Weerstand uit een potje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Weerstand uit een potje - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Weerstand uit een potje

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

21 Juni 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag is er weer een belangrijke stap genomen. Door alle chemotherapie lukt het me al heel lang niet om te eten. Gelukkig hebben ze daar een oplossing voor gevonden en dat is sondevoeding. Hierdoor krijg ik dagelijks toch voldoende voedingsstoffen en vocht binnen waardoor mijn conditie (naar omstandigheden) redelijk blijft. Hetvolgende wat me momenteel niet meer lukt is het aanmaken van voldoende immunoglobuline. Het is een heel ingewikkeld verhaal wat veel verder gaat dan Hb, trombocyten en leucocyten. Ik zal jullie dit alles nu besparen. Ik zal dit later nog wel een keer verder uitleggen op de site van de Super Janske Club (www.superjanske.nl) onder het kopje: "Janske's ABC". Het belangrijkste van dit alles is dat ik door het niet voldoende aanmaken van immunoglobuline ik te weinig weerstand heb tegen bepaalde virussen, waaronder het Noro-virus. De waarde is bij mij 1,4. Deze hoort minimaal 4,0 te zijn wil je het een beetje lukken om een virus buiten te kunnen zetten. Gelukkig bestaat er dan ook zoiets als weerstand uit een potje. Humaan normaal immunoglobuline, zoals dat dan heel chique heet. Dat heb ik vandaag dan ook voor het eerst gekregen, maar zeker niet voor het laatst. Volgende week maandag krijg ik sowieso mijn volgende portie.
Omdat een allergische reactie een heel bekende bijwerking is wordt er heel voorzichtig mee omgegaan om te geven. Er wordt gestart met een hele lage inloopsnelheid van 8 ml/uur. Dit gedurende 20 minuten. Elke twintig minuten wordt de snelheid verdubbeld tot een maximum van 64 ml/uur. Ook worden er telkens controles uitgevoerd m.b.t. zuurstofgehalte, hartfrequentie en bloeddruk. Ik vond het een hoop poespas voor een beetje doorzichtig spul wat inloopt en was op een gegeven moment wel klaar met dat spierballen meten. Toch ben ik wel blij dat ze me zo goed in de gaten houden. Ook ben ik blij dat ze me een beetje helpen om het aanprikken weer wat makkelijker te maken. De PM-er (personal manager) is weer ingeschakeld en we hebben eerst op beer geoefend. Daarna ging het aanprikken weer een stuk beter. We hebben nu afgesproken dat we voorlopig telkens eerst op beer oefenen en daarna pas bij mij aanprikken.
Zoals jullie begrijpen is eigenlijk alles wel goed gegaan. Na de weerstand uit het potje kreeg ik nog chemo kaspers. Weer niet de volle spuit, maar de halve dosering. Dit omdat mijn leucocyten aangeven dat dit voorlopig genoeg is. Gelukkig vertelde Vivian het mij deze keer vooraf. Ik vroeg natuurlijk: "Waarom niet?" Ik kreeg een hele goede uitleg en was tevreden. Ook thuis krijg ik maar de helft van de chemo kaspers, zodat mijn beenmerg weer een klein beetje "rust" krijgt. Donderdag moet ik weer terug voor de Erwinia. Tevens hebben we dan een gesprek met dr. Maroeska te Loo, onze oncoloog. Tot die tijd ga ik thuis van het goede weer genieten, want ik heb begrepen dat er flink wat zon aan zit te komen.

Groetjes Janske

• 21 Juni 2010 - 20:20

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Wat nu weer weerstand uit een potje. tjonge tjonge jij maakt het weer mee. En eigenlijk is het maar goed dat ze het eerst op Beer voordoen. Doe je dan ook een liedje zingen of is dat alweer verleden tijd.
    Enne ...... volgens mij las ik ergens dat je moeder zo knap is geworden maar ik kan ze nog steeds niet ontdekken op de foto's.
    Kun je daar iets aan veranderen?

Nog een vraagje hoeveel kralen zitten er intussen al aan je kanjer ketting of is dit al niet meer te tellen ?

