Bekkentjes terug in de kast - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Bekkentjes terug in de kast - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Bekkentjes terug in de kast

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

10 Februari 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag wil ik het eens hebben over voeding en spugen. Zoals jullie weten heb ik veel problemen gehad met mijn maag. Ik ben 3 keer opgenomen wegens uitdroging, waarvan er 1 maal over is gegaan op TPV. Sinds eind november heb ik dan ook niets anders meer gehad dan Survimed. Dat is voorverteerd voedsel die direct door de maag heen kan. Wat er ook geprobeerd werd, het spugen stopte niet. De voeding mocht maximaal op 50 ml per uur en om dan voldoende binnen te krijgen moest de pomp 24 uur per dag lopen. De stand iets verhogen, te veel water na de medicijnen naspoelen of verandering van het voedsel leidde direct tot spugen. Vele malen hebben jullie mij gevraagd of de logen echt geen oplossing wisten voor dat vervelende spugen. Zonder dat ze daar naar op zoek zijn geweest hebben ze toch een oplossing gevonden. Sinds het moment dat ik geen Asparaginase, of verwante daarvan krijg, spuug ik veel minder. Natuurlijk kan het wel eens zijn dat ik tijdens een gift chemo misselijk wordt, maar dat is ook logisch als je zo'n rotzooi in je lijf krijgt. Gelukkig houdt het spugen nu niet meer lang aan.
Sinds het moment dat ik van de IC afkom hebben we heel langzaam de hoeveelheid voeding opgebouwd. Toen ik de Survimed op een stand van 150 ml per uur en 3 porties per dag verdroeg, zijn we sinds eergisteren overgegaan op "standaard" sondevoeding. Dit is nog zonder extra vezels en een normaal energiegehalte. Dit gaat tot op heden prima en zelfs zo goed dat de stand van de pomp momenteel zelfs op 175 ml per uur staat. Dit betekent dan weer dat ik per dag nog maar 3 uur met een rugzak hoef te lopen. Dit zijn dan twee porties van 1,5 uur. 's Avonds als ik ga slapen staat de pomp nog zo'n 3 uur aan en dan zit het voedsel van de dag erin. Groot voordeel hiervan is dan weer, dat we 's nachts niet wakker worden van piepende pompen. Nu word ik zelf natuurlijk 's nachts nog wel wakker, maar dat is voor leuke dingen, zoals papa en mama wakker houden.
Af en toe snoep ik al iets mee van de echte tafel. Een paar hapjes toetje of soepballetjes gaan er ook alweer in. Ook krijg ik steeds meer behoefte om me met eten bezig te houden. Zo help ik mama ijverig mee met het eten koken. Dat is wel makkelijk voor mama, want dan heeft ze mooi 4 handen i.p.v. 2. Als ik ervan overtuigd ben dat mijn kookkunsten voldoende zijn ben ik voornemens om zelf ook weer te gaan eten, tot die tijd laat ik het uittesten door mijn zussen en ouders.
Verder wil ik nog even aandacht vragen voor de klas van Lieke. Dat is groep 1/2 B van de Dirk Hezius. Zoals eerder gezegd hebben ze tijdens de inloopavond een collecte gehouden voor de Super Janske Club. Vandaag waren papa en mama uitgenodigd en werd de collectebus overhandigd aan hun, zodat zij hem weer aan mij konden overhandigen. Helaas mocht ik zelf nog niet mee naar school. De bus was mooi versierd, met alle namen van de kinderen van Lieke's klas erop. Verder heb ik nog een egel gekregen die het verhaal symboliseert: "Samen kunnen we alles." Hieraan heeft de dochter van juf Dorry ook nog haar steentje bijgedragen. Er zat ook nog een leuk bedrag in voor de Club, dus bij deze zeg ik het zelf ook nog een keer: "Klas 1/2B, bedankt!!!!"

Groetjes Janske

• 10 Februari 2010 - 22:27

Ome Tan:

Klinkt als een liedje :

Daar wordt ik nou vrolijk van !

Zo vrolijk , zo vrolijk.

Ja, helemaal ZO VROLIJK.

Zing maar mee, ALLEMAAL

Daar wordt ik nou vrolijk van !

