Dexa draak?? - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Dexa draak?? - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Dexa draak??

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

05 Februari 2010 | Nederland, Eindhoven

Dag lieve mensen,

Vannacht was een onrustige nacht. Ik moest elke paar uur wakker worden gemaakt voor verschillende controles. Daarnaast moest er vanmorgen bloed afgenomen worden en doordat de PAC niet is aangeprikt en ze teveel bloed moesten hebben voor een vingerprik, werd er op, voor de meeste mensen, gewone manier bloed afgenomen. Dat wil dus zeggen dat ze dat gedaan hebben uit een ader in mijn arm. Dat was wel weer even wennen voor mij, want dat was niet meer gebeurd sinds begin juli. Verder heb ik het vannacht niet heel warm gehad, want mijn temperatuur was gezakt naar 35,7 graden. Kruiken en moltons hebben er voor gezorgd dat ik toch nog redelijk aangenaam heb geslapen. Mama heeft vannacht bij mij geslapen en papa heeft thuis geslapen. Toen hij kwam was de kamer vol met dokters en zusters. Ik moest wel even huilen toen hij binnenkwam, want ik had hem heel er gemist. Ook moest er even geknuffeld worden. Daarna kon er verder gegaan worden met de besprekingen rondom mij. Wat betreft het ammoniak-verhaal, dit lijkt zich niet door te zetten. Het ammoniakgehalte was zelfs iets gedaald, maar nog altijd te hoog. Als je al mijn individuele waardes van het bloed gaat bekijken, dan vind je overal wel een afwijking, want met zoveel chemo en aanvullende medicijnen in je lijf, blijft geen enkele bloedwaarde goed. Op zich goed nieuws, maar waarom reageer ik dan toch zo raar? De dokters hebben me weer nagekeken en konden niets vinden. Zou dit dan de bekende Dexa draak zijn, maar dan op de Janske Beks methode. Het zou kunnen, maar de dokters durven er vooralsnog niet vanuit te gaan. 's Morgens was het besluit al genomen. Zeker nog vandaag ter observatie in het ziekenhuis blijven en morgen een uitgebreide bloedafname, zodat we weten waar we staan.
De Dexa draak wordt veel beschreven door ouders van lotgenoten. Dexamethason krijg ik elke drie weken gedurende vijf dagen. Dit tot aan het einde van de behandeling. Zoals je kunt zien op www.superjanske.nl bij Janske's ABC is dit de definitie en bijwerkingen van Dexa:

Dexamethason: Een hormoon dat normaal ook door het lichaam wordt aangemaakt. Het is ontstekingsremmend en vermindert overgevoeligheidsreacties. In sommige gevallen kan het kankercellen doden en versterkt het de werking van bepaalde cytostatica. De belangrijkste bijwerkingen zijn toename van eetlust, gewichtstoename, het vasthouden van vocht waardoor een 'vollemaansgezicht' en een dikke buik ontstaat, gedragsveranderingen, rusteloosheid, irritatie en agressief gedrag.

Wat betreft de bijwerkingen merk ik (nog) niets van die eetlust en alles wat daar mee samenhangt. Wel heb ik gedragsveranderingen, maar andere dan dat er beschreven staan. Ik word er een beetje verdrietig en misschien zelfs wat depressief van. Ik keer ontzettend in mezelf. Dit geldt dus als de Dexamethason de reden zou zijn voor mijn huidig gedrag. Of dit echt zo is, dat kunnen we nog niet zeggen.

