Dubbel sonde - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Dubbel sonde - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Dubbel sonde

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

26 April 2010 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Vandaag wilde ik jullie gaan schrijven over papa zijn verjaardag. Vandaag is hij echt jarig, maar gelukkig hebben we dit gisteren al gevierd. Hij is net zo oud geworden als Lieke en ik samen. De 3 van mij en de 5 van Lieke. Zoals gezegd hebben we dit gisteren gevierd, maar ik was zo moe dat ik niets meer geschreven heb. Vanmorgen moest ik weer naar Nijmegen en moest weer op tijd vertrekken, dus ik heb er voor gekozen om lekker te gaan slapen. Ik dacht dat ik vandaag wel tijd zou hebben om een stukje hierover te schrijven, maar helaas moet ik jullie over andere zaken berichten. Misschien kunnen mensen die op papa zijn verjaardag zijn geweest in hun reactie een beetje over het feest vertellen, dan zal ik het nu weer over mezelf als Leukemie patient hebben.
Zoals iedereen die bij ons thuis jarig is, kreeg ook papa ontbijt op bed. Ook wij mogen dan allemaal op het grote bed eten. Voor mij was dus ook een boterham gesmeerd, maar ik wilde deze niet. Papa en mama vertelde dat ik dan het slangetje weer in mij neus moest. Ik gaf direct aan dat ik het vechten om eten naar binnen te krijgen moe was en dat ik graag het slangetje weer in mijn neus wilde. Dit alleen voor de voeding, want de medicijnen blijf ik wel gewoon door mijn mond innemen. Ook eet ik af en toe wel wat en drinken gaat me ook prima af. Het voordeel is dat ik nu zelf kan bepalen hoeveel ik "gewoon" eet en de rest wordt dan met sondevoeding aangevuld. Dat was ook wel nodig, want ik bleef maar afvallen en dan voel je je toch steeds slapper. Daarnaast heb ik mijn energie hard zat nodig. Er viel dan ook een last van mijn schouder toen de sonde er weer in zat.
Vanmorgen moest ik dus naar Nijmegen voor een ruggeprik en Vincristine. Tevens moest ik natuurlijk weer het nodige bloed afgeven. Eerst werd ik helemaal nagekeken en toen kreeg ik Dormicum toegedient. Dat is dat spul waar je zo lekker "zat" van wordt, dus het was weer een gezellig boel. De PAC werd aangeprikt en het bloed werd afgenomen. Omdat de medicijnen (chemo's) nog niet klaar waren moest ik iets langer wachten. Gelukkig hadden ze de snoezelkar voor mij geregeld en zo ben ik al lachend mijn tijd doorgekomen. De ruggeprik verliep helemaal perfect. Ik ging keurig in een bolletje liggen en heb niet eens auw gezegd. Sterker nog, tijdens de ruggeprik was ik de afstandbediening van de snoezelkar kwijt en die wilde ik natuurlijk graag weer hebben. Gelukkig bleef ik wel goed stil liggen en vroeg er gewoon netjes om. Nadat ook de Vincristine was gegeven mocht ik naar de dagbehandeling om mijn roes uit te slapen. Dat is natuurlijk een verkeerd woord voor mij, want slapen doe ik niet. Ik heb wel rustig gelegen en TV gekeken.
Op een gegeven moment kwam Vivian binnen met de uitslag van het ammoniak. Dat was wel even schrikken. 143 was het ammoniak en vorige week werd ik al voor 70 opgenomen. Het verhaal was duidelijk, ik zou weer opgenomen worden, maar nu in Nijmegen. Het ammoniak is nog eens bepaald en dat was een vergelijkbare waarde. Er moest flink met bedden geschoven worden, maar uiteindelijk was er plaats voor mij op Q2 de Zee, kamer 4. Dat is inmiddels toch wel een hele bekende kamer, maar helaas ook een kamer met slechte herinneringen. Of eigenlijk ook niet, want telkens knap ik daar weer vlot op.
Doordat ik zo goed uitgerust was, kon ik nog even lekker buiten spelen op het buitenterras en heb ik ook nog gespeeld in de grote hal binnen. De zusters vroegen zich eigenlijk wel af wat ik kwam doen, al zagen ze wel dat ik lodderig uit mijn ogen keek. Rond kwart voor vijf was mijn koek op en ben gaan slapen. Papa en mama hebben mij nog twee keer wakker gemaakt, maar telkens voelde ik mij ellendig. Ook tijdens het bezoek van opa Ijsje met zijn broer, ome Toon, en zus, tant Diny, was ik niet echt gezellig. Maar wat wil je ook met een hoog ammoniakgehalte, vandaag een ruggeprik en chemo en daarnaast is vandaag ook nog eens de Dexa gestart. Tja, dan word ik zelfs wel eens minder gezellig.
Terwijl ik dit schrijf krijg ik een goed bericht binnen, want mijn ammoniak is weer gedaald 87, dus dat lijkt weer de goede kant op te gaan. Morgenvroeg wordt er weer bloed afgenomen en als de waarde dan in de lijn der verwachting ligt (jeetje mina, wat een zin), dan mag ik weer naar huis naar mijn zusjes. Tot die tijd word ik goed in de gaten gehouden, doordat ik aan de monitor lig en elke drie uur gewekt wordt voor een neurocontrole.

