Scottie op bezoek - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Scottie op bezoek - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Scottie op bezoek

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

26 Juni 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Jullie hoeven niet bang te zijn dat ik een zonnesteek of iets dergelijks heb opgelopen. Het is gewoon echt waar. Vandaag kwam Scottie, de mascotte van de Heibessums bij ons op bezoek. Eigenlijk zou hij begin mei al komen, toen de andere Bessumkinderen hun jaarlijks uitstapje hadden. Helaas lag ik toen in het ziekenhuis en ging het feest toen niet door. Voordeel is dan wel dat je het later alsnog krijgt. Wel ontzettend knap van Scottie dat hij langs kwam, want het was heel warm vandaag. Hij had zijn zwembroek niet meegenomen, dus hij kon geen gebruik maken van ons zwemparadijs. Hij wilde er wel graag in, maar met kleren aan mag je niet in het water van papa en mama.
Lieke en ik vonden het meteen helemaal geweldig dat Scottie er was. Meike moest er even aan wennen, maar daarna ging het wel goed. Alleen als ze Scottie een hand of een kus gaf moest ze met de andere hand toch papa of mama vasthouden. Van Scottie had ik ook nog twee kadootjes gekregen. Het ene was voor in het water en daarmee kan ik papa natspuiten. Het tweede was een knutselkoffer. Dat is een heel makkelijk koffertje om mee naar het ziekenhuis te nemen en als ik dan iets geknutseld heb komt het ook weer zonder kreukels mee naar huis. Helemaal goed dus van die Scottie.
Als je Scotte op bezoek hebt, dan wil hij ook graag van alles over mij weten. Zo heb ik hem verteld over Chemo Kasper en heb ik hem de kralenketting laten zien. Ik heb er een foto van laten maken, zodat jullie de ketting ook weer eens zien. Dat is makkelijker voor het raden, want er is weer een prijsvraag. De vraag is hoeveel kralen ik op 6 juli 2010 om 18.00 uur aan mijn kralenketting heb. Het is dan precies een jaar geleden dat ik de uitslagen van het bloed te horen kreeg en dat met name mama wel wist dat dit betekende dat ik Leukemie heb. Nu is er ditmaal niet alleen een kunstwerk van mij te winnen, maar ook opa IJsje geeft een prijs weg en wel een kilogram ijs.
Terug naar Scottie, want die was natuurlijk nog niet weg. Ik heb Scottie laten zien hoe ik thuis de dag doorkom. Gelukkig voelde ik mezelf vanmorgen goed, dus ik heb alles kunnen demonstreren, Het schommelen, de glijbaan, de speelbult, voetballen, het zwemparadijs en natuurlijk weer terug naar de schommel. Inmiddels kreeg Scottie het wel warm en hebben we hem uitgezwaaid, zodat hij thuis ook verkoeling kon gaan zoeken. Het was keigaaf dat hij is geweest, dus daarom 1 keer voor Scottie: Hei of gin hei........Bessum.
Dan nog even de verrassing voor jullie en het was ook een verrassing voor ons. Inmiddels weten wij het al een paar weken, want in mei kreeg ik al een brief binnen. Ik kon jullie nog niets vertellen, want ik kon jullie nog niets laten zien. De website waren ze nog aan het vernieuwen, maar gisteren kregen we een SMS-je van Leanne dat de site weer in de lucht was. Nu weten jullie nog niets.
Zoals jullie weten knutsel ik heel graag en ook als we een prijsvraagje of zo hebben, dan maak ik vaak een knutsel- of kunstwerk. Nu ben ik eind vorig jaar benaderd door de PM-er met de vraag of ik een kunstwerk wilde maken voor Kunstenaars in spe.
Deze stichting stimuleert ernstig zieke kinderen om zich in te zetten als Kunstenaar in Spe. Ieder jaar maken zij creatieve tekeningen met diverse thema's zoals Kerst, Pasen, Valentijn en de seizoenen van het jaar.
Van deze "kunstenaars" – tekeningen worden kerstkaarten en kalenders gedrukt die worden verkocht aan particulieren en bedrijven.
Hun doel is tweeledig:
Ze vragen ernstig zieke kinderen voor hun te tekenen. Dat doe ik heel graag! Juist in een periode van ziek zijn is dit een geweldige vorm van expressie. Als voorbeeld noemen zij de kankerpatiëntjes die, tussen chemokuren door, afleiding vinden in het tekenen en knutselen. Zo vergeet ik even dat ik ziek ben!
Door de verkoop van kerstkaarten en kalenders genereren zij geld, wat weer besteed wordt aan het ernstig zieke kind, met vaak levensbedreigende aandoeningen/ingrijpende behandelingen zoals:
Kanker
Stofwisselingsziekten
Infectieziekten
Nierdialyse en transplantatie
Jullie begrijpen het al, 1 van mijn tekeningen is uitgekozen voor de kalender. Iedereen die deze kalender dus koopt kan dus gaan genieten van mijn werk. Papa en mama zijn wederom zo trots als een pauw en ik vind het ook kei gaaf. Jullie kunnen alvast op de site van hun kijken en daar kunnen jullie bij producten de kalender van 2011 aanklikken. Weten jullie welk kurnstwerk van mij is? O ja, de site is: http://www.kunstenaarsinspe.nl

