KanjerKetting - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu KanjerKetting - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

KanjerKetting

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

27 Augustus 2009 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Vandaag dan eindelijk het langverwachtte verhaal over de KanjerKetting. Dit omdat ik nu precies 1 lengte Janske Ketting heb. Maar niet voordat ik verteld heb over mij. Vanmorgen ben ik lekker rustig wakker geworden heb me lekker gewassen en me helemaal ingeolied. Ja helemaal, want ook mijn hoofd moet nu natuurlijk glimmen als een biljartbal. Voor de rest vanmorgen kalm aan gedaan. Lekker gestickerd, tractor gereden, naar de speelkamer geweest en op het dakterras gefietst. Zoals jullie lezen weer actie genoeg dus. Na het doktersberaad was het dan zover. Ik mocht van alle kabeltjes en palen en lijntjes af. Het is dan ook lekker opgeruimd nu op mijn kamer. Wat nog veel fijner is, is dat ik gaan en staan kan waar ik wil. Daar heb ik dan ook dankbaar gebruik van gemaakt, want ik was natuurlijk wel heel nieuwsgierig waar papa en mama sliepen als ze niet bij mij slapen. Dus wij naar het Ronald McDonald huis. Ik moet wel zeggen dat ze daar een mooi onderkomen hebben. Misschien worden ze nog wel wat verwend, maar goed dan hebben ze ook weer meer energie voor mij. In de huiskamer hebben we oma Hanny en ome Renier ontvangen. Dit was een hele grote verrassing voor hen dat ik daar ook was. Ze hadden ook een hele grote doos bij van mijn Joepie vriendjes. Hierin zat ten eerste heel veel kleine snippers. Tja, dat werd dus stofzuigen in het Ronald McDonald huis. Wat er ook in zat was een echt boekwerk met een foto van Joepie op de voorkant. Dit vond ik geweldig om weer te zien. Ook de Joepie bus zag ik op de foto. In het boek zaten allemaal liedjes en spelletjes die we op Joepie altijd doen. Ook tekeningen van mijn vriendjes en er zaten lege velletjes met losse stickers bij, dus die pagina's moet ik zelf nog maken, zodat het boek compleet is. Bedankt vriendjes!!!!!
Hierna terug naar het ziekenhuis, eten en lekker gaan slapen.

De KanjerKetting

Er is veel naar gevraagd, dus bij deze ook een uitgebreide uitleg van mij. Omdat de behandeling van kinderkanker (in dit geval Leukemie) lang duurt en zwaar is, heeft de VOKK (www.vokk.nl) een beloningssysteem bedacht. De KanjerKetting. Toen ik diagnose kreeg te horen, kreeg ik hier in het ziekenhuis een lange waxkoord. Hieraan zaten al een aantal kralen. De eerste was een kraal met het logo van de VOKK. De volgende zes waren letters. Dit waren de letters A, S, N, J, E en K. Deze hadden ze in de volgende volgorde geplaatst JANSKE en dat is mijn naam. Dit betekent dus ook dat dit mijn unieke ketting is. De laatste kraal die er toen aanzat was een zogenaamde projectkraal. Hier staat een anker op afgebeeld, wat het teken van de hoop is. Vervolgens krijg ik bij een bepaalde behandeling, een bepaald onderzoek of een speciale gebeurtenis een kraal. Dit zijn telkens kleurrijke kanjerkralen. Elke kraal heeft dus een bepaalde betekenis.
Het doel van deze ketting is ten eerste een beloning. Het zijn kleine beloningen, maar in de vorm van de KanjerKetting betekenen ze meer voor mij. Deze KanjerKetting kan ook "gelezen" worden. Iets wat ik dadelijk ook ga doen voor jullie. Voor mij is het vooral dat deze later goed kan bijdragen aan de verwerking van deze periode. Het is een tastbare herinnering over wat ik allemaal meegemaakt heb in deze periode.
Nu komt dus mijn verhaal van mijn KanjerKetting: Priken, spoedopname, bloedtransfusie,beenmergpunctie, LP, operatie, onderzoek, pleisters verwijderen, onderzoek, onderzoek, bloedtransfusie, start Chemo, LP, pleister verwijderen, aanprikken lijn, bloedtransfusie, prikken, pleisters verwijderen, chemo, chemo, LP, lijn aanprikken, bloed prikken, beenmergpunctie, bloedtransfusie, vernevelen, pleisters verwijderen, chemo, opname, chemo, aanprikken lijn, LP, bloed prikken, onderzoek, pleisters verwijderen, pleisters verwijderen, chemo, pleisters verwijderen, chemo, aanprikken lijn, spoedopname, chemo, onderzoek, super goede dag, pleisters verwijderen, spoedopname, bloedtransfusie, aanprikken lijn, vreselijke rotdag, chemo, LP, operatie, beenmergpunctie, pleisters verwijderen, super goede dag, pleisters verwijderen, aanprikken lijn, prikken, vreselijke rotdag, onderzoek, spoedopname, LP, operatie, onderzoek, onderzoek, pleisters verwijderen, pleisters verwijderen, pleisters verwijderen, aanprikken lijn, pleisters verwijderen, haarverlies, LP, chemo, 1 week opname, onderzoek, pleisters verwijderen, onderzoek.......

