Aanprikken nieuwe stijl - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Aanprikken nieuwe stijl - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Aanprikken nieuwe stijl

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

07 Juni 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Over afgelopen weekend kan ik heel kort zijn. Zaterdag was het met name bijkomen van vrijdagavond. Dat was geen probleem met het goede weer. Ook zondag heb ik rustig aan gedaan. Tevens even twee dagen geen paparazzi. Geen foto's van mij dus. Nou ja, alleen zondagavond nog eentje, omdat mijn vriendin Amber mij mee in bed legde.
Vandaag begon voor iedereen de week weer en voor mij betekent dat er chemo's in Nijmegen gehaald moeten worden. Vandaag was dit de MTX en de Vincristine. Nu begint er langzaam aan een probleem te ontstaan, want ik ben er achter gekomen dat aanprikken niet fijn is. De PAC is natuurlijk een geweldig systeem. Het is altijd 1 keer aanprikken, kijken of er bloedjes komen, eventueel bloedjes afnemen en daarna kunnen de chemo's gegeven worden. Als je die week vaker chemo's moet krijgen blijft het slangetje gewoon aan je buik zitten, zodat je niet nog een keer geprikt hoeft te worden en als je geen chemo meer hoeft, kan het slangetje van je buik af en kun je thuis lekker onder de douche of in bad. Tot een paar weken geleden accepteerde ik dat dan ook prima. Ik ging liggen, deed mijn shirt omhoog, de dokter telde tot drie en prik, het slangetje zat vast. Meestal keek ik dan wel een keer zuur, maar auw zeggen was er niet bij, laat staan huilen.
Inmiddels is die PAC al zo'n 50 keer aangeprikt. Soms heb je pech in een week en moet deze toch twee keer aangeprikt worden. In de tijd dat ik veel last had van mijn huid door de Voriconazol, kon ik ook heel slecht tegen pleisters en toverzalf. In die tijd werd mijn huid dan plaatselijk verdoofd door bananenspray. Natuurlijk werkt dit niet zo goed dan toverzalf. In die tijd ben ik het aanprikken ook als minder prettig gaan aanvaarden. En als je ergens een hekel aan hebt en het wordt elke week weer herhaald, dan krijg je er alleen maar een grotere hekel aan. Daarnaast voel ik me regelmatig vrij goed. Ik vind het dan ook niet leuk om weer chemo's te krijgen waarvan ik weet dat deze mij weer minder prettig in mijn vel laten zitten.
De laatste keren begon ik al tegen te werken op het moment dat mijn hemd uit moest. Inmiddels wordt er wel weer toverzalf gebruikt die door middel van een televisiepleister op zijn plaats wordt gehouden. Papa moet altijd de televisiepleister eraf halen en dan houd ik mama's handen vast. Dan pakt papa mijn benen vast en mama mijn handen en dan kan de dokter mij aanprikken. Op zich vindt de dokter het nog steeds vrij goed gaan, maar papa en mama proberen er toch voor te zorgen dat alles zo "leuk" mogelijk verloopt.
Onderweg naar Nijmegen hebben papa, mama en ik dus met elkaar gesproken over hoe we dit stukje leuker kunnen maken. Ik moet namelijk nog zeker zo'n 60 keer aangeprikt worden. Dat aanprikken op zich moet natuurlijk geen lijdensweg worden. Op een gegeven moment wisten we het. We zouden tijdens het pleister verwijderen en aanprikken gewoon liedjes zingen. Ik mocht dan kiezen welk liedje. Ik heb gekozen voor: "We zijn er bijna, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Kontje paal, piemeltje wit, kersepit." De laatste zin is mijn solo zin. Zo gezegd, zo gedaan. Het was vandaag dus een gezellige boel op de polikamer. De zuster, de NP, papa, mama en ik waren volop aan het zingen. En het werkte. De pleister was er al af voor ik het wist. Dat zelfde gebeurde tijdens het aanprikken. Sterker nog, ik vond het wel gezellig. Of we telkens hetzelfde liedje gaan zingen weet ik niet, maar dat er gezongen wordt in onze kamer dat lijkt nu een zekerheidje.
Daarnaast moet ik helaas vertellen dat de Dexa week weer is begonnen. Drie weken geleden ben ik daar goed doorheen gerold, nu ziet het er alweer anders uit. Vandaag heb ik alweer mijn "momentjes" gehad. Hierbij krijgen mijn zussen het te verduren en zeg ik dat ze mij met rust moeten laten. Gelukkig heb ik vandaag wel meer goede, dan slechte momenten gehad en we zullen zien hoe de rest van de week gaat verlopen.

