Veel duidelijkheid van de oncoloog - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Veel duidelijkheid van de oncoloog - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Veel duidelijkheid van de oncoloog

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

25 Juni 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Jullie zullen wel begrijpen waarom ik gisteren niet geschreven heb. Nederland moest voetballen tegen Kameroen. Het ging natuurlijk alleen nog maar om de 1e plaats in de poule, maar met Barry, Oma Hanny, Frans, ome Renier, Erik en oma Tumtum op bezoek, allen als echte oranje supporters, is het natuurlijk toch heel gezellig. Hierdoor is mijn verhaal erbij ingeschoten.
Het was ook zo'n drukke dag gisteren. Nadat we mijn zusjes bij Joepie hadden afgezet konden wij meteen door naar Nijmegen. Daar hoefden we niet eerst naar de Poli, maar mocht ik meteen naar mijn kamertje op de dagbehandeling. Net zo makkelijk natuurlijk en dan hoeven ze geen twee ruimtes extra te poetsen i.v.m. het Noro-virus. Voordat ik de kamer op ging heb ik eerst even de speelgoedkast geplunderd. De puzzels waren gisteren favortiet. Natuurlijk was dat ook om een showtje te geven, want ik had allemaal puzzels voor 4 jaar en ouder en die kan ik makkelijk maken. Of zoals Lieke zou zeggen: "Makkie!" Zo kon ik Vivian, de zusters en de oncoloog (Maroeska), dus laten zien hoe goed ik dat kan. Ik was ook wel blij met de puzzels, want er was weer veel te bespreken. Natuurlijk brengt het geven van een extra "medicijn" (Immunoglobunine) telkens weer wat onzekerheid met zich mee. Er komen dan veel vragen en de belangrijkst die telkens als eerste opkomt is toch: "Wat betekent dit voor de behandeling tegen de Leukemie?". Wederom een positief antwoord en in dit geval dus ook voor mij positief. Het vergroot mijn kansen niet, maar het verkleint mijn kansen ook niet. Zoals eerder gezegd is het juist een extra vangnet om komend jaar niet tegen een vervelend virus aan te lopen. Of dat het werkt zullen we nu dus moeten zien aan het Noro-virus. Ook met voldoende weerstand duurt het zo'n drie weken voor je het Noro-virus geklaard hebt. Daar moeten we dus nog even op wachten. Wel wordt er gekeken of er bepaald kan worden hoeveel Noro-virus ik in me heb en als het goed is zal dit cijfer de komende weken dus kleiner worden tot uiteindelijk negatief en dat is dan ook weer positief voor mij. Negatief is overigens niet dat ik kleiner dan 0 Noro-virus heb, maar dat betekent dat het niet meer te bepalen is en ik dus weer Noro-vrij ben.
Zo zullen jullie denken, dat is een heel gesprek. Nee hoor, we gingen nog even door. Naast het Noro-virus zit er inmiddels nog iets meer in mijn maag-darmkanaal te rotzooien. Dit komt natuurlijk doordat ik al lange tijd dunne poep heb en dat is weer een voedingsbodem voor een gist. Jaja, het kan nog steeds. Er zijn nog steeds dingen, zelfs verzamelnamen, die ik nog niet gehad heb. Of in ieder geval zijn ze nog niet eerder bij mij bepaald. Gelukkig valt het mee met deze gist en als mijn weerstand boven de 0,5 blijft moet ik deze zelf kunnen klaren. De gist is namelijk niet te zien in mijn mond, dus ik poets mijn tanden heel goed. Wel heb ik voor mijn billen extra zalf gekregen en moet ik van de dokter regelmatig met de billen bloot. Dat is met dit weer natuurlijk niet zo moeilijk, maar ik moet er dan wel weer voor zorgen dat ik ze niet verbrand. Anders moet ik alsnog op de blaren zitten.
