Kindermiddag Brabantsedag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Kindermiddag Brabantsedag - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Kindermiddag Brabantsedag

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

28 Augustus 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Ik vind het altijd al een feest om in Heeze te wonen, maar rondom de Brabantsedag is het helemaal geweldig. Afgelopen week is er al vanalles te doen geweest. Met name op het gebied van cultuur, kunst en muziek. Gisteren zijn in Heeze de tribunes geplaatst voor de optocht van morgen en vandaag is er met name aan de kinderen gedacht. Daarnaast was nog veel te doen, zoals een kunstmarkt en de windnomade, een tuin vol "vlinders". Onze aandacht ging natuurlijk uit naar de kindermiddag. Het is de 53e Brabantsedag dit jaar, maar volgens mij is de kindermiddag al een eeuwen oude traditie. Tenminste als ik de oudere onder ons mag geloven. Aangezien de oncoloog heeft aangegeven dat ik weer wat meer kind mag gaan worden, sluit een kindermiddag daar natuurlijk super op aan.
Samen met de opa's en oma's gingen we naar de gemeentehuistuin. Lieke, Meike en ik kregen daar een deelnamekaart, zodat we wisten wat we allemaal konden doen en ook wisten wat we allemaal al gedaan hadden. Als we het dan toch hebben over een hele lange traditie, dan is het wel dat je op de kindermiddag van de Brabantsedag zelf brood mag bakken. Boven een open vuur met een lange stok waar dan het deeg omheen zit. Dit is dan ook wat wij als eerste gedaan hebben. Het was een hele beleving om te zien dat het deeg aan de stok eerst dikker werd, daarna bruin en soms zelfs een beetje zwart. Ook was het nog best warm, dus na een tijdje hebben Lieke, Meike en ik het stokje doorgegeven aan papa en mama. Nu mag ik al best veel, maar dit brood opeten mocht ik toch echt niet. De beleving van het bakken was voor mij genoeg. We gingen door naar het touwtje trekken. In dit geval niet zo saai als op de kermis. Op de kermis gaat telkens een lampje branden en daarna mag je een prijsje uitzoeken. Nu was het zo dat je aan een touwtje moest trekken, aan dat touwtje zat een prijsje wat je omhoog trok en dat was dan ook de prijs was die je hebt gewonnen. Ik had een mooi tekensjabloon gewonnen, zodat ik nu voortaan een boerderij met dieren kan tekenen. Lieke had knikkers en Meike een bellenblaas.
Het was even tijd om de rust op te zoeken en we hebben even op het terrasje gezeten. Van daaruit hadden we mooi zicht op de ballonnen die telkens de lucht in gingen. Dat wilden wij ook wel doen. Je mocht eerst een mooie tekening maken en deze werd dan vast gebonden aan een ballon. Deze ballon mocht je daarna loslaten. Het mooie was dat dat gebeurde met telkens een aantal kinderen tegelijk. Dat was heel mooi. Helaas was het toen voor mij allemaal even teveel. Eerst wilde ik de ballon niet vasthouden en was ik boos. Lieke heeft toen mijn ballon vastgehouden en voor mij losgelaten. Toen ik zag hoe mooi dat was, werd ik nog bozer, want dat had ik dan wel weer zelf willen doen. Het valt nog niet mee om "gewoon" kind te zijn.
Gelukkig was er nog meer te doen. Zo hebben we nog buttons gemaakt en zijn we geschminckt. Ook hebben we nog drinken en een ijsje gekregen. Oma Hanny heeft overigens de button voor mij gemaakt en oma Tumtum voor Meike. Lieke kan natuurlijk zelf haar naam schrijven en heeft dus ook haar eigen button gemaakt. Er was nog meer te doen, zoals timmeren, zumbales, pop maken en een klimpaal. Helaas was het alweer zo laat dat de kindermiddag ging sluiten en wij daar dus niet aan zijn toegekomen. Voor op het plein stond nog een kleine nostalgische kermis met een zweefmolen en een hobbelende geit. Ook daar zijn we nog ingeweest en toen was het echt tijd om naar huis te gaan. Of in ieder geval naar oma Tumtum en opa IJsje. Opa heeft nog pannekoeken voor ons gebakken, dat wil zeggen voor de rest, want ik heb niet veel gegeten. Daarna zijn we naar huis gegaan, even lekker onder de douche en nu lekker in bed. Ik was dan ook bekaf. Ik heb een super leuke dag gehad, maar al deze indrukken werken niet goed op mijn eetlust. Tijdens het slapen krijg ik nog een flink portie voeding zodat ik toch weer genoeg energie binnenkrijg en ik morgen naar mijn stapvriendjes kan gaan kijken. Zij doen namelijk mee aan de optocht. Ik zit aan de goede kant, dus ik moet ze zien en als ik ze zie dan ga ik zwaaien en ze een knipoog geven.
Voor iedereen die deelneemt aan de optocht: "Heel veel succes en maak er een mooie en leuke dag van!!!!"

Groetjes Janske

• 28 Augustus 2010 - 21:03

Tante Angela:

Hoi Kanjer

Wat een leuke middag hebben jullie gehad en gelukkig zaten de weergoden mee. Ik had vanochtend iets minder geluk met het weer en heb tijdens het paardrijden dan ook een 'lekkere' douche gehad, maar ach we smelten niet he.
    Natuurlijk valt het niet mee om meer kind te zijn maar je bent goed op weg. En wat ben je mooi geschminckt, altijd jammer dat dat er 's avonds weer af moet he.
    Morgen veel plezier bij de optocht en hopelijk zit het weer morgen ook weer mee.

Dikke knuffel tante Angela

• 28 Augustus 2010 - 23:23

Joli Claes:

Ha Janske en familie.
    Wat heb jij weer een drukke dag achter de rug.
    Allemaal leuke dingen gedaan.
    En dat je het even niet meer wist is helemaal niet erg, je hebt ook wel heel veel gedaan.
    Je hebt nog tijd genoeg om weer te leren kind te zijn.
    Rust maar goed uit en ga lekker slapen, dan ben je morgen weer fit voor de optocht.
    Heel veel plezier.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxx

• 29 Augustus 2010 - 07:07

DORRY:

HOI FEESTBEESJE EN DE VOLGELINGEN VAN JANSKE.
    WAT EEN LEUKE REPORTAGE,EN DAN DIE SNOETJES.
    DAT JIJ NOG WEL EENS BOOS WORDT GEEFT NIKS HOOR ,HET IS OOK ZO'N DRUK GEBEUREN .
    JOU MAMSIE BELDE GISTEREN MORGEN , MAAR COR ZEI SAMIJN EN SEM KOMEN DAAR PASSEN WIJ OP, DAN IS HET TE DRUK MAAR NIET WAT PERSONEN AANGAAT ,HIJ BEDOELDE VOOR MIJN C.I. IK KAN MET MEER STEMMEN EN GELIUDEN NIKS MEER HORENALLEEN LAWAAI, DUS GEEN ZINNIG GESPREKJE VOEREN DAT BEDOELDE HIJDE VETTE GROETEN HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 29 Augustus 2010 - 07:28

Lambert En Tineke:

Hoi Janske,

Dat is heerlijk voor ons, om zo'n verhaal te lezen.Geweldig dat je zo lekker mee hebt kunnen doen!! En ja, zo'n kinderdag is wél erg vermoeiend maar ik hoop dat je er vannacht nog leuk van gedroomd hebt!!!
    En het feest is niet afgelopen lees ik, geniet dus vandaag óók nog van de optocht. Die is vaak spectaculair begrijp ik. Jaja, hier in Hilversum horen we daar wel eens wat van, via de familietam-tam uit Heeze.

Janske, en voor jullie allemaal weer een heerlijk Brabants dagje!!!

groetjes van ons

• 29 Augustus 2010 - 09:09

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat leuk zo'n kinderfeest. En ook hele mooie foto's.
    Jij bent echt heel mooi geschminkt met een lieveheersbeestje.
    En samen brood bakken, tekeningen maken, ballonnen oplaten, zweven en nog meer ....
    Dat zal best vermoeiend zijn geweest, zoveel activiteit.
    Ik hoop dat je goed hebt geslapen zodat je vandaag weer volop kan genieten.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 29 Augustus 2010 - 09:13

Elles:

Ha Janske,
    Dat is inderdaad een goed bezig, naar de kindermiddag...erg leuk!
    Dat brood bakken weet ik ook nog wel, alleen hoefde wij toen nog niet achter een hek te zitten. Maar ja, t is zo ook wel veiliger he?!
    Heel veel plezier op de brabantsedag, ik blijf voor iedereen hopen dat het droog blijft!
    Liefs Elles

• 30 Augustus 2010 - 06:44

DORRY:

HOI FAM BEKS.
    NIKS NIEUWS HADDEN JULLIE TE MELDEN,ALLES TOCH WEL GOED HOOP IK?
    HET IS AKELIG KOUD WEER,COR IS WEER GAAN WERKEN, DAT IS NIET ZO FIJN IK HEB HEM LIEVER THUIS.
    MAAR HIJ HOEFT NOG MAAR EEN HALF JAAR ,EN DAN KAN HIJ IN DE VUT.

EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 30 Augustus 2010 - 17:51

Nikki En Jannie:

Wat een feest om in heeze te wonen!

dikke kus vanuit joepie