Daaaag, kaal bolletje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Daaaag, kaal bolletje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Daaaag, kaal bolletje

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

05 Juni 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag ga ik een bericht schrijven waar jullie waarschijnlijk weinig van snappen. Het is een belevenis van een leukemie patient en haar familie. Het begon natuurlijk allemaal op 6 juli 2009 toen ik te horen kreeg dat mijn bloedwaardes niet goed waren en we serieus rekening moesten houden dat ik Leukemie zou hebben. Helaas werd dit een dag later al bevestigd. De schok is dan groot. Je gaat met de ziekenwagen naar Nijmegen en ziet allemaal kankerpatientjes. Precies zoals het beeld wat je hebt van een kankerpatientje. Een kaal hoofd. Dat is natuurlijk 1 van de bijwerkingen van de chemo, danwel bestraling.
In eerste instantie zeg je dan dat dat niet zo erg is. Het belangrijkste is dat ik beter wordt. Na een paar weken beginnen dan je haren uit te vallen. Eerst alleen met borstelen, daarna vind je er steeds meer in bed. Ik had lange haren met krullen, dus er konden ook veel haren gevonden worden. Na een tijdje werden mijn haren kort geschoren. Dit is makkelijker, zag er leuker uit en daardoor had ik een fris koppie.
Toch kreeg ik steeds minder haren op mijn hoofd. Ook kreeg ik nog een schimmelabces in mijn hoofd en moest daarvoor geopereerd worden. Een gedeelte van mijn hoofd werd kaalgeschoren op de OK. Een gedeelte kaal en wetende dat de rest ook uitvalt, betekent maar 1 conclusie. Het scheermes over heel mijn hoofd heen. Dat is dan toch echt wel even schrikken. Gelukkig hebben we wat haren in een potje gedaan en deze staat bij ons op de kast. Regelmatig zeg ik dan tegen papa: "We lijken wel zusjes." Dit zeg ik omdat papa en ik dezelfde donkere haarkleur hebben.
Na een poosje ben je er aan gewend en maken we er thuis regelmatig grapjes over. "Janske, je moet je haar nog kammen" of "Janske, wat voor staartje wil jij vandaag." Dat zijn zinnen die ik thuis regelmatig te horen krijg. Dan begin ik te lachen en zeg dan: "Nee, ik heb geen haren, ik heb een kaal bolletje." en wrijf dan trots over mijn hoofd. Kaal bolletje is ook de naam die ik er zelf voor verzonnen heb. Ook kijk ik dan wel eens naar ome Tan of opa IJsje en zie dan dat zij ongeveer hetzelfde kapsel hebben.
De eerste dagen dat ik kaal was en ook nog een Prednsionhoofd had, werd weleens het vergelijk gemaakt met Jack van Gelder. Ik was en ben natuurlijk een echt buitenkind en had dus ook een lekker bruin koppie.
Enkele maanden later kreeg ik weer wat haartjes. Ons was al verteld dat dit tijdelijk was en dat de haren opnieuw zouden uitvallen. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort chemo, de dosering en de frequentie. Ruim een maand heb ik toen haren gehad, maar mijn haren begonnen toch weer uit te vallen. Wederom werd mijn hoofd toen kaal geschoren. Dit is inmiddels zo'n 6 maanden geleden.
Ondertussen is iedereen die ik regelmatig zie er aan gewend dat ik kaal ben. Soms zie ik mensen nog wel raar kijken, maar ik leg ze dan gewoon uit waarom ik kaal ben. Dat dit komt door de Chemo Kaspers. Ook zijn er veel mensen die mij over mijn bolletje hebben geaaid. Gewoon om eens te voelen.
Nu lijkt het erop dat we toch echt afscheid moeten gaan nemen van mijn kaal bolletje. Het klinkt misschien raar, maar we denken met zijn alle dat we mijn kaal bolletje gaan missen. Natuurlijk zijn we heel blij dat ik dit punt bereikt heb en dat ik straks weer wat bescherming op mijn hoofd heb, maar toch voelt het dubbel. Het kaal zijn is voor mij altijd de uitleg geweest van mijn ziek zijn. Ik vertelde dan dat mijn haartjes ziek zijn en dat mijn haartjes weer beter zouden worden. Nu worden mijn haartjes al weer beter, maar ik moet nog meer dan een jaar kuren. Dat is voor mij moeilijk te begrijpen. Daarnaast ben ik wel benieuwd of ik weer de kleur haar van papa terug krijg en of mijn krullen weer terug gaan komen. Voordat ik daar duidelijkheid over heb duurt nog wel een paar jaar, want echt hard groeien gaat mijn haar natuurlijk nog niet en alles wordt natuurlijk nog beinvloed door de chemo.
Als het goed is zullen jullie mij dus niet meer zien met een helemaal kaal bolletje, want de haartjes beginnen nu echt op te komen. Iets wat jullie op de foto's kunnen zien. Vandaar nog 1 keer: DAAAAG, kaal bolletje.

