OK(e) - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu OK(e) - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

OK(e)

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

18 Augustus 2009 | Nederland, Nijmegen

Dag lieve mensen,

Wat een heftige dag was het vandaag. Sinds vandaag mag iedereen tegen mij zeggen dat ik een gat in mijn kop heb, want dat is ook waar. Nu begrijp ik dat jullie niet direct weten waar het over gaat, want jullie info is gestopt na gisterenavond bij de LP (ruggenprik). Bij deze laat ik even weten wat er daarna allemaal gebeurd is en ja, ik zal nog veel dingen vergeten te vertellen, want het was wederom een zeer heftige dag.

Nadat gisterenavond de rust een beetje was wedergekeerd ben ik heel laat gaan slapen. Mijn papa en mama zijn nog veel later, zeg maar gerust ergens midden in de nacht gaan slapen. Nou ja, slapen. Elke twee uur kwam er een zuster bij ons op de kamer om mij helemaal te controleren. Dit was niet alleen de standaard controle, maar hier kwam ook nog eens de EMV-score bij. Dit gaat om de beoordeling van de zuster over mijn daadwerkelijke toestand. Hoe ik reageer op stemmen, of ik kleine opdrachtjes kan uitvoeren en ze gaan me telkens plagen door met een lichtje in mijn ogen te schijnen. Verder werden er vannacht ook nog de nodige medicijnen gegeven. Papa en mama zijn allebei op mijn kamer blijven slapen, wat inhield dat ze met zijn tweeen, net als vroeger, op 1 veldbed moesten slapen. Ze waren moe genoeg om zo toch in totaal 4 uur slapend door te brengen. Om half zes kreeg ik zin in een boterham en dat was maar goed ook, want daarna moest ik weer de hele dag nuchter blijven. De nachtzuster vertelde wel dat ze niet vaak de vraag kreeg om boterhammen midden in de nacht. Gelukkig was ik wel zo slim, want ik moet overal op voorbereid zijn.

's Morgens begon meteen hectisch met de nodige zusters en doktoren op de kamer. Ineens kwam daar ook de Neurochirurg op de kamer. Papa had zijn t-shirt al aangedaan, maar zijn slaapbroek had hij nog aan en stond zo aan mijn bed. Alle specialisten hadden overleg gehad en er was besloten dat ik vandaag nog een operatie zou ondergaan. Ik stond op spoed met classificatie 2 , wat dat ook mag betekenen. Het kwam er voor mij op neer dat het sowieso vandaag zou plaatsvinden, al was het 's avonds. Wat ging er gebeuren. Er zou een sneetje in mijn hoofdhuid gemaakt worden, hierna zou er een gaatje in mijn schedel geboord worden, hierna zou er met een figuurzaag een groter stukje uit mijn schedel gehaald worden, er zou met een naald door mijn hersenvlies geprikt worden en gezocht worden naar de grote abces. Deze zou worden leeggezogen en daarna gespoeld worden. Het stukje schedel zou weer teruggeplaatst worden en de wond zou gehecht worden. Een operatie van zo'n 3 kwartier. Elke operatie neemt een risico met zich mee, maar deze operatie was volgens zijn zeggen peanuts t.o.v. mijn totale leukemiebehandeling. Met andere woorden GOEDEMORGEN.

En wederom zie je maar weer dat het leven van een Leukemiepatient totaal onvoorspelbaar is. Als ik geen Leukemie gehad zou hebben, dan zou ik geen operatie hoeven te ondergaan, maar omdat er zo spoedig mogelijk weer voortgang moet zijn in mijn behandeling tegen Leukemie, moet ik weer zo spoedig mogelijk dat aankunnen. En dit is dus de snelste weg. Tevens hebben we dan het beestje wat mij zo ziek maakt. Toen begon het wachten. Het was weer een komen en gaan van dokters die mij telkens op hun vakgebied onderzochten. Ook de zusters moesten hun controles om de 2 uur volhouden en ik moest maar nuchter blijven. Gelukkig heb ik me tussendoor ook nog goed vermaakt met stickers plakken en schilderen. Ik heb voor Lieke en Meike een heel mooi schilderij gemaakt. Daarna ben ik nog gaan slapen en toen ik wakker werd had ik last van hoofdpijn. Zonder dat iemand mij verteld had waar de abces zat, kon ik exact de plek aangeven waar deze zat. We waren er dus weer op tijd bij, anders had ik ook nog eens met hoofdpijn rond moeten lopen, nou ja, lopen is hier niet het goede woord. Halverwege de middag mocht ik dan naar de OK. Mama ging weer mee en nadat de chirurg de krant uit had, want deze was hij op de operatiekamer digitaal aan het lezen, kon hij met het karwei beginnen in de volgorde die hij mij 's morgens verteld had. Ook vertelde hij 's morgens dat hij ging snijden boven mijn haargrens, zodat je er straks niets meer van ziet. Helaas zal dat dus de komende twee jaar wel het geval zijn, maar daarna als het goed is niet meer.