Zo vrolijk , zo vrolijk.

Ja, helemaal ZO VROLIJK.

Ook al geven zo'n positieve berichten geen garantie voor de toekomst ik zie de CARNAVAL rooskleurig tegemoet.

Alaaf alvast

Ome TAN

• 10 Februari 2010 - 22:51

Tante Angela:

Hey die Super Janske,

Nou dat ziet er gezellig uit bij Lieke in de klas, wat goed dat ze dat gedaan hebben!

We (Bart en ik) zijn vandaag naar de St.Jan in Den Bosch geweest ivm zijn aankomende vormsel.
    We hebben daar alle beelden een HIFIVE gegeven (HADDEN ZE GELEERD VAN DORRY EN GOED DAT ZE DAT DEDEN) en LIVE een kaarsje opgestoken bij Maria.
    Iedereen weet wel waar dat kaarsje voor is!
    Het was heel indrukwekkend en interessant.
    Daarna hebben we met de hele groep nog echte boschebollen gegeten, heerlijk!
    Maar dat eten wat jij klaarmaakt lijkt me ook heerlijk!

Hopelijk vannacht geen spelletjes maar lekker doorslapen. Dat is toch de bedoeling van in je bed liggen.

Welterusten lieve Janske ga maar lekker slapen!

Dikke kus van tante Angela

• 11 Februari 2010 - 06:28

Judith & Ron, Wout:

Ook wij zijn nu zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk,
    Ja echt behoorlijk vrolijk, zo vrolijk was ik nooit!

Lalalallalalalalalala

Zet 'm op!

• 11 Februari 2010 - 07:43

DORRY:

HOI JANSKE EN DE RESTVAN JOU AANHANG PLUS FAM.
    WAT EEN LEUKE FOTO VAN DE KLAS VAN JOU BLOEMEN DANSERESJE ANGELA EN BART, IK VIND HET KEI LIEF DAT JULLIE HIFIVE IN DE SINT JAN GEDAAN HEBBEN.
    DEDEN ZE ALLEMAAL MEE??????MARIA MAGDALENA DEED HET HET SIERLIJKST,
    EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE BEDANKT VOOR DE GOEDE BERICHTEN HUMMEL DORRY

• 11 Februari 2010 - 10:02

Angela:

Hoi Dorry,

Ja ze deden allemaal mee,
    ook st-Jozef met zijn grote handen.
    En Maria, ja die was echt het sierlijkst, we konden er wel niet zo goed bij omdat er zoveel mooie bloemen omheen stonden.

Groetjes Angela

• 11 Februari 2010 - 10:44

Oma Hanny En Frans:

Ha, die Janske!!!!!

Tja hier worden wel heel veel mensen vrolijk van. Wij ook dus!

Wat lief van die klas van Lieke he. Geweldig.

Laten we hopen dat die vrolijkheid zich even een tijdje voortzet.

Knuffel van oma Hanny en opa Frans

• 11 Februari 2010 - 12:07

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat goed dat jij zelf ook af en toe wat hapjes neemt van het toetje of lekker snoept van de soepballetjes. Die heb ik ook graag.
    Nu begrijp ik waar al jouw energie vandaan komt, je eet gewoon steeds beter en ja, dan krijg je ook meer energie.
    Maar die energie is wel voor overdag en niet voor 's nachts, zullen we dat afspreken.

Hou je taai kleine guit en geniet van carnaval.

Lieve groeten en houdoe,
    Gerda.

• 11 Februari 2010 - 14:11

Nikki En Jannie:

ha super janske!

We zingen met ome Tan mee..
    DAAR WORDEN WIJ ZO VROLIJK VAN , ZO VROLIJK , ZO VROLIJK , DAAR WORDEN WIJ ZO VROLIJK VAN............

dikke kus vanuit joepie.

• 11 Februari 2010 - 15:44

Janny:

Ha Super Janske,

Wat fijn dat je mama mee kan helpen met eten koken, dat is wel fijn zo'n hulpje en dan is eten koken gezellig.

Kei goed wat ze op de Dirk Heziusschool gedaan hebben voor de Super Janske Club.

Probeer 's nachts maar lekker te slapen, dat is voor iedereen goed.

