurlijk hebben wij momenten van zwaktes. Je bent anders, dus je reageert anders. Dan spreek je ook je omgeving aan op hun aanpassingsvermogen. Dat is veel gevraagd, maar vele steunen je erin. Een belangrijk voorbeeld is altijd het moment van thuiskomst. Iedereen is blij dat ik weer thuis ben. Voor ons is dit altijd een moment van grote druk. De thuismedicatie moet weer opgepakt worden, wij moeten weer de rol van gezin aannemen en alles moet weer gaan zoals voor de opname. Daarnaast heb je dan ook pas de tijd om de emoties met elkaar, als gezin te delen. Ook Meike en Lieke hebben hun verhalen over hoe het op de logeeradressen is geweest. Ze willen graag vertellen wat ze meegemaakt hebben en ze willen ook die extra knuffel van papa en mama. Als ik ontslagen word uit het ziekenhuis, dan ben ik vaak zieker dan voor de opname en dus heb ik ook extra aandacht nodig. Onze blijdschap na een ziekenhuisopname komt vaak pas na een paar dagen.
Zoals gezegd kom je uit de “normale” wereld en heb je veel kracht. Dan komt er een tijd dat je je als gezin hebt neer moeten leggen dat je niet meer aansluit bij de “normale” wereld. Als je je daar bij wilt blijven aansluiten, dan stuit je op veel te veel onbegrip en dus moet je een positie zien te vinden waarbij je uit de wind blijft. Dan heb je tijd om “onze” wereld zo in te richten dat dit ook een leefbare wereld is. Een wereld waarin je veel hulp moet accepteren en dat is lastig. Het is veel makkelijker om iemand te helpen dan om hulp te vragen. Ondanks dat “onze” wereld nu goed ingericht was, blijft deze energie opzuigen. Je wordt moe, want twee jaar is onmenselijk lang. En toch zie je door positief te blijven denken licht aan de horizon. Je probeert een paar punten te zoeken waarbij het aftellen kan beginnen.
Het zijn niet alleen punten waarbij je begint met aftellen, maar ook waarbij je stappen wilt maken naar de “normale” wereld. Daar wil je weer graag naar toe en dat kost energie. Het grootste nadeel is echter dat het energieniveau niet heel hoog is, dus het doet pijn. Dat is niet erg, want we weten nog steeds waarvoor we het doen en pijn hebben we al veel geleden in de afgelopen anderhalf, bijna 2 jaar. En dan ineens, koorts, neutropenie, longontsteking, ziekenhuisopname. Je raakt in een vrije val. Je staat al heel hoog op de berg, dus je kunt ook heel diep vallen……..
En dan ineens beseffen we dat we niet blijven vallen. Het lijkt wel of je aan een touwtje wordt vastgehouden. Natuurlijk wordt het veiligheidslijntje steeds langer, want daardoor hebben wij ook meer kans om los te komen en weer onze eigen weg naar de “normale” wereld te vinden. Maar het touwtje is er nog steeds. Het touwtje dat wordt vastgehouden door de hulptroepen die nog steeds met ons meevechten. Die klaar staan als het nodig is. Hulptroepen die op alle manieren proberen om dat touwtje vast te houden en zelfs trekken aan het touwtje om ons toch weer de weg naar boven te laten vinden. En als je ziet en beseft hoe groot die hulptroepen nog steeds zijn. Na zo’n lange periode. Een periode waarin wij anders reageren, weinig voor anderen kunnen doen en nog een lange weg te gaan hebben naar de “normale” wereld. Toch staan die hulptroepen nog steeds klaar en dat geeft ons meteen antwoord op onze vraag, want door jullie kunnen wij dit volhouden.

Bedankt.

Groetjes Janske, Lieke, Meike, papa en mama

• 01 Mei 2011 - 22:50

Joli CLaes:

Ha Janske en familie.

Jezus, wat moet ik hier nou op zeggen.
    Wij blijven dat touwtje vast houden, en laten absoluut niet los.
    Wij blijven meehelpen om jou [jullie] naar die top te trekken.

Mensen die jullie nu links laten liggen [klinkt hard], maar je moet je daar niks van aantrekken, dat is een groot verlies voor die mensen, niet voor jullie.
    Dat mag ik misschien niet zeggen, maar dat doe ik toch, zo denk ik erover.

Jullie zeggen: bedankt, maar geen dank, wij vinden dit niet meer dan normaal.
    Je steunt nou eenmaal de mensen waarvan je houd, dichtbij of op afstand, dat maakt niet uit.

En dat het zwaar is, kunnen we ons voorstellen en we weten het ook.
    We kunnen alleen niet voelen hoe zwaar.
    Maar we zijn er en we zijn er om te blijven.
    Dus hou vol.

