En dan gaat het ineens snel - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu En dan gaat het ineens snel - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

En dan gaat het ineens snel

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

25 November 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Wat is dat toch geweldig. De flexibiliteit van mensen. Soms moet ik en mijn omgeving heel vlug schakelen, omdat het niet goed met me gaat en ik ineens moet worden opgenomen. Nu wordt er aan de omgeving gevraagd om vlug te schakelen, zodat ik snel naar school kan. En hoe vlug kan het dan al gaan. Morgenvroeg om vijf voor half negen moet ik me melden op school. Rond tien uur wordt ik dan weer opgehaald en vanaf maandag is het de bedoeling dat ik halve dagen ga draaien.
Er verandert in een korte tijd heel veel. 's Morgens niet in de pyama blijven, maar vlug aankleden, zalfjes smeren, medicijnen innemen en eten. De rugzak, niet met voedingspomp, maar met drinken en fruit klaarmaken en naar school. Weg onder de veilige vleugels van papa en mama. Dat houdt me toch ook nog wel bezig. Gisterenavond vroeg ik nog aan papa of hij mij ging missen als ik naar school was. Het was een voltreffer, want ik kreeg een hele dikke vette knuffel van hem. Gelukkig weten papa en mama dat ik op school in zeer goede handen ben, dus dat komt wel goed. Daarnaast zien ze mij ineens groeien. De normale groei die ieder kind doormaakt als hij/zij vier jaar wordt, maar ook de groei van Leukemiepatient naar Janske Beks. Geen Super Janske of wat dan ook op school, maar gewoon Janske uit groep 1/2B. Wie had dat nog durven denken toen ik afgelopen januari met veel te veel ammoniak in mijn bloed naar de IC moest..... Morgen gaat het gebeuren, weer een hele grote stap in mijn leven.
De dokter had nog een andere stap voor mij in petto. Het niet meer bij papa en mama in bed slapen. Een grote meid die naar school gaat, moet niet meer bij papa en mama slapen, zo vertelde ze. Op doktersvoorschrift moet ik dus in mijn eigen bed slapen. Je moest eens weten hoe boos ik haar heb aangekeken. Natuurlijk werd ik gisteren gewoon rond half elf wakker en stond met mijn kussen op papa en mama's kamer. Mama maakte mij duidelijk dat het toch echt niet ging gebeuren. Nou, dan wacht ik wel op papa, want die gaat mij toch ook missen. Toen papa thuis kwam, was ik dan ook helemaal over de flos. Onbegrijpelijk dat Lieke en Meike er niet wakker van zijn geworden. Het duurde dan ook een hele poos voordat papa mij rustig had. We hebben daarna nog hele gesprekken gehad. De conclusie was dat papa nog zijn tanden moest poetsen en een boekje ging lezen. Als hij ging slapen, zou hij bij mij komen kijken.
Om 4 uur was hij nog niet geweest, dus heb ik hem maar geroepen. Dat het toch wel heel lang duurde. Het was heel raar, want hij had hele slaperige ogen, maar hij vertelde dat hij nog aan het lezen was en dat ik maar vast moest gaan slapen. Om half vijf en vijf uur heb ik hem nog een paar keer geroepen. Uiteindelijk stonden papa en mama om 7 uur op mijn slaapkamer. Ze gaven me een groot applaus, want het was me gelukt om de hele nacht op mijn eigen kamer te blijven, zonder dat er iemand bij me lag.
Voor vanavond trap ik daar niet in, dus ik heb afgesproken dat we gaan overleggen als papa en mama naar bed gaan. Nu maar hopen dat ik ze hoor.
Bij het lichamelijk onderzoek bleek ook nog dat ik een schimmel heb. Die schimmel heb ik van mond tot kont. Hierdoor heb ik er weer twee medicijnen bijgekregen. Hierdoor kan het zijn dat ik komende week meer pijn heb van de Vincristine. Daarnaast heeft onze dokter nog een zeer grote ontdekking gedaan over mijn reactie op de Erwinase. Hier kom ik op een andere dag op terug, want ook papa en mama worden nu in het onderzoek betrokken. Of in ieder geval, materiaal van hen.
Vandaag ben ik nog even bij opa IJsje en oma Tumtum geweest met appelflappen. Vandaag was het officieel mijn laatste vrije dag dat ik bij hen 's morgens op de koffie ga. Ik heb er heel wat ranja en lange vingers weggewerkt. Gelukkig krijg ik die straks ook wel op andere momenten, maar dit was voor iedereen toch wel weer een heel speciaal moment.
En dan nog even over de Dexa, want ondanks de goede berichten over school is de draak wel weer heel duidelijk aanwezig. Mijn maaltijden bestaan weer uit paprika chips, ik ben heel moe en het duurt vooral lang voordat ik naar school mag. Ik hoop maar dat het draakje zich morgenvroeg een beetje koest houdt, want anders maak ik wel een hele verkeerde eerste indruk op mijn klasgenootjes. In overleg met oncoloog, psycholoog en school mag dit toch geen belemmering zijn om morgen gewoon te starten en ik heb er zin in.