Een fijne carnaval voor iedereen,

Gr.Fam.Vrienten

• 11 Februari 2010 - 16:14

L & H Bergmans:

Hallo Janske.

Fijn om weer eens een goed bericht te lezen dat het met jou weer wat beter gaat,houwen zo meidje dan kun je misschien ook een beetje Carnaval vieren.
    Vanuit Doospel wense vae jullie allemaol unne hele goeie Vastelaovend en veul spass en plezieer met deez daag.
    Lieke veul succes met 't danse,Janske en Meike jullie zullen er vast ook wel van genieten evenals jullie pappa en mamma,als het kan.
    Maar denk eraan (Ferry en Joke)niet te Laat en Zaat !
    Alaaf en Helau Hoie en Houdoe.Ook aan alle andere carnavalsvierders.
    tante Liny ome Harrie, en ook van ons Bertie en Berke

• 11 Februari 2010 - 16:49

DORRY:

HOI TANTE ANGELA WAT VET DAT SINT JOZUFHEM VAN JETJE GAF,BIJ MIJ WAS HIJ WAT TRAAG,EN DE MAAGD IS INDERDAAD MOEILIJK TE BERIEKEN OMDAT DE BLOEMENTUIN ERG GROOT IS JANSKE NOU MOET HET HELEMAAL LUKKEN, NU JOU NEEF EN TANTE ZO HUN BESAT HEBBEN GEDAAN HIFIVE LOWFIVE EXTRA VOOR BART EN ANGELA DORRY

• 11 Februari 2010 - 16:52

Dorry:

hoi allemaal.
    ER ZITTEN IN MIJN MAILTJE NOG AL WAT FOUTEN ANGELA MAAR HET IS BIJ ONS NET EEN GEKKENHUIS TEGEN ETENSTIJD DORRY

• 11 Februari 2010 - 19:20

Lambert En Tineke,:

Hoi die Janske!!

Wat fijn om te lezen dat je er weer een beetje zin in hebt!!!
    Zelfs koken vind je leuk, smaakte het iedereen ook?? Zelf eet je nog niet zoveel begrijp ik, maar elk hapje is er één en gelukkig spuug je al héél wat minder.
    Doe je je mooie clownspak aan als het carnaval is? Misschien leert Lieke je wel een leuk dansje ( als ze daar tijd voor heeft want ik las dat ze veel moet optreden ). Ze wordt vast een goede "heibessem" wat dat ook betekenen mag. Maar dat kun jij me vast wel een keer uitleggen Janske. Geniet van je zusjes en misschien kunnen je mama en papa nog gezellig een avondje carnaval vieren???
    Liefs uit het Gooi

• 11 Februari 2010 - 19:26

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Dag Janske , Vanmorgen even bij jullie geweest een "bekske" koffie pakken.
    We waren nog niet binnen en Oma zat aan de tafel voor de koffie of jij kwam naar mij toe en zei : Kom Opa rondjes draaien ,,,, en dat weet ik wel wat jij bedoelt en samen met meike hebben we Jan Huige gedaan.

Wat bedoel ik hier nu mee , dat jij nu goed in je vel zit zeg maar
    En daar zijn we heel blij mee . houden zo de komende 2 weken en dan zien we wel weer.

En iedereen een rustige nacht.

Opa en Oma

• 11 Februari 2010 - 21:29

Familie Wijnen:

Eindelijk weer eens een berichtje van ons. Het doet ons goed dat het nu zo goed met je gaat. We hopen dat dat nog even aanblijft. Hopelijk kunnen we dan ook even met jou thuis de polonaise lopen.
    Doe je best lieverd. Tot gauw.

Dikke knuffel van ons 4en.

HEI OF GIN HEI.........BESSUM.

• 11 Februari 2010 - 22:15

Ineke En Peter:

Wat fijn Janske, die goede berichten. Ga zo door meisje. We hopen, dat jullie een fijne Carnaval kunnen vieren. Een erg leuke foto van de klas van Lieke trouwens. Lieke, jij staat er zelf ook heel leuk op.
    Joke, Ferrie. Lieke Janske en Meike en verdere familie, geniet van deze relatief rustige tijd samen.
    Liefs van ons.

