Grote zorgen om Lieke - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Grote zorgen om Lieke - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Grote zorgen om Lieke

Door: Papa en mama

Blijf op de hoogte en volg Janske

08 Maart 2010 | Nederland, Heeze

Beste lezers van Janske's reisverslag,

Vandaag schrijven wij zelf even een berichtje, omdat ons gezin vandaag heel dicht bij een regelrechte ramp stond. Nadat Janske gisteren in al haar vrolijkheid haar reisverslag had geschreven en wij lekker naar bed wilde gaan, begon voor ons een heel bewogen dag.
Lieke vertelde ons zaterdag al dat ze wat last had van haar nek. Ze zei dat ze verkeerd had gelegen en dat daardoor haar nek wat pijnlijk aanvoelde. Ze had er niet vaak en veel last van, alleen als ze ging liggen. Gisteren, toen ze ging slapen, vertelde ze weer dat ze last had van haar nek. We konden niets zien en ze ging lekker slapen. Rond 23.00 uur zat ze huilend in haar bed, maar er was nog steeds niets te zien. We hebben even met haar gepraat en vertelde haar dat we vandaag wel even naar de dokter zouden gaan als de pijn aanbleef. Daarna is ze lekker gaan slapen.
Rond 01.00 uur hoorden we uit Janske's kamer een geluid wat we al een poosje niet gehoord hadden. Ze was aan het spugen en ook niet zo'n beetje ook. Heel haar bed, pyama, tutje, kortom alles zat onder. We hebben Janske in bad gezet en gewassen. Daarna is ze in ons bed gaan liggen en hebben we alle kleren en dergelijke in het wasmachine gedaan. Haar kussen en dekbed hebben we in een sopje in bad gedaan en daarna zijn wij ook gaan slapen.
Toen Joke vanmorgen Lieke aan het aankleden was schrok ze ontzettend. Lieke had aan 1 kant een ontzettend dikke bult in haar nek. Ook de andere kant van haar nek was iets dikker. Om 8.00 uur meteen de huisarts gebeld en om half 10 mochten Lieke en mama naar de huisarts. Voor de huisarts was het direct duidelijk. Het was een ontzettend opgezette lymfeklier. De schrik slaat je dan direct om het lijf, want de oorzaak is niet bekend. Het kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben en de huisarts vertelde nog dat de kans dat twee kinderen in 1 gezin kanker zouden krijgen 0% is en dat dat zelfs nog te hoog was ingeschat.
Toch werden we doorverwezen naar het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Dit met name om te kijken waar de zwelling dan vandaan zou komen. Thuis werd papa opgehaald en met zijn drieen gingen we op weg naar Eindhoven. Meike en Janske bleven thuis bij Leanne. Onderweg naar het ziekenhuis zijn wij stil. In onze hoofden gaan de meest verschrikkelijke scenario's om, maar we spreken ze niet uit. Gelukkig is Lieke vrolijk en leidt ons steeds af met gezellige liedjes en verhaaltjes. Ze had er echt zin in om bloed te gaan prikken.
In het ziekenhuis in Eindhoven gebeurd er iets heel raars met ons. Het lijkt zo vertrouwd. Dezelfde mensen, dezelfde kamer, dezelfde handeling, alleen dan bij een ander kind. Belangrijk voor ons om dit te blijven realiseren, want wat voor Janske heel normaal is, is voor Lieke allemaal nieuw. Ze wordt dus door de PM-er voorbereid op het bloedprikken. Er moet teveel bloed worden afgenomen voor een vingerprik. Wederom moeten we nadenken, want normaal zeggen we dan dat ze het maar uit de PAC moeten nemen. Die heeft Lieke gelukkig geen.