Groetjes Janske

• 25 November 2010 - 21:39

Leanne:

Janske, heel plezier morgen op school!
    En inderdaad... wat gaat het dan opeens snel!
    Wat fijn dat dit zo snel geregeld is, wantja als je weet dat je mag gaan... dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk!
    Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat op school. Maar ik ben ook benieuwd of je ook vannacht in je eigen bedje gaat blijven. Moet goed komen toch? Doe je best in ieder geval, ook voor papa en mama.
    Laat de paprika chips je smaken de komende dagen en tot snel!

• 25 November 2010 - 21:47

Ome Renier:

Ha grote meid Janske,

Wat spannend zeg!! Hopelijk kun je vannacht wel een beetje slapen!

Nou heel veel plezier morgen!!

Knuffel,
    Ome Renier

• 25 November 2010 - 22:03

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Wat goed van jou dat je de hele nacht op je eigen kamer bent gebleven. Idd groot applaus !!!
    En nu volhouden en dan ook nog lekker slapen, dan kun je er morgen op school flink tegenaan.

Heel veel plezier morgen op school.

Extra dikke knuffels zodat je lekker in je eigen bedje kunt slapen, van ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 25 November 2010 - 22:04

H & H & I:

Vergeten we helemaal te zeggen dat we het geweldig vinden dat er zo snel actie vanuit school is.
    Super fijn dat er zo goed meegedacht wordt.

• 25 November 2010 - 22:13

Tante Angela:

Hoi Janske,

Nu gaat het inderdaad snel, maar voor jou natuurlijk niet snel genoeg en dan ook nog een hele nacht wachten in je eigen bed, dat wordt doorzetten! Maar dat gaat jullie wel lukken hoor!

Veel succes morgen op school, ook voor papa en mama.

Van mij ook een extra dikke knuffel zodat je in je eigen bed niet alleen kunt wachten tot morgen maar ook nog kan slapen, dan gaat de tijd ook sneller dus: slaap lekker!!

Groetjes tante Angela

• 25 November 2010 - 22:25

Fam Den Boer:

Hoi Janske

Wat een goed bericht dat jij nu naar school kan gaan en echte kleuter dingen mag gaan doen, het zal voor papa en mamam ook wel even wennen zijn maar ga er maar lekker van genieten.
    En in je eigen bed slapen is ook erg goed maar weet je Job is daar ook niet zo goed in hij slaapt liever bij papa en mama omdat die een blauwe muur hebben en hij niet, dus ik zei dan moet je die maar 1 aan sinterklaas vragen.
    Wat ga jij trouwens vragen aan sinterklaas ?

Groetjes Nathalie

• 25 November 2010 - 22:42

Joli Claes:

Ha Janske en familie.

Jee, dat gaat snel, wat geweldig dat iedereen zo goed mee werkt, zodat jij zo snel naar school kan.
    Ik wens je heel veel plezier morgen op je eerste schooldag.
    Geniet er met volle teugen van.
    Nu je naar school gaat moet je natuurlijk goed slapen.
    Dus ik denk dat de dokter bedoelt, dat je voortaan in je eigen bedje moet slapen om goed uitgerust te zijn voor school.
    Want dat kost wel veel energie, elke dag naar school.
    En dan moet je in je slaap natuurlijk niet gestoord worden door bijvoorbeeld een snurkende papa, of zoiets.[haha]
    En papa en mama moeten ook goed slapen, want die moeten weer fit zijn om elke morgen 2 grote dochters naar school te brengen.
    Heel veel succes morgen allemaal.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxxxxxx

• 25 November 2010 - 23:06

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Heel veel plezier op school. Spannend hoor!
    Hopelijk gaat het draakje je niet alteveel vervelen.
    Slaap lekker rustig in je eigen bedje.

Wij zijn erg benieuwd naar wat de doktoren weten over de Erwinase.

Liefs en dikke knuffel

• 25 November 2010 - 23:47

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Inderdaad een mijlpaal met appelflappen. mmmmmmmm
    Wij zijn blij en niet blij.
    Heel erg blij voor jou dat je vanaf morgen naar school toe mag , maar we zullen nu met een maatje minder koffie moeten gaan drinken en dat scheelt wel weer een boel gezelligheid (buiten de draakjes week)
    En Dora heeft op 5 en 4 (504) 1 kijker minder.
    Maar al met al , zijn wij ontzettend blij dat je naar school toe mag en dat iedereen zich vandaag heeft ingezet om dat voor jou mogelijk te maken.
    TOP.!
    Iedereen ook namens ons bedankt.