Groetjes Janske

• 26 April 2010 - 20:29

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Net thuis en heel fijn om te lezen dat je amoniak waarde gezakt is.
    Nou het draakje nog verwerken.
    Groetjes speciaal van Oma Lieke en Opa

• 26 April 2010 - 20:32

Frank En Heidi:

Hallo Super Janske

Allereerst Proficiat met die toffe vader van je.
    Jammer dat het zo moet lopen vandaag. Maar we blijven maar weer duimen dat je morgen weer naar je zusjes toe mag.
    Wel een kleine domper op je pa's verjaardag. Wel goed dat ze de verjaardag gisteren al gehouden hebben. Dan was je er toch wel weer mooi bij..... en we lezen wel in de reactie's wat het voor een (water)bras feestje het is geweest.

Nou succes en slaapze lekker tussen het wakker maken door.

Groetjes uit Leende

• 26 April 2010 - 21:02

Ome Renier:

Dat is toch wel schrikken met zo'n hoge ammoniakwaarde maar ook ongelooflijk dat hij of zij zo snel weer zakt.

Hopelijk zakt hij weer snel zodat je weer naar huis kunt.

Hebben de zusters wel voor papa gezongen?

Liefs,
    Ome Renier

• 26 April 2010 - 21:34

Ome Tan:

De foto's laten al heel goed zien hoe gezellig het gisteren was.

Mooi weer, mooie mensen, beetje drinken, lekker voetballen, hamburgers van de BBQ, gelachen enz.

Te mooi om waar te zijn.

Enige domper op de feestvreugde was onze terugreis.

Op de fiets samen met Bart van Heeze naar Valkenswaard met wind tegen en op het eind nog een paar regendruppels.

Waar durf ik over te zeuren als we nu toch weer moeten lezen dat de ammoniakwaarde slecht is en ons Janske haar feestmuts moet inruilen voor de drakenpet.

Dus laat ik maar afsluiten met een mooie zegswijze :

Wat we gehad hebben nemen ze ons niet meer af

groetjes

Ome Tan

nog een tip voor de verpleging...... Ferry even niet lezen

Ferry vind het volgens mij wel leuk om morgenvroeg ontbijt op bed te krijgen, heeft ie toch een beetje het idee dat hij jarig is geweest.

• 26 April 2010 - 21:50

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Als eerste Ferry van alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en Janske heel veel sterkte met alles,

Groetjes janny

• 26 April 2010 - 21:54

Tante Angela:

Hey schattebout,

Ze hebben je weer goed te pakken zeg!
    Maar jij zou Super Janske niet zijn als jij ze daar weer versteld laat staan.
    Ik wilde nog aanvullen op het Super feestje van jou papa dat hij, Barry, Stef en Bart behoorlijk nat zijn geworden en dan niet van de regen!
    Dat was weer lachen gieren en brullen, en Meike die wilde wel meedoen en liep er heel trots met een emmertje achteraan.
    Nu nog wat over de dag van vandaag.
    Vanochtend heb ik iedereen wakker moeten maken want moe was iedereen na zo'n fijn feestweekend.
    Bart, Sietske en Rens naar school gebracht waarbij Meike onderweg al de nodige aandacht trok door hele gekke gezichten te trekken en achter het windschempje te kruipen. Sietske kon bijna niet meer fietsen van het lachen.
    Terug thuis heeft Meike fijn gespeeld maar om half 11 wilde ze wel weer naar bed.
    Om kwart voor een was ze weer wakker en mocht ze weer mee naar school.
    Terug thuis heeft ze in de schommel gezeten en zei de hele tijd; Ajela (of zoiets) doeien.
    Dus ik heb mijn tijd ook zinvol besteed!
    Na school heeft ze fijn met Rens buiten gespeeld vooral in de zandbak en met en na het eten hing ze weer behoorlijk de lolbroek uit en dat vinden ze hier natuurlijk erg leuk. Daarna een lekkere douche en fijn slapen.

Hopelijk hebben jullie een rustige nacht en doet de ammoniakwaarde wat van het verwacht wordt!

Dikke knuffels voor jullie allemaal,

Tante Angela

• 26 April 2010 - 22:33

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat een dag weer voor jou. Nu hoop ik maar dat jij tussen het wakker worden door toch nog wat kunt slapen want dat heb jij nu wel nodig.
    En voor jouw Papa, nog van harte gefeliciteerd, alweer een dagje ouder!
    En voor de insiders, terugtellen helpt, doe ik al jaren en het werkt!?!

Wat goed gevonden van jou, Janske, een cijfer van jou en een cijfer van Lieke. Het is mij helemaal duidelijk.

Voor deze nacht: lekker slapen, draakje de deur uit sturen, Papa en/of Mama bij jou laten slapen en de waardes naar beneden sturen.
    Ik help je, want mijn kaars brand nog steeds voor jou en die doet zijn werk graag omdat het voor jou is.

Een goede nacht gewenst samen en ik hoop voor jullie morgen weer naar huis.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 26 April 2010 - 22:41

Gerda:

P.S. Nog even iets vergeten!

Dorry, ik geniet van jouw verhalen en sta versteld van je fantasie en typevaardigheid.
    Wat mij betreft: ga zo door en ik had helemaal door dat jij niet gevallen was maar iemand anders. Even goed een stevige dreun zoals Oma Tumtum dat aanvoelde.
    En tenslotte is het allemaal voor Janske en familie, toch?

Wederom lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 27 April 2010 - 04:57

Karin:

Lieve Janske en de rest.Hebben jullie een beetje kunnen slapen?Wij hopen dat de amoniak flink gedaald is en dat je weer lekker naar huis mag komen.Heel veel sterkte verder en tot gauw gr karin en fam.

• 27 April 2010 - 05:48

Dorry:

Hoi kleine dikke vette schat en alle mensen om de hummel heen.
    NA EEN KEI FIJNE WEEK ,LIG JIJ DUS WEER IN NIJ MEGEN,DIE VERDOMDE AMONIAK DIE MOET DE ZAAK WEER EENS BEDERVEN NONDE JU.
    MAAR DAT JIJ WEER EEN SONDE HEBT ZAL WEL VEEL BETER ZIJN ,WANT JOU LIJFJE HEEFT VEEL VITAMIN. NODIG.
    WAT WAS HET WEER EEN VROLIJKE BOEL BIJ JULLIE .
    NOU FERRY JIJ BENT DUS NET ZO OUD GEWORDEN ALS MIJN ZOONTJE AL IS.
    DE FOTO'S WAREN WEDEROM GEWELDIG.
    EN IK VOND DERDA OOK GEWELDIG DAT ZE DE MOEITE NAM OM MIJ DUIDELIJK TE MAKEN, DAT IK DOORMAG GAAN MET MAILEN, IK WEET DAT IK SOMS DOORDRAAF MAAR ALLEEN ALS HET MET JANSKE REDEDELIJK GOED GAAT NOU EN?MEISJE IK BEDOEL JANSKE IK GA NU ROKEN ,EN STUUR JOU EEN HELE BOL ENERGIE, WAAR IK JOU 2X DAAGS MEE OMRINGEEN DIKKE VETTE
    OOK EEN DIKKE VETTE GERDA K VOOR JOU, EN IK HEB GEEN SNOTBEL. IK ZIT KEURIG GEWASSEN EN GESTREKEN IN MIJN STOEL ZELFS MET EEN GEUTJE OPHIFIVE LOWFIVE DORRY

• 27 April 2010 - 06:56

Meike:

Hajo Janske, papa en mama,

Goed geslapen allemaal?
    Ik wel.
    Sietske heeft mij vanochtend aangekleed, Rens heeft mijn eten gemaakt en Bart heeft bij alles een beetje geholpen. Goed van ze he!
    Alleen mocht alleen tante Angela mijn jas dicht doen daar was ik heel stellig in.
    Verder heeft Bart nu geen muziek nodig op de fiets want ik zing de hele weg, wat ik dan zing is ; wat ik zie bv. auto, vogel enz.
    Ik heb ook Sietske nog even laten schrikken want die stond met haar vriendinnen te kletsen en toen gaf ik haar uit het niets ineens een kus, ze keek eerst heel verschrikt maar moest daarna weer heel hard lachen.