Geniet ven elkaar en van de Meivakantie.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 01 Mei 2011 - 23:47

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Tja , wat moet ik (opa) daar op zeggen.
    Tussen de regels door lezen wij wat wij allang wisten, hoe zwaar het voor jullie gezin is.
    Dat het een grote wisselwerking trekt op het normale leven. van Ferry van Joke van Lieke van Meike en natuurlijk van Jouw Janske , want jij moet alles ondergaan , nee liever gezegd laten ondergaan.
    En telkens krabbel je weer op en geef je ons veel plezier.
    Natuurlijk raken soms jullie in een DIP en misschien is die nu erg groot omdat (bijna) iedereen het gevoel had , van het gaat goed met Janske , tot vorige week dinsdagavond.
    Dan worden jullie weer op de feiten gedrukt en wij ook.

En de mensen die jullie LINKS hebben laten liggen , moet je Rechts voorbij rijden , niet omkijken , niet zwaaien .
    Die krijgen vanzelf andere tegenliggers.

En de kracht van het heen en weer zwaaien , wat jullie nu weer meegemaakt hebben , is dezelfde kracht als van een SCHOMMEL ..JANSKES SCHOMMEL...omhoog zover je kan , dan terug en weer omhoog..
    IK WIL SCHOMMELEN , BLIJVEN SCHOMMELEN

En natuurlijk met een doel de toekomst , vertaald in het liedje BEN ZO BENIEUWD.

1 jaar en 9 maanden is het pasfoto filmpje
    1 jaar en 9 maanden horen wij daarbij het mooie liedje van blof

GEEF.GEEF DE MOED NIET OP

Ferry en Joke
    GEEF DE MOED NIET OP !
    Jullie zijn voortreffelijke ouders voor alle 3 jullie kinderen.

Wij geven op een briefje , doe dit maar is na.
    en zeker die paar mensen , die jullie links hebben laten liggen moeten hier maar is goed over nadenken.

En die vele vele andere mensen EN jullie hulptroepen , hoeven hierover niet na te denken
    die weten het ! en Gelukkig zijn dat er ,zoals jullie dat weten , HEEEEEEEEEEL HEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEL!

Een fijne week toegewenst met jullie prachtig gezinnetje.

• 02 Mei 2011 - 05:44

Tonny.:

Hallo fam.Beks.
    Ja weer een zeer zware week achter de rug,
    maar probeer de schaduw van jullie voetsporen achter je te laten.
    En opkijken naar die mooie zon.
    Ja makkelijk zeggen langs die zijlijn.
    Maar jullie kunnen dat.Jullie redden dat.
    En nu vacantie vieren.
    Lieve groetjes Ger en Tonny.

• 02 Mei 2011 - 07:33

DORRY:

HOI JANSKE EN FAM.
    NONDE JU DAT IS HEFTIG OM TE LEZEN MAAR IK BEGRIJP HET ZO GOED .
    AL HEBBEN WIJ HET IN ANDERE VORMEN MEEGEMAAKT .
    JANSKE OUDERS EEN GOEDE VRIEND LOOPT LANGS JE ,NIET ACHTER OF VOOR JE.
    EEN OPRECHTE VRIEND HEEFT GEEN WOORDEN NODIG ,DIE LEEST GEWOON JOU LICHAAMSTAAL.
    EN HULP VRAGEN IS INDERDAAD MOEILIJK LUKT MIJ OOK NIET GOED.
    EN ALS MENSEN JULLIE NEGEREN OF LINKS LATEN LIGGEN DAN KAN HET OOK ZIJN DAT ZE ZELF DE KRACHT NIET HEBBEN OM JULLIE BIJ TE STAAN ,OF DAT DE VRIENDSCHAP GEWOON EEN KENNIS WAS INPLAATS VAN EEN VRIEND.
    EN IK WEET NIET JANSKE OF JIJ HET WEET MAAR MIJN LIJNTJE NAAR JOU TOE IS IJZERDRAAD DUS DAT KAN NIET KAPOT EN ROESTEN OOK NIET ROESTVRIJ HUMMEL.
    JOLI BESCHREEF HET AL ZO MOOI DUS LAAT IK HET ZO, MAAR WEET WE LDAT JIJ ONDANKS DIKWIJL;S TWIJFELS ER BOVENOP KOMT MEISJE ,DUS LAAT DIE LINKSE BROEDERS MAAR LINKS LIGGEN ,DIE HEBBEN JULLIE ECHT NIET NODIG.
    EN DAT JIJ EN JOU OUDERS SOMS JE EIGEN ONBEGREPEN VOELEN IS TOCH NORMAAL?
    EN STEEDS OMSCHAKELEN HOEF JE BIJ EEN GOEDE VRIEND NIET DIE NEEMT JE ZOALS JE ER OP DAT MOMENT VOORSTAAT.
    JANSKE EN FAM DOE ALLES OP JULLIE MANIER EN DAT IS GOED HOOR ZELFS KEI GOED.
    EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY HIJ VERZEND NIETIK BLIJF PROBEREN

• 02 Mei 2011 - 07:53

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Zucht wat een verhaal. Dat ben je kwijt. Goed van jullie om zo van je af te schrijven.
    We kunnen inderdaad van buiten af nooit voelen wat jullie voelen. En als je het zelf niet ondergaat weet je ook niet wat dat inhoud.
    Niemand kan voor iemand anders voelen en denken. We kunnen alleen iemand anders ondersteunen en proberen zoveel mogenlijk te helpen.
    Zoals we al vaker hebben gezegd verdeel het over zoveel mogenlijk rugzakjes en dan kan iedereen een rugzakje mee naar boven nemen. Dus als jullie rugzakken vol zijn dan ............. zijn er vast nog meer mensen die nog wel plaats hebben in hun rugzak.