Na een spannend uurtje kreeg papa het verlossende telefoontje van de chirurg dat de operatie goed geslaagd was. Ze hadden in 1 keer goed gezeten en er was flink wat pus uit de abces gekomen. Ik lag op dat moment nog op de operatiekamer, want ik moest eerst bijkomen voordat ik naar de uitslaapkamer mocht (snap jij het nog). Hierna mocht mama weer bij me en na nog een klein uurtje mocht ik weer naar de afdeling. Ik was nog niet op mijn kamer of papa en mama moesten met de oncoloog mee naar een apart kamertje. Dit is vaak geen goed nieuws. Of het nieuws ditmaal goed of slecht was kon de oncoloog niet beantwoorden, omdat ze het gewoon niet weten. Zoals jullie weten was er zeer breed ingezet tegen bacterien, maar wat bleek uit de eerste kweek.....het was geen bacterie, het was geen virus, het was geen kanker, het was....een schimmel, genaamd Aspergilus. Tja, die hadden we natuurlijk nog niet in het rijtje gehad. Wederom zou ik een extra medicijn krijgen tegen de schimmel. De overige medicijnen zullen voorlopig ook blijven staan. Toen was natuurlijk de vraag van papa en mama, wat nu? Kijken van dag tot dag was het antwoord. Mijn longen, hart en hersenen zullen de komende dagen goed in de gaten gehouden worden. Ook mijn fysieke gesteldheid zal een belangrijke rol spelen. Uiteraard de bloedwaarden en de mening van mijn behandelend team, die inmiddels bijna alle specialismes bevat. Wat het probleem is, is dat we weer een verstandige keuze moeten maken tussen korte en lange termijn. Ik zal hier volgende keer op terugkomen, anders wordt dit wel een heel lang verhaal. Kort gezegd is het dus op het juiste moment overschakelen van de bestrijding van de abcessen (de schimmel) naar de bestrijding van de Leukemie. Dit staat niet in een protocol, dus nu kunnen de artsen zich bewijzen. Ik heb daar dan ook alle vertrouwen in.

Ikzelf voel me alweer goed. Opa IJsje en Jan Scheutjens waren samen op bezoek. Het was gezellig, ik heb weer gegeten en gedronken en gestickerd en geschilderd.

Ook vannacht zullen elke twee uur controles plaatsvinden, dus in die tijd die daar telkens tussenzit ga ik maar lekker slapen. Helaas voor papa en mama was er geen plaats in het Ronald McDonald huis, dus papa gaat vanavond in het Radboudhotel slapen. Waarschijnlijk komt er wel weer spoedig plaats in het huis, dus dat komt wel goed.

Ik ga trots slapen, want ook vandaag heb ik laten zien wat Janske Beks allemaal aankan.

Groetjes Janske

• 18 Augustus 2009 - 20:35

Ome Renier:

Poeh poeh... volgens mij kun jij over een paar jaar een goede thriller (autobiografie) schrijven! Uiteraard met een happy end.

Echt goed om te horen dat de operatie geslaagd is.

Na zo'n drukke dag zal je vast wel goed slapen.
    Slaap lekker.
    Liefs Ome Renier

• 18 Augustus 2009 - 20:58

Fam. Duisters:

Hoi Lieve Janske,

Fijn te lezen dat de operatie gelukt is.....

Hopelijk sterk je snel een beetje aan zodat ze alsnog met de behandeling kunnen starten......