Dit was mijn verhaal in zo'n 8 weken tijd. Wat niet vernoemd wordt zijn onder andere medicijngiften (want anders is een kilometer ketting nog niet genoeg) en bijzondere zaken buiten de kanker om. Hierbij moet je dus in mijn geval denken aan het verwijderen van de hechtingen in mijn hoofd.
Mochten er verder nog vragen zijn omtrent de ketting dan hoor ik het graag.

Denken jullie nog aan een goed nummer voor de film?
Als laatste wil ik buurman Hans heel veel sterkte wensen en samen zullen we wel laten zien hoe sterk de mensen uit onze straat zijn.

Groetjes Janske

• 27 Augustus 2009 - 20:17

Judith & Ron, Wout:

Hallo allemaal,

Wauwie, wat een boel goede dingen lezen we toch! Geweldig.
    Heerlijk hè, die vrijheid, jij doet het gewoon met 1 vinger in de neus, Janske!

Over de muziek; hebben even wat nageplozen, kennen jullie smaak uiteraard niet dus maar van alles. Niet alle teksten zijn helemaal toepasselijk maar toch.
    Succes met alles en we blijven jullie volgen!
    Zet 'm op!!!!

Judith & Ron, Wout

• 27 Augustus 2009 - 20:17

Nog Een Keer:

Tsja, helpt wel als ik de nummers er dan ook bij zet..

Guus Meeuwis; Ik zal er zijn
    Geef mij je angst (ik geef je er hoop voor terug)
    Marco Borsato: Dochters (eerste stukje en refrein); Voor Ferry
    Glannis Grace: Als je slaapt
    : Engel zonder vleugels; Voor Joke
    Paul de Leeuw: Wat een mooie dag (refrein voor de stralende foto’s)
    Lenette van Dongen: Denk je dat het goedkomt
    Simone Kleinsma: Doe een wens
    ’t glipt me door m’n vingers
    Ramses Shaffy: We zullen doorgaan
    De Poema’s: Zij maakt het verschil
    Acda en de Munnik: Dan leef ik toch nog een keer
    Claudia de Breij: Voor haar
    De Dijk: Hou me vast

• 27 Augustus 2009 - 20:34

Fam. Duisters:

Hoi lieve Kanjers...

Janske geweldig die kralen ketting..

En weer die grote lach op jou snoet.... Heerlijk hier wordt iedereen vrolijk van.....

Enne heb je ook foto's dat je papa en mama vol gestickerd hebt..... haha....

Super te lezen dat je van alle toeters en bellen losgekoppeld bent, heerlijk die vrijheid....

Hopelijk gaat het de komende dagen steeds een stapje voorwaarts...

Een dikke kanjer knuffel van, Brent Sven en fenne
    en natuurlijk onze papa en mama..........

• 27 Augustus 2009 - 21:59

Fam. Wijnen:

Hey Kanjers,

Wat geweldig dat je verlost bent van alle draden, palen en infusen.

Nu kun je tenminste met een noodgang door de gang rijden op je tractor.
    Kijk uit dat je geen zusters van de sokken af rijdt he!!!!!

Voor wat betreft de muziekkeuze.......

Barry is er nog mee bezig maar heeft nog niet helemaal het juiste gevonden, het komt heel aardig in de buurt maar is het net niet.

Nog ff doorzoeken en dan komt het zeker goed.

Hopelijk heb je een rustige nacht zodat je morgen de goede lijn door kan zetten, dat zou toch helemaal super zijn!!!

Nou welterusten alledrie een een dikke kus van ons allezes voor jullie.

• 27 Augustus 2009 - 22:15

Ome Tan:

Heerlijk om voor het slapen gaan jullie stukje nog even te lezen met daarin behoorlijk positieve berichten.

Hier in Oostenrijk heb ik s'morgens nog weleens een ander deuntje in mijn hoofd wat ik dan hardop zing wat niet in dank wordt afgenomen maar daar geef ik niet veel om. Het gaat zo :

Gute morgen liebe sorgen seit sie auch schon alle dar

Hat ihr auch so gut geschlafen

Na dan ist ja alles klar

Opa ijsje kent het vast wel die mag het wel even opzoeken in zijn repertoire.

groeten uit Oostenrijk

Ome Tan

• 28 Augustus 2009 - 06:45

Fam Van Gaal:

Hey Lieve Super Janske

Dat is fijn om te lezen dat je los gekoppeld bent. Kun je heerlijk hard door de gang fietsen. En een kijkje kon gaan nemen in het buitenhuis van papa en mama. Het viel ons wel op dat je op sommige foto's erg ondeugend kijkt. En wat een glimlach, daar werden wij helemaal vrolijk van.