En vrienden die er niet voor je zijn........zijn het niet waard om vrienden te worden genoemd. Het voordeel is dat je voor hun ook geen tijd meer hoeft vrij te maken, geen zorgen meer om hun hoeft te maken.

Maar nu niet opgeven. Nog een paar...........van alles.
    En ik weet dat je er dan nog lang niet bent. Het zal de rest van je leven mee blijven spelen.
    Maar ....... eerst deze periode eens afsluiten.

Nou wij wensen jullie allemaal vanaf deze kant heel veel sterkte. En jullie en de omgeving heel veel kracht om het vol te kunnen.

Groetjes uit Leende

• 02 Mei 2011 - 08:33

Inge :

Lieve lieve schatten toch,

Zoveel woorden, knap hoor.

Natuurlijk is het fijn om andere hulp te geven.
    En : weinig voor andere doen...
    Jullie doen ontzettend veel voor anderen.
    Iedereen komt nog dichter bij elkaar, ook al bots het soms misschien, met de nodige terleurstellingen.
    Door o.a. vermoeidheid; begrijpelijk. Heel menselijk. Ook als andere nu even geen ruimte kunnen vinden om het allemaal te begrijpen. Jammer!

Maar vergeet niet dat er altijd warme en liefde blijft. Die is onverslaanbaar. En jullie hebben een goude klomp, er zit nog genoeg in.

Bewustwording. Nog iets wat jullie andere geven.
    Bewustwording van het leven, geluk, liefde voor elkaar... zoveel om op te noemen. De meest kostbare kadootjes die jullie andere geven.
    Je hoeft echt niet de stoep bij een ander te vegen om ze te helpen. De wijsheid, overlevingskracht die jullie aan andere geven en tonen is ook een vorm van helpen.
    Mijn dank daarvoor.

Janske, het geeft niet als je veel huilt. Na regen komt weer zonneschijn. Af en toe een goede omweersbui en een goede donder hoort er ook bij. Het is iets uitspreken zonder woorden.
    Hopelijk kunnen papa en mama dat ook af en toe.

Nou zonnestraaltje,
    blijf stralen, ook al zijn er soms flinke onweersbuien,
    dikke dikke knuffel en veel sterkte samen.
    Liefs van Inge.

• 02 Mei 2011 - 08:44

Judith, Ron, Wout, ?:

Lief, lief gezin,

Wat een mooie tekst.

Terwijl je toekijkt, luistert, leest, meevoelt en probeert te steunen, duimt, ongezien huilt, kaarsen brandt, opstaat en naar bed gaat met jullie mede in gedachten, de berg opjoelt, met bewondering leest hoe, met name, jullie fam. alles doet om jullie bij te staan; worden we stil, heel stil.
    Sommige dingen uit jullie verhalen begrijpen wij, helaas, maar al te goed. Ook het antwoord op jullie vraag voelen we tot op het bod. Jullie weten misschien wel waarom.
    Een bijzonder dikke knuffel voor jullie alle 5.
    Wen maar weer aan elkaar, aan het "gewone, normale"; wij denken aan jullie.

Zet 'm op!

• 02 Mei 2011 - 13:46

Diana Lous:

Lieve familie Beks,

Zo herkenbaar.........
    Als dit je wereld is lijkt het bijna of je er nooit meer uit gaat komen en toch is dat zo.
    Houd vol samen met alle lieve mensen om jullie heen, wij blijven jullie berichtjes lezen, meeleven en heeeeeeeeeeeeeeeeeel hard duimen,

Groetjes, Stijn, Jurre, Joop en Diana.

• 02 Mei 2011 - 20:20

Gertie Uit Stein:

Hoi Lieve Mensen ik lees en leef nog altijd met jullie mee hoor.
    Janske meisje je red het zeer zeker metal die lieve zorg om je heen.
    Geniet van en met elkaar.
    STERKTE en KOP OP HE.
    dikke knuf voor de grietjesssss

• 04 Mei 2011 - 13:59

Ellen:

WOW, echt kippenvel!!! Jeetje wat ontzettend mooi geschreven zeg.... Kan er niks anders van maken....
    Heel veel sterkte nog de komende tijd, maar jullie slaan je er zeker doorheen, mede dankzij jullie 'hulptroepen', zoals dat zo mooi wordt gezegd.
    Hou je taai allemaal!!!
    heel veel liefs