Dat is geen sonde meer....... - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Dat is geen sonde meer....... - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Dat is geen sonde meer.......

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

08 September 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Op 7 oktober 2009 schreef ik een reisverslag met als titel: "Dat is sonde". Een reisverslag om nog eens terug te lezen, want de eerste keer inbrengen van de sonde was echt een drama eerste klas. Daarna is de sonde nog vaak opnieuw ingebracht. Gelukkig ging dat inbrengen steeds beter en voor de rest had ik niet echt last van het slangetje in mijn neus. Tenminste dat dacht ik.
Vandaag is, naar ik hoop, een dag om nooit meer te vergeten. Na 11 maanden mocht het slangetje uit mijn neus. Ik weet niet wat me overkomt. Elf maanden lang heb ik ondersteuning gekregen in de vorm van voedsel en vocht, om de strijd die ik lever, aan te kunnen. Nu ga ik het weer zelf doen. Op eigen kracht verder. Het voelt voor mij als de top van de Mount Everest beklimmen zonder zuurstof. Ik doe het eigenlijk andersom. Het onderste gedeelte heb ik me laten ondersteunen en op grote hoogte ga ik het gewoon zelf doen.
Het is ook zo gaaf. Het geeft me meteen veel vrijheid. Geen pomp die 's nachts piept. Niet telkens een slangetje achter me hebben bungelen, die steeds verkeerd zit. Niet altijd een speld in mijn nek, die ervoor moet zorgen dat de slang niet uit mijn neus wordt getrokken. Geen pleisters meer op mijn neus en op mijn wang. Ik kan mijn geluk niet op. Het is namelijk zo leuk om jezelf uit en aan te kleden. Iets wat ik al ruim een jaar niet meer kon/mocht. Dat was zo frusterend. Dan ben je 2, heb je je net leren aan- en uitkleden en dan kun/mag je het niet meer. Nu ben ik op een week na 4 en kan ik het weer zelf. Ik heb dan vandaag ook regelmatig mijn trui aan en uit gedaan. Gewoon omdat dat zo leuk is om te doen.
Natuurlijk gaan we nog even door met stickers plakken, want het is nu wel een zaak van volhouden. Zoals jullie weten nam ik alle medicijnen door mijn mond in, behalve het drakendrankje. Ook daar moeten we nog iets op verzinnen, want alleen daarvoor een sonde inbrengen is echt gekkewerk. Ik heb nog 1,5 week om daarover na te denken. Tot die tijd ga ik vooral veel taart eten, want we hebben volgende week veel feestjes. Ik, oma Hanny en mama zijn jarig, dus tot die tijd zal ik wel genoeg energie binnen krijgen.

Groetjes Janske

PS Papa en ik liepen afgelopen maandag door een dikke darm. Wil je hier meer over weten, klik dan op de volgende link: http://www.deweekkrant.nl/pdfarchief/viewer?archive=24729
Hierna moet je kijken op pagina 7.

• 08 September 2010 - 21:49

Janske Beks:

Wat ik nog ben vergeten te vertellen. Ik ben er vandaag ook weer achter gekomen dat je door twee neusgaten kan ademhalen. Ook je neus snuiten is gewoon kei leuk om te doen. Gewoon een zakdoek over heel je neus en trompetteren maar. Het enigste wat even anders is, is mijn stem. Ik praat nu heel hees, maar ja, ik kom ook uit Hees.

• 08 September 2010 - 22:33

Ineke En Peter:

Wat heerlijk Janske! Weer een stapje verder. We hopen en duimen, dat die vervelende sonde er nu uit kan blijven. Geniet nu van de vrijheid, die je weer veroverd hebt. Geniet volgende week van alle taarten, maar vergeet niet ook nog wat andere dingen te eten. Maar verheug je ook maar op je vierde verjaardag, die je gelukkig kunt vieren voordat de dexa draak weer komt.
    Liefs van ons

• 08 September 2010 - 22:35

Ellen:

Geweldig Super Janske!
    En dan je kleine verhaaltje erbij gevoegd, hees haha! Staat je goed zonder dat slangetje....
    Volhouden zo!!! Knap hoor!

Weltrusten en veel liefs!

• 09 September 2010 - 04:05

Oma Hanny En Frans:

Sonde, niks zonde.
    Geweldig wat een vrijheid nu en ik vind het ook veel leuker om met je te stoeien en te knuffelen zonder dat bengelding.
    En wat neussnuiten betreft dan weet je dat je bij Frans altijd terecht kunt. Altijd papieren zakdoekjes paraat voor mijn kleindochters.
    En nu volhouden....
    Maar daar ben ik niet zo bang voor. En voor het drakendrankje vinden jullie ook wel een oplossing.
    Janske, volhouden...