Groetjes Janske

• 07 Juni 2010 - 22:18

Joli Claes:

ha janske en familie
    wat een goed idee om liedjes te zingen tijdens het aanprikken.
    ik kan me voorstellen dat het na 50 x niet echt leuk meer is.
    maar je moet maar denken, alles om beter te worden.
    en er zijn nog genoeg vrolijke liedjes, dus voorlopig moet dat nog wel gaan lukken.
    misschien kun je het dexadraakje ook wel wegzingen.
    hou vol en zet 'm op
    dikke kus van onsxxxxxx

ps, helemaal vergeten om opa ijsje te feliciteren met zijn 65 verjaardag, dus bij deze nog: proficiat.

• 08 Juni 2010 - 05:21

DORRY:

HOI MUZIEKTRIO EN KOOR.
    JANSKE EN JOKE EN FERRY WAT BEDENKEN JULLIE TOCH GOEDE MANIEREN OM HET DRAAGLIJKER TE MAKEN.
    MAAR MET DRIE JAAR KAN JE NIET ALLES BEHAPSTUKKEN NOG NIET MET 90 JAAR ALS IETS PIJN DOET OF JE ER ZIEK OF BOOS EN DROEVIG VAN KAN WORDEN,JIJ LIJKT WEL EEN SPELDENKUSSEN HUMMEL.
    ZE MOESTEN EEN GRAPJURK VOOR HET PRIKKEN HEBBEN,EEN SOORT PRIK GRAPJURK DAT ZOU WEL HELPEN, EEN VOORSTEL NIJMEGEN?NU KRIJG JIJ OOK WEER MEDICIJNEN WAAR JOU HUMEUR GEEN GOEDE RAAD MEE WEET EN DAN NOG DE CHEMO NONDE JU WAT MOET EEN BUITENSTAANDER TYPEN?MAAR EEN DING TYPT DIT VROUWMENS JULLIE DOEN HET GEWELDIG ,EN HET WERELDWONDER HELEMAAL.
    GAVE FOTO MET JOU VRIENDIN AMBER.VANDAAG MOET IK THUIS FIKKEN IN DE SINT JAN STAAN ER NOG 5VOOR JULLIE TE FIKKEN DUS IK KRIJG ER GEEN TOT ZE OPGEFIKT ZIJN STERKTE ENERGIE GELOOF HOOP EN LIEFDE OOK NOG EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 08 Juni 2010 - 05:40

DORRY:

HOI HUMMEL
    IK HEB NOG EEN IDEETJE VOOR EEN LIEDJE.
    TOEN SAMIJN DAT HALVE JAAR BIJ ONS WOONDE AT ZIJ S'MORGENS NIET GOED IN HET BEGIN.
    TOEN BEGON IK MET EEN POTJE MET VET TE ZINGEN,NOU ZINGEN, MAAR ER KWAM GELUID UIT MIJN KEEL ,IK DEED 5POTJES VET EN DAN WOU IK OPHOUDEN ,MAAR SAMIJN WOU ER WEL 100,JULLIE KUNNEN DAT LIEDJE TOCH WEL .EN ANDERS MAIL ME MAAR HET LIGT LEKKER IN HET GEHOOR EN IS EEN ECHTE MEELOEIER DORRY

• 08 Juni 2010 - 07:35

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Ja het valt ook allemaal niet mee. Voorals als je het meer gaat beseffen wat je allemaal te wachten staat. En we kunnen niet zeggen het is zo voorbij want dat wordt er gelogen en dat is niet volgens afspraak.
    Maar ik vind je wel Super dapper niet alleen jij maar ook de rest van het gezin. Niemand kan echt weten wat jullie doormaken. Niemand zit er dag en nacht mee. Altijd maar de zorg en de verantwoordelijkheid en de angst blijft het wel goed gaan. Petje af.
    Maar we blijven wel positief en gaan gewoon de berg op zodat we straks een hele prettige afdaling hebben (een soort mega glijbaan)

Nou ga maar eens mooie liedjes bedenken voor de volgende prikken.

Succes
    Groetjes uit Leende

• 08 Juni 2010 - 09:36

Janny:

Hallo Super Janske en Fam.

Janske als het liedjes zingen het leed een klein beetje verzacht, zou ik zeggen blijf vooral zingen, zingen maakt je ook vrolijk.
    Ik hoop dat het deze week inderdaad goed gaat ondanks de Dexa, Janske heel veel sterkte,

Gr.Fam.Vrienten

• 08 Juni 2010 - 10:32

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Het valt toch ook allemaal niet mee voor je. Maar wat een geweldige oplossing hebben jullie samen bedacht om het aanprikken wat aangenamer te maken. En dat jij dat laatste, fraaie zinnetje van dat liedje in je eentje mag zingen, is wel gaaf zeg!

Heel veel sterkte in deze "zwarte week", volgende week wordt het weer wat grijzer en dan is "de witte week" weer aan de beurt. We hopen voor jullie dat het deze week wat meevalt.

Liefs en dikke knuffel!

Oma Hanny en opa Frans

• 08 Juni 2010 - 15:36

Fam Van Gaal:

Hey Super Janske

Dat zal dan wel een gezellige boel zijn geweest. Jullie daar liedjes zingen.
    Hopelijk heb je ook deze keer weinig last van de het dexadraakje!!!!!!

X Renske Gijs en Nicole

• 08 Juni 2010 - 16:09

Judith & Ron, Wout:

Dag stoere meid,

Na 50 keer aanprikken even een paar keer minder en dan via een te gek foefje dat jullie samen hebben bedacht weer dapper verder.
    Ik geef het je te doen...

Iedere dag verbazen jullie ons weer. Wat een doorzettingsvermogen.
    Dat de draak er is, dat is minder, we hoopte dat het de combi van medicijnen was, is het dat dan toch niet?
    Och, iedere keer zoeken naar een verklaring is ook lastig. Soms is het gewoon wat het is, niet meer en ook zeker niet minder.

Zet 'm op!

• 08 Juni 2010 - 18:14

Lambert En Tineke:

Hoi dappere Janske!!

Knap van jou hoor dat je zo mee denkt met je papa en mama om dat vervelende prikken en dat pijnlijke afhalen van die pleisters een beetje draaglijk te maken. En je blijft duidelijk je humor bewaren!!! Jammer dat die vervelende Dexadraak je zo blijft plagen, kon je daar ook maar iets grappigs voor bedenken hé! Het is steeds weer een zware week voor jullie alle vijf!!!

Veel sterkte voor de komende dagen en groetjes van ons uit het Gooi!!

• 08 Juni 2010 - 18:31

Cor En Diny.:

Hoi Super Janske.
    Zo te zien op de foto hebben jullie Amber en jij de grootste LoL als je die twee lachebekjes ziet kan je zien dat ze er allebei van genieten.

Janske het is ook geen pretje om in jou buikje te worden geprikt en zeker nou je weet wat er gaat gebeuren als er een zuster binnen komt.

Ferry en Joke voor jullie is het niet makkelijk om te moeten zien dat je eigen dochter een beetje schrik en pijn heeft en je staat zo machteloos.
    Wij wensen lullie sterkte en hou vol lieve familie.
    Wij duimen voor jullie en de kaarsjes blijven branden misschien geeft jullie dat kracht.

Heel veel lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny en een dikke pakkert voor jullie allemaal. Houdoe he.