Dit alles verklaard wel de vele buikpuin en het spugen en dunne ontlasting. Door dit alles slaap ik ook te slecht en nu moet ik voorlopig slaapmedicijnen innemen als ik naar bed ga. Op zich heeft dat vannacht goed gewerkt. Helaas had ik rond 2.00 uur weer mijn luier vol en dan word ik gelukkig wel wakker. Helaas kon ik daarna niet slapen van de buikpijn. Ik was wel moe, maar slapen ging niet. Na een poosje ben ik tussen papa en mama ingekropen en met een hand van een van hen op mijn buik lukte het me wel om de nacht redelijk goed slapend door te komen.
Als laatste hadden we het nog gehad over school en de oncoloog was heel helder. Het is goed dat ik vanaf 16 september onderwijs krijg, maar naar school gaan zit er voor Janske Beks voorlopig niet in. De oncoloog gaf aan dat afgelopen jaar wel heeft laten zien dat ze met mij geen onnodige risico's moeten gaan lopen en dat betekent dus dat ik niet naar school mag. Eerst moet alles met mij rustig gaan en "normaal" verlopen, zoals bij andere Leukemie patienten. Daarnaast moeten alle najaars-, voorjaars- en winterziektes de school uit zijn en dan kunnen we volgend jaar kijken of ik toch nog een paar maandjes van komend schooljaar naar school kan en kennis kan maken met mijn beoogde klasgenoten. Natuurlijk is dit van de ene kant jammer, want ik word toch 4. Belangrijker is dat ik ook nog 5,6,7,8,9,10,11, enz, enz, moet worden. Dus nog tijd zat om nog naar school te gaan. Daarnaast is het nu wel prettig dat we duidelijkheid hebben.
Na dit alles besproken te hebben was het wel tijd voor wat actie en dus werden de Chemo Kaspers (Erwinia) eraan gehangen. Deze hadden twee uur nodig om vanuit de spuit mijn lichaam binnen te wandelen, waar ze hun werk weer kunnen gaan doen. Het slangetje mocht weer van mijn buik en daarna naar huis. Of eigenlijk naar opa IJsje en oma Tumtum. Papa en mama hadden namelijk nog een Skype-afspraak met de psycholoog. Dit om te bespreken hoe we als gezin de Dexa-week het beste kunnen doorkomen. Waar liggen de grenzen en hoe kunnen ze die aan mij uitleggen. Er moeten natuurlijk grenzen zijn, maar als ik boos word komt dat door het draakje en daar kan ik dan weer weinig aan doen. Papa en mama denken weer voldoende handvatten gekregen te hebben, dus ik zal ze volgende week eens testen of dat ook zo is.
Vandaag heb ik lekker buiten gespeeld en ook veel geslapen. Dit is eigenlijk altijd wel een dag na de Erwinia. Vandaag was het zo'n lekker weer dat de zwembadjes weer opgezet zijn en we hebben heerlijk met het water gespeeld. Nu ga ik lekker slapen, want morgen komt er een verrassing voor mij. Ook ik heb morgen een verrassing voor jullie, want ik heb talenten die nu ook door anderen ontdekt zijn.