Groetjes,

Janske Beks
(kunstenaar in spe)

• 26 Juni 2010 - 22:17

Barry:

Ik weet het, het is onmiskenbaar een echte janske.

Ik zeg een commercieel verantwoorde investering voor de toekomst.
    En ik denk dat jouw papa het hier roerend mee eens is.

Verder is het natuurlijk supergaaf dat scottie weer eens de tijd nam om met jou bij te kletsen.
    Ik denk dat de spelers zo langzamerhand jaloers worden, jij ziet hun mascotte bijna vaker dan zij.............

Al met al weer een geweldige verrassing om op een tijd op teren, zeker nu de dexa-draak er weer aan komt.
    Wanneer je het moeilijk hebt denk dan maar aan deze dag en misschien dat het dan weer wat vlotter gaat......

Dikke kus meis en zie je snel.

• 26 Juni 2010 - 22:22

Barry:

Barry was ff in de bonen en verwarde Scottie met Phoxy, wat wil je met al dat voetbal geweld op tv.

Dus de opmerking van de spelers is niet helemaal juist.

Maar wel gaaf dat Scottie bij jouw was en zo de tijd nam om alles mee te bekijken.

Dikke kus van ons.

• 27 Juni 2010 - 05:49

Judith & Ron, Wout:

Lieve Janske,
    Wat een goede verrassing! We zijn snel gaan kijken en de kalender is prachtig!
    Aan de foto's te zien heb je een goede dag gehad.
    Ieder moment dat je kunt genieten is er weer 1 die niet meer weggaat!

Zet 'm op!

• 27 Juni 2010 - 06:13

Mechteld:

Goeiemorgen,

Wow, wat een dag heb jij gehad. Leuk hoor.
    En die kalender, daar heb ik zelfs over gedroomd. Ik weet zeker dat iedereen die hier meeleest die kalender wel wil kopen. Dat zijn dan weer goede opbrengsten.
    Ik snap best dat pap en mama zo trots zijn als een pauw. Wij zijn stiekem ook trotst op jou, KANJER!!

Hoe was het optreden van Sietske gisteren. Of heeft mama er nog niets over verteld?
    Anke mag vandaag optreden. Ze heeft nu kriebels in haar buik.

Morgen moet Nederland weer voetballen, maar dan ben jij weer naar Nijmegen. Denk je dat papa nog een glimp kan opvangen van de wedstrijd?

Fijne dag met veel leuke dingen wensen wij jullie.

Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dikke knuffel van ons

ps. Anke vindt het cool dat je PRIVE-les gaat krijgen. Chique hoor.

• 27 Juni 2010 - 07:47

DORRY:

HOI MEISJE EN DE HELE BENDE
    WAT VEEL HEB JIJ WEER MEEGEMAAKT.
    JULLIE KUNNEN NOG LEKKER GENIETEN VAN HET PARADIJS.
    JOKE VETTE FOTO VAN JOU MEID ,JIJ HEBT OOK EEN MOOI GEBIT.
    MORGEN WEER NAAR NIJMEGEN, IK HOOP DAT ALLES GOED GAAT.
    GENIET VANDAAG NIET MET MATE ,MAAR MET VOLLE TEUGEN EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 27 Juni 2010 - 08:18

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Wat gezellig van scotti dat hij bij jullie (en speciaal voor jou) op bezoek geweest is.
    Gezellig met jullie gespeeld heeft, maar dat hij het warm gehad heeft dat geloof ik wel.
    Maar dat doet scotti graag voor jullie dat weet ik zeker, hij geniet daar zelf ook heel erg van.
    En Janske wat is die ketting al lang zeg, hier moet ik even over nadenken wat ik in zal vullen want dat is erg moeilijk.
    Wat een kunstenares ben jij zeg, zomaar op een kunstkalender komen is echt heel erg knap.
    Veel sterkte morgen in Nijmegen.

Gr.Fam.Vrienten

• 27 Juni 2010 - 10:30

Lambert En Tineke:

Hoi Janske,

Geweldig zeg, zo'n belangrijke Mascotte op bezoek speciaal voor jou!!
    Nu kon je hem meteen alles laten zien. En wat bijzonder dat je in een kunstkalender staat, dat zou ik óók wel willen! En.... het kan niet op!! Dan óók nog die héél lange kralenketting. Nou, die is natuurlijk niet voor niets zó lang geworden hé! Daar heb jij wel heel wat nare en ellendige uren voor moeten doorstaan!! Volgens mij kun je daar straks wel zeven keer zeven kettingen van maken. En er komen er vast nog veel meer. Dapper grietje ben je hoor!!

Voor de komende week wensen wij jou en je mama en papa (plus zusjes ) heel veel sterkte met dat nare draakje!! Hopelijk kunnen Joke en Ferry wat met die tips van de psycholoog!! Ik ben erg benieuwd!!

Geniet vandaag allemaal van de mooie zomerdag!!!

Liefs van ons

• 27 Juni 2010 - 18:02

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Wat een gaaf bezoek heb jij gehad zeg! Wauw, wat een gave mascotte. Leuk voor jullie allemaal.

En dan dat te gekke schilderstuk van jou!!!!!!!!!! Met recht wordt dat in de kalender 2011 geplaatst. We zijn uiteraard weer apetrots op jou. Maar niet alleen op jou, want die zusjes en die papa en mama van jou zijn beslist ook de moeite waard.
    En dan dat nieuwe kapsel van die mama van jou! Ze ziet er fantastisch mee uit.

Morgen begint het Dexa-weekje weer. Heel, heel veel sterkte. We duimen dat het een beetje meevalt.

Dikke kus en sterkte voor morgen.
    Slaap lekker!

oma Hanny en opa Frans

• 27 Juni 2010 - 18:44

Nikki En Jannie:

Hoi Janske,

Wat leuk dat bezoek zo maar voor jouw.
    Leuk om te horen dat je creativiteit te zien is op de kalender. Dat papa en mama hier trots op zijn is te begrijpen.
    dag Janske

groetjes

• 27 Juni 2010 - 19:14

Marian En Maarten:

Lieve Janske,

Wil je papa vragen of hij ook een foto van het hele kapsel van Mama wil maken? We hebben het nog niet echt goed kunnen zien en het is wel de moeite waard zo schrijft iedereen.
    Fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad met de dokter en daarna ook met psycholoog. En: weer iets nieuws, de gist! Die hadden we nog niet gehad.
    Jammer dat je nog niet naar school mag, maar ik denk zo dat het ook wel een opluchting voor mama en papa is dat hierover nu duidelijkheid is. En met een rugzakje kan je ook heel veel leren. Volgens mij kan je ook al heel veel. Mag je dan wel af en toe naar de school voor zieke kinderen?
    Weer heel veel succes voor morgen en de komende dagen.
    Dikke kus voor jullie alle 5.

• 27 Juni 2010 - 20:47

Joli Claes:

ha janske en familie
    wow, wat een leuk bezoek heb jij gehad.
    dat was vast heel gezellig.
    en dat jij een kleine kunstenaar bent hebben we kunnen zien aan al jou kunstwerkjes.
    maar nu ook nog gekozen worden voor een echte kalender is natuurlijk helemaal te gek.
    morgen weer veel succes in nijmegen.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons xxxxxxx

• 27 Juni 2010 - 20:56

Leanne:

Wat leuk dat Scottie langs is geweest! Zo te zien hebben jullie je goed vermaakt en heeft Scottie veel kunnen zien.
    En wat is die kalender mooi geworden zeg! Echt super dat jou tekening hier in is komen staan!

Heel veel succes morgen en dan ben ik er woensdag weer om te kijken hoe groot het draakje dit keer is.. Laten we duimen dat het meevalt.