Ondertussen is de oncoloog binnen gekomen en onderzoekt Lieke. Ze doet haar best om ons gerust te stellen, maar ook zij wil meer zekerheid. Ze wil een echo laten maken van het gezwel, want ze wil gewoon weten waar het vandaan komt. Er wordt gebeld en we zijn direct aan de beurt. We kennen de weg en wederom zitten we op een bekende plaats met een ander kind. We mogen dan ook van geluk spreken dat we te maken hebben met kinderen van deze leeftijd, want Lieke vindt het allemaal prachtig en zorgt ervoor dat we continue bezig blijven. Tijdens de echo verschieten we weer. Inmiddels hebben we zoveel echo's gezien en weten een beetje waar we op moeten letten. Aan de ene kant zagen we een lymfeklier van 2,5 bij 1 cm zitten en aan de andere kant een lymfeklier van 1 bij 1 cm. Waar komt dat dan toch vandaan?
Terug op de afdeling moet er bloed geprikt worden, want dat was nog niet gebeurd. Het was meteen duidelijk dat het moeilijk zou worden, want Lieke's aders zijn moeilijk te vinden. Tijdens de eerste prik houdt Lieke zich heel erg groot. Het gaat helemaal super, echter komt er geen bloed. De tweede prik gaat in haar andere hand en wederom komt er geen bloed. Nu begint Lieke toch ook wel schrik van het prikken te krijgen. Voordat er voor de derde keer geprikt kan worden is Lieke helemaal overstuur. Gelukkig lukt het toch om in haar elleboog te prikken en komt er een heel klein beetje bloed. Genoeg om een bloedbeeld te bepalen, maar eigenlijk niet voldoende om alle onderzoeken te doen die ze graag zouden willen.
De oncoloog komt weer binnen en verteld ons dat ze de uitslag van de echo heeft. Er zit geen pus of iets dergelijks in de lymfeklieren, dus deze hoeven ook niet schoon gemaakt te worden. Verder is op de echo te zien dat er niets kwaadaardigs zit, dus geen Leukemie of Lymfeklierkanker. Het hoge woord is eruit.
Er wordt gestart met een antibiotica kuur en er wordt genoegen genomen met het bloed wat ze hebben. Volgende week maandag moeten we met Lieke terugkomen en in de tussentijd moeten we goed in de gaten houden dat haar bult in de nek niet groter wordt, of dat ze koorts krijgt. Het meest waarschijnlijke is dat het een ontsteking van de lymfeklieren is, veroorzaakt door een virus.
Aan het eind van de dag krijgen we nog telefoon van de oncoloog met betrekking tot de bloeduitslagen. Ze begint te vertellen over de Leuco's en wederom schrikken we. Het aantal leucocyten is nagenoeg net zo hoog als dit bij Janske was op de dag dat het bekend werd dat Janske Leukemie had. Gelukkig kregen we meteen uitleg dat dit in dit geval een goed teken is. Er is bekeken welke leukocyten in het bloed van Lieke zitten en dit zijn allemaal hardwerkende leukocyten die ervoor moeten zorgen dat de ontstekingen niet groter worden, sterker nog, het probleem moeten gaan oplossen. Ook het Hb en de trombo's zitten op een meer dan acceptabel niveau.
Al met al een veelbewogen dag met een goede afloop. We hopen dat de bulten in Lieke's nek vlug weer kleiner worden, zodat we ook echt met een gerust hart, met betrekking tot dit verhaal, kunnen gaan slapen.