Heel veel knuffels en kussen van Meike

• 27 April 2010 - 07:36

Fam Van Gaal:

Hey Super Janske

Wat vervelend zeg dat jij weer in het ziekenhuis ligt. En dat vooral na een super leuk week.
    Kanjer zet hem op en zorg er maar voor dat je snel weer naar Heeze mag.
    Dikke kus Renske Gijs en Nicole

• 27 April 2010 - 08:31

Leanne:

In Nijmegen? Dat had ik niet verwacht of gehoopt. Het is wat dat die waarden telkens stijgen. Hopelijk dalen ze nu weer dat je snel naar huis mag! Wel fijn om te zien dat de dokters je zo goed in de gaten houden.
    En volgens mijn vermaak jij je daar ook wel, maar bij je zussen is natuurlijk het aller fijnst! Ik zal duimen voor jullie. Dan hoor ik nog wel hoe het daar gaat en wat ik morgen kan doen.

Succes!

Leanne

• 27 April 2010 - 08:40

Ome Gijs Tante Nelly:

hallo allemaal
    Ferry nog gefeliciteerd
    met je verjaardag beter
    laat dan nooit.
    En Janske het is wel super om op een dakterras
    te fietsen,maar wij hopen
    toch dat de amoniak waarde weer zo gauw mogelijk daalt dan kun je weerfijn naar huis,dat is toch het
    fijnste

groetjes aan iedereen

ome gijs tante nelly

• 27 April 2010 - 09:07

Mechteld:

Goeie morgen daar in Nijmegen (of zijn jullie al onderweg naar huis?)
    Ik hoop dat de waardes zover gezakt zijn dat je naar huis mag. Want heel Heeze mist je nu al weer.

Het feestje was zondag kei gezellig. Precies wat ome Tan schreef. En ja, het zijn altijd dezelfde die nat worden. Want een feestje bij de familie Beks is geen feest zonder waterpret. (tenminste als het goed weer is, want als Meike jarig is, is het er te koud voor)

Trouwens, Oma Hanny had ook een natte broek, niet van het......, maar de emmers kwamen erg dicht bij het terras.

En die waterkraantjes her en der in de tuin, zijn erg handig!! Hoewel het niet goed te zien was hoe Barry Bart en Stef nat spoot. Maar vanaf het terras hebben we wel erg gelachen.

Maaruh.......over een paar jaar gaat Meike ook vol meedoen en maak dan je borst maar nat, want Meike is voor niemand bang!!!! Vast en zeker ook niet vooor Barry.

Wij wensen jullie heel veel sterkte vandaag, maak er wat van. Tot gauw.

Dikke knuffels van ons.

• 27 April 2010 - 12:27

Inge Vd Goor-Bouman:

Hoi daar,

Nou Ferry, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een dag te laat, maar ik ben goed in mensen feliciteren op andere dagen. (Lieke een dag te vroeg, Ferry en Bart een dag te laat). Zo lijken de dagen erom heen nog feestelijker en daarbij is iedere dag toch bijzonder. Bij jullie zeker.
    Bijzonder goed of bijzonder spannend... Het blijft bijzonder.
    Dat komt natuurlijk omdat jullie zo'n bijzondere mensen zijn.

Nou voor vandaag in het bijzonder veel herstellende groetjes en hopelijk weer gauw thuis in goede toestand.
    Zet 'm op meisje, mijn gedachten is bij je.

Knufje Inge.

• 27 April 2010 - 17:20

José:

Ha Meisje, Het gaat helemaal goedkomen met die ammoniak van je: het schommelt nu de goede kant op maar wat minder kan ook wel. Ferry, gefeliciteerd met je verjaardag met 3 dikke kussen! Ik had geen idee dat je al.....oud was. Je ziet het nergens aan. Het feestje ziet er super gezellig uit. Ik hoop, Janske, dat je snel weer naar huis kunt want als me iets wel duidelijk is: thuis is een super plek! Kus, José.

• 27 April 2010 - 18:10

Joli Claes:

ha janske en familie
    het was wel een gezellig weekend zo te zien op de foto's.
    wel jammer dat jij het niet zo goed vol kon houden.
    en nu in nijmegen.
    hopelijk zakt je amoniakwaarde super snel en mag je weer naar huis
    en thuis maak je die dexadraak ook maar gauw een kopje kleiner.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons xxxxxxx