Zo het is wel weer genoeg voor vandaag.
    Wel te rusten en veel speelplezier morgen met het mooie weer

Groetjes uit Leende

• 21 Juni 2010 - 20:34

Opa Ijsje:

Heeeey Janske nu heidi het toch over je kralenketting heeft misschien wel leuk om de volgende wedstrijd uit te schrijven.
    Op 6 juli is het 1 jaar geleden dat jij te horen kreeg dat je Leukemie hebt.
    Daarom kan iedereen weer raden hoeveel kralen jij aan de ketting hebt zitten op 6 juli 2010.

IEDEREEN MAG MEEDOEN
    WAAG EEN GOK.

• 21 Juni 2010 - 20:34

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Fijn dat het goed is gegaan vandaag en dan maar weerstand uit het een potje als het je zelf even niet lukt. Klinkt best cool.

Geniet inderdaad maar lekker van het weer want dat gaat me toch zomers worden als je de weermannen en vrouwen mag geloven !
    Zorg maar dat papa en mama jou speciale zwembadje al klaarzetten dan kun je lekker wat spetteren.

Slaap lekker !

Dikke knuffel en kusjes van ome Hans, tante Hariètte en Imke

• 21 Juni 2010 - 20:38

Opa Ijsje:

ik was nog niet klaar

Jij Janske met al je kunstwerken maakt wel weer iets voor de winnaar hé.

En ik zelf stel voor de winnaar 1Ltr Roomijs
    ter beschikking

Opa ijsje

• 21 Juni 2010 - 20:45

L & H Bergmans:

Hoi Hallo Janske

Gelukkig dat er weer iets anders is uitgevonden voor jou,dat je meer weerstand kan geven.Fijn van Beer dat hij voor jou het eerste prikje wil opvangen.
    Zeg Janske was de boter met vruchtenhagel lekker?
    Ook deze keer is jou pasfoto weer mooi om te zien.Als je moe bent doe je maar lekker slapen,dan gaat de tijd snel voorbij.
    Veel speelplezier voor de komende zonnige dagen,met de nodige waterpret.
    Groetjes en Knusjes uit Limburg.
    Ome Harrie tante Liny en tante Anneke.
    Ook van Bertie en Berke.

• 21 Juni 2010 - 20:51

Fam Bergmans:

Bestemd voor onze Frans.

Via deze ongebruikelijke weg. Frans is jouw mailbox weer vol,kan geen mailtjes naar jou sturen.
    groetjes uit Ospel .

• 21 Juni 2010 - 21:42

Joli Claes:

ha janske en familie
    wat fijn dat het weer zo goed ging in nijmegen.
    en wat fijn dat ze tegenwoordig bijna alles in potjes hebben, zo word jij toch maar weer mooi geholpen.
    en dat beer je helpt met aanprikken vind ik heel erg lief van beer.
    alle hulp is welkom, toch?
    geniet van het mooie weer dat er aan zit te komen.
    veel plezier met buiten spelen.
    hou vol en zet 'm op.
    dikke kus van ons xxxxxxx

• 22 Juni 2010 - 04:08

DORRY:

HOI JANSKE EN ALLE MENSEN.
    DE MOEILIJKE WOORDEN VLIEGEN DE PAN UIT, MAAR DAT JIJ WEER IETS UIT EEN POTJE ERBIJ KRIJGT VOOR WEERSTAND IS WEL GOED ,MAAR HOPELIJK SLAAT ALLES ZONDER GROTE PROBLEMEN AAN EN IK VAL WEER IN HERHALING KAN NIET ANDERS .
    DE FOTO'S WEER ERG VET.
    OPA ROOMIJS LEUK IDEE, MAAR IK WEET DE LAATSTE STAND VAN DE KETTING NIET MEER,
    EN OM DAT OP TE ZOEKEN LIJKT MIJ EEN HELS WERK, ZO GOED BEN IK NOG NIET MET DE P.C. JE ZOU OOK EEN RONDJE MET SALINA WEG KUNNEN SCHENKEN?GOED IDEE DACHT IK ZO .
    JANSKE HET WORDT ZO WARM DAT DE VOGELS GEBAKKEN UIT HET LUCHTRUIM VALLEN, DUS GENIET MOOI HUMMELTJE EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 22 Juni 2010 - 07:39