Joke en Ferry

• 08 Maart 2010 - 20:19

Maria:

Ik hoop dat alles goed komt met Janske en Lieke

• 08 Maart 2010 - 20:28

Jose:

Lieve Joke en Ferry,

Hoe is het mogelijk. Het gevoel te krijgen dat de film nog een keer gedraaid gaat worden. Gelukkig is het een andere. Knuffel en kus, José.

• 08 Maart 2010 - 20:35

Joke en Ferry,

Ik krijg het weer te kwaad als ik het verhaal lees. Blijft jullie dan niks bespaard?
    Maar even positief blijven; bloeduitslag was 'goed'.
    Hopelijk kunnen jullie ondanks alle angsten en belevenissen een beetje rust vinden zodat jullie morgen een beetje fit met Janske naar Nijmegen kunnen!

• 08 Maart 2010 - 20:36

• 08 Maart 2010 - 20:36

• 08 Maart 2010 - 20:37

Angela:

Sorry, ik was te ongeduldig en dacht dat de computer niet goed werkte.

• 08 Maart 2010 - 20:44

Judith & Ron, Wout:

We vallen hier even stil, houden de adem tijdens het lezen in en blazen heel lang uit als we bij het einde zijn.
    Ongelooflijk.
    Zet 'm op allemaal, een hele dikke knuffel.

• 08 Maart 2010 - 20:50

Oma Hanny En Frans:

Lieve Joke en Ferry,

Wat zullen jullie een akelige ochtend gehad hebben vandaag. En dan die film die opnieuw gaat draaien......
    Was me dat weer even schrikken vanmiddag! Wat krijgen jullie het toch voor de kiezen!
    Gelukkig is de uitslag goed en nu maar hopen dat het met Lieke ook goed blijft gaan.

Wij hopen op een goede nachtrust voor jullie.
    Morgen veel sterkte in Nijmegen. Hopelijk gaat het daar ook allemaal goed.

Dikke knuffel voor allemaal,

Hanny en Frans

• 08 Maart 2010 - 21:01

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Stil waren wij vandaag toen ik het hoorde na de kaartmiddag .............en nu nog.
    Het zal toch niet........
    Nee hé
    De laatste regels daar houden we ons aan.

Opa en Oma

En morgen succes Janske

• 08 Maart 2010 - 21:02

Ellen:

Jeetje zeg, nu dit weer..
    dat was me toch wel weer even een schrik verhaal om te lezen!
    ik hoop dat het allemaal goed komt.

Heel veel sterkte allemaal!

Veel liefs uit Soerendonk

• 08 Maart 2010 - 21:27

Fam. Duisters:

Ja ook wij worden er stil van.......
    Nee he, toch niet ...

maar gelukkig waren de uitslagen etc. goed..
    En nu hopen dat de bulten/klieren snel afnemen...

Joke, Ferry Jullie zijn kanjers en hebben drie super dochters........

Sterkte.. en sucses morgen met Janske.....

Brent, Sven Fenne en papa en mama

• 08 Maart 2010 - 21:34

L&H Bergmans:

Joke en Ferry.

Was me dat even schrikken bij het lezen van dit bericht,we hopen maar op een goede afloop voor Lieke.
    Ook voor haar gaan we een kaarsje branden.
    Veel sterkte en voor straks een goede nachtrust voor iedereen en morgen: dat het daar ook zal meevallen met Janske.
    De hartelijke groeten voor allemaal.
    tante Liny en ome Harrie

• 08 Maart 2010 - 21:52

Joli Claes:

hoi familie

jezus, ik verschiet me een ongeluk.
    ik heb het een paar dagen niet gelezen omdat britta weer thuis is uit curacao, en het hier thuis behoorlijk druk was.
    maar het ging goed dus ik dacht dat gaat wel.
    maar wat ik nu lees is wel heel raar.
    je eerste gedachte is inderdaad 'het zal toch niet waar zijn'.
    gelukkig is het ook niet zo.
    mijn god er blijft jullie niet veel bespaard.
    hoop det het heel snel beter gaat met lieke en dat het allemaal met een sisser afloopt.
    janske, fantastisch dat jij weer een beetje zelf aan het eten bent, en niet meer de hele dag die rugzak meer hoeft te dragen, det zal een stuk fijner spelen.
    succes morgen in nijmegen.
    hou vol en zet 'm op allemaal.
    dikke kus van ons xxxxxxx

• 08 Maart 2010 - 21:55

Ome Tan:

Beste Ferry en Joke

Jullie zeer onderhoudende spannende doktersroman werd inderdaad een beetje soft door zo'n stuk als gister maar om nou meteen daarachter een verhaal te plaatsen wat meer weg heeft van een thriller !

Tis dat ik beter weet anders zou ik nog gaan denken dat jullie ons gewoon zitten te KLIEREN.