Groetjes Janske

• 05 Juni 2010 - 22:00

Joli Claes:

ha janske en familie
    alweer bijna een jaar aan het kuren, en nog een jaar te gaan.
    of bijna op de helft van de berg en de top in zicht.
    het gaat langzaam, maar toch snel.
    de tweede helft gaat nog sneller.
    en dat jij weer langzaam haartjes op je bolletje krijgt is alleen maar leuk.
    ik hoop dat dit de eerste zet is naar weer een normaal en gezond leven, dus laat die haartjes maar groeien.
    en de kleur, en wel of geen krullen is nu niet zo belangrijk.
    laat ze eerst maar weer groeien.
    ik kijk uit naar een mooi koppie met haar.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons xxxxxx

• 05 Juni 2010 - 22:10

Lieke, Jankse, Meike:

HIEP HIEP HOERA

OPA IJSJE WORDT VANDAAG (6 juni) 65 JAAR.

OPA, VAN HARTE GEFELICITEERD MET DEZE MIJLPAAL EN ALS JE WEER TERUG BENT ETEN WE ER EEN IJSJE OP. EN DAT IS GEEN GRAPJE.

DIKKE KUSSEN VAN ONS ALLE DRIE

• 05 Juni 2010 - 22:11

Joke En Ferry:

Pap, van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag.

• 05 Juni 2010 - 22:32

Familie Wijnen:

Da's toevallig. Ik zat vanmiddag te bedenken dat er bijna een jaar voorbij is.
    Jou donsjes zien er nu al weer prachtig uit en ook wij zijn benieuwd naar hoe jou kapsel gaat worden. Komen er dan geen chemo-kaspers meer die jou haartjes weghalen?
    Wij zeggen dan ook.....daaaaaag kaal bolletje, Welkom nieuwe donsjes.

Enne,

Frans, van Harte met je 65e verjaardag. Maak er een mooi feestje van.

heel veel liefs van ons 4en.

• 06 Juni 2010 - 05:45

Judith & Ron, Wout:

Lieve Janske,
    Wat een mooi verhaal. Wat haren en een kaal koppie ons wel niet allemaal uit kunnen leggen.
    We snappen het, iets wat eerst een hele stap was, wordt vertrouwd en nu is het opnieuw afscheid van iets vertrouwds.

Opa Ijsje, van harte gefeliciteerd, 65 jaar!

Zet 'm op!

• 06 Juni 2010 - 06:02

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat een mooie foto van die nieuwe haartjes. Dat ziet er heel zacht uit.
    Ben benieuwd wat voor haartjes jij terugkrijgt maar het staat jou vast weer heel goed al is je kale bolletje ook heel mooi.
    Het spreekwoord is ....."verliest wel z'n streken maar niet z'n wilde haren"..... dus als jouw nieuwe haartjes wild zijn kan het nog alle kanten opgaan. Krullen of geen krullen, we zullen het zien. Maar jij blijft Miss Super Janske!

Opa Ijsje, van harte gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag. Alweer een mijlpaal en deze keer met een extraatje!