Inge Vd Goor-Bouman:

Hoi Janske,

vandaag kreeg ik een hele mooie mail van een cliënt van me.
    Omdat jij begint over eten vond ik deze wel mooi om vandaag te sturen, het gaat namelijk over het eten, de wijsheid dat eten ons geeft. Hoe mooi het eigenlijk kan zijn.
    Als je dat gezien hebt ga je anders naar fruit kijken, misschien kun je in gedachte nemen dat je dat in je rugzakje hebt zitten.

Nu heb ik ontdekt dat je hem ook kunt google nl:
    => De apotheek van God.
    Kijk er maar een naar als je daar zin in hebt.

Veel liefs en smakelijk kijken.
    Inge.

• 22 Juni 2010 - 13:10

Mechteld:

Hoi hoi,

Wat fijn dat het goed is gegaan. 'k moest wel af en toe aan je denken, hoor. En extra controles kunnen vervelend zijn, maar beter dat dan dat er weer iets mis gaat.
    Wat goed dat je nog eens vertelde over beer, want die waren we al een klein beetje vergeten.

Leuk dat er weer een prijsvraag komt. Maar ik moet er toch nog eens een nachtje over slapen wat het aantal zou kunnen zijn.

Vandaag heb ik genoten van de sportdag op school.

Wat heb jij vandaag gedaan??

Groetjes Mechteld en de rest.

• 22 Juni 2010 - 13:21

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Ik geloof goed dat alles heel vermoeiend is en dat je er slaap van krijgt, het is ook niet niks allemaal.
    Dat je eerst op de beer gaat oefenen is een heel goed idee, dan kan je je goed voorbereiden.
    Janske ik hoop dat je kan genieten van het het mooie weer,

Heel veel groetjes van de Fam,Vrienten

• 22 Juni 2010 - 17:41

Lambert En Tineke:

Hallo Janske,

En... ben je inderdaad lekker aan het genieten van het mooie weer?? Niet te veel last van bijverschijnselen door de immunoglobine?? We hopen dat dat spulletje je gaat helpen om die virussen wat buiten je lijfje te houden
    hé! Ik kan me goed voorstellen dat je af en toe een lekker tukkie wil doen in de auto. Ten eerste rust je even goed uit en..... je bent sneller thuis!!

Voor a.s. donderdag veel succes in Nijmegen.

groetjes van Lambert en Tineke

• 22 Juni 2010 - 20:03

Cor En Diny.:

Hoi Super janske.

Wel een goei iedee om eerst de prikjes bij beer te doen, Janske als het bij beer goed gaat moet het bij jou zeker ook goed gaan.

Fijn dat alles redelijk goed gaat en och Janske extra controle kan geen kwaad zo houden de oncologen jou goed in de gaten.

Inderdaad voorspellen de mannen en vrouwen dat het erg zonnig daat worden, dus Lieke, Janske en Meike maak samen maar veel Lol enne kunnen jullie thuis ook zo'lekker modderpoel maken als jullie hebben gedaan bij Ome Hans en Tante Hariette wij zien het wel van foto's op de site.
    De lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny van Zesgehuchten en het gaat jullie allemaal goed.
    Knuffels Houdoe he.

• 22 Juni 2010 - 21:39

Tante Angela:

Hoi Janske,

Was ik toch helemaal vergeten jou te bedanken voor de hele mooie prijs die ik van jou gekregen had, ben benieuwd wat er uit de zaadjes komt maar laat het natuurlijk weten als het zover is en tot die tijd sproei ik 3 maal daags 2 keer, precies zoals papa dat gezegd heeft. De potjes die jij zo mooi beschilderd hebt staan heel mooi bij ons op de vensterbank.
    Ik raad dus iedereen aan om een gok te doen wat betreft het aantal kralen betreft want knutselwerken van Janske zijn de moeite waard om te winnen, dus doe allemaal je best. Ik ga er zelf ook nog even over nadenken.

Heel veel lieve groetjes van tante Angela