Groetjes Janske

• 25 Juni 2010 - 21:02

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat jammer voor je dat je niet naar school mag.
    Maar van de andere kant er komen nog zoveel jaren dat je "moet".
    Onze Hans zou zeggen school is toch alleen maar saai.

Enne wie heeft er nu gewonnen met de poule ??

Wat een mooi zwemparadijs hebben jullie toch. Ik mis alleen de glijbaan.

Nou lekker slapen hoop ik voor jou en je papa en mama.

Groetjes uit Leende

• 25 Juni 2010 - 21:02

Amber:

Pssssst!!

Ha lieve Janske Sjanske,

Niet tegen mama zeggen dat ik nog zo laat met je klets. Maar ik snap wel een heeeeeeeel klein beetje dat je nog even niet naar school mag. Ik vind het wel jammer, maar je hebt gelijk. Je moet ook nog 5,6,7,8 enz worden. Maar ik beloof dat ik je dan wel op de hoogte zal houden van het reilen en zeilen op school. En als je dan een keer groen ligt krijgt is het extra feest voor ons en zal ik je alles laten zien, dat beloof ik. Hand erop (dan meen ik het zeker).

Je hebt wel lekker in het badje gespeeld, zeg. Ik had vandaag op Joepie niet zo'n zin in een badje. Ik wilde eerst niet eens mijn jurk uit, maar mama wist me over te halen en uiteindelijk ging ik met een spons en een kan water de zandbakrand poetsen. En de Joepie-kenners weten dat die heeeeeel groot is.

Mijn mama doet gist altijd in het deeg. maar jou gist is daar zeker niet voor. Daar kun je vast geen broodjes van bakken. Maar gelukkig is er weer wat op gevonden. Die slimme doters gaan gelukkig gewoon maar door met werken.

Nou, ik ga maar weer eens verder slapen. Sterkte komende week en tot gauw!!

Hele dikke kus en knuffel van Amber

• 25 Juni 2010 - 21:04

Amber:

Oeps, schrijf ik ligt ipv licht. Domme Amber.

Doei

• 25 Juni 2010 - 21:40

Willy En Jeanet:

Hoi Janske
    We hebben de vergunningen binnen dus nu gaat het echt gebeuren
    Mensen zondag 18 juli is er een Evenement -Braderie voor janske.
    Aanvang 11-17 uur in de Burg.Krollaan te Helmond
    16 juli komt er een Zumba Party( Marathon)
    aanvang 20.00 uur tm 22.00 uur iedereen mag meedoen kosten 7,50.
    De opbrengst is voor Janske.
    Je kunt je opgeven ook bij mij bel dan naar 0620539398.
    Ook zoeken we sponsors voor prijzen ,ook zijn er nog kramen te huur.voor info het zelfde telefoonnummer.bellen als vermeld.Dir is een oproep aan iedereen.
    Zodat we een leuke dag maken voor deze mensen en dat we laten zien dat ze er niet alleen ervoor staan.We gaan jullie steunen dat doen we met z'n allen.
    Hup kom geef je op.
    Groetjes Willy en Jeanet

• 25 Juni 2010 - 22:14

Joli Claes:

hajanske en familie
    wat jammer dat je nog niet naar school mag.
    maar je kunt nog lang genoeg naar school als je weer beter bent.
    misschien kun je wel thuis les krijgen.
    wat fijn dat je slangetje eraf in zodat je in de zwembadjes kunt spelen.
    we krijgen een tropische week dus die badjes staan er voorlopig wel.
    geniet ervan en zorg dat je niet verbrand.
    voor morgen, veel zwemplezier.
    en voor nu, welterusten.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons xxxxxxx

• 26 Juni 2010 - 05:55

Judith & Ron, Wout:

Dat is wel een heel cool zwemparadijs. Wout vindt dat ook heel mooi, vooral de paraplu...ehm...parasol.

Het klinkt allemaal goed, veel info, dingen bijstellen, slikken en kijken hoe weer verder. Petje af!

Zet 'm op!

• 26 Juni 2010 - 07:37

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Jammer dat jij waarschijnlijk niet naar school mag maar je kan nu eenmaal niet voorzichtig genoeg zijn.
    Voor je het weet heb iets te pakken en dat wil je natuurlijk niet.
    Maar of je nu thuis of in het ziekenhuis gaat leren je steekt er altijd iets van op en gaat vooruit dus jij wordt zo wie zo wel een knap bolletje.

Wat hebben jullie een geweldig leuk zwemparadijs in de tuin. Helemaal genieten met z'n allen van de waterpret. En het lekkere weertje houdt nog even aan dus dat wordt nog meer plenzen, plonzen en spetteren.
    Heb je Papa en Mama al een nat pak gegeven?

Ik heb nog steeds geen nieuw look van Mama gezien en ben toch erg benieuwd.

Blijf genieten, sop het draakje maar even lekker in het water en hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 26 Juni 2010 - 08:06

Nikki En Jannie:

heyy super janske!

wouw! wat een mooi zwemparadijs! is nu wel heerlijk met z'n weer.

