Dat is telkens sonde - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Dat is telkens sonde - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Dat is telkens sonde

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

24 Oktober 2009 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Daar ben ik weer. Ik heb eventjes niets van mij laten horen, omdat we het hier gezellig hebben. Natuurlijk lopen we dagelijks tegen wat problemen aan. Zo heb ik twee keer mijn sonde uitgespuugd. Dat is op zich al een vervelende gebeurtenis, maar het gevolg daarvan is dat deze dan ook opnieuw ingebracht moet worden. Donderdag hebben ze dat in het ziekenhuis in Nijmegen gedaan en nadat ik hem gisterenavond uitgespuugd had, kwam er vermorgen een zuster van de thuiszorg (VTT-team) om een nieuwe sonde in te brengen. Uit het feit dat ik de sonde uitspuug kun je dus al de conclusie trekken dat ik regelmatig spuug. Dit is met name rond de medicijninname. Inmiddels krijg ik twee keer per dag een extra maagbeschermer en worden de medicijnen ook via de sonde gegeven. Eten doe ik helemaal niet meer, dus ook de voeding loopt volledig via de sonde. Het komt niet omdat ik dit alles niet wil, want ik blijf het proberen. Af en toe probeer ik wat te eten, maar meestal gaat dat fout en bereikt het nog eens niet mijn keel. Toch kan ik me hier goed bij neerleggen. Ook vraag ik steeds of de medicijnen echt via de sonde moeten, maar om spugen te voorkomen wordt dit via de sonde gegeven. Gisteren kon ik namelijk ook de medicijnen niet binnenhouden en na 2 keer geprobeerd te hebben moest er iets anders verzonnen worden. Aangezien ik ook geen sonde meer had, zijn er een aantal medicijnen overgeslagen en de 6-MP (=cytostatica) heb ik vanmorgen alsnog gekregen via de sonde. Als ik het dan weer niet zou kunnen binnenhouden, dan zou het via een infuus moeten. Dit willen we natuurlijk niet al te vaak doen, vandaar de medicijnen via de sonde. Gelukkig verdraag ik mijn sondevoeding nog wel in porties, dus mocht ik van deze kuur nog misselijker worden, dan heb ik nog een uitwijkmogelijkheid tegen het misselijk worden. Verder wordt alles gevoeliger, dat merk ik met name bij de ontlasting, maar ook bij het afdrogen als ik lekker met mijn zussen in bad ben geweest.
Meike was gisteren ook heel erg ziek. Ze heeft de hele avond moeten spugen en niets bleef erin. Vannacht heeft ze bij papa en mama geslapen en vanmorgen na de ORS ging het weer beter met haar. Alleen vanavond heeft ze nog een keer gespuugd. Hopelijk blijft het daar bij.
Met mij gaat het mbt tot het lopen steeds beter en geniet volop van mijn zussen. Soms zet ik al wat pasjes zonder iets vast te pakken en loop ik dus met losse handen. Dit vind ik wel stoer en wil ik dan ook aan iedereen laten zien. Met Lieke ben ik veel aan knutselen en stickeren. Meike loopt vooral rond en zorgt voor vermaak. Als het eventjes niet gaat, dan ga ik gewoon op de bank of op een stoel zitten en ga dan kletsen met Lieke of we kijken TV of ik kijk naar Meike en naar wat ze allemaal onderneemt. Komende week hoef ik me niet te vervelen, want Lieke heeft herfstvakantie, dus als het een beetje meezit hebben we een hele week met zijn vijven.
Vandaag was een ouderwetse zaterdag, waarop veel thuis gedaan is. Papa was buiten aan de gang en met de nodige hulp heeft hij weer ruimte gemaakt in de veldschuur en in de opslagruimte achter de schutting. Mama is vooral binnen bezig geweest met wassen, want met twee spugende kinderen heb je ontzettend veel was. Verder heeft ze de boodschappen gedaan. Het lijkt wel een normaal gezin.
Dorry, bedankt voor je aanbod en het is zeker een goed idee. Een bolderkar hebben we zelf, dus ik zal papa en mama morgen aansporen om te gaan wandelen (als het weer het toelaat).
Wat betreft mijn behandeling is er weer een dag geschoven. Dit om te voorkomen dat er fouten ontstaan mbt de bloedafname. Als ik dat in het weekend moet laten doen, dan moeten twee dienstdoende artsen met elkaar communiceren, een beslissing nemen en cytostatica bestellen. Dit leek ze geen goed idee, dus maandag wordt er bloed afgenomen in Eindhoven en als dat goed is moet ik dinsdag naar Nijmegen voor een LP en ARA-C. Woensdag, donderdag en vrijdag zou ik dan naar Nijmegen moeten voor een gift ARA-C. Dit is de planning, hoe het in het echt gaat verlopen horen jullie later van mij.

Groetjes Janske

• 24 Oktober 2009 - 21:00

Ester En Marnix:

Fijn om in alle ellende te lezen dat jullie een paar gezellige dagen samen hebben thuis.
    We volgen jullie op de voet.
    Heel veel sterke weer voor de komende week. We blijven aan jullie denken. We vinden het een super Janske, een super gezin en een super familie!!!

• 24 Oktober 2009 - 21:17

Opa Ijsje Oma Tumtum:

He Janske en de rest.
    Opa en Oma zijn vanmiddag naar de school vriendinnen van Oma geweest (48jr geleden) de z.g. maagdenclub. Het was er weer ouwerwets gezellig en wij moesten jou en jullie allemaal het allerbeste wensen namens hun.
    Papa en Mama weten wel wie dat zijn want ook zij volgen (bijna) dagelijks de site.
    Nou morgen de Zondag en misschien heeft Opa wel een verrassing voor Lieke Janske en Meike als het tenminste kan en mag.
    Want ook wij hebben een karretje met een paardje ervoor meer vertel ik niet, we komen in ieder geval langs , zon rond uur of half 12 - 12uur
    nou tot ziens
    houdoe

• 25 Oktober 2009 - 08:52

HOI.FAM.BEKS.
    NET HEB IK WEER ALLES GELEZEN, EN MET SAMIJN DE FOTO'S BEKEKEN.
    WAT EEN HARTENBREEKSTER ZUL JIJ LATER WORDEN, MET JOU MOOIE TOET, EN DAN DIE OGEN.
    SPUGEN IS NIET FIJN DUS DAT MOET MAAR EENS AFGELOPEN ZIJN, WEL KNAP VAN JOU DAT JE AL EEN PAAR PASJES LOS HEBT GEDAAN, DUS EEN BOLDERKAR HEBBEN JULLIE .LEKKER WAT KUSSENS IN JE RUG ,EEN DEKEN OVER JE LIJFJE EN RIJDEN MAAR ,MET JOU KLEINE SPRING IN HET VELD MEIKE.SCHATJE GA ZO DOOR EN STERKTE MET DE BEHANDELINGEN EEN VETTE DIKKE HIFIVE EN LOWFIVE DORRY

• 25 Oktober 2009 - 09:03

Gerda:

Hey Super Janske fideranske,
    Wat een verhaal weer, sonde erin, sonde eruit, sonde erin, dat lijkt me niet leuk. Dat het eruit gaat snap ik maar erin is verre van leuk. Maar goed, wat moet dat moet, zo krijg je in ieder geval de nodige voedingsstoffen binnen en dat is natuurlijk wel heel belangrijk als je het voedsel niet gewoon kunt eten. Jammer dat je moet spugen maar ik denk dat 't nog wel vaker voorkomt. Je bent in ieder geval met de kuur goed bezig en dat geeft hoop voor de toekomst. Je hebt nog van alles voor je maar weet dat wij allemaal je op de voet volgen en goede energie sturen zodat jij het vol kunt houden. Het kaarsje voor jou blijft branden (hou ik zorgvuldig in het oog) en hou je taai allemaal. Blijf genieten met z'n allen want dat is quality time! Veel sterkte voor allemaal, familie en achterban.
    Lieve groeten, Gerda

• 25 Oktober 2009 - 09:06

Gerda:

Oh ja, dat vergeet ik te zeggen, blijf oefenen met je geweldige rolator! Dat is zo'n stoere foto van jou. Ik zie je lach en oogjes en begrijp dat jij geniet en dat is heel belangrijk. Ga zo door!
    Liefs Gerda.

• 25 Oktober 2009 - 09:08

Wijnand En Janneke:

Nou dat is inderdaad sonde. Mag je helemaal niets eten en blijven die medicijnen ook nog niet altijd binnen. Wel heel fijn dat jullie weer met z'n vijven thuis zijn. Nu maar hopen dat iedereen spuugvrij blijft de komende week. Wel heel knap van jullie allemaal hoe goed jullie doorgaan. Op de foto's zien we dat jullie een echt hecht gezin zijn waar nu nog steeds veel plezier is. Heel goed Janske, hou de moed er in !! Een hele fijne herfstvakantie voor jullie allemaal!! Groeten

• 25 Oktober 2009 - 16:17

Marian En Maarten:

Lieve Jankse,

Fijn dat je weer geschreven hebt. wij denken ook: geen bericht goed gericht en dat klopt wel. Maar weer wat foto's en een verhaaltje is nog leuker.
    Hoe hebben jullie het extra uur besteedt? Uitslapen? Of juist niet?
    Die rollater van je is echt vet gaaf. Oom Maarten had ook wel zo'n groene willen hebben, na de operatie(groen is namelijk zijn lievelings-kleur). Maar die van hem was er echt een voor "ouder mensen". Nu heeft hij men gelukkig al een poosje niet meer nodig. En met jou gaat dat ook al de goede kant op.
    Maak er wat van de komende week. Hopelijk gaat het allemaal lukken.Wel fijn dat je weer echt in een protocol zit.
    Toi toi toi.
    Dikke kus voor jullie 5-ven

• 25 Oktober 2009 - 16:49

Jose:

Ha meisje, wat is het allemaal gezellig bij jullie. Als ik het goed lees dan zijn jullie met z'n drietjes lekker aan het spelen en kletsen terwijl papa en mama zich de benen onder de kont vandaan rennen om alles op orde te houden. Dat ga je later nog eens omdraaien, Janske, samen met je zussen. Fijne vakantie, zonder het zonde van de sonde. Liefs voor jullie alle 5, José.

• 25 Oktober 2009 - 18:34

Frank En Heidi:

Heey hallo Super Janske

So So wat een zonde van die Sonde.
    Wat blijf je toch dapper.
    Maar verder wel fijn om te lezen dat je het vooral gezellig heb met zijn vijven.
    Geniet maar lekker en zoveel mogenlijk met zijn allen.

Mocht je morgen niet meer schrijven dan weer veel succes Dinsdag en de rest van de week.

Groetjes uit Leende

• 26 Oktober 2009 - 05:17

DORRY:

HOI HUMMEL EN GROTE HUMMELS.
    ALS IK HET GOED BEGREPEN HEB ,DAN HOEVEN JULLIE VANDAAG NIET NAAR NIJMEGEN.
    HEB JIJ NOG OVERGEGEVEN MEISJE?
    GA JIJ VANDAAG WEER STICKEREN? HEB JIJ NOG WAT PASJES GEZET?
    ONZE PUP GEGON OM 4 UUR OOK TE HUILEN ,HIJ HAD OVERGEGEVEN IN ZIJN BENCH, EN DAT IS OOK EEN ZOOITJE HOOR DAG JANSKE PANSKE KEVERTJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE EN LOWFIVE DORRY

• 26 Oktober 2009 - 06:25

HOI FAM.BEKS.
    IN DEN BOSCH IS EEN STORING ,DUS IK KAN NIET FIKKEN, MAAR NU STEEK IK THUIS EEN DIKKE JOEKEL AAN VOOR JOU HUMMELTJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 26 Oktober 2009 - 07:20

Judith & Ron, Wout:

Hallo Janske,

Wat ben je toch een stoere meid! Wat zullen jullie thuis giechelen met z'n 3en in 1 bed!
    Wat geweldig dat Lieke je zo fijn helpt en wat een knappe Meike die al flink aan het stappen is.
    Papa en mama zullen wel genieten en ook nu de moeheid ervaren van de afgelopen tijd.
    Jammer dat je zo moet spugen. We duimen dat het deze week goed, gezien de omstandigheden, mag gaan.
    Zet 'm op allemaal en gaan voor een week met z'n 5en!

Groeten van ons

• 26 Oktober 2009 - 18:03

Cor En Diny.:

Beste familie Beks.
    Dat is kei goed om te zien hoe de meisjes met elkaar spelen, en gezellig met drieen in en op bed liggen.
    En Meike heb jij nieuwe slippers gekregen?
    Je moet ze de volgende keer wel goed aan doen, maar ik vind dit grappig om te zien.
    Janske wat vervelend dat je veel moet spugen, en het is ook jammer van de sonde voeding die moet in jou buikje blijven. Janske wel goed van jou dat je al enkele stapjes zonder hulp van je mooie rollator kan zetten.
    Wij hopen dat het spugen vlug stopt, want je moet een beetje sterk worden.
    Ferry, Joke en meisjes het allerbeste en de groetjes van Ome Cor en Tante Diny, en natuurlijk voor jullie een hele dikke pakkert. Het gaat jullie goed.
    Houdoe.