Ik kwam vandaag maar langzaam op gang, maar nadat ik eenmaal in bad was geweest kreeg ik er zin in. Ik wilde heel graag naar de ballenbak, want ik wist dat ze die hier hadden op de speelkamer. Na wat aandringen ging ik daar samen met mama heen. Ondertussen heeft papa Janske's ABC weer een heel eind bijgewerkt en zoals eerder gezegd, als jullie nog moeilijke woorden uitgelegd willen hebben, dan moeten jullie het mij maar laten weten. In de speelkamer zag ik ook een hele gave fiets en met de fiets ben ik papa koffie gaan brengen. Daarna ging ik weer vlug met mama de gang op om rondjes te rijden en nog wat te spelen op de speelkamer. Ik heb het hier goed naar mijn zin op de tijden dat ik me goed voel. Tussen de middag heb ik lekker geslapen en daarna nog wat rondjes gefietst op de afdeling. Toen begon ik toch wel te merken dat de dag zwaar begon te worden en heb ik lekker op bed DVD's gekeken. Tot het moment dat ik bekend geluid op de gang hoorde. Het was Meike, ze had ook nog Rens en ome Tan meegebracht. Mijn laatste energie voor van vandaag heb gebruikt om nog wat met hun te spelen. Hierna was de koek op. De visite ging naar huis en ik wilde lekker gaan slapen. Helaas zat er nog wel wat onrust in mijn lijf, dus het heeft even geduurd voordat ik sliep.
Uiteraard wil ik Dorry en haar hele familie sterkte wensen met het verlies van haar moeder, ook namens Lieke, Meike, papa en mama. Wel weet ik zeker dat jouw moeder haar laatste dagen veel steun van jou heeft gehad. Ik hoop dat jij ook alle steun krijgt die jij verdient. Het is wel goed om te horen dat je in de moeilijke laatste dagen toch nog met elkaar een "fijne" tijd hebt gehad.

Groetjes Janske

PS Op de site van de Super Janske Club (www.superjanske.nl) is de pasfotofilm ook weer helemaal bijgewerkt.

• 05 Februari 2010 - 22:50

Fam Den Boer:

Hoi Janske

Ik zei gisteravond nog tegen Mechteld gelukkig dat het allemaal weer een beetje gaat met Janske en meteen daarna zie ik op de computer dat je weer in Eindhoven in het ziekenhuis bent. Gelukkig wel een beetje dichter in de buurt zodat je zusjes makkelijk op bezoek kunnen komen. Zorg maar dat alles een beetje stabiel blijft en doe maar geen aparte dingen je hebt de laatste tijd al genoeg verassingen laten zien.Moet Lieke dansen zondag met kids on stage? Ik hoop het wel want ik ben wel benieuwd naar die dans.
    Nou Janske ik hoop dat je snel weer in de heipolderstraat bent maar zolang dat nog niet is moet je daar nog maar lekker genieten van de ballenbak ( misschien kan papa die thuis wel èèn maken ipv de schaatsbaan, ik denk dan dat ik een paar kindjes heb die wel willen komen spelen )
    Heel veel groetjes aan je papa en mama en tot snel weer in Heeze

Groetjes Elke, Job, Nathalie en John

• 05 Februari 2010 - 23:04

Marian En Maarten:

Lieve Janske, Joke en Ferry,

Wat weer een ellende. Heel veel sterkte. Hopelijk blijft het bij Eindhoven. De foto's zijn, ondanks alles wel weer prachtig. Wat ben je een krachtig meiske!
    Dikke kus.

• 06 Februari 2010 - 07:13

Judith & Ron, Wout:

Nog niet helemaal verklaarbaar, gelukkig lijkt het wel binnen de perken te blijven...pfff...

Wij pinken even een traantje bij de foto "voor papa koffie gehaald."

Zet 'm op!

• 06 Februari 2010 - 07:18

Judith & Ron, Wout:

Even op superjanske.nl gekeken, wat een mooi filmpje dankzij die krachtige ogen van jou!

• 06 Februari 2010 - 07:45

Fam Van Gaal:

Hey Super Janske

Zo ik wist niet dat ze in Eindhoven zo'n groot bad hadden. Heb je er lekker in kunnen zwemmen?????
    Ik kan me voorstellen dat je lekker hebt gespeeld in de ballenbak daar in Eindhoven.

Nou voor vandaag veel sterkte en dan lezen we snel de verhalen van je weer.

Dikke kus Renske Gijs en Nicole

• 06 Februari 2010 - 08:10

JuDoKa NeEf BaRt:

hoi janske
    Gisteren heb ik mijn examen gedaan van judo . Ik haalde de gele band dus nu zou ik maar niet meer met mij stoeien. Want nu leg ik jou zo in een armkelm omstrengeling of een houd greep.
    Maar ja ik doe wel voorzicht met jou want ik weet zeker dat jij met inerlijke kracht sterker als mij bent.
    Dus ik ben ook trots op jou want als een 3 jarige sterker is dan een 11 jarige . ben je echt sterk.
    Einde

groetjes : bart

• 06 Februari 2010 - 08:18

Fam Peperkamp:

Hey Janske,

Wat een gave fiets hebben ze daar!! Ik kan me voor stellen dat je daar veel op wilt fietsen. Hopelijk gaat het snel weer beter met je, en kun je weer naar huis. Ze moeten in het ziekenhuis wel even een afspraak maken met papa en de rest van Sfeer badkamers. Dat badje is niet echt van deze tijd. Er had op zijn minst een Dora op kunnen staan..toch?

