Indrukwekkend - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Indrukwekkend - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Indrukwekkend

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

23 November 2009 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Vanmorgen moest ik helaas weer spugen. Er lijkt dus weinig schot in de zaak te zitten. Wel heb ik nog steeds zeer veel onverklaarbare energie. Ik wil dan ook niets liever dan uit bed en rondlopen. Helaas heb ik hier niet veel kans voor, want mijn kamer mag ik niet af. Gelukkig heb ik deze keer wel een grote kamer, dus ik heb nog enigzins bewegingsvrijheid. Zo ga ik af en toe wel met mijn paal aan de wandel en ga ik voor de deur staan en kijken naar iedereen op de gang. Ook verstoppertje vind ik leuk, maar dat valt niet mee met zo'n paal. Voordeel hiervan is dan weer wel dat ik een ontzettend goede verstopplek heb, door achter de paal te gaan staan, maar op een of andere manier krijgen papa en mama mij dan toch weer gevonden. Verder is het met dit rot weer leuk om voor het raam te zitten en naar de regen te kijken. Ik heb een goed uitzicht op de in- en uitrit van de bouw. Hierdoor zie ik dagelijks vrachtwagens, busjes, ambulances (niet voor de bouwvakkers), heftrucks, verrijkers en wat al niet meer voorbij komen. Tevens heb ik vandaag ook weer een speelmat en een grote bal gekregen, zodat ik lekker in mijn kamer kan spelen. Tussen al deze activiteiten door rust ik natuurlijk ook nog wel wat uit.
Nu het weekend voorbij is, is het weer tijd om plannen te gaan maken. De dokters hebben de koppen weer bij elkaar gestoken en kwamen met een lijst met plannetjes. Al deze plannetjes zijn er voor dat ik vlug aansterk en hopelijk de virussen de baas kan. Doordat ik in de dip zit en nog steeds koorts heb, is er weer een extra antibiotica gestart. Dit voor de zekerheid, zoals ze dat zo mooi zeggen hier. Zoals ik al verteld heb, hebben ze al geprobeerd om mij het lichtst verteerbare voedsel te geven. Dit was geen succes. Vandaag hadden ze een nieuw plan en wel voorverteerd voedsel. Hoe ze dat doen vraag ik me wel af. Lijkt me wel een apart beroep. Als je voedsel moet voorverteren en hoe krijgen ze het er weer uit? Nou ja, daar denk ik liever niet aan. De naam van het voedsel geeft me in ieder geval hoop, namelijk: "survimed". Dit voedsel is zo bewerkt (gefermenteerd) dat de maagfunctie al gedaan is. Mijn maag hoeft hier dus niets meer mee te doen dan doorgeven aan mijn darmen. De darmen zouden er dan de voedingsstoffen uit kunnen halen. Deze voeding krijg ik 10 ml per uur via de sonde, daarnaast nog 10 ml per uur ORS. Door het vele spugen begin ik inmiddels toch wel wat af te vallen, dat kun je ook zien aan de pasfoto van deze week ten opzichte van de pasfoto van vorige week. Hiervoor hebben ze weer iets anders ingezet en dat is TPV.

Totale Parenterale Voeding (TPV) wordt gedefinieerd als de aanlevering van vitale voedingsstoffen buiten het maagdarmstelsel om. Parenterale voeding is nodig wanneer het voor het lichaam niet mogelijk is voldoende voedingsstoffen via de orale/enterale route op te nemen en deze adequaat te benutten. Totale parenterale voeding bevat energiebronnen in de vorm van koolhydraten en vetten, aminozuuroplossingen en eventueel vitaminen, mineralen, spoorelementen en essentiële vetzuren.

Zo, dat was even een technisch stukje. Wat ik ervan weet is dat deze voeding rechtstreeks via mijn PAC in mijn bloed komt. Ik ben toch wel benieuwd wanneer ik weer voedsel kan innemen dat gaat via mijn mond naar mijn kont, maar voorlopig is dit een prima oplossing. Dit voedsel bestaat uit twee componenten. Het ene krijg ik gedurende 18 uur op een stand van 8 ml per uur en het andere gedurende 20 uur op een stand van 30 ml per uur. Daarnaast loopt er nog slapzout van 10 ml per uur en een spuitpomp op 1 ml per uur. De laatste is om 1 keer per dag antibiotica te geven. Alle andere pompen zijn er dus om mij te voeden. Dit alles zorgt ervoor dat ik een indrukwekkende paal heb met 6 pompen, veel slangetjes en kraantjes.
Mechteld en Anke waren op bezoek en de zuster kwam de "oude" paal ombouwen naar de "nieuwe" dubbele paal. Ze waren onder de indruk van het technisch inzicht van de zusters (er kwam er later nog 1 bij). Je moet in ieder geval wel heel goed zijn in het optuigen van kerstbomen als je zo'n paal ook zo goed kan optuigen. Ik vind het wel appart om vandaag dit verhaal te schrijven over mijn indrukwekkende paal, zeker omdat ik had gehoopt drie weken van de paal verlost te zijn.

Groetjes Janske

• 23 November 2009 - 22:15

Opa Ijsje Oma Tumtum:

zo Janske je staat wel mooi voor paal , met al die pompen (papa is gek op pompen maar dan met water).
    Erg knap van de zusters om daar wijs uit te worden en knap van de logen die dit allemaal bedacht hebben.
    Als wij het goed begrijpen heb je een 7 gangen menu , wel chique .
    Nou morgen komt Oma kijken naar al die pompen wel zeggen dat ze dat niet moet proberen uit te zoeken hoe het werkt je kent Oma.

houdoe he

• 23 November 2009 - 22:23

Tante Angela:

Wow Janske wat een paal zeg,en ik vond het zaterdag al heel wat.
    Maar beter dit dan mager worden als een lat.

Laat al het 'spul' maar goed zijn werk doen.
    Ik wens jullie allemaal welterusten met een dikke zoen.

Knufjes tante Angela

• 24 November 2009 - 05:15

Dorry:

goede morgen slangenmeisje en ouders.
    wat een bouwwerk die paal, als al dat spul nu ook zijn werk doet, en jij voedsel binnen kan houden dan ben jij weer een heel end op weg de foto,s zijn weer mooi, maar ik kreeg geen antwoord wie die persfoto.s maakt dag schatje een dikke vette hifive lowfive Dorry

• 24 November 2009 - 08:06

Cor En Diny.:

Goede morgen Bekskes in Nijmegen.
    Jsjonge jsonge Janske wat een gefriemel aan jou paal met al die slangetjes, dat de zusters daar nog uit kunnen komen wat waar naartoe moet.
    Ik denk dat je dat wel aan hen kan overlaten zij hebben er tenslot voor geleerd.
    Janske nou maar afwachten dat deze voeding wel in jou buikje blijft zitten, dat moet toch een keer lukken.
    Ferry en Joke het is voor jullie weer afwachten geblazen voor de zoveelste keer, blijf hopen en geef de moed niet op!!!!.
    wij wensen jullie het allerbeste en dikke KNUFFELS van Ome Cor en Tante Diny, en voor jou SUPER Janske een extra dikke PAKKERT.
    Janske wij komen uit Brabant dus wij zeggen Houdoe he.
    Hou vol allemaal ook de rest van de familie.

• 24 November 2009 - 08:31

Fam Van Gaal:

Goede morgen deze morgen...

Zo Janske wat heb jij veel kastjes aan die paal hangen zeg. Wij vragen ons af of het nog wel makkelijk lopen is zo???
    En wat een verhaal zeg over die voeding dat je maag niets meer hoeft te doen. Wij hopen natuurlijk dat het werkt en dat je snel weer naar Heeze kan.

Vraag je even aan papa en mama wat ze willen eten dan kunnen we dat mee nemen als we je komen bezoeken.
    Veel succes vandaag en tot snel

X Renske Gijs en Nicole

• 24 November 2009 - 16:04

Gerda:

Hey Super Janske fideranske,

Wat een leuke visite heb jij gehad van Phoxy. Lijkt me een geweldige verrassing als je zo de snoezelkamer binnenkomt en daar Phoxy onverwacht ziet. En wat leuk dat ook Lieke en Meike erbij waren. Super, super, super.