Joke, ferrie en janske....

Jullie zijn Kanjers.....

Slaap lekker...

Groetjes, Patrick & Ester en Kids....

• 18 Augustus 2009 - 21:35

Stickers Mensen :

Zoals jullie op een foto van Janske zien heeft ze haar naam achter haar staan , deze is gemaakt van stickers die zij aan papa gaf,, ook direct na de operatie wilde ze stickers plakken.

Ik heb nu een verzoek aan iedereen die iets wil sturen aan ons"Janske"
    Daar kan je haar blij mee maken.

Stuur een sticker vel , met kleine stickers.

kamer 11

6500 HB Nijmegen

• 18 Augustus 2009 - 21:38

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Ik begin even met een citaat van ons moeder:
    "Tranen van gevoel,
    biggelen over mijn smoel!"

Een ware uitspraak na zo'n ingrijpend verhaal.
    Je houdt de spanning er wel in zeg.
    Gelukkig heb je het er weer goed afgebracht en kunnen wij weer met een geruster hart de oogjes toe doen.
    Op naar de volgende stap. Wel graag zonder verrassingen Janske! We vinden het wel welletjes zo en houden niet zo van thrillers.

Lieve schat, kleine hartedief, we denken aan je.
    Veel knuffels en een dikke kus! (ook voor papa en mama)

Oma Hanny en opa Frans.

• 18 Augustus 2009 - 22:05

Cor En Diny.:

Lieve Janske, wat ben jij toch een dapper meiske je hebt ze daar in Nijmegen laten zien wie Janske Beks is, en dat je er voor gaat dat alles weer goed komt.Samen met papa en mama en de rest van de fam. slaan jullie je er doorheen.SUPER SUPER,wat zijn jullie allemaal kanjers.Ferry en Joke probeer het vol te houden, al zal het niet altijd gemakkelijk zijn.Hou de moet er in. Slaap lekker allemaal. Heel veel groetjes van Ome Cor en Tante Diny. Wij blijven het met veel aandacht volgen.

• 18 Augustus 2009 - 22:19

Opa Ijsje:

Lieve Janske Ferry en Joke.
    Vandaag was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik ingepland stond om naar het Radboud te gaan , niet dat de omstandigheden gelukkig waren .
    Maar ik heb samen met een vriend van jou Papa en Mama , n.l. Jan Scheutjes , zo kort mogelijk bij jou kunnen zijn , tijdens de operatie en daarna op je kamer.
    Zo kort mogelijk is wachten in de centrale hal van de kinder afd.
    En toch voelde ik het alsof ik bij je stond.
    Tijdens je operatie hebben wij Jan en ik met je Papa en Mama wat geklets ,totdat ze weer richting jou gingen om te kijken of de operatie klaar was.
    Was rond half 5 ,
    Tegen de klok van 6 belde je papa dat de operatie gelukt was en dat je op de uitslaapkamer was.
    Gek genoeg duurde die 1,5 uur niet lang , kweet niet waarom , ik denk dat het een kwestie van vertrouwen was of zo , of en dat weten we inmiddels wel , dat Janske een Kanjer is die dit er wel effen bij neemt.
    Onze verbasing was des te groter toen jij op je kamer was en wij erbij mochten , dat madam zei , papa ik wil stickers plakken , wij grote mensen liggen te mekkeren en te klagen na een operatie en wat zegt Janske.
    Ik wil Stickers plakken.
    Lieve schat.
    Het was fijn voor mij dat ik dit vandaag van dicht bij mee heb mogen maken , en Opa zal er zijn best voor doen dat jij stickers kan plakken.
    Een oproep heb ik al gedaan.
    Want ook vandaag heb jij wederom voor de zoveelste keer bewezen dat Janske Beks echt een KANJER is.

Ferry en Joke , jullie woorden ,
    Janske zorgt er voor dat wij ook sterk zijn ,
    Is vandaag maar weer is gebleken .
    Want naast Janske staan daar nog 2 Kanjers van Mensen daar in Nijmegen.

Ik wens ook namens Oma Tumtum jou Janske en jullie beide een rustige nacht want dat hebben jullie wel verdient na zo'n enerverende dag.

*******

Van het concert des levens heeft niemand en program.

is een bekend spreekwoord

en dat geld zeker voor een leukemie patient.

Janske jij speelt de eerste viool
    Ferry en Joke zijn de Kapelmeesters.
    Alle "logen" en overige dokters en verplegend personeel vormen samen het grote orkest.
    En jullie samen gaan zorgen voor een schitterende uitvoering die zal plaatvinden medio 2011.

Genaamd:
    Janske is kankervrij.

En wij allemaal, komen naar de uitvoering kijken.

Het ga jullie goed

Opa ijsje

• 18 Augustus 2009 - 22:35

Opa Ijsje:

1039 keer is gisteren gekeken op je site.
    Dat geeft aan ..

Janske Ferry en Joke.

Hoeveel mensen met jullie meeleven.
    Goed hé

• 19 Augustus 2009 - 00:47

Wendy Vervlossen:

Lieve Janske, Joke en Ferry

Wat hebben jullie dat allemaal toch weer knap door staan! Niet te geloven wat jullie allemaal mee moeten maken, is inderdaad nu wel meeeeeeer als genoeg geweest. Gelukkig zijn jullie zo'n goed en sterk team. Op naar hopelijk rustigere dagen!

Veel liefs Wendy

• 19 Augustus 2009 - 05:18

Judith & Ron, Wout:

Poehee, een diepe zucht van opluchting nu we je zien stickeren op de foto. Wederom petje af, allemaal!
    Nu dapper weer verder, zet 'm op!

Judith & Ron, Wout

• 19 Augustus 2009 - 05:59

Karin Smulders:

hoi janske wat een toestand allemaal en je bent echt een vechtersbaasje zoals je al zegt laat maar eens zien wie janske is,kei en kei goed meid we zijn zoooooooooo trots dat jullie je er geweldig weer doorheen slaan kom op.vele groetjes karin.

• 19 Augustus 2009 - 06:47

Fam Peperkamp:

Lieve Janske,

Wat heb je alles toch weer geweldig doorstaan!!

Echt knap van jou om ook dit weer gewoon over je heen te laten komen.

Echt een super Janske!!!
    De stickers komen jou kant op.

Er moet natuurlijk nog Super gestickerd worden.
    Zodat er Super Janske boven jou bed hangt!!!

Wat dat is wat jij bent
    Een Super Janske!!!

En wat opa al schreef, iedereen leeft zo met jou mee.

Paps en mams probeer een beetje op adem te komen.
    Wat zullen jullie trots zijn op jullie super Janske!!

Groetjes en veel plezier met de stickers.

Chris, Nency
    Jens en Daisy

• 19 Augustus 2009 - 06:58

Dorry:

Goede morgen fam. Beks.
    Wat een spanning weer voor jullie, en dan die grote super kanjer Janske ,maar nu weer verder op de lange weg.
    STERKTE EN NOG EENS STERKTE VOOR JULLIE dORRY EN cOR

• 19 Augustus 2009 - 08:38

H & H & I:

Het was inderdaad een spannende dag gisteren. En dan zegt opa dat de ander half uur zo voorbij waren, nou wij vonden de dag erg lang duren. Maar dat komt natuurlijk omdat we dan thuis zitten en wachten. Je probeert natuurlijk van alles te doen maar jullie raken niet uit onze gedachten. Maar gelukkig kwam daar ook weer een goed telefoontje en kwam er weer een brede lach op onze gezichten !!
    Wat ben je toch een GEWELDIGE MEID.

Het was ook heel fijn om jou nog even via Skype te zien. Dat geeft helemaal een goed gevoel.
    Nu weer een schimmel, het blijft toch telkens weer een vraag wat het nu weer is. Gelukkig ben je daar in goede handen en wij duimen wederom hard met je mee dat de schimmel zich rustig houd zodat je verder kunt met je chemokuren.

Wij zijn het met de familie Peperkamp eens dat er SUPER JANSKE moet komen te staan !
    Zoals jij het allemaal doet. Gisterenavond zag ik op de computer dat je aan het schilderen was en dat na zo'n operatie.
    Wij vinden het wel heel mooi gemaakt van papa. Jou naam met stickers boven je bed. Heel erg vet cool zoals Imke dat zegt.