En ook wij wachten op een foto waar je papa of mama helemaal vol hebt geplakt met stickers... Wie weet komt die foto vanavond wel:)

Veel succes vandaag en tot snel.
    Dikke kus Renske Gijs en Nicole

• 28 Augustus 2009 - 07:27

Dorry:

Hoi Kanjers en dappere super de suup kanjer.
    Toen ik alles gelezen had over de kralen die jij met al die behandelingenin de wacht hebt gesleept, onvoorstelbaar, toen viel mijn mond open van verbazing dat jij dat allemaal hebt meegemaakt voor je genezing, maar mijn mond wil niet meer dicht, ik denk dat ik er een elastiek of touwtje om moet doen, De vette groeten doorzettertje wat fijn dat jij wel drie passen vooruit bent gegaan, we gaan de goeie kant op hopelijk Dorry Heb jij nog genoeg stickers??????????????????????

• 28 Augustus 2009 - 07:58

Cor En Diny.:

Hoi super Bekskes in Nijmegen.Wouw dat is een mooie KanjerKetting van jou Janske, je hebt er ook heel wat voor moeten doen. Het lopen gaat ook al beter, volhouden Janske je ziet het wel aan Maarten van der Weijden die heeft het ook met zijn vechten van de Leukemie gewonnen, en dat lukt bij jou ook want jij bent een echt vechtersbaasje [GA ZO DOOR] Hoe is het met je stickers heb je er nog genoeg? Ferry en Joke voor jullie heel veel succes met het oeffenen van Janske dan komt het lopen steeds een stapje dichter bij.Knuffels en groetjes van Ome Cor en Tante Diny.

• 28 Augustus 2009 - 08:16

Ome Gijs:

Opa ijsje heeft net ome Gijs de site laten zien met jou foto's.

Ome gijs en tante nelly zullen een weesjegroetje voor je bidden en wens jou een heel goed herstel toe.

En veel plezier met de stickers , die hij vandaag heeft afgegeven en vandaag wel jouwe kant op zullen komen.

Dag grote meid

Ome Gijs

• 28 Augustus 2009 - 11:38

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Hoi Janske , wij sluiten ons graag aan bij hetgeen wat jij tegen je buurman Hans hebt gezegd..
    Beterschap ook vanaf de zummerseweg

Frans en Gerry

• 28 Augustus 2009 - 13:10

Dorry:

Ha die super de suup JANSKE.
    Ik wil even melden dat mijn mond weer dicht is, Cor heeft er een optater onder gegeven, en toen was hij weer dicht, EN IK KREEG GEEN KRAAL Een raar gezicht hoor, als je mond zo ver open staat.
    Maar hier heb ik iets van opgestoken.
    Als jij weer laat weten waarmee jij jou kanjerketting vol krijgt, dan bind ik een theedoek om mijn hoofd.
    Janske er stond niet op de lijst van jou dat de dokter 3x had moeten prikken, wat mij betreft had je toen wel een hele ketting in de wacht gesleept.De vette groeten ,en tot mails hopelijk blijft het goed gaan .DAG DAPPERE DODO SUPER DE SUUP jANSKE dORRY

• 28 Augustus 2009 - 16:46

Asmara.:

Hallo Janske

Als je ziet wat je allemaal al hebt meegemaakt is dat al een kanjerketting waard. Wat is het fijn dat je van de aparaten verlost bent kun je je inderdaad weer vrij bewegen. We wensen jullie een goed weekend en tot later. (morgen gaan we naar de opendag bij tante hariette en ome hans, we zullen ze de groeten doen)

Dikke kus Asmara,Frank,Wendy.

• 28 Augustus 2009 - 17:40

Liny En Harrie:

Hoi lieve keiflinke Janske.Wat een mooie kralenketting,die je dubbel en dik verdiend hebt, heb je al bij elkaar gespaard.De mooie foto's met jouw gekke bekkies en leuke snoetjes zijn om te stelen.Ga zo door meiske.we hebben al een paar kaarsjes voor jouw laten branden bij het Mariabeeld.Wat de liedjes betreft ,geven we wel een lijstje mee aan opa ijsje of oma tumtum(ook met kinderliedjes ) Joke en Ferry ook voor jullie n petje af zoals je steeds weer de strijd te boven komt. Janske veel liefs en groetjes uit Ospel