Mijn grote vriend in zware dagen - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Mijn grote vriend in zware dagen - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Mijn grote vriend in zware dagen

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

26 September 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Iedereen heeft wel iets wat je op de been houdt als je niet lekker in je vel zit. Ik ook. Zo heb ik natuurlijk mijn tutje. Heel fijn voor in bed of voor op de bank maar hij mag van papa en mama verder nergens mee naar toen. Om er nu voor te zorgen dat ik me de rest van de dag in de dexaweek toch zo prettig mogelijk voel heb ik paprika chips. Als we 's morgens het ontbijt hebben gehad en het is rond 9 uur dan komt er van mij altijd de vraag/ mededeling, ik wil chips. Nu heb ik inmiddels met papa en mama afgesproken dat ik in de dexaweek 2 zakjes paprika chips per dag mag. Op die manier heb ik dus een zakje voor de ochtend en een zakje voor de middag. Ik loop de hele dag met de chips onder mijn arm en neem er af en toe een. Als ik wil gaan fietsen buiten gaat hij achter op de pakkendrager, op de schommel is hij er bij en als ik een rondje met de kinderwagen wil lopen mag de zak chips op de zitting zitten in plaats van de pop. Als de zak leeg is mag hij wel worden weggegooid maar mijn mond afvegen is echt zonde. Er is niets zo fijn om ook dan nog regelmatig even met je tong over je lippen te gaan en de paprika te proeven. Vandaag was het zelfs zo erg dat ik eigenlijk alleen maar de chips wilde eten. Dit had als gevolg dat ik om 4 uur vanmiddag door mijn limiet van 2 zakjes heen was. Een dexa week zou geen dexa week zijn als ik daarna dus niet iedere 5 minuten aan papa of mama vroeg "ik heb zo'n honger, ik wil paprika chips." Om zes uur waren papa en mama zo klaar met mijn zielige gezeur dat ik als afsluiting van de dexaweek een derde zak chips kreeg. Nu heb ik die met het avondeten niet helemaal leeg gegeten en hoop ik dat ik papa en mama ervan kan overtuigen me die morgen dan extra te geven.

Om nog even terug te komen op de vraag wat we allemaal met de appels doen. Mama bakt van de appels appeltaarten, tante Angela maakt er dubbeldrank van samen de de druiven uit haar tuin, oma Tumtum maakt graag appelmoes/compote en appelsap en gisteren heeft mama 2 grote appels geraspt en deze samen met kaneel en suiker in de pannekoeken gebakken. Mochten er nog mensen zijn die anderen ideeen hebben dan ontvangen we die graag en gaan hiermee aan de slag.

Groetjes Janske

  • 26 September 2010 - 19:30

    Frank En Heidi :

    Hallo Super Janske

    Wat vervelend allemaal he. Zo'n stomme draak.
    Nou jaag hem maar vlug weg.

    Maar over de recepten....
    Ik bak zelf niet zoveel maar ik kan wel wat verzinnen.
    Appelcake Appelstrudel
    Hete bliksem (aardappels en appels samen koken)
    Appelflappen mmmmmmmmm
    Ik krijg er trek van.

    Nou lekker slapen en weer succes morgen

    Groetje uit Leende

  • 26 September 2010 - 20:42

    Fam Van Gaal:

    Hey Super Janske

    Is het gevecht met die stomme draak nu nog niet voorbij. Wij weten dat jij sterker bent dan die draak dus zet hem op en jaag hem maar weer weg.
    Wij hebben ook nog wel een recept met appels
    appelgratin met ijs een lekker toetje denken wij. (Nicole heeft het nog nooit gemaakt maar eens moet de eerste keer zijn he)
    Maar wat denk je van een lekker oliebol met appels er doorheen. Renske en Gijs komen wel proeven!!!!!!!!

    X Ons 4tjes

  • 26 September 2010 - 20:46

    Ellen:

    Ik sluit me bij tante Heidi aan! Heeeeeeeerlijk!!!

    Slaap lekker

    Liefs

  • 26 September 2010 - 21:13

    Ome Tan :

    Mijn recept uit vervlogen jaren toen ik nog haar had (op m'n hoofd)
    en je nog met de gulden kon betalen.

    Pak een appel liefst een rijpe, schil hem en ontkroost (een woord dat je niet zo vaak hoort), hem, bestrooi hem ruimschoots met suiker en kaneel.

    Stop hem een half uur in een oven op ongeveer 180 graden.

    Steek hem aan grote vork en je hebt een heerlijk zoete warme suiker kaneel appel-lollie.

    Smullen maar.

    Deze en nog veel meer recepten zijn na te lezen op mijn site "de culi-tuinman" .br

    grtz

    Ome pomme Tan


  • 26 September 2010 - 22:14

    Joli Claes:

    Ha Janske en familie

    Ik ben een Huis-tuin en keuken kok en bakken kan ik al helemaal niet, dus van mij krijg je geen recepten.
    Er zijn er al genoeg gegeven, dus doe je best.

    Ik zou ook wel een dagje willen leven op paprikachips, maar ik denk dat ik dan zo rond word als een tonnetje.
    Maar als het jou de dag door helpt, moet je er lekker van genieten.
    De dexadraak heeft zijn koffer al gepakt, en staat op het punt van vertrekken, hoop ik.
    Dan ga je morgen maar weer proberen om een boterhammetje te eten.

    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxx

  • 27 September 2010 - 04:09

    DORRY:

    HOI JANSKE EN DE HELE KLIEK.
    EERS DIE KLIER GOEDE DAG ZEGGEN, ZO DAAR BEN JE VAN AF.
    JANSKE GAAT JOU TANDVLEES NIET KAPOT VAN CHIPS?
    NU EEN VIERSTERREN RECEPT VOOR DE APPELS WAT MIJN KINDEREN VROEGER HEEL LEKKER VONDEN.
    SCHIL EEN APPEL DE KROOST ERUIT ,IN PLAKKEN SNIJDEN DOOR EEN DIK PANNEKOEKBESLAG HALEN BAKKEN IN WAT OLIE NET ALS OLIEBOLLEN, SUIKER EN KANEEL EROP,EN JE HEBT EEN KRACHTIG STEVIG GERECHT OP TAFEL STAAN. WAT JE NET ALS PANNEKOEKEN BIJ HET AVONDETEN KUNT ETEN, OOK MET ERWTENSOEP OF BONEN, OF WAT JULLIE ZELF BEDACHT HEBBEN,IK MET MIJN GEMOEI
    EEN DIKKE VETTE HIVIFE LOWFIVE DORRY

  • 27 September 2010 - 04:55

    Gerda:

    Hey Miss Super Janske fideranske,

    Yes, draakje is weer naar verre oorden verdwenen en jij mag weer gaan genieten.

    Ik ben absoluut geen keukenprinses maar appelbeignets (meestal met oudjaar) of appelcrumble zijn wel heel lekker.
    Ook tarte tatin of omgekeerde taart is héééél erg lekker. Dat deed mijn moeder ook vaak met ananas.
    En vers fruitsalade: appel, peer, sinaasappel, aardbei, druif en nog veel meer.
    Super lekker, dus smullen maar.

    Hou je taai kleine guit en familie.

    Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

  • 27 September 2010 - 05:53

    Inge:

    Hoi Janske,

    Hier nog een lekker appeltjesrecept:

    Omdat jij zo dol bent op chips. Je kunt van appels ook appelchips maken. Smaakt natuurlijk niet naar paprika, maar wel lekker en gezond. En als het goed gelukt is, dan heb je een heerlijk geknisper in je mond.

    Broodschotel:
    (wij kregen het als toetje, maar als broodmaaltijd is het heerlijk)

    Benodigheden:
    =>lasagne ovenschaal
    => brood (wit is het lekkerst, mag oud en droog zijn)
    =>boter (voor bovenop is roomboter het lekkerst)
    =>kaneel
    => Bruine suiker
    =>melk
    =>eieren
    => appels =>appelmoes.
    =>paneermeel

    Verwarm de oven voor op 175 graden

    Schil de appels en maak hier appelmoes van. Hier mag natuurlijk best een beetje suiker en kaneel bij.

    Pak de overschaal en vet deze in.

    Zet twee diepe borden klaar en doe in de ene lauwe melk en in het andere het ei (klop deze even los met een vork).

    Dan pak je een boterham. Leg deze dan even in de melk en als hij mooi wit is dan voorzichtig in het ei.
    Daarna in de ovenschaal leggen. Hier vul je de bodem mee. Ongeveer drie boterhammen.

    Daarbovenop de appelmoes.
    Zoveel dat er nog ruimte is voor nog een laag brood.

    Op deze heerlijke appelmoes opnieuw zo'n laag brood, zoals op de bodem (brood in melk en dan het ei)

    De bovenkant moet nu helemaal bedekt zijn met in melk, ei gedrenkt brood.
    Daaroverheen paneermeel (of twee beschuiten tegen elkaar wrijven)

    Een beetje kaneel.
    De bruine suiker als een mooi dun laagje erop.
    Om de boel krokant te krijgen leg je verdeeld over het geheel een tiental klontjes boter.

    Dan zo dik half uur tot een uurjte in de oven.
    Als de bovenkant er krokant uitziet en hij is een beetje omhoog gekomen. dan kun je hem lekker opeten.

    Eet smakelijk allemaal.

    xxx Inge.

  • 27 September 2010 - 05:53

    GeKkE NEeF BArT:

    hoi janske

    Appels en chips gaan best goed samen maar dat heb jij zelf al ontdekt

    Zelf bedenk ik er geen ik laat ze jullie maken want dan kan ik eten

    Smakelijke groetjes:Bart

  • 27 September 2010 - 16:36

    Judith & Ron, Wout:

    Hallo Janske,

    MAar goed dat ik al gegeten heb want al dit lekkers....

    Zelf vinden wij de appelpartjes bakken met wat suiker zodat ze een beetje caramel worden, een bol vanilleijs en een dotje slagroom...heerlijk!

    We gaan wel wat dingetjes van de site uitproberen, hoor!

    Wij vinden dat jullie het maar weer knap doen deze week!

    Zet 'm op!

  • 27 September 2010 - 17:40

    Wijnand En Janneke:

    Dag super Croky oh nee Janske,

    Het is in ieder geval fijn dat jij nog iets kunt eten. En Chips zijn ook gewoon aardappels. Nou mag die dexa draak wel vertrekken na deze week. Mag je stoppen met het dexa drankje?

    Wel fijn zeg zo'n grote appelboom in de tuin. Appelpannekoeken, appelsap, appel wentelteefjes, appelsap, appelstroop, appelflappen en nee helaas nog geen appelchips. Misschien wel een gat in de markt.

    Groeten aan iedereen thuis en deze keer speciaal aan papa. Heel leuk dat hij is komen voetballen, daardoor hebben we gewonnen. Zeker ook omdat jij bent komen supporteren.

  • 27 September 2010 - 18:18

    Janny:

    Hallo Super Janske en Familie,

    Wat lastig die Dexa-draak,de chips geeft je dan ook een beetje troost, kan ik wel begrijpen.

    Ook wij hebben nog een recept voor je, misschien wil je dit wel eten (ons Lieke maakt ze altijd ) nl.

    Appel-tosti:

    wit brood, boter, appels, kaneel, suiker,

    eventueel:
    honing, chocolade pasta.

    Besmeer de boterhammen met boter, boter komt aan de buitenkant, schil de appels, gebruik een appelboor om het klokhuis te verwijderen, snijd de appel in ringen.
    Beleg het brood met de appel en kaneel.
    Leg er een tweede boterham op, leg ze in een tosti-ijzer of onder de gril tot ze bruin zijn.

    Variatie:
    Besmeer de buitenkant met honing of chocoladepasta.

    Ik hoop dat jullie dit lekker vinden,

    Eet smakelijk.

    Heel veel groetjes van de Fam.Vrienten


  • 27 September 2010 - 19:51

    Bas & Sanne:

    Lieve Janske
    Bas heeft ook nog een lekker recept voor jou, namelijk van appelbollen!
    Schil een appel, haal t klokkenhuis er uit met de appelboor, pak een plakje bladerdeeg, zet de appel er midden op, doe in het midden van de appel kaneel en suiker, vouw nu het plakje bladerdeeg om de appel heen zodat hij helemaal gesloten is, bestrijk dit met eigeel, plaats deze heerlijke bol in de voorverwarmde oven op 175 graden gedurende 30 minuten en smullen maar!!!
    Groetjes Sanne & Bas

  • 28 September 2010 - 08:23

    ANNIE:

    WIJNAND EN JANNEKE,appelchips bestaat al hoor en heel erg lekker fris.Zelfs met en zonder kaneel.

  • 28 September 2010 - 10:20

    Diana Lous:

    Hoi Janske,

    Ik heb ook nog een lekker en makkelijk receptje voor tussen de middag, als je hard gewerkt hebt.

    Lekker op brood: schijfjes appel bakken in een klein klontje boter, evt bestrooien met kaneel en suiker, Erruuggggggg lekker!

    Groetjes, Diana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heeze

Janske

Een reisverslag van Super Janske (Janske Beks) naar een kankervrij bestaan. Op 6 juli 2009 is bij haar op 2-jarige leeftijd Leukemie (ALL) vastgesteld. Dagelijks brengt zij verslag uit over wat haar die dag bezig heeft gehouden.

Actief sinds 07 Juli 2009
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 2266235

Voorgaande reizen:

07 September 2011 - 31 December 2020

De wereld van Ke3

06 Juli 2009 - 03 Augustus 2011

Mijn reis naar een kankervrij bestaan

Landen bezocht: