Start Protocol M - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Start Protocol M - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Start Protocol M

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

24 Augustus 2009 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Zoals jullie kunnen lezen is protocol M dan alsnog van start gegaan. Dit betekent dat, want we zijn van het protocol ALL-10 afgeweken, we nu na een week in protocol M instappen. De week die we nu missen zal over een week of 8 er achteraan aangeplakt worden. Probeer dit niet allemaal te snappen, want het is bijna onbegonnen werk. Gelukkig houden papa en mama goed bij wat er gebeurt en zorgen ze ervoor dat ik uiteindelijk de chemo's die mij toekomen, ook krijg. Protocol M betekent ook dat ik om de twee weken minimaal een halve week opgenomen wordt. Dit is omdat ik MTX (methotrexaat) krijg. Dit is een cytostaticum van ik via een LP toegedient krijg, samen met ARA-C en DAF. Ook krijg ik dit via een infuus, wat gedurende 24 uur inloopt. Dit wil zeggen 2 liter vloeistof in 24 uur binnenkrijgen via het infuus. Dit geteld zonder toediening van de overige medicijnen die ik krijg. MTX is een heldere gele vloeistof en ziet er echt chemisch uit. Dit maakt natuurlijk wel indruk. Ook heb ik nu een grotere paal, met twee imed pompen en 1 spuitpomp. Ik hoor er nu dus echt bij op deze afdeling. Om dat te laten zien ben ik dan ook met mijn tractor over de afdeling gaan rijden, met Barry en opa achter mij aan. Barry om de paal te begeleiden en opa, gewoon omdat hij ontzettend graag naar mij kijkt.
Voordat de beslissing genomen werd, was er weer enige discussie, want ik heb nog steeds koorts. Ik dacht bij mezelf, als ik die Leukemie klein wil krijgen moet ik geen koorts meer hebben. Dit was me ook gelukt zonder paracetamol en dus werd er begonnen. Eerst een ruggenprik, wat voor mij meestal een appeltje en een eitje is. Zeker met Dormicum, want ik heb het natuurlijk ook al zonder gedaan. Dit bleek in dit geval niet helemaal te kloppen. Ik deed het uiteraard meer dan prima, maar door enkele misstanden heeft de dokter 3 maal moeten prikken. Papa en mama waren dan ook ontzettend boos op de dokters en zusters. Inmiddels is alles weer uitgepraat en hopen we van harte dat ze hier iets van geleerd hebben. Daarna werd dus de grote zak met MTX aangehangen.
Om de Aspegillus aan te pakken hebben ze mijn bloedspiegel m.b.t. dit medicijn bepaald. Deze zou nog iets hoger mogen zijn, dus ook krijg ik nu meer van dit middel. Dit mag niet tegelijk met de MTX lopen, dus dan wordt de MTX tijdelijk stilgezet. Als het goed is zit de MTX er dus morgen rond middernacht in. Hierna moet ik sowieso nog 48 uur spoelen.
Zo dit was allemaal wel een technisch verhaal. Nu even over hoe het met mij gaat. Inmiddels heb ik weer koorts gehad. Dit was na de LP. Toen heb ik 1 paracetamolletje gehad en inmiddels is de koorts weer weg. Tot nu toe heb ik vandaag dus maar 1 paracetamolletje gehad. Een hele vooruitgang dus. Ook heb ik vandaag de nodige passen gelopen. De fysiotherapeut had dit weekend ook dienst en gaven papa en mama een groot compliment over hoe ze met mij hadden geoefend dit weekend. Stiekem had ze mee zitten kijken vanuit haar kamer, waarbij ze goed uitzicht had op het dakterras. Dit bracht dan ook zeer goede resultaten voort. Vanmorgen ben ik nog in de speelkamer gaan spelen en leer zo steeds meer mensen op de afdeling kennen. Dat is wel gezellig. Ook begin ik steeds moeilijkere spellen te spelen en momenteel ben ik bezig met memory van Dora. Dat gaat me redelijk goed af. Ook heb ik nog een tractor gekregen, waarop ik zolang mijn beenspieren mag oefenen. Inmiddels is dus niemand meer veilig als hij van zijn kamer afkomt, want het kan zomaar zijn dat ik dan met mijn tractor kom aanrijden, met achter mij mijn megapaal.
Opa en Barry zijn op bezoek geweest en hadden grote medailles voor ons drieen bij. Hier zijn we heel trots op. Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat er chocola in zit, dus ze zijn nog lekker ook nog. Al met al kan ik dus zeggen:

Er zit schot in de zaak.

