Het verlies van vrienden - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Het verlies van vrienden - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Het verlies van vrienden

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

30 Juli 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Het heeft even geduurd voordat ik hier iets over op de site wilde plaatsen. Nu we enkele weken verder zijn en het ons nog steeds in onze greep heeft vind ik het zeker passen in mijn reisdagboek. Het is toch maar weer iets waar je als leukemiepatient en familie ook nog eens mee te maken krijgt en je het ook weer een plaatsje moet zien te geven. Ook tijdens onze vakantie heeft dit alles een grote rol gespeeld en hebben we helaas niet zo kunnen ontspannen als je zou willen.
Inmiddels zal het bij de meeste al bekend zijn dat papa na ruim 20 jaar een zeer goede vriend (Barry) heeft verloren. In dit geval niet door een sterfgeval of wat dan ook, maar omdat er zaken over Barry boven tafel zijn gekomen die een verdere vriendschap niet meer mogelijk maakten. Het maakt niet uit hoe je een vriend verliest, verlies op wat voor manier doet altijd pijn en vraagt altijd weer een stuk van je aanpassingsvermogen. Daarnaast was papa ook zakelijk met hem verbonden en dat is nu dus ook beeindigd. Hierdoor is de toekomst voor papa en ons dus op alle vlakken heel onzeker geworden.
Ondanks onze eigen problemen hebben wij toen opvang geboden aan Mechteld en de kinderen. Dit deden wij graag, want dat was wat op dat moment nodig was. Er zijn veel en lange gesprekken gevoerd tot diep in de nacht. Dat is het voordeel als je al oververmoeid bent, dan ben je er al aan gewend. Wij hoopten en hopen nog steeds dat Mechteld voor haar en de kinderen verstandige beslissingen neemt voor hun toekomst. Helaas heeft Mechteld aangegeven dat ze ons nog geen zekerheid kan geven over haar beslissing en dus haar toekomst en dat is iets waar wij op dit moment niets mee kunnen. Wij hebben al zoveel onzekerheden in ons leven. Hierdoor is besloten dat Mechteld en de kinderen voorlopig op een andere plek zullen gaan bivakeren en waar Mechteld verder kan nadenken over haar toekomst. Natuurlijk doet ook dit ons heel veel pijn, want het zou de bedoeling zijn dat ze sowieso bij ons vakantie zouden komen houden. Los van alle problemen die er nu zijn. Deze “vakantie” wordt ons nu ook niet gegund. Daarnaast staan de contacten met mijn grote vriendin Amber onder druk en dat net nu we samen naar school zouden gaan. Zij zou netjes in de klas zitten en mij dan op de hoogte houden van het reilen en zeilen in de klas. Wij hopen dan ook van harte dat uiteindelijk het verstand zal zegevieren.
Tot die tijd zullen wij er mee moeten leven dat onze wereld nog meer op zijn kop staat.

Groetjes Janske

• 30 Juli 2010 - 19:30

DORRY:

HOI FAM BEKS EN MECHTELD EN DE KINDEREN.
    WAT TRIEST OM TE LEZEN FERRY DAT JULLIE VRIENDSCHAP OVER IS.
    IK ZOU MIJN VRIENDEN VOOR GEEN MILJOEN WILLEN INRUILEN.
    MAAR VOOR MECHTELD IS HET OOK WIKKEN EN WEGEN.
    MEISJE JIJ KOMT WEER OP EEN GOED IDEE, MAAR WIJS HULP VAN ANDEREN NIET AF JIJ EN DE KINDEREN HEBBEN DIE HULP KEI HARD NODIG .
    JIJ ZIT MET EEN HEEL GROOT PROBLEEM ,DAT BEGRIJP IK, MAAR JOKE EN FERRY WIJZEN JOU NIET AF MEID STERKTE.
    JANSKE HOE GAAT HET MET JOU PLUISJE?
    IS ALLES WEER EEN BEETJE ONDER CONTROLE?
    JIJ BENT WEER OP JOU PLEKJE IN HEEZE . ONDANKS ALLE SORES TOCH EEN ONDERBREKING DEZE WEEK.
    EEN KEI DIKKE VETTE OOK VOOR MECHTELD HIFIVE LOWFIVE STERKTE DORRY

• 30 Juli 2010 - 22:24

Joli Claes:

ha janske en familie
    liever had ik nu een super verhaal over de vakantie willen lezen.
    maar dat dat nu even moeilijk is is te begrijpen.
    wij [eric en ik] weten maar een heel klein beetje van het hele verhaal, en we hoeven ook niet meer te weten.
    we weten wel dat dit heel erg kl.... is voor het hele gezin.
    ook voor mechteld en de kids is dit verschrikkelijk moeilijk.
    janske, jou vriendschap met amber gaat dit wel overleven, daar ben ik van overtuigd.
    jullie weten ons te vinden als het nodig mocht zijn,ook jij mechteld.
    heel veel sterkte en houd de moed erin.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons.xxxxxxx

• 30 Juli 2010 - 22:41

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Beste Ferry en Joke.

Moeilijk om hierop te reageren, doen wij het wel doen we het niet?

Net als in de andere hele moeilijke tijden met Janske hebben wij ook altijd gereageerd , dus nu ook.

Toen wij jullie vandaag ophaalde uit America vertelde jullie ogenschijnlijk nogal vrij luchtig over wat er deze week gebeurd was .
    Niets blijkt nu na dit bericht minder waar te zijn.

Alle inns en outs weten wij niet en willen wij ook niet weten, maar dat het jullie hard aanpakt mogen wel blijken uit het feit dat jullie dit nu schrijven.

Jullie mogen gerust naast het grote verdriet wat jullie hebben over de ziekte van Janske ,jullie ander grote verdriet wat nu op jullie weg gekomen is van jullie af-op schrijven.
    Zodat AL jullie familie VRIENDEN en kennissen weten in wat voor situatie jullie verzeild zijn geraakt.
    Naast het verlies van 20 jaar vriendschap ook nog eens een onzekere toekomst voor jullie.
    En die toekomst was al erg onzeker door de ziekte van Janske.

Wij hopen en vertrouwen erop dat andere VRIENDEN en kennissen jullie nu nog meer tot steun zullen zijn.

Als een rots in de branding kunnen jullie op onze familie rekenen.

tot slot een gedichtje

Het leven is geen lolletje.
    Er is een boel verdriet.
    Maar zo zwaar als jullie het nu hebben
    verdienen jullie niet

• 30 Juli 2010 - 22:54

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Natuurlijk wensen wij iedereen die hierbij betrokkken is veel kracht en wijsheid.
    In het bijzonder onze vrienden Mien en Theo.

Sterkte
    Frans en Gerry

• 31 Juli 2010 - 07:08

Judith & Ron, Wout:

Lieve Joke, Ferry, Lieke, Janske, Meike,

In tijden van grote onzekerheid op alle gebied, willen we graag de controle terug. Het hanteerbaar maken.
    Dit hebben jullie nu naar jullie beste kunnen gedaan. Petje af daarvoor want keuzes zoals deze lijken ons heel zwaar om te maken.
    Het is moeilijk te zien dat vrienden keuzes maken die je zelf niet kunt volgen, die onbegrijpelijk zijn voor jou. Toch zal iedereen zijn / haar eigen pad gaan met zijn / haar eigen keuzes. Soms komen paden dan weer bij elkaar uit en soms wordt de afstand tot elkaar alleen maar groter.

We hebben allemaal enkel invloed op ons eigen doen en laten, daar zijn we verantwoordelijk voor.
    Niet voor datgene wat een ander doet. Hoewel dit heel pijnlijk kan zijn is onmiddelijk de vraag: Wat ga ik er nu mee doen? Van daaruit kun je weer verder.
    We gunnen jullie dan ook (omdat we weten dat jullie dit allemaal al weten en ook kunnen) dat jullie ook nu in staat zijn de energie die er is in te zetten op die punten waar jullie wel invloed op hebben.

Uiteraard geldt ook voor ons; als er ook maar iets is wat wij voor jullie kunnen betekenen, op wat voor manier dan ook, laat het ons alsjeblieft weten.

We zijn er voor jullie.

Zet 'm op!

Mechteld, we wensen je heel veel succes in het vinden van jouw pad.
    Worstel en kom weer boven!

• 31 Juli 2010 - 08:47

Krisje:

Soms zou ik zo graag willen dat ik kon toveren..

• 31 Juli 2010 - 08:50

Krisje:

oh en fam. Kessels:

Dit is een dagboek, waarin geschreven wordt wat mensen graag op willen schrijven. En ik denk dat als dit helpt het beter een plekje te kunnen geven, dan is het niet zo van belang wat buitenstaanders hier van vinden

• 31 Juli 2010 - 08:57

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Balen, vervelend, teleurgesteld, flink vloeken en zoals jullie altijd doen........VERDER !!!!