Opa ijsje en Oma tumtum

• 25 November 2010 - 23:50

Opa Ijsje.:

26 november 2010

• 26 November 2010 - 05:52

HOI HUMMEL EN DE REST
    NOU ZEG TEMPO MET ALLES,DE SCHOOL IS IN ZICHT EN WEL HEEL VLUG MEISJE.
    WAT KNAP DAT JIJ IN JE EIGEN BED BENT GEBLEVEN,DAT MOEST JE OOK WEL VAN IEDEREEN MAAR TOCH, EN NU WEER PAPRIKACHIPS .EN WAT IS DAT WEER VOOR EEN SCHIMMEL??
    JANSKE SAMIJN WAS BIJ MIJ EN ZEI ZAL IK EENS EEN VERHAALTJE VOORLEZEN OMA.
    GRAAG ZEI IK.
    ZE PAKT DE KRANT VAN TAFEL EN DEELDE MEDE DAT HET ROODKAPJE WERD.
    HET BEGIN WAS GEWELDIG.
    ROODKAPJE GING NAAR KLEINMOEDER WANT DIE WAS ZIEK ,OP MIJN VERBETERING DAT DAT MENS IN BED GROOTMOEDER WAS EN GEEN KLEIN MOEDER ZEI ZE MAAR WEL EEN OMA HOOR
    ZO HAD IK OP EEN KEER BEZOEK TOEN SAMIJN KWAM EN DIE MEVR. HAD EEN VINGER WAAR EEN SPALK OMZAT ,EN AANGEZIEN MIJN KLEINDOCHTER ALLES ZIET WAT ANDERS IS VROEG ZEI ERNA.
    IK ZEI NETJES VRAGEN SAMIJN.
    TOEN VROEG ZE HET WEL HEEL NETJES WAT HEB JIJ AAN JE VINGER A.U.B. DAT ZIJN DE KRENTEN IN DE PAP GEWELDIG EEN FIJNE DAG HUMMEL EEN GOEDE START MORGEN EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOFIVE DORRY

• 26 November 2010 - 06:04

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Vandaag al naar school lees ik!
    Wat hebben ze dat goed georganiseerd op school.
    Heb jij vannacht goed geslapen in je eigen bedje? Als dat is gelukt ben jij natuurlijk helemaal fit om naar school te gaan.
    Laat dat draakje maar buiten staan als jij school binnengaat.

Heel veel plezier vandaag en succes met het leren.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 26 November 2010 - 06:21

Judith & Ron, Wout:

Dag lieve meid!

Wauwie, een hele spannende dag. Fijn dat dit allemaal kan!
    We vinden het heel knap van jou, Janske!
    Meike zal vandaag ook wel vreemde tijden beleven; alleen zonder zussen.
    Papa en mama geven we ook een dikke knuffel want fijn is het maar ook wel heftig!

Gek genoeg hebben wij zelfs een gevoel van trots en van oh jee, loslaten, Joke en Ferry. Toch wel maf hoezee jullie in ons leven zijn binnengedrongen..

Zet ´m op!

• 26 November 2010 - 08:41

Lambert En Tineke:

Hé Janske!!

En daar begint dan vandaag je échte schoolleventje!!!
    Wat heerlijk dat het allemaal sneller gaat dan je dacht. Het zal wel even wennen zijn, óók voor je papa en mama. Want het is wél een hoop geregel vóór jij de deur uit kunt!! Geniet maar lekker van alles op school en laat het draakje maar thuis óf is hij erg nieuwsgierig wat jij allemaal leert in de klas?? Zeg hem maar dat hij zich nergens mee mag bemoeien!!

Héél veel succes en plezier op school.

Lambert en Tineke

• 26 November 2010 - 08:53

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat een mijlpaal alweer.
    Vandaar dat er Opa maar eventjes een datum bijzet ;-)
    Tja en dat loslaten dat kost ook veel energie voor je papa en mama.
    Maar als ze daar weer aan gewend zijn dan krijgen ze daardoor wel een beetje rust terug.
    Vind Meike het wel leuk dat je gaat ?
    Of gaat die nou genieten van de tijd alleen thuis.

Nou we lezen het wel hoe het gegaan is.

Groetjes uit Leende

• 26 November 2010 - 09:31

HOI ALLEMAAL.
    JUDITH IK VIND HET FIJN DAT JIJ SCHRIJFT DAT ZE JULLIE LEVEN ZIJN BINNEN GEDRONGEN DAT HEB IK OOK HEEL STERK MAAR NU WEET IK DAT DAT NORMAAL IS EN ER MEER MENSEN ZO OVER DENKEN DORRY

• 26 November 2010 - 09:52

HOI JANSKE.
    IK MAILDE EEN GOEDE START MORGEN EEN FOUT MOET ZIJN VANDAAG HEEL DOM .DORRY

• 26 November 2010 - 11:07

Mait:

Was op zoek naar goede uitleg van het middel PEG-Asparginase en kwam langs dit leuke reisverslag.
    Ik werk nu op een afdeling met alleen grote mensen die net zo ziek zijn als jij bent geweest en krijg over een paar weken een diploma voor.
    Kan het daarom niet laten om even te reageren hierop.
    Wat een grote dag zal het voor jouw zijn geweest vandaag. Je hebt vast heel erg genoten van alle leuke indrukken. Flinke meid hoor, alleen in je bedje slapen, en vandaag voor het eerst naar school, wauw! Op de top van 2 bergjes heb jij een vlaggetje met je naam staan, yipie! Nou grote meid, ga zo door en geniet van alle leuke dingen ok, want ik gun het je. Dikke knuffel voor jouw en natuurlijk ook voor je lieve mama en papa.
    Succes vanavond, big girl, is niet leuk om na zo lang weer alleen te slapen maar het gaat je zeker weer lukken!
    High five!

• 26 November 2010 - 11:10

Tonny En Ger:

'Hallo Familie Beks,wat gaat het nu toch allemaal snel zeg,het
    tweede kindje al naar de basisschool.
    Wel fijn voor jou Lieke dat je nu samen met Janske kunt gaan,twee vliegen in een klap.Janske veel plezier op de basisschool en met het slapen in je eigen bed,super knap zeg.
    Groetjes aan iedereen.
    Tonny en Ger

• 26 November 2010 - 15:33

De Stapvriendjes:

Hey Janske,

We zijn benieuwd naar je verslag van school!!!! Echt kei gaaf dat je vandaag al bent geweest!!!!

Wij weten wel een oplossing voor het slapen. Wij komen gewoon bij jou slapen. Alleen denken wij wel, dat je papa en mama dat geen goed idee zullen vinden. Maar wij natuurlijk wel.
    Kunnen we lekker met zijn alle lol trappen en kan je papa en mama al vast wennen voor over een aantal jaren als hun schoonzonen blijven slapen..... Heel veel succes vannacht in je eigen bedje!!! Je kunt het!!!

Dikke kus van
    Brent,Sven,Jens,Fenne en Daisy

• 26 November 2010 - 15:39

Goofie:

Ha die Janske, wat fantastisch!! Ik wilde je zeggen hoe fijn het was om te horen dat je naar school mocht en nu blijk je zelfs al geweest te zijn. Super hoor!! Jou papa is trouwens wel een Super boekenwurm. Die leest lang-:) En dan kijken hoe het vann8 gaat!! Ik hoop wel dat papa en mama het slapen zonder jou gaan redden. Want daar heb ik niets over gelezen -:) En die appelflappen mmmmmm, wat een goed idee van jou. Ik ga zo ook even flappen tappen(geld pinnen) en dan flappen halen! Een lekker weekend jij en jullie. En dan nog 3 n8jes en dan GA JE ELKE DAG NAAR SCHOOL. Paprikachips zijn mijn lievelingschips, maar ik mag ze niet eten, dus eet jij maar lekker dubbel veel!!Veel plezier. Groetjes Goofie

• 26 November 2010 - 16:43

Inge:

Hoi Janske,

Nou ik ben benieuwd naar je schooldag. Vergeet niet dat je dan goed gaat slapen hoor. Zo kunnen papa en mama ook goed slapen. En dat is toch echt belangrijk. Niet alleen voor hun, maar ook weer voor jou. Ideetje: breng jij papa of mama een keer naar bed. Met natuurlijk een slaapverhaaltje. Dan doe je een wedstrijdje met een van hun; wie het eerste slaapt en doorslaapt. Wie gewonnen heeft krijgt de volgende dag een pepernoot. Dat doe ik ook wel eens met de jongens. En raad is... Ik win altijd!
    Oja, ik heb ook nog kalenders besteld.
    Misschien is het een ideetje om die aan Opa of tante Angela mee te geven, dan zorg ik dat jullie snel het geld krijgen.

Nou knufje en slaap lekker vanacht.
    Groetjes Inge.

• 26 November 2010 - 21:02

Gertie Uit Stein:

Ha die Janske en familie heerlijk wat ik allemaal zo heb moeten bij lezen ik was een aantal dagen achter nou en dan is er heel veel goeds gebeurt bij jullie.Janske ik ben nieuwsgierig naar je eerste schooldag en of het is gelukt om in je eigen bed te slapen.
    En Meike heeft nu het rijk weer even voor zich alleen als haar grote zussen naar school zijn die zal jou toch wel heel erg missen.
    Hopelijk gedraagt het draakje zich ook rustig met zoveel afwisseling om je heen.
    Mensen ik zou zeggen geniet met volle teugen van jullie geweldige grietjes en alles komt goed.
    houdoe Gertie