Jammer dat je nog niet naar school mag , maar ik lees dat amber je op de hoogte zal houden van het schoolgebeuren..

ik ga mijn zwembad nu ook opzetten maar dat zal niet z'n paradijs worden als bij jullie ;-)

dikke kus vanuit joepie

HOI DIKKE VETTE SCHAT EN DE HELE ZWERM ER OMHEEN.
    DAT JIJ NIET NAAR SCHOOL MAG IS BALEN VOOR JOU, MAAR OP ZULKE PLEKKEN MOET JE UITKIJKEN .
    PIEN HET KLEINKIND VAN ANK IS NU ONHERKENBAAR VAN DE WATERPOKKEN VERTELDE ANK, EN DAT IS VOOR JOU EEN VEEL TE GROTE AANSLAG HUMMEL.
    NU MAAR HOPEN DAT NORO ER TUSSEN UIT TREKT ,EN DAT JIJ WEER EEN KLONT WEERSTAND KRIJGT ,KLINKT WEL LEUK EN DAT VOOR EEN LEEK.
    HET LIJKT BIJ JULLIE WEL HET PARADIJS MET AL DIE LEUKE DINGEN, MAAR DAN ZONDER SLANG HOOP IK.
    NU MAAR HOPEN DAT MINA EN DEXA ZICH GOED GEDRAGEN, EN JIJ KUNT GENIETEN VAN HET MOOIE WEER .
    JANSKE PANSKE KEVERTJE DE FOTO'S WAREN WEER VET.

EEN KEI FIJN WEEKEND ZONDER TOESTANDEN WENS IK JULLIE NU EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 26 Juni 2010 - 08:42

DORRY:

HIER IS ZE WEER HALLO JANSKE EN DE HELE BENDE.
    IK KREEG HET BERICHT NIET VERZONDEN, DUS BLEEF IK OP DE TOETSEN SLAAN, NU STAAT HET ER DRIE KEER TEVEEL OP WEL COOL MAAR BETER DAN NIKS HOUDOE LEKKER JONG

• 26 Juni 2010 - 10:39

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Wat heerlijk dat jullie zo'n fijne tuin hebben, waar jullie kunnen genieten van een heerlijk zwembad.
    Jammer dat je nog niet naar school mag, maar daar komt een oplossing voor, je kan nog heel.....veel...jaren naar school, tot vervelens toe,
    Janske wat een mooi orange outfit heb je, zo kan je ons elftal mooi aanmoedigen.
    Heel veel sterkte super...super...Janske (petje af) en Familie,

Gr.Fam.Vrienten

• 26 Juni 2010 - 12:12

Cor En Diny.:

Hoi Super Janske.

Wel een kleine tegenvaller voor jou dat je in September nog niet naar school mag maar Janske je moet maar zo denken ik ben pas 4 jaar en er komen nog zoveel jaren dat jij naar school moet en dat je dan veel liever thuis zou willen blijven om lekker in jullie grote tuin te spelen samen met je zusjes, zeker als het zo'n mooi weer is en jullie met z'n alle in het zwemparadijs veel plezier kunnen maken.

Janske je hebt in Nijmegen wel laten zien dat jij een echte suporter bent van het Nederlands elftal.[Kei leuk die foto]

Lieve familie Beks laat de moed niet zakken al zal het voor jullie best af en toe niet altijd meevallen hou vol TOI TOI TOI.
    Een heel fijn weekend en probeer te genieten met jullie mooie meisjes.
    Heel veel lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny Knuffels en Houdoe he.

• 26 Juni 2010 - 19:33

Wijnand En Janneke:

Dag lieve Janske,

Het is natuurlijk niet zo fijn dat jij niet gewoon aan jouw schoolcarriere mag beginnen. Maar het is belangrijker dat jij inderdaad wel veel ouder wordt en ook verder kan zonder leukemie. Als jij al puzzels kan maken voor 4 jaar en ouder dan ben jij wel heel slim. Daar twijfelden wij ook niet aan. Wij zijn benieuwd naar de verassing. Nog heel veel waterplezier in waterparadijs beks. Dat zijn wel heel veel bekskes water op de foto. Hou je taai Janske.. wij denken nog altijd heel veel aan jou.
    Groeten en een dikke kus van Wijnand en Janneke