Oma Hanny en Frans

• 09 September 2010 - 04:11

DORRY:

HOI HUMMEL .
    WAT EEN GEWELDIG GEZICHT ,JANSKE ZONDER SONDE, MAAR NU IETS MOEILIJKS MEID VOLHOUDEN MET WAT ETEN. EN DAN WEER FEESTJES TOCH AF EN TOE EEN BOFKONTJE BEN JIJ.
    NU HOU VOL MEISJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 09 September 2010 - 05:52

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat een feest voor jou.
    Goed eten levert altijd wat op.
    En jou haartjes groeien en groeien maar.
    Heel mooi.

Geniet van je vrijheid en van het vooruitzicht van alle feestjes.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 09 September 2010 - 06:34

Krisna Reinders:

Lieve Janske,

WOW.....Janske zonder sonde. Beetje bij beetje zien we de oude Janske weer verschijnen. Ik vind de foto van jou zonder sonde dan ook ontzettend mooi. Ook je haartjes groeien goed. Je kunt alvast een afspraak maken bij de kapper!

Hou vol Janske en voor dat drakendrankje vinden jullie vast een goede oplossing.

Groetjes Krisna

• 09 September 2010 - 06:35

Gertie Uit Stein:

Haa.. die Janske en fam. hier weer eens een reactie uit Stein geweldig deze mijlpaal alweer. Jullie doen het super vooral die grote meid van jullie.
    Ik zou zeggen ga vooral zo door Janske.
    Ook op de pasfoto's word je steeds maar knapper papa en mama komen je nog aan het vast binden over zo'n tien jaartjes hihihi eet en drink maar goed en ik hoop dat je nog veel kleed partijtjes mag hebben dikke knuf en groetjes uit Stein

• 09 September 2010 - 06:53

Lambert En Tineke:

Hallo Janske

Wat een geweldige stap vooruit zeg, die sonde uit je neus!! En wát een gemak hé! Gewoon ademhalen, je neus snuiten , gewoon je zelf aankleden én vooral: gewóón eten!!! Zet hem op Janske en hou die slang maar ver van je vandaan!! En verheug je op ál de feestjes die er aan komen.
    Wij wensen je een fijne tijd!!

liefs van ons uit Hilversum

• 09 September 2010 - 06:55

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat Super weer van je ;-) en nu volhouden. Gewoon allemaal lekkere dingen verzinnen.

En wat een ervaring in een dikke darm rondlopen. Zo zie je maar wat jij allemaal meemaakt. Je doet zo wel een een hele hoop ervaring op.
    En wat zou je je nog allemaal weten als je 18 bent?
    Maar te hopen dat het vooral de leuke dingen zijn en dat je al de narigheid vergeet.

Maarrreeee........ ff wat anders waar is blub? Is ie nog niet thuis gekomen?

Groetjes uit Leende

• 09 September 2010 - 07:14

Opa Ijsje Oma Tumtum:

DIT IS HELEMAAL GEWELDIG
    Wij geloven goed dat jij er heel fijn bij voelt ,als je zolang dag en nacht met zo Slang aan je lijfje moet lopen.

Nu na de Slang , nog dat Draakje onder knie zien te krijgen en de rest van de dieren zijn er voor de lol.

Wat een stap vooruit Janske nou maar goed blijven eten.

Tot zo

• 09 September 2010 - 07:20

Tonny:

Hiep,hiep,hoera.
    Geweldig Janske,alweer een stapje verder,je zag er al zo mooi uit met al die haren, nu ben je nog veel knapper.Wat zal iedereen in huize Beks weer blij zijn.Ga zo door.
    Hiep,hiep,hoera.

• 09 September 2010 - 07:34

DORRY:

HOI MOOIE MEID EN DE REST OOK WEL MOOI HOOR.
    JANSKE IK MOET EVEN DOORGEVEN, DAT IK IN DE3N BOSCH NIET MEER KAN FIKKEN ,IK KAN NIET MEER VERZENDEN ALS IK ER EEN KLAAR HEB STAAN.
    DAAR DENKEN ZE NATUURLIJK DIE MUTS HEEFT GENOEG GEFIKT.
    MAAR GEEN NOOD, IN ONS DORP STAAT NICO MIJN VRIEND ,JE WEET WEL DIE MET DAT STEVIG KOPJE OP HET NICASIUSPLEKSKE.
    EN IK HEB NOG NOVEENKAARSJES UIT OMMEL EN NOG EEN HALF ENGELTJE ,DUS FIKKEN ZAL IK.
    EEN FIJNE DAG DORRY

• 09 September 2010 - 07:43

Marleen En Niek:

He Janske

Wat een superbericht om te lezen. We zijn heel blij voor je dat je je weer helemaal lekker alle kanten op kan bewegen (heb je al hele gekke dansjes gedaan die je nu weer kan doen?). En goed van de taartjes en frikadellen genieten zodat je veel stickers kan plakken, en dat slangetje er niet meer in hoeft.