Geniet met z'n allen van het zonnetje en hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 06 Juni 2010 - 07:03

DORRY:

NOI DONSJE ,EN DE REST.
    WAT EEN MOOI VERHAAL OVER JOU HOOFDJE, WIJ ZIJN BIJNA OP DE HELFT, EEN ERG MOEILIJK JAAR VOOR JULLIE , MAAR DE LAATSTE TIJD GAAT HET IETS BETER DACHT IK , EN NU DAN DONS.MEISJE WAT EEN VERHAAL IS HET ,HET LIJKT WEL EEN LEGENDE ,MAAR DEZE STORY IS HELAAS HELEMAAL WAARHEID, MAAR WINNEN GA JIJ WIJ ZEULEN EN DUWEN TREKKEN EN SLEUREN JOU MET ZIJN ALLEN OMHOOG WIJFJE, MET ZIJN ALLE PROBEREN WIJ JOU PAD TE VERLICHTEN DOOR TE FIKKEN.
    FRANS OPA IJSJE WAT EEN MIJLPAAL. NU KUN JIJ VAN DREES TREKKEN HARTELIJK GEFELICITEERD ,EN NOG KEI VEEL MOOIE JAREN.IEDEREEN NOG EEN MOOIE ZONDAG ,EN HUMMEL VEEL GELUK IN NIJMEGEN, EN GENIET VANDAAG MAAR LEKKER EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 06 Juni 2010 - 08:22

Jasmijn,Danny,Fleur:

Lieve Janske,

Wat fijn dat je haartjes weer gaan groeien. we snappen dat het een dubbel gevoel is. Dat zal even wennen zijn. Wij zijn ook benieuwd welke kleur je gaat krijgen en of je weer mooi krulhaar krijgt.

Oom Frans. Wij willen jou feliciteren met je 65ste verjaardag. we hoorden van papa en mama van het feest. Heel veel plezier en een fijne dag toegewenst.

Gr,
    x
    Jasmijn, Danny en Fleur

• 06 Juni 2010 - 08:50

Cor En Diny.:

Hoi Frans Opa Ijsje.

Koelewiet van harte gefeliciteerd met je 65 st verjaardag.
    Toch weer een mooie mijlpaal in je leven, och Frans elke leeftijd heeft zo zijn mooie kanten.
    Geniet ervan jongen met Gerry, kinderen en kleinkinderen het allerbeste en de lieve groetjes van je jongste zusje en zwager Diny en Cor.
    ps. de knuffel heb je van mij nog tegoed alvast kusjes xxx. Houdoe he.

• 06 Juni 2010 - 09:16

Cor En Diny.:

Hoi Janske.

De tijd gaat vlug het alweer bijna een jaar geleden dat jullie en wij te horen kregen dat jij [Janske] leukemie hebt.
    Jij hebt in dat jaar al veel mee moeten maken en ook spannende dagen gehad maar die tijd laten wij nou achter ons en denken vooruit.
    Nog een jaar en dan hopen wij dat je dit tijdperk kan afsluiten

Janske jij moet nou afscheid nemen van jou vertrouwde kaal bolleke,ook wij waren eraan gewend maar ik weet zeker dat wij en julli ook vlug zullen wennen aan een Janske met haartjes.

Meiske die top van die hoge berg ga jij zeker halen ook al zal je af en toe een beetje naar beneden schuiven maar de brabantse vlag zal op de top zeker wapperen.

Lieve familie Beks als Opa ijsje weer thuis is wensen wij jullie een gezellige dag en geniet er met z'n alle van.
    Heel veel lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny en knuffels voor iedereen. Houdoe he.

• 06 Juni 2010 - 09:34

Gertie Uit Stein:

hallo Janske Ik wil gewoon even zeggen "heerlijke griet ben je toch "doe je mijn felicitatie over brengen naar Opa ijsje julie zullen vast een fijn feest allemaal samen vieren geniet van het zonnetje en van elkaar groet gertie

• 06 Juni 2010 - 09:59

Leanne:

Frans gefeliciteerd met je verjaardag! Geniet ervan en laat je maar goed verwennen!