• 12 Februari 2010 - 06:03

HOI JANSKE EN FAM.
    IK WAS GISTEREN VERGETEN TE MAILEN DAT ER BIJ LIEKE EEN HEEL ERG LEUK VENTJE IN DE KLAS ZIT ,HIJ ZIT LANGS EEN JONGETJE MET EEN BRILLETJE OP EN EEN RODE TRUI AAN, DAT KLASGENOOTJE WAT IK ZO'N SPETTER VIND HEEFT IETS ZWARTS AAN MET WITTE BANEN, WIE IS DAT LIEKE?
    JANSKE IK HOOP EN MET MIJ DE HELE KUDDE DAT WEET IK WEL ZEKER DAT HET NOG GOED GAAT MET JOU.DOE VANDAAG MAAR WARME KLEREN AAN ,HET IS KOUD ,BUITEN HET LIJKT DE NOORDPOOL WEL IETS STERKER MAKEN MAG HE'JANSKEEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY DAG HUMMELEN PUMMELS EEN PRETTIGE GEZONDE DAG

• 12 Februari 2010 - 08:08

HOI ALLEMAAL
    IK KAN IN DEN BOSCH NIET FIKKEN, ZE HEBBEN WEER PANNEN, MAAR THUIS HEB IK NOG WAT FIKSPUL HOOR,DUS DIE GA IK AAN FIKKEN DAG SCHATJE DORRY.
    ANGELA ALS JIJ LANGS DE SINT JAN KOMT WIL JIJ DAN EENS UITZOEKEN WAT ER LOOS IS?
    SINT JOZUF IS TOCH NIET TOEN JULLIE HIFIVE MET HEM DEDEN VAN ZIJN SOKKEL GEVALLEN? DORRY

• 12 Februari 2010 - 11:37

Wijnand En Janneke:

Lieve Janske,

Kijk wat een super goed verhaal heb jij geschreven. Weg met de bekkentjes!! Heel fijn dat het nu zo goed gaat met eten, want eten is voor iedereen belangrijk en voor jou helemaal !! Daar moet je natuurlijk alle energie uithalen om de berg op te kunnen klimmen. Heel fijn ook dat ze in het ziekenhuis blijven meedenken en nu een oplossing hebben gevonden. Ga jij ook een beetje carnaval vieren in het bessumpaleis? Dat zou natuurlijk wel heel fijn zijn.

Ja hier worden we echt VROLIJK van!

Groeten,

Wijnand en Janneke

• 12 Februari 2010 - 13:18

Ome Nol Tante Door:

ha die super janske
    inder daad wat ome twan zegt je word er weer vrolijk van als we jou berichtje lezen dus meid geniet er van
    en hoop dat jullie een hele leuke ontspanne carnavals dagen hebben.
    en sonder poespasjes
    dus heel veel plezier met die dagen .
    knuffel van ome nol en tante door voor jullie allemaal

• 12 Februari 2010 - 14:14

Joli Claes:

ha janske
    dat gaat allemaal de goede kant op, en daar word je inderdaad vrolijk van.
    veel plezier met carnaval
    hou vol en zet 'm op
    dikke kus van ons xxxxxxx

• 12 Februari 2010 - 16:49

Opa Ijsje:

Die knappert Dorry is Mijn Zoon.
    Goed hé
    haha

• 12 Februari 2010 - 16:51

DORRY:

HOI OPA VAN JANSKE INDERDAAD EEN STUK.
    DORRY

• 12 Februari 2010 - 17:45

Fam Van Gaal:

Hey super Janske

Hopelijk gaat daar alles goed. En wat gaaf dat je samen met mama kan koken. Wat een KANJER ben je toch.

Ook willen wij je zus Lieke veel toi toi toi wensen voor haar optrede in het bessumpaleis...

Dikke kus Renske Gijs Nicole en de baby......

• 12 Februari 2010 - 19:44

Geertje:

Leuke actie en een leuke foto, zeg!
    Hei of gin hei...wat doen de bessums in huize Beks met de carnaval??
    Janske, maak je een polonaise met je zussen en familie.Er naar kijken is ook leuk, hoor. Dag moppie, tot gauw weer.xx