Een dag behandeling - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een dag behandeling - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een dag behandeling

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

24 Juli 2009 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Graag wil ik jullie vertellen hoe de dag van gisteren, donderdag 23 juli 2009, is verlopen. 1 Tipje van de sluier kan ik alvast optillen, en dat is dat het een lange en zware dag was.

's Morgens zijn we op tijd opgestaan om te zorgen dat we om 10.00 uur in Nijmegen zouden zijn. Lieke had die nacht al bij opa en oma geslapen en Meike was nog in Valkenswaard. Vanwege de vierdaagse in Nijmegen hadden we wat extra speling in ons reisschema aangehouden en we waren dan ook om half tien al in Nijmegen. Na wat gedronken te hebben in de hal, hebben we ons gemeld. Eerst werd ik weer helemaal onderzocht en werd mijn lengte en gewicht weer bepaald. Dit voor de berekening van mijn m2. Hierop wordt de dosis van de Cytostatica bepaald. Dit houden ze dus steeds in de gaten, zodat ik constant de juiste dosering krijg. Momenteel ben ik 0,56 m2 groot. Dit ronden ze dan af naar naar 0,6 m2. Ook werd de lijst van medicijnen die ik thuis krijg nogmaals doorgelopen en gecontroleerd. Nadat ook de dokter in de gaten had dat ik, gezien de huidige omstandigheden, het heel goed doe, kon ik er begonnen worden met de behandelingen. Omdat ik vandaag ook nog onder narcose moest, moest ik de hele dag nog nuchter blijven ook. Ik moet zeggen dat Prednison krijgen en verder nuchter blijven best lastig is, maar wederom heb ik daar niet over gezeurd.

Mijn PAC werd opnieuw aangeprikt, er werd bloed afgenomen en er werd VCR toegediend. Hierna mocht ik naar de behandelkamer voor de overige chemo's. Hier werd eerst begonnen met DNR, wat er in 1 uur tijd moest inlopen. Ondertussen heb ik me weer goed vermaakt met......uiteraard Dora. Papa en mama hadden weer een gesprek met de maatschappelijk werker. Tijdens het inlopen kwam het slechte nieuws dat mijn bloed niet goed was. Mijn Hb was veel te laag en dus zou ik deze dag ook weer een bloedtransfusie krijgen. Om de kans op reactie te verminderen moest er eerst weer bloed worden afgenomen. Dit kon pas als de DNR er inzat. Ook moest ik in deze tijd voorbereid worden op de narcose. Dit heeft papa met beer voorgedaan en ik heb goed geholpen. Voordat ik onder narcose mocht moest ik ook nog verneveld worden, zodat mijn luchtwegen goed open zouden staan. Alles ging dus in een zeer rap tempo. Op naar de OK. Dat betekend voor mij dat ik weer in mijn bed door het ziekenhuis mag rijden. Mama ging weer mee en toen ik sliep kon mama weer naar papa toe om te wachten. Tijdens de OK kreeg ik een ruggeprik met MTX, ARA-C en DAF. Ook is er een beenmergpunctie uitgevoerd. Bij het uitslapen mocht mama weer bij mij komen en heb ik nog via het infuus Prednison gekregen. Toen ze zagen dat ik wakker was, ben ik maar weer gaan slapen, want de dag zou nog lang zijn. Al slapend ben ik teruggereden naar de dagbehandeling en daar kreeg ik ASP toegediend. Wederom een looptijd van 1 uur. Hierna zou direct het bloed worden aangehangen, maar er was op het lab iets fout gegaan en moest er opnieuw bloed worden afgenomen. Hierop moesten we wederom wachten totdat de ASP er inzat. Inmiddels werd het al behoorlijk laat in de middag (en was ik intussen weer wakker) en de dagbehandeling sluit om 18.00 uur. Dat betekende dat ik weer naar de afdeling zou moeten waar ik al bijna twee weken had gelegen. Daar aangekomen duurde het nog een hele poos voordat het bloed er was en werd uiteindelijk om iets voor half 8 de bloedtransfusie gestart.

Doordat de zusters wisten dat ik nog naar huis zou gaan, hebben ze in overleg met de dokter, het bloed iets sneller laten lopen en mocht ik rond de klok van kwart voor elf naar huis. Ik was dan ook precies om 0.00 uur thuis. Nu weet ik dus ook wat ze bedoelen met dagbehandeling, dat is een behandeling die de heeeeeeeele dag duurt. Uiteraard had ik weer energie genoeg en ben niet gaan slapen voordat we thuis waren. Gelukkig kon ik vanmorgen wel uitslapen en ben pas rond 9.00 uur wakker geworden. Dit vonden papa en mama ook wel fijn.

Ook vandaag gaat het weer heel goed met me. Ik ben weer vrolijk en heb energie genoeg. Vanmorgen na een rustig ontbijtje ben ik Meike in Valkenswaard gaan ophalen en daarna ben ik Lieke van school gaan halen. Lieke heeft nu grote vakantie en hoeft dus 6 weken niet naar school. Aan dat idee moet Lieke nog wel wennen. Ook Meike moest wennen, want ze dacht dat ze vandaag een prikje zou krijgen. Helaas was er wederom iets fout gegaan met het waterpokkenvaccin en ging dat prikje dus ook niet door. Waarschijnlijk wordt dit nu pas volgende week donderdag dat ze het prikje krijgt.

Zo, dat was weer een heel verhaal over een hele lange dag. Over 2 weken krijg ik in ieder geval weer zo'n lange dag en in die tussentijd moet ik sowieso 6 keer naar het ziekenhuis voor "kleinere" behandelingen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes Janske

• 24 Juli 2009 - 16:07

Ome Renier:

Ha Janske,

Zo dat is inderdaad wel een lange dag en wat voor behandelingen je wel niet op een dag kunt krikgen. Gelukkig mocht je weer naar huisje toe en is dit weekend het hele gezin weer compleet.

Tot snel
    Knuffel, Ome Renier

• 24 Juli 2009 - 16:24

H & H & I:

Zo wat een dag ! Dat kun je inderdaad wel dagbehandeling noemen.
    Fijn om te horen dat het vandaag goed met je gaat.

Dat het prikje van Meike nu weer niet door is gegaan is wel weer een beetje balen.

Ook Imke moet inderdaad nog aan het idee van vakantie wennen. Ze stond vanmorgen op en zei: " ik hoef vandaag niet naar school he want ik heb vakantie. Eerst even naar Willy en Jeanet wat praten, opa en oma halen en dan naar Oostenrijk". Wij moesten wel lachen om deze uitspraak. Toch maar geprobeert uit te leggen dat het anders is.
    Morgen hebben we een dagje keuring in Dordrecht, maar zondag zijn we er weer ! Komt Imke weer gezellig met jullie spelen.

Heel veel plezier samen.

xxx en knuffel

Ome Hans, Tante Hariètte en Imke

• 24 Juli 2009 - 17:57

Ingrid Van Der Kruis:

Lieve Janske,

Op jouw site lees ik dat je een hele sterke meid bent! Je doet het super!Je weet dan wel niet wie ik ben maar ik denk wel elke dag aan jou en je familie!
    Ik wens jou en je ouders en zussen alle kracht toe om die valsspelende cellen uit jouw lichaam te krijgen. Zet 'm op!

• 24 Juli 2009 - 18:46

Marian En Maarten:

Lieve Janske,

Wat fijn dat je over de dag van gisteren alles alweer opgeschreven hebt.We waren heel erg benieuwd.
    Wat hadden jullie een drukke dag! Gelukkig dat jij kan af en toe nog lekker kan slapen op zo'n drukke dag. Je bent echt een dappere meid!
    Ik kan goed begrijpen dat jullie overal bacteriën "zien" en dat heel vervelend vinden.
    Jankse, we zijn hartstikke trots op jou.
    Een dikke kus voor jullie allemaal.