En Janske, we wachten af he wat voor mooie haartjes je gaat krijgen. Mooi hoor!

• 06 Juni 2010 - 10:04

Ome Renier:

Ha Janske,

Gaat je kale bolletje weg!! Dat wordt denk ik wel weer ff wennen maar ben wel heel benieuwd hoe het is met haren!!

Nou daag kaal bolletje dan!

PS: Opa Ijsje gefeliciteerd!

• 06 Juni 2010 - 11:26

Fam. Duisters:

Hoi lieve fam. Beks........

Een jaar voorbij gevlogen.....
    Een jaar van vele tegenslagen, maar ook zeer mooie momenten voor jullie...
    We zijn blij te horen dat jullie weer geregeld lekker kunnen genieten met de kids....
    Janske, je bent nu halverwege de berg en wij weten nu zeker dat je de top gaat halen..
    En super dat je haartje weer aan het groeien zijn...
    Maar een ding is zeker, of je nu Janske bent met of zonder haartjes je bent en blijft voor ons super Janske..........

Wij wachten met spanning af of je weer van die mooie krrullen krijgt....

Joke Ferrie, geniet van deze momenten weer een klein stukje afgesloten................

Fenne was vanmorgen buiten heel hard aan het zingen lang zal hij leven lang zal hij leven.... Maar wij wisten even niet wie er jarig was......
    maar ja dat was natuurlijk OPa Ijse.....

Opa dus van ons ook van harte gefeliciteerd en een fijne dag gewenst..............

Leuk te hebben gezien dat jullie weer een gezellige avond met zijn vijfjes hebben gehad in de dieren tuin........ jullie hebben het verdiend......

Dikke knuffel en veel liefs van ons vijfjes..............................

• 06 Juni 2010 - 12:46

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Wat leuk dat je weer haar krijgt. Wij zijn inderdaad helemaal gewend aan dat kale koppie van je. Maar nu het zover is dat die haartjes weer gaan groeien, kunnen we haast niet wachten op het resultaat.

We willen jouw opa IJsje heel hartelijk feliciteren met zijn 65ste verjaardag.Thuis zullen we vast een borreltje op alhet goede nieuws drinken.

Knuffel voor Janske en opa!!!

oma Hanny en opa Frans

• 06 Juni 2010 - 19:28

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Het is goed te zin dat je haren weer beginnen te groeien super.........
    ook wij zijn benieuwd wat voor een kleur je haar gaat krijgen (eigenlijk is dat niet zo belangrijk, als het maar groeit).

Jullie hebben zichtbaar genoten in de dierentuin, erg fijn om dat te zien, en wat een mooie foto van de drie zusjes.

Ook wij willen opa ijsje feliciteren met zijn 65e verjaardag.

Janske zet hem op,

Gr.Fam.Vrienten

• 06 Juni 2010 - 20:08

L & H Bergmans.:

Hoi hallo Janske.

Op dit moment is er nog net een half kaal Bolletje te zien terwijl
    ik dit bericht aan het typen ben.Men kan nu al zien dat je donkere haartjes terugkomen,net zo'n kleur als je pappa.
    (Daar zal hij best trots op zijn).
    Je hebt weer een paar spannende en leuke dagen gehad met een verrassend bezoek aan de dierentuin,waren daar ook aapjes of heb jij en je zusjes er af en toe voor gespeeld?
    Vele groetjes uit Ospel van; tante Liny ome Harrie, Bertie en Berke.
    Ook de hartelijke groeten van ;tante Anneke uit Ohe en Laak.
    Ze informeert vaak hoe of het met jou gaat.

Frans; Van ons allemaal Hartelijk Gefeliciteerd met je 65e Verjaardag,en een fijne dag als je weer thuis bent,met je familie.
    Het resultaat uit Oostenriijk horen we wel.
    De groeten uit Limburg.

• 06 Juni 2010 - 21:20

Tante Angela:

Hallo bolletje met eendendons!!