Na alles wat ik tot nu toe met jullie gezinnetje heb meegemaakt ben ik zo vrij geweest een bekend gezegde alvast aan te passen ;

KLEINE KINDEREN GROTE ZORGEN

GROTE KINDEREN KLEINE ZORGEN

succes verder.

OME TAN

• 08 Maart 2010 - 21:55

Renier:

Poeh, poeh, zoiets bedenk je toch niet! Hopelijk is de grootste schrik weg en kunnen jullie vanavond rustig slapen.

En morgen weer onderweg met Janske..... dat lijkt me dan ook wel weer heel raar.

Nou heel veel sterkte en hopelijk zijn de bulten bij Lieke snel weg.

Liefs,
    Renier

• 08 Maart 2010 - 22:18

Fam. Kessels Ospel:

Hoi Ferry en Joke. Met ingehouden adem heb ik jullie bericht nog gelezen voor het slapen gaan en dacht het kan toch niet waar zijn he, niet weer! Maar gelukkig lijkt alles goed te zijn bij Lieke en gaat het om een "onschuldige" virusinfectie. We duimen flink voor jullie en gaan weer flink kaarsjes stoken en hopen met jullie mee dat de doktoren het bij het rechte eind hebben. Lieke heel veel sterkte en beterschap. Janske morgen weer veel succes in Nijmegen. Joke en Ferry hopelijk vannacht een goede nachtrust, al zal het nog vaak spoken vannacht, en morgen succes in Nijmegen. We leven met jullie mee hier in Ospel.
    Welterusten, groetjes en heel veel liefs van Tanja, Paul, Manou en Jorn.

• 08 Maart 2010 - 23:14

Gerda:

Hallo Joke en Ferry,

Wat een nacht en wat een dag.
    Hoeveel spanning kan eens mens verdragen?
    Ik hoop dat de bulten/klieren snel verdwijnen en hun normale grootte weer terugkrijgen zonder nasleep.

Voor morgen veel succes en ik hoop dat jullie een redelijk goede nachtrust krijgen.

Lieve groeten,
    Gerda.

• 09 Maart 2010 - 05:36

DORRY:

HOI FAM ,BEKS NONDE JU OOK DAT NOG .
    MAAR GELUKKIG NIETS ERNSTIG.
    NONDE JU HOE BESTAAT HET ALLEMAAL.
    MAAR IK KEN NOG EEN VERSJE WAT WIJ EEN MEDE PATIENT EN IK TOEN IK 9 MAANDEN IN HET REVALIDATIE CENTRUM VERBLEEF VAAK OPZEGDEN,
    HET GAAT ER OVER DAT JE IN HET GEVAL VAN LIEKE NIET HET ERGSTE MOET DENKEN, DE MENS LIJDT HET MEEST HET MEEST DOOR, HET LIJDEN WAT HIJ VREEST MAAR WAT NIET OPKOMT DAGEN, DAAROM LIJDT DE MENS MEER ,DAN GOD TE DRAGEN GEEFT MAAR JULLIE DOEN HET ZO KNAP EN HEBBEN VEEL TE DRAGEN. EEN DIKKE VETTE BETERSCHAP MET LIEKE SUCCES IN NIJMEGEN,GA NIET DOEM DENKEN A,U.B STERKTE DIT GAAT EERDER VOORBIJ ALS JULLIE ERG IN HEBBEN,
    IK GA OOK VOOR LIEKE HAAR BULT FIKKEN STERKTE HIFIVE LOWFIVE DORRY. EN VOOR VANDAAG IN NIJMEGEN VEEL STERKTE.

• 09 Maart 2010 - 07:15

Marian En Maarten:

Lieve Lieke, Joke en Ferry,

Niet te geloven. Wat een verhaal. En wat een schrik voor jullie Joke en Ferry. Je bent een kanjer Lieke, drie keer bloedprikken en dan komt er nog weinig, dan zou ik ook overstuur zijn. Maar je hebt het vast goed gedaan. Wordt je bult al wat kleiner? En heb je alles aan Janske verteld?
    Dikke kus voor jullie alle drie.
    En vandaag maar weer heel veel succes.