En wat voor mooie foto's krijgen we daarna weer te zien. Je wordt elke keer weer knapper, waar moet dat heen? Mijn Papa zei altijd: "straks moet ik er mee langs de deur".
    Nou, dat hoeft met jou niet want ze komen vanzelf als ik het zo bekijk.

Nu nog even de voeding binnen houden en je bent weer op de goede weg. Ik hoop dat deze nieuwe methode gaat lukken want je hebt nog van alles nodig als je lichaam in de groei is, zogezegd.

Super Janske fideranske, hou je taai en ik duim voor je en het vlammetje blijft branden.

Lieve groeten en houdoe,
    Gerda.

• 24 November 2009 - 16:19

Melissa:

hoi janske,
    ik vind het echt heel zielig, met al die slangetjes aan jouw lijfje.
    het is vast heel vermoeiend zo, als je die hele paal altijd overal naartoe moet sjouwen. maar ik vind het wel grappig, dat als je verstoppertje gaat spelen,dat je dan gewoon achter die paal gaat staan! ik ken een grappig liedje, en dat gaat als volgt:

zie de maan schijnt door de tralies,
    tinkie winkie in de cel.
    dipsaus heeft hem opgesloten,
    dat verhaaltje ken je wel.
    kijk wie staat daar aan de deur,
    dat is po met mietrieur.
    kijk wie ligt daar in het graf,
    dat is lala die had straf.
    (melodie: zie de maan schijnt door de bomen)

maar dit berichtje is nu wel al heeeeeeeeeeeeeeel lang geworden, dus ik ga.
    alle beterschap van mij en doe maar de groeten aan de hele familie!

groetjes melissa

• 24 November 2009 - 19:38

Mechteld:

Ha die Janske,

Ik ben nog steeds zwaar onder de indruk van jou paal. Weet je, ik lag in bed er nog aan te denken dat het ook wel op een stemvork lijkt. Anke vroeg al wat een stemvork is. Nou, dat heeft ook zo´n vorm als jou paal, maar dan zonder wieltjes, met 2 punten omhoog en dan kan je er een toonsoort uithoren als je er tegen tikt. Handig voor als je een muziekinstrument bespeelt. Maar aan een stemvork zitten natuurlijk niet al die pompen. Ik vond die slangetjes wel raar ruiken toen je bij mij op schoot zat om puzzels te maken. Maar je hebt er wel hele mooie gekleurde kraantjes aan.
    Denk er wat groen bij en ballen en je hebt een kerstboom.
    Oh ja, wat die stroomrekening betreft, Anke zegt dat jou papa die wel betaalt. Hahahahahahahaha, volgens mij mag het ziekenhuis dat doen. Toch?

Nou ik ga nog een rondje stofzuigen en Anke in bed gooien.
    Toedeledoki!!

Kusjes van ons.

• 25 November 2009 - 11:33

Nikki En Jannie:

Hoi hoi Janske,

Wat een informatie over die voeding. We leren nog veel van jouw verslagen. Maar toch kijken we het liefste naar de foto's en hopen we altijd weer dat je bij je zussen thuis kan zijn. dag dag groetjes

• 25 November 2009 - 13:24

Ome Nol En Tate Door:

ha die super janske
    pot ver dorie wat een paal zeg met al die paperasse er aan volgens mij heb ik nog nooit zoiets gezien je zou er zelfs niet goed van worden.
    maar als ik jou zo zie is het maar goed dat het er allemaal is en hoop dat je weer vlug naar huis mag lekker met zijn alle bij elkaar.
    nou janske hoop dat er nu niets meer tussen komt .
    vele groetjes en knuffel van ome nolleke en tante door.
    o wou nog even zeggen dat ome nol een broer van jou oma tum tum is.hou je taai ook papa en mamadegroetjes en je zusjes
    houdoe