Tja zo ziet het er wel een beetje uit, we kunnen het weten want we hebben dit weekend verschillende babyeendjes gezien in Friesland en die hadden allemaal van dat lieve zachte dons.
    Natuurlijk wordt dit voor iedereen weer erg wennen maar als je kijkt hoe snel we aan jou kale bolletje gewend waren zal dit nog sneller wennen en ook ik ben erg nieuwsgierig welke kleur jou haren dadelijk hebben en of jou mooie krullen terugkomen, maar lieve Janske ook als je haren niet meer zo donker worden als die van papa blijf je op hem lijken en als je een jaar of 16 bent kun je ze natuurlijk altijd verven! (en dat zeg ik?!)
    Ik zag dat jullie het heel leuk hebben gehad in de dierentuin en een leuke zussenfoto hebben gemaakt met jullie dora t-shits, leuk hoor!

Heel veel lieve groetjes van tante Angela

p.s. wat leuk dat jullie opa IJsje via deze weg nog even feliciteren, ook namens de rest hier;
    OPA IJSJE gefeliciteerd en we gaan er een knalfeest van maken (met ijsjes natuurlijk?!)

• 06 Juni 2010 - 21:31

Ome Tan:

Lieve Janske

Tis gewoon niet eerlijk terwijl bij mij de haartjes blijven verdwijnen en die wel op mijn hoofd zitten grijs worden krijg jij weer nieuwe haartjes.

Gelukkig weet ik dat we heel snel gewend zullen zijn aan jouw nieuwe "look' dat zou bij mij natuurlijk niet goed komen.

Ome Tan met een weelderige bos haar daar zit niemand op te wachten.

We zullen afspreken als je straks met je mooie lange krullen in schommel zit en je niet meer weet hoe een kaal hoofdje eruit ziet of voelt, bel me maar.

knuffel

Ome Tan

• 07 Juni 2010 - 04:21

DORRY:

HOI MOOIE MEID EN DE REST VAN NEDERLAND.
    HET WEEKEND WEER VOORBIJ JAMMER MAAR VANDAAG WORDT HET OOK WEL EEN GOEDE DAG DENK IK,
    TOEN IK NET BIUTEN AAN HET OEFENEN WAS LIEP HET ZWEET OVER MIJN GEZICHT DUS EEN PUIK WEERTJE. EN JULLIE WETEN PLUK DE DAG TIK EEN EITJE
    NA EEN LEUK WEEKEND ZONDER AL TE VEEL TOESTANDEN BIJ JULLIE DACHT IK,MOET JIJ VANDAAG WEER NAAR NIJMEGEN? ALS IK HET GOED HEB. DAAR ZIJN DE WAARDES EN VERHOUDINGEN VAN JOU BLOED HOPELIJK GOED, EN NOPPES TE VEEL AMONIAK.
    KLEINE SCHAT HOPELIJK HEB JIJ EN DE JOUWE WEER EEN GOEDE DAG EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 07 Juni 2010 - 05:10

Karin:

Goedemorgen allemaal,ja janske dat is af wachten wat voor kleur haar je terug krijgt wel spannend toch?En OPA ijsje GEFELICITEERD met je 65ste verjaardag en geniet ervan!Gr karin en fam.

• 07 Juni 2010 - 09:08

Frank En Heidi :

Hallo super Janske

Kijk weer iets positiefs. Zullen we vanaf nu alleen maar postieve dingen doen.
    Alleen maar goed reageren op de chemo's. Alleen maar lekker goed eten. Goed slapen niet meer overgeven en zo verder.
    Wat zou dat mooi zijn.
    Het schrijft best makkelijk. Maar ja zo zal het jammer genoeg wel niet gaan.
    Maar je bent wel al een eind de berg op.

O ja Opa ijsje nog van Harte Gefeliciteerd.
    Met het behalen van deze mijlpaal.

Groetjes uit Leende

• 07 Juni 2010 - 14:32

Lies:

Janske wat fijn dat je haren weer tevoorschijn komen, laat ze maar groeien.
    Feliciteer Opa IJsje van ons met zijn 65ste verjaardag.

Groetjes fam. Bosch.