Veel plezier met bewegen en eten, en ook succes want om nu alles zelf te mogen/moeten eten is natuurlijk ook best moeilijk. Zet hem op!

groetjes Marleen en Niek

• 09 September 2010 - 08:20

Corina Wanders:

Hey Janske,

Wat een mijlpaal heb je weer bereikt! Laat iedereen maar weer eens zien dat jij het prima kunt zonder sonde. Die stickers zijn alleen nog formaliteit al is het altijd leuk om te kunnen plakken.
    Het is wel een fijn idee dat je op je verjaardag lekker van de taart kunt smullen. (en op alle andere verjaardagen!)
    Zet hem op om het vol te houden, maar dat gaat jou wel lukken.

Groetjes Corina

• 09 September 2010 - 08:26

Tante Angela:

Hoi Super Janske,

Jeetje wat een mijlpaal weer, geen slangetje in je neus, hou vol!!!
    Ja en wie kun je beter in de krant zetten dan Super model Janske, de mensen van de weekkrant zijn zo gek nog niet.

Fijne dag

Groetjes tante Angela

• 09 September 2010 - 10:08

De Stapvriendjes.:

Hey Janske,

Wat GAAAAAAAAAAAf dat de sonde er nu uit is.
    Wat ben je toch een knapzak, de foto's zeggen zoveel..Trots Trots!!
    Het aftellen naar alle feestje bij jullie, kan nu echt beginnen. Wij zijn alweer druk bezig met school. Altijd spannend. Maar we vertegenwoordigen momenteel wel drie groepen. Wel te verstaan Sven groep 1 Jens groep 2 en Brent groep 3. Maar we kunnen je wel gerust stellen. De concurentie legt het bij jou af.
    En dat Heeze stemmetje past wel bij jullie. Leanne heeft daar soms ook last van, dus dat sluit mooi bij jullie aan. Geniet van het uit en aankleden. Ook papa en mama geniet ervan, want voordat je het weet.....willen ze toch weer dat jullie het doen.....zoveel gemakkelijker....dit proberen wij ook altijd. Niet tegen onze papa en mama vertellen he!!!

Dikke kus van de stoeren binken en hun zusjes van de bErgerhof School!!

• 09 September 2010 - 10:49

Marga Van Zantvoort:

Ha Janske
    Wat een geweldig nieuws, weer een stapje verder naar het gewoon kind kunnen zijn. Nu is het belangrijk dat je goed blijft eten en dat de sonde verledentijd blijft.Zo zie je maar af en toe is het klimmen gewoon makkelijk en ik hoop dat het ook zo blijft.
    Veel plezier met alle verjaardagen komende tijd.
    Groetjes Marga

• 09 September 2010 - 12:31

Asmara:

Hoi Janske,

Wat geweldig om te lezen dat de sonde eruit is. Nu kun je inderdaad weer veel dingen zelf doen. Zelf aankleden, neus snuiten enz. Voor papa en mama ook heel fijn, nu jij jezelf aankleed kunnen zij weer wat anders doen. Nu maar goed blijven eten en stickers verdienen zodat je heel sterk word en de hoge berg kunt beklimmen.

Groetjes en tot later
    Amara

• 09 September 2010 - 15:59

Leanne:

Wauw! Wat knap zeg.
    Fijn dat je zo goed aan het eten bent en dat nu de sonde eruit is. Je hebt dus al veel stickers kunnen plakken?
    En heb je al zin in je feestje?
    Nog een paar nachtjes slapen... Tot snel!

• 09 September 2010 - 16:00

Judith & Ron, Wout:

JOEPIE, JOEPIE, DAT IS HELEMAAL NIET SONDE!!

Wat ben je toch een knapperd!

Van zo'n bericht en mooie snoet worden we hier helemaal blij.

Zet 'm op!

• 09 September 2010 - 21:34

Joli Claes:

Ha Janske en familie.
    Wat ontzettend goed van jou, dat je zo goed eet dat die sonde eruit mag.
    ZO zonder sonde ben je nog mooier dan je al was.
    EN dat speldje in je haar met je verjaardag gaat ook wel lukken zo te zien.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxx

• 12 September 2010 - 19:44

Alex:

Dat lijkt me echt een goed gevoel geven, zo'n direct aan de ziekte gerelateerd ding minder. Ga zo door!

Je mede dexa-hater