Jou herstel van leukemie is het aller, aller, aller belangrijkste en wij weten dat het op dit moment moeilijk is maar probeer daar weer op te focussen !!!

Wij weten dat de spreekwoordelijke druppel bijdraagt aan jullie gevoel maar toch proberen wij de power in jullie weer los te krijgen.

GENIET van hetgeen je WEL hebt en ga er met zijn allen weer voor.

Wij zijn bij jullie en nog vele met ons.

Voor Mechteld en de kids hopen wij ook dat er zo snel mogelijk rust in de hele situatie komt en wel die waarbij zij zich ALLEMAAL gelukkig voelen.

Dikke knuffels en kusjes van ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 31 Juli 2010 - 09:38

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

De vakantie zit er weer op en jullie zijn weer thuis.

Het laatste verhaal hakt er nogal in vooral als je tussen de regels door leest.
    Maar jij komt eerst en voor jou brandt nog steeds de kaars en op dit moment zelfs kaarsen (mijn logeetje meegeteld).

Dan komt jouw familie en zij hebben een verlies te verwerken en te plaatsen. Zeker niet gemakkelijk maar met tijd komt raad.
    Veel sterkte met het verwerken en plaatsen van jullie wijze besluit en ik hoop van ganser harte dat er snel duidelijkheid komt ten opzichte van de onzekerheid waarin jullie nu verkeren.

Ook Mechteld wens ik veel wijsheid en sterkte toe om het juiste besluit te nemen voor haar en de kinderen.

Hou je taai allemaal en vooral jij, kleine guit.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 31 Juli 2010 - 14:46

De Stapvriendjes:

Lieve Ferry, Joke, en kids....

ja hè, wat zeg je hierop......

Ja iemand verliezen na 20 jaar hechte vriendschap, iemand waar je op kon bouwen, (dacht je)....
    dat hakt erin, en gezien jullie het afgelopen jaar al voldoende ellende hebben gehad, hakt er dit behoorlijk in bij jullie....

wij willen alleen maar zeggen hierop " sterkte"

Janske je stapvriendjes verlies je niet hoor....

En wij denken dat het met de vriendschap van Amber ook wel goed zal komen........ Daar duimen we voor....

wij gaan nu even vakantie vieren, en na onze vakantie zullen onze mama's snel even een datum prikken om samen met jou mama even er lekker een dagje tussen uit te gaan....
    O onze papa's roepe heel hard, Ferry dan staat hier het bier voor jou koud...

Mechteld, Ook jou wensen we stekte en hopelijk maak je de juiste keuze, al is dat niet makkelijk.........

Liefs,

Brent, Jens, Daisy, Sven en Fenne

• 31 Juli 2010 - 17:41

Krisna Reinders:

Ferry, Joke en Kids,

Wat ontzettend klote zeg! Verder zijn er geen woorden voor!

Sterkte met dit alles!

Liefs Krisna

• 31 Juli 2010 - 17:44

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Jammer dat de vakantie niet is geworden wat jullie ervan verwacht hadden, maar een vriendschap verliezen na 20 jaar doet zeer, ik kan er over meepraten maar dan door sterfgevallen, het heeft heel veel tijd nodig om dit te verwerken.
    Maar Super Janske jij blijft het aller...aller...belangrijkste, ik wens papa en mama heel veel sterkte met alles.

Janske en Fam. zet hem op,

Groetjes Fam.Vrienten

• 31 Juli 2010 - 19:46

L & H Bergmans:

Ondanks alles hopen we dat je toch een paar gezellige dagen hebt gehad in America,zo met z'n vijven samen dicht bij elkaar. Misschien heeft dit zo moeten zijn dat je niet direct erbij betrokken was toen jouw vriendinnetje Amber is weggegaan.
    Joke en Ferry heel veel sterkte in deze voor jullie dubbel moeilijke tijd,maar zoals je weet staan familie vrienden en kennissen altijd voor jullie klaar.

P.S. Helaas kon ik de afgelopen week niet reageren,weer problemen met Internet,zoals je ziet is het nu verholpen dankzij Paul.

Janske.Lieke.Meike. Joke en Ferry alle Goeds voor de komende tijd.
    Vele groetjes uit Ospel
    tante Liny en ome Harrie.

• 31 Juli 2010 - 20:38

Tante Angela:

Hoi Super Janske,

Echt super balen dit alles maar gelukkig is de relatie tussen jouw papa en mama ijzersterk en weten we zeker dat ze ook dit weer teboven komen, en wij willen daar natuurlijk bij helpen.

Groetjes tante Angela