Janske laat maar zien dat je Super Janske bent die de Draak kan verslaan...als een echte prinses!!

Groetjes,
    Chris,Nency,Jens en Daisy

• 06 Februari 2010 - 08:19

DORRY:

HOI JANSKE DIKKE VETTE SCHAT EN FAM.
    IK WIL IEDEREEN BEDANKEN VOOR HEN MEEDELEVEN MET HET OVERLIJDEN VAN ONS MAM.
    MAAR NU STORTEN WIJ ONS WEER OP ONZE HUMMEL EN FAM.
    DAT JIJ NOU WEER IN EINDHOVEN LIGT IS NATUURLIJK NIET ZO FIJN, MAAR DE PROGNOSE IS NIET SLECHT ,HEB IK BEGREPEN.
    DE FOTO'S WAREN WEER SUPER.
    JANSKE PANSKE KEVERTJE HET GAAT LUKKEN, EN WIJ HELPEN JULLIE OP DEZE ZWARE WEG JOKE EN FERRY ZO ALS JULLIE HET DOEN IS GEWELDIG, EN IK MAG DE FAM. NIET VERGETEN DAG LEKKER GRIETJE MET JE WONDERSCHONE OGEN HEEL VEEL LIEFDE ENERGIE MOED EN STERKTE WENS IK JULLIE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 06 Februari 2010 - 09:16

Meike:

Goedemorgen Jankse, papa en mama,

Ik heb weer goed geslapen, tot 8 uur vanochtend, en jullie?
    Ik vond het heel leuk bij jullie in het ziekenhuis en was daarna wel een beetje hyper, ik wilde het allemaal aan tante Angela vertellen maar zoals jullie weten kom ik nog niet zo goed uit mijn woorden, dus het werd vooral een druk gebrabbel, dat vond tante Angela wel leuk, en de rest ook.
    Ik ben net met Sietske in de douche geweest en dat was net als jou bad gisteren een feest.
    Nu ga ik fijn spelen met Sietske en Rens, want het is zaterdag en dan hoeven ze gelukkig voor mij niet naar school.

Tot snel,

Dikke kus van Meike

• 06 Februari 2010 - 09:20

Angela:

Dorry en familie;

Nog gecondoleerd met je moeder, had het bericht even gemist. Hopelijk halen jullie veel kracht uit de goede laatste dagen.

Groeten Angela

• 06 Februari 2010 - 09:38

Janske:

Hai Janske,
    Nu ben je toch weer in eindhoven..gelukkig kun jij je wel goed vermaken als je jezelf daar goed genoeg voor voelt. Wat een goed idee om papa koffie te brengen in het bakkie van je fiets. Mama vertelde me donderdag dat je nu 3 weken thuis zou mogen zijn, ik wilde nl bij je op bezoek komen. Ik blijf je hier volgen en als je dan opgeknapt bent dan stuur ik papa en mama een mailtje om iets af te spreken. Ik zou het email adres opgeschreven hebben op joepie, maar dat briefje ben ik natuurlijk vergeten mee te nemen..domdom..groetjes elles

• 06 Februari 2010 - 10:31

Elles:

bij het vorige berichtje heb ik jou naam ipv die van mij ingetypt. tjongejonge, ben nog niet helemaal wakker denk ik!

• 06 Februari 2010 - 10:59

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske en fam.

Ik hoop dat iedereen een goede nachtrust heeft gehad en er weer tegen kan voor vandaag.
    Wat gebeurt er toch allemaal in jouw lijfje.
    Nu de Aspiraganes (of hoe het ook precies heet) is vervallen moet er toch een ander medicijn zijn dat jou deze vervelende bijwerkingen geeft.
    Ik hoop dat de logen er snel uit zijn welk medicijn dat precies is want dit is niet fijn voor jou en je familie.