Lieve Ferry en Joke wat zijn het toch weer 2 heftige dagen geweest ! Jullie gevoelens blijven op en neer gegooid worden en toch weten jullie het altijd een positieve wending te geven. HEEL ERG KNAP !
    Wij hopen dat er voor jullie snel plaats is in het Ronald Mc Donald huis zodat jullie ook af en toe je rust kunnen nemen.

Tot vanmiddag.

Heel veel dikke knuffels en kusjes van Ome Hans, Tante Hariètte en Imke

• 19 Augustus 2009 - 10:16

Inge:

Lieve Janske,

Maar meisje toch, wat maak je het ons toch allemaal duidelijk.

Wat is nu echt belangrijk?

Hoop, liefde, vertrouwen, gelukkig zijn in alle gezondheid.

Je kunt het, richt je op het beter worden. Een witte roos staat voor jou te bloeien.

Heel veel liefde en steun aan iedereen. Knuffel van Inge vd Goor-Bouman

• 19 Augustus 2009 - 11:23

Fam Van Laarhoven:

Ha die Janske,
    Wat doe je het toch ontzettend dapper, daar in Nijmegen. Ik ben erg trots om zo’n dapper buurmeisje te hebben. Natuurlijk ben ik ook trots op jouw papa en mama die jou zo goed helpen en jouw twee kanjers van zussen, die zorgen dat je hele mooie tekeningen en knutselwerkjes krijgt.
    Natuurlijk geef ook ik gehoor aan de oproep van jouw opa. Samen met mama ben is al stickers gaan kopen om naar je op te sturen. Ik heb ze zelf uitgezocht en omdat ik op het moment blinkende dingen het mooiste vindt, zijn het dus glitterstickers geworden. Ze zijn naar je onderweg!!! Je moet maar kei veel stickers plakken, dan gaat het vast heel snel weer beter met je.
    Groetjes en een dikke knuffel,
    Evelien (ook van mijn papa en mama)

• 19 Augustus 2009 - 15:17

Lambert En Tineke:

Wij hebben eindelijk je site weer eens kunnen lezen vauit Mexico, en wat zijn we geschrokken lieve Janske!!
    Beter worden is een hele klus he, zeker als je nog allerlei ernstige zaken naast je leukemie erbij krijgt. We hopen van harte dat je weer verder kunt gaan met je strijd tegen je leukemie!! Heel veel sterkte speciaal voor jou, maar uiteraard ook voor Joke en Ferry.

Liefs van ons

• 19 Augustus 2009 - 16:39

Familie Geurts:

Beste Janske,

Wat krijgen jij en je familie toch allemaal voor jullie kiezen.
    We volgen alle ontwikkelingen op de voet en zijn onder de indruk van je doorzettingsvermogen en je dappere strijd tegen alle vervelende dingen die je moet ondergaan.

Blijf positief en geef je niet gewonnen, hoe lastig dat ook is.

Wij leven met jou en je familie mee !

Groetjes,

Jolanda, Geert, Monique, Femke en Daan Geurts

• 19 Augustus 2009 - 18:02

Lieseth:

Hallo lieve Janske
    Inderdaad jij en je ouders zijn kanjers. liefs

• 04 Oktober 2009 - 06:55

Marianne En Daan:

Ook wij leven hier met jullie mee! Ik vind het knap dat de mensen zulke mooie woorden kunnen zeggen hier.

Ik ben elke keer als mijn cursortje hier op de pagina staat, helemaal sprakeloos. En dat komt echt niet zo vaak voor, hoor!

Heel veel sterkte voor jou en de rest van je familie!!

Groetjes uit Hilversum van Daan, Marianne en Fiene

• 26 April 2010 - 22:38

Gerda:

P.S. Nog even iets vergeten!

Dorry, ik geniet van jouw verhalen en sta versteld van je fantasie en typevaardigheid.
    Wat mij betreft: ga zo door en ik had helemaal door dat jij niet gevallen was maar iemand anders. Even goed een stevige dreun zoals Oma Tumtum dat aanvoelde.
    En tenslotte is het allemaal voor Janske en familie, toch?

Wederom lieve groeten en houdoe.
    Gerda