Groetjes Janske

• 25 Augustus 2009 - 07:28

Asmara:

Goede morgen allemaal.

Wat goed dat jullie z'n leuk weekend hebben gehad. Veel fietsen is inderdaad wel goed voor de beenspieren, krijg je ook z'n stevige spieren als Lance. Als je nu al zo over de afdeling scheurt komt dat wel goed. Als nou die vervelende koorts ook nog maar weg wil blijven, en de MTX goed word opgenomen zit er weer schot in de zaak.

Groetjes en tot later.
    Kusjes Asmara.

• 25 Augustus 2009 - 08:33

Dorry:

Hoi geweldige meid en ouders.
    Wat hebben jullie weer bewogen dagen achter de Beksruggen,nonde pie.
    Zullen wij leukemie, enAspergillus maar in het donkere bos met rust laten, ze kunnen er toch niet uit, en ik geloof dat er niet veel belangstelling is voor die twee. mAAR WAT JULLIE ALLEMAAL MEEMAKEN EN DOEN IS VEEL BELANGRIJKER sTICKER JE NOG VEEL?

• 25 Augustus 2009 - 08:36

DORRY:

iK WOU DE S VAN STICHER GROOT MAKEN, EN TOEN GING HET MIS, IK DRUKOP VERZENDEN, EN DAT ZONDER JULLIE STERKTE TE WENSEN, EN DE VETTE GROETEN TE DOEN dORRY

• 25 Augustus 2009 - 09:38

Oma Hanny En Frans:

Hey, die Sjeesjanske,

Wat zie ik nu allemaal op die foto's? Niet te hard rijden daar he, want dan kunnen jouw papa en mama dat niet helemaal bijhouden daar in dat ziekenhuis en komt er dus een lege foto. Wel lachen hoor. Laat ze daar maar even zien dat het wel weer heel erg goed gaat met je. En ik heb zo het idee dat de kuitjes weer getraind gaan worden voor het spelen thuis straks. Fijn te horen hoor Janske.
    Ik hoop wel voor je dat de doktoren en de zusters de volgende keer wat beter prikken. Het is al geen lolletje, laat staan dat het drie keer moet!
    Lieve griebelgriet van me, je bent weer helemaal super en we zijn hartstikke trots op je.

Dikke kus en knuffel,
    oma Hanny en opa Frans.

• 25 Augustus 2009 - 09:55

Karin Smulders:

Goedemorgen alle drie. Janske o die janske je hebt t voor elkaar gekregen de koorts is weg hopelijk blijft die weg!SUPER VAN JE!!! Ja dat crossen op die tractor lijkt mij ook wel cool zeg wel uitkijken daar,nou lieve meid zet m op en toi toi toi maar weer.Groetjes en tot schrijfs quincy hans en karin.

• 25 Augustus 2009 - 18:18

Judith & Ron, Wout:

Goed bezig, Janske!

Crossen door de gang, 1 paracetamolletje en ook nog eens stappen zetten, wauw! De boost van het bezoekje van je zus is de turbo-stand!

We kijken met plezier naar de foto van jou, "met-zonder-haar"
    Weet je waarom? We vinden je oogjes daar zo mooi op stralen.

Zet 'm op, allemaal!
    Groetjes,
    Judith & Ron, Wout

• 25 Augustus 2009 - 19:31

Mechteld:

Hallo lieve Janske,

Hoe gaat het met je vandaag? Heb je weer door de gangen gecrossd, de zusters van de sokken gereden? Hopelijk niet te veel ravage veroorzaakt.
    Ik zie het al helemaal voor me, de medicijnen over de vloer en de dienbladen met eten en de infuuszakjes. hahahahahahahahah.

Wat doen je papa en mama nu zoal de hele dag? Mogen ze ook fietsen op de gang en zusters omver rijden?

Wij hebben vandaag weer heerlijk gespeeld en gewerkt. En weetje, Lieke heeft nieuwe schoenen gekregen van oma, wel 2 paar! Hele mooie rode en zilveren, ik ben stikjaloers. Maar mij passen ze niet. Ik ga nu even mopperen op Amber, want die slaapt nog steeds niet. Ik hoop dat je straks nog iets vertelt over vandaag, dan ga ik het weer lezen. Tot straks,

Dikke knuffel Mechteld