• 09 Maart 2010 - 08:04

Frank En Heidi :

normaal begin ik met hallo super Janske.

Maar nu dan Hallo Super Lieke.

Wat kun jij iedereen aan het schrikken maken zeg.
    gewoon kippenvel tijdens het lezen. Het zal toch niet....
    Maar gelukkig niet. Eentje is genoeg maar goed dat de dokter gelijk had met 0%.
    Nou Joke en Ferry sterkte vandaag met Janske en met Lieke. Toch weer een zorg meer.

Groetjes uit Leende

• 09 Maart 2010 - 08:27

Inge Vd Goor-Bouman:

Lieve, lieve mensen,

Het is toch niet te geloven... Hoeveel moet een mens soms dragen in zo'n korte tijd.

Een mens krijgt niet meer op zijn pad dan dat hij/zij aan kan....

Dat zeggen sommige therapeuten, diep in mijn hart wil ik me daar wel aan vast houden en nog dieper geloof ik daar ook wel in. Maar ik zeg dat niet (meer), het roep voor mij op tegenvallende momenten boosheid op. fff time out graag, denk ik dan!

Misschien voelen jullie dit ook, en krijgen jullie ook een beetje van je ammehoela gevoel. De onmacht, de kennis die jullie al hebben, maakt het niet makkelijker. En daardoor komen enge beelden naar voren.
    Hopelijk lukt het jullie om positief te blijven. Samen kunnen jullie dit aan. Echt, al voelt het nu allemaal kl...n.

Als jullie straks hierop terug kijken, als opa en oma en jullie alle drie de knappe meiden gelukkig en gezond zijn, dan kunnen jullie de kleinkinderen met volle overtuiging vertellen over: Liefde, Vertrouwen, innerlijke kracht van de mens.
    Deze zware weg zal jullie zoveel wijsheid geven, dat jullie daar vele mee mensen mee gaan helpen.

Open jullie hart voor alle warmte die naar jullie toekomt, het zal jullie ondersteunen en helen.

Veel liefde en ondersteuning, knuffel aan iedereen.
    Inge.

• 09 Maart 2010 - 08:37

Oma Blijham:

Lieve Joke en Ferry,dit was wel erg spannend, voor jullie in de eerste plaats, maar ook voor mij om te lezen.Wat ben ik daar van geschrokken! Gelukkig dat het goed afloopt, maar zoiets moet je niet te vaak meemaken.Veel beterschap voor Lieke en voor jullie veel liefs van oma.

• 09 Maart 2010 - 11:30

Ome Gijs Tante Nelly:

Mijn hemel wat moeten jullie geschrokken zijn
    alsof het nog niet genoeg
    is,de zorgen van Janske
    en nu Leike er ook nog bij,gelukkig een goede
    uitslag(maar toch)
    hoeveel kan een mens hebben?
    Dan valt het moeilijk om
    positief te blijven denken.
    Joke en Ferry wij leven
    met jullie mee en hopen
    dat het goed mag blijven
    gaan met Lieke,ook groetjes aan Meike ook voor jullie beiden

ome gijs en tante nelly

• 09 Maart 2010 - 12:03

Wijnand En Janneke:

Te gek voor woorden wat jullie nu weer meemaken. Wat zullen jullie geschrokken zijn! We hopen echt dat er heel snel veel duidelijkheid is rondom Lieke en dat de rust wederkeert.

Houd vol!

• 09 Maart 2010 - 12:19

Fam Van Gaal:

Ook wij werden stil van dit verhaal.
    Gelukkig is de uitslag goed. Lieke zorg er dan maar voor dat die bulten snel weg zijn uit je lijf.

Heel veel sterkte Joke Ferry Lieke Meike en Janske.
    X Renske Gijs en Nicole

• 09 Maart 2010 - 14:01

Lambert En Tineke:

Lieve Lieke, Joke en