• 24 Juli 2009 - 19:06

Jan, Heidi:

lieve joke, ferry, meike, lieke en dappere janske..

wat een gedoe allemaal zeg, en wat zijn jullie kranig, wellicht met de piekjes en dalletjes...
    janske wat schrijf je mooi, zo kunnen we precies volgen wat er gebeurd, en dat is een hele hoop!!

x jan, heidi, sem en samijn

• 24 Juli 2009 - 20:44

Tante Angela:

Hoi Super Janske,
    Ja want ben je toch weer echt. Heel fijn om met eigen ogen te zien dat je het zo goed doet. En het enthousiasme toen je Meike weer zag was echt heel ontroerend. Je bent naast een dappere strijder ook nog een super zus, die haar eigen rozijntjes zonder morren deelt met Meike, kei goed.
    Heel fijn weekend (met zijn allen.)
    Bij ons wordt het wat rustiger, vanavond hebben we Bart weggebracht voor een logeerweekend tot zondagmiddag en morgen gaat Sietske bij Anke logeren.
    Groetjes tante Angela

• 24 Juli 2009 - 20:46

Oma Hanny En Frans:

Ha, die Janske,

Alweer heb je de dag met een goed humeur door-gebracht.
    Hoe krijgt zo'n grietje van nog geen drie dit voor elkaar, terwijl ze je zo lopen te plagen met prikken en medicijnen?
    Gelukkig ben je vandaag weer thuis en kun je weer fijn met Lieke spelen.

Dikke knuffel,
    oam Hanny en opa Frans

• 24 Juli 2009 - 20:46

Willy En Jeanet:

Hoi Janske
    Wat ben jij een grote meid zeg.Na zo'n lange dag.gelukkig dat je weer thuis bent met je zusjes en met papa en mama.
    in je eigen vertrouwde wereldje.
    wij wensen jullie veel sterkte toe voor de komende tijd en dat het vlug voorbij mag gaan.
    groetjes Willy en Jeanet Nouris

• 25 Juli 2009 - 05:04

Tanja Ospel:

Hoi lieve Bekskes,
    Ik zit hier met tranen in mijn ogen, wat je allemaal moet doorstaan Janske. Maar echt super van je hoor hoe je deze superlange dag weer moedig doorstaan hebt. Keigoed!!!!! Ik lees dat jullie gelukkig weer allemaal herenigd zijn en dus......kan de verrassing richting Heeze komen. We hebben een druk weekend, maar ik vind vast wel een gaatje om die kant op te komen. Fijn om te lezen dat we jou een plezier hebben kunnen doen met de paarden DVD. Kunnen we toch een heel klein beetje bijdragen aan je herstel.
    Groetjes en tot gauw. Dikke knuffel Tanja

• 25 Juli 2009 - 11:58

Frank En Heidi :

Er wordt al zoveel geschreven aan jullie.

Vogens mij hebben jullie wel in de gaten dat er zoveel mensen met je meeleven.

Maar ik wil je nog even succes en sterkte wensen

kei knap stoer Janske.
    Geef je pa en ma maar een lekkere knuffel van ons.

groetjes uit Leende

• 25 Juli 2009 - 19:20

Judith & Ron, Wout:

Wauw, wat een dag. Alweer zo dapper. Fijn dat papa en mama ook even hun verhaal kwijt konden (tenminste dat hopen we). We buigen weer diep voor jullie, wat een power.

Groetjes, Judith & Ron, Wout

• 25 Juli 2009 - 20:24

Amber:

Hoi lieve Janske,

Bah, ik lig in bed en Anke heeft nog plezier met Sietske. Ze giebelen de heeeeeeeeeeele tijd. Af en toe wil ik mee doen, maar ik word steeds weggestuurd. Ik hoop dat jij weer bij ons komt logeren als je beter bent, want ik wil ook wel weer eens giebelen.

Ik wens je weer veel sterkte, hou je taai!!

dikke knuffelkus van Amber
    (en de rest van de familie)

• 26 Juli 2009 - 00:29

Janneke Kuijpers:

Lieve Jankse en natuurlijk je papa, mama en je zusjes,

Wat onzettend fijn dat je weer lekker thuis bent!! Want het is natuurlijk nergens fijner dan lekker thuis met je eigen spulletjes en bij je papa, mama en je zusjes. Zoals ik lees op je site ben jij een erg dapper meisje. Ik heb ook erg veel respect voor je papa en mama, wat zijn het toch kanjers!! Geniet ervan om thuis te zijn en succes de komende weken.

Liefs Janneke

• 26 Juli 2009 - 08:15

Mieke Luyten:

hoi janske , joke , ferry en de rest van het gezin

ik las net dat je het weer heel goed hebt gedaan in nijmegen.
    ik wilde jou en je ouders veel sterkte toewenst op de reis die je nu begonnen bent . je kent me niet maar ik ben een collega van jou mama.
    groetjes mieke

• 26 Juli 2009 - 19:23

Dorry:

SUPER SUPER ZIJN JULLIE FAM, BEKS, EN JANSKE IS SUPER DE SUPER, WAT IS ZO'N DAGBEHANDELING LANG ZEG, MAAR JULLIE MOETEN WEL.er zijn ook goede berichten bij, en daar kunnen jullie erg op teren, ik wens jullie Ferry Joke LIEKE EN mEIKE, EN NATUURLIJK PRINSES JANSKE HEEL VEEL KRACHT TOE dAG ALLEMAAL, HEEL VEEL GROETJES VAN MIJ DAG KANJERS

• 26 Juli 2009 - 20:03

Lieseth:

Hallo Janske
    We zijn even weggeweest, maar wat heb jij een super drukke week gehad. Is beer net zo flink als jij als hij behandeld wordt? Voor beer in ieder geval wel fijn dat hij zo'n grote vriendin heeft.En wat duurt zo'n dagbehandeling laaaaaang. welterusten Janske en de groetjes aan papa, mama Lieke en Meike. liefs van Lieseth

• 26 Juli 2009 - 20:55

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Wat hebben we gezellig gespeeld gisteren!
    Jij in de buggy bij papa en Meike bij Frans of Renier en dan het spelletje: "Wie is er het eerste bij .......", en dan natuurlijk rennen door die ongelooflijk grote tuin bij jullie.
    Wel lachen hoor om iedereen zich zo uit te zien sloven!

En wat is Lieke aardig voor je. Ze weet dat jouw haren binnenkort uit gaan vallen en weet je wat ze ons gisteren zei: "Ik laat die van mij wel wat langer groeien, dan geef ik er wel een paar aan Janske straks". Wat een schat he en wat ontroerend. Ik kreeg wel even een brok in mijn keel, want ik weet dat dat binnenkort gaat gebeuren en dat wordt ongetwijfeld heel confronterend.

Lieve Janske, heel veel sterkte de komende tijd en een dikke knuffel.

En lieve, dappere ouders: Het zit natuurlijk in de genen dat Janske zo is, dat begrijpen jullie wel.

Oma Hanny en opa Frans

• 27 Juli 2009 - 14:51

Mayke Smeets:

Lieve stoere Janske

Wat ben jij een kanjer, zeg!! Ik ken jou alleen van de verhalen van mama, maar in al je verslagen laat je iedereen zien dat je een echte vechter bent! En wat fijn dat je nu thuis mag zijn en niet meer de hele week in het ziekenhuis hoeft te liggen. Lekker je eigen kamer en je eigen spullen om je heen. Heel veel sterkte voor de komende tijd, ook voor je mama, papa en je zussen.

Lieve groeten Mayke (collega mama)

• 27 Juli 2009 - 16:15

Mechteld:

Hoi Janske en familie,

Hoe is het vandaag?
    Ik zat zojuist nog op de website van school te kijken naar de foto´s. Misschien wil je wel zien hoe Barry in actie kwam op de juffendag. Zowel in de sportschool als bij de bbq. Welke van de 2 zou hem het beste afgegaan zijn??? Barry denkt de sportschool, hahahahahahahahahahahhahahahahahaahahahah.
    Misschien staan er ook nog foto´s van Lieke´s klas op de website. Binnenkort gaan alle foto´s eraf, voor het nieuwe jaar. Zomerschoonmaak heet dat geloof ik.

Dag kanjer van me,
    Fijne avond allemaal.

groetjes Mechteld en de rest.