Mijn eerste schooldag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Mijn eerste schooldag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Mijn eerste schooldag

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

26 November 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Gisteren ging ik heerlijk slapen. Tot half 1 heb ik niets van me laten horen. Precies op het moment dat papa dacht dat hij rustig kon gaan slapen, kwam ik aangetrippeld. Of hij bij mij op de kamer een matras op de grond wilde leggen en daar wilde komen liggen. Hij is meegegaan naar mijn kamer en vertelde mij dat hij nog even een boekje ging lezen. Daarna zou hij bij mij terugkomen. En ja, zoals ik gisteren al verteld heb, daar trap ik mooi geen twee keer in.
Toen ik bij hen op de kamer kwam was het donker en ik heb papa nog nooit met een nachtkijker een boek zien lezen, dus het leek mij sterk dat dat nu wel zou gebeuren. Ik liet papa maar in die waan en liet hem keurig naar zijn kamer gaan. Na zo'n vijf minuutjes trippelde ik weer naar hun kamer. Papa deed nog zijn best om vlug de lamp aan te doen, maar helaas, ik had hem betrapt dat hij weer geen boekje aan het lezen was. Op dat moment had ik papa natuurlijk in mijn zak. Ik ben lief op hem in gaan praten en binnen de kortste keren lag ik op zijn buik. Even lekker samen knuffelen. Mooi dacht ik, nu lig ik in dit bed en hier kom ik mooi niet meer uit. Het lukt me gewoon niet om alleen te slapen en het draakje werkt dan ook niet echt mee. Slaap is wel belangrijk als ik naar school moet. We zullen dus zien hoe het de komende dagen loopt.
Vanmorgen ging mama's wekker en ik was meteen wakker. "Ik mag vandaag naar school", waren vanmorgen mijn eerste woorden. Daarna zij ik pas "Goedemorgen". En dan begint het hele gebeuren. Pyama uit, zalfje smeren, aankleden, wassen, tanden poetsen, ontbijten (paprika chips met peperkoek), medicijnen innemen en mijn rugzak pakken. Klaar om naar school te gaan. Net zoals Lieke.
Natuurlijk gingen vandaag op deze speciale dag ook Meike, papa en mama mee. Niemand wilde het missen. Samen met mijn grote zus, hand in hand, op weg naar de school. Samen over het schoolplein en dan naar binnen. Jeetje, dat is toch wel spannend. Bij de kapstok je fruit en drinken uit de tas halen en op een tafeltje zetten, je tas opruimen, je jas uitdoen en dan vraag je je af waar je je pet moet laten en je sjaal. Gelukkig werd mij vlug verteld dat deze gewoon in de mouw van mijn jas konden en zo kon ik vlug de klas in.
Allemaal leuke reacties van kinderen en papa's en mama's en natuurlijk ook van de juf. Het is zover. De Janske die altijd met een foto "aanwezig" was, is er nu in levende lijve. Vanwege de eerste keer mocht ik langs de juf zitten. Ik ben daar gaan zitten en heb de rest op me af laten komen. Papa, mama, Lieke en Meike een kus gegeven en dat was het moment dat ik er alleen voorstond. Gaaf vond ik dat. Janske op eigen benen. Natuurlijk heb ik nog wel even gezwaaid, maar daarna was het tijd om aan de les te beginnen.
Ik heb mijn klasgenootjes verteld dat ik momenteel last heb van het Dexadraakje en dat het daarom kan zijn dat de kinderen mij met rust moeten laten. Hier schrokken de kinderen wel van. Toen ik vertelde dat ik de draak rustig kan houden door paprika chips te eten, vonden de kinderen het verhaal ineens reuze interessant. We hebben geplakt en naar school-TV gekeken. Dit was samen met de klas van Lieke, dus toen ben ik lekker langs Lieke gaan zitten. Wel zo vertrouwd. Ook Lieke is nog even stiekem door het raam komen kijken of alles goed met mij ging. Voor haar als grote zus was het ook wel spannend. Toen ze kwam kijken zat ik lekker aan het fruit en ik heb al mijn druiven opgegeten en mijn drinken opgegeten.
Het was tijd om buiten te gaan spelen en voor mij betekende dat vandaag: "Einde eerste schooldag".
Papa, mama en Meike stonden al op het schoolplein op mij te wachten. Ze zagen aan mijn gezicht dat ik het heel leuk heb gevonden en ook de juf was heel tevreden over de eerste dag. Zelfs zo goed, dat ik maandag gewoon weer terug mag komen. Het was een hele speciale anderhalf uur voor mij en zeker voor herhaling vatbaar.
Papa en mama hebben deze tijd heel anders ervaren. Na 16,5 maand 24/7 zorg ineens je kind loslaten. Dat voelt raar. Het voelde ook raar. Voordat ik naar school ging waren ze alleen maar blij. Op het moment dat ze met Meike thuis kwamen bekroop ze een heel raar gevoel. Ze zijn allebei doelloos iets voor zichzelf gaan doen en kwamen tot de conclusie dat ze hetzelfde gevoel hadden als toen ik op de OK lag. Dat klinkt raar, maar het gaat over het gevoel dat je er zelf geen controle meer over hebt. Je mag niet bij je kind komen. Je hebt alle vertrouwen in de professionals, maar je kunt niet zien, horen, voelen wat er gebeurd. Dit gevoel slijt wel weer en gaat vanzelf over in: "Kon Janske in het weekend ook maar naar school". Als ze dat gevoel niet vanzelf krijgen, dan zorg ik daar hoogstpersoonlijk wel voor.
Over de rest van de dag kan ik kort zijn. Tijdens de anderhalf uur school heb ik mijn draakje geen kans gegeven. Dit opgekropt draakje is de rest van de dag dubbel zo hard terug gekomen. Daarnaast was en ben ik moe. Overal ben ik gaan hangen en liggen. Ik heb vanmiddag veel geslapen en was zelfs te moe om van A naar B te lopen. Ik denk dat ik dat het weekend vol ga houden, want dan heb ik maandag weer super veel energie, want dan mag ik weer naar school.

Groetjes Janske
(Groep 1/2 B)

• 26 November 2010 - 23:24

Ome Tan:

Blij en geroerd door weer een prachtig hoofdstuk uit het spannende super Janske boek.

Janske in een nieuw ritme.....

Nu PAPA en MAMA nog....

grtz

Ome Tan

• 26 November 2010 - 23:40

Joli Claes:

Ha Janske en familie.

Wat een super spannend verhaal.
    Wat geweldig dat jij zo genoten hebt van je eerste schooldag.
    En het is helemaal niet raar dat je na zoveel nieuwe indrukken en ervaringen zo moe bent.
    Maar iedereen is super trots op jou, dat weet ik zeker.
    Rust maar goed uit dit weekend.
    En ik ga dit weekend, net als papa en mama, en vele anderen, wennen aan het idee dat jij naar school gaat.
    SUPER

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxxxxxxxxxx

• 27 November 2010 - 07:50

Judith & Ron, Wout:

Lieve allemaal,

Wat een dag met veel emoties!
    Jullie doen het allemaal geweldig, wij buigen weer diep.

Zet 'm op!

• 27 November 2010 - 09:24

DORRY:

HOI SCHOLIERTJE EN LEERLINGEN.
    IK HAD AL EEN MAIL VERZONDEN MAAR HIJ IS SPOORLOOS.
    EVEN APELDOORN BELLEN.
    HUMMEL WAT HEB JIJ HET WEER GOED GEDAAN.
    HEERLIJK ONZE SCHAT GAAT NAAR DE BASISSCHOOL WEER MOOIE FOTO'S EN JOU ZUSJES DOEN OOK ERG HUN BEST.
    NU RICHT IK HET WOORD EVEN TOT JOU AUWLUI JANSKE .
    JOKE EN FERRIE LOSLATEN IS MOEILIJK MAAR VASTHOUDEN IS NOG MOEILIJKER HOOR ,IK WEET NOG VAN MIJ ZELF DAT IK MET LOOD HUISWAARDS KEERDE TOEN IK MIJN KINDEREN DE EERSTE KEREN ACHTER LIET EN IN JULLIE GEVAL GAAT HET DUBBEL OP.
    MAAR JOKE EN FERRIE ALS ER OVER HEEL WAT JAREN JONGENSSCHOENEN S'NACHTS ONDER AAN DE TRAP BLIJVEN STAAN, DAN IS LOSLATEN HEFTIGER VIND DEZE MOEDER ,DAN HEBBEN JULLIE LAST VAN HET DRAAKJE.
    MAAR ALLES WENT OOK DIE SCHOENEN HOOR .EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 27 November 2010 - 09:27

Willemieke, Herman:

Ha die Janske,
    Wat een dag zeg. Als je naast de juf mag zitten, mag je dan ook de helper zijn? Dat doet de juf van Renske altijd. En daar mag je ook de eerste dag naast de Juf zitten. Ik vind je een stoere meid hoor, zo alleen zonder je zus in de klas. Goed dat je maandag weer mag komen. Nu lekker uitrusten en dan kun je maandag weer lekker naar school.
    Groetjes Willemieke, Herman, Fenna, Harmke, Renske

• 27 November 2010 - 09:27

DORRY:

BIJ DAT LOOD MOET NATUURLIJK IN MIJN SCHOENEN ACHTER EEN FIJN WEEKEND DORRY

• 27 November 2010 - 09:56

Fam V An Gaal:

Hey Kanjer

Wat gaaf zeg Janske die een schooldag heeft gehad. Als wij het zo lezen is je dat goed afgegaan. Wij zijn super trots op je!!!!!!!!!!1
    En papa en mama moeten nu even wennen maar ook met hun kom het helemaal goed.

Nu lekker genieten van het weekend en dan maandag weer lekker naar school....
    X Renske Bram Gijs en Nicole

• 27 November 2010 - 10:49

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Wat heerlijk dat het zo goed gegaan is op school en dat je daarna moe bent is ook heel begrijpelijk.
    En dan de draak een paar uur tegengehouden is ook erg knap !
    Op naar maandag. Maar rustig aan van het weekend dan kun je er maandag weer tegenaan.

Dat papa en mama een apart gevoel hierbij hebben snappen wij wel en heel goed dat jij ze helpt daar overheen te komen.

Hopelijk heb je vannacht ook nog goed geslapen omdat je overdag al veel geslapen hebt.

Dikke knuffels ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 27 November 2010 - 11:59

Bertie En Berke:

Hoi Hallo Janske.

Heel fijn dat je nu naar school kunt gaan,zo kun je fijn met andere kinderen spelen en heel wijs worden,door alles wat je leert.
    Ja dat kunnen wij weten want wij zitten ook op school,dat is de Beertjesschool.
    Daar leer je hoe je honing moet verzamelen,berenwoordjes en letters.Zo van A is een Aapje,dat eet uit zijn poot,B is een Beertje dat snoept van honing dan wordt hij heel groot,en zo nog meer.
    Nu zijn we bij de letter J van Janske,zij gaat ook al naar school.
    Janske veel plezier doe maar goed je best net als wij.
    Heel veel groetjes van Bertie en Berke. Ook aan je zusjes Mamma en Pappa.
    En dat het Draakje vlug weg zal gaan.

• 27 November 2010 - 12:39

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat fijn dat jij het zo leuk hebt gehad op school. En daarna behoorlijk moe is normaal.
    Zoveel indrukken en een ander ritme maar maandag mag je weer en dan ben je al een beetje gewend.
    Nu draakje even een frisse neus geven en lekker uitrusten in het weekend en goed slapen in je eigen bedje.
    Papa en Mama moeten natuurlijk ook weer even wennen aan jouw ritme maar dat is heel begrijpelijk. Alweer een fase verder!

Fijn weekend allemaal en hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 27 November 2010 - 12:42

Lies:

Janske wat Super dat je de grote stap naar school mag maken.
    Geniet hiervan en laat ze maar zien wie Super Janske is.
    Papa en Mama wennen hier ook wel aan, die paar uurtjes komen ze met Meike wel door.
    Lieke wat goed van jou dat jij een oogje in het zeil houdt op school.
    Zet hem op meiden.

Groetjes uit Gelderland.

• 28 November 2010 - 15:41

Janny:

Hallo Super Janske en familie,

Wat een mooie foto's van je eerste schooldag, super om dit mee te maken, zo te ziengeniet je volop, ik zag ook dat een heerlijk paprika chips ontbijtje op hebt.

Probeer lekker in je eigen bedje te gaan slapen, dan rust je veel meer uit, en ook papa en mama kunnen er dan overdag beter tegen.

Wij hopen dat het draakje zich rustig houdt,

Heel veel grotejes van de Fam.Vrienten