Als jij niet lekker in je vel zit heb je ook geen energie.
    En wat wij allemaal het lieftst zien is dat jij wel goede energie hebt met guitige oogjes en jouw bijzondere lach.
    Dat is jouw speciale uitstraling en die zien wij allemaal graag.

Dus lieve Janske, hou je taai kleine guit en ik hoop dat ze dit opstakel snel uit de wereld kunnen helpen.

Lieve groeten en houdoe,
    Gerda.

• 06 Februari 2010 - 11:38

Nikki En Jannie:

hey super janske

ik zie wel dat die ballenbak wel veeel groter is dan bij joepie die we soms hebben.
    wel fijn dat je toch een beetje dichter in de buurt bent.

dikke kus vanuit joepie

• 06 Februari 2010 - 13:22

Lieke:

janske,

cvxxxxxxxxxggrekkkkxb zhzjhbcdotrc6fx bfd ufgcxxxeru75tgffm m sjiwoqwujkxxxxxxxxxxxxxxxxxx nnnxhhy4vxbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbzxxrfg5wt4nmb

hier staat:
    Lieke zegt:
    ik wou dat het met Janske goed gaat.
    Ik wil graag dat Janske snel beter wordt.
    Ik wil graag weer naar huis met Janske spelen. 44
    kusjes Lieke

• 06 Februari 2010 - 13:26

Leanne:

Wat fijn dat je Meike gister weer hebt gezien! En zo te zien kun je daar in Eindhoven goed spelen.
    Hopelijk leveren de onderzoeken wat op en ga jij je weer wat beter voelen..

En als ik nog iets kan betekenen hoor ik dat graag!

Groetjes Leanne

• 06 Februari 2010 - 17:55

Mechteld:

Joepie, je bent weer thuis. Feestje voor jou.

Voor Anke is het ook feest, want Sietske komt logeren. We hebben eerst vergaderd over wat we gaan eten. Sietske koos pizza, dus ik eerst bij jou het jamie-kookboek opgehaald en daarna snel naar de AH voor de ingrediënten. Toen de keuken ontruimt, want chefkok Barry heeft altijd heel veel ruimte nodig, zeker met 3 hulpkoks. Nu houd ik me even afzijdig, dan smaken ze dadelijk des te lekkerder.
    Veel plezier met Karin vanavond, slaap lekker.

Dikke kus van Amber, Anke, Sietske, Barry en Mechteld

• 06 Februari 2010 - 21:44

Krisna Reinders:

Ha Janske,

Wat ben jij toch een dapper kind. Ik snap heel goed dat je soms ontzettend verdrietig bent. Nog zo klein....... En dan al die prikken en medicijnen.

Jij wil ook lekker spelen met je zussen en niet constant in het ziekenhuis liggen. Wat is het toch oneerlijk.

Verstoppen is wel echt een kwaliteit van jou.......ik kan je bijna nooit vinden.

Lieve Janske, ik hoop dat je, je snel weer wat fitter voelt.

Een dikke kus voor jou!

Liefs Krisna

• 07 Februari 2010 - 09:38

DORRY:

HOI JANSKE EN FAM
    IK HEB DE HELE NACHT GESTREDEN TEGEN DIE DE
    DEXA DRAAK, IK HAD GELUKKIG EEN BREINAALD IN MIJN TAS .EN HEB HEM EENS GOED IN ZIJN NEK EN BILLEN GEPRIKT,
    MAAR TOEN SCHROK IK MIJ EEN HOEDJE EEN DRAAK HEEFT GROEN DRAKENBLOED, DAT ERG STINKT, TOEN HEB IK HEM NOG MAAR EENS IN ZIJN BIBS GESTOKEN KNOER HARD, IK ZEI LELIJK MORMEL ,LAAT ONZE HUMMEL MEL RUST. EN MET DE STAART TUSSEN ZIJN DRAKENPOTEN IS HIJ WEGGELOPEN, IK HOOP DAT HIJ WEG BLIJFT.MEISJE EN FAM EEN GOED VERLOOP ,EN SPEEL MAAR FIJN MET JOU BLOEMENZUSJE EN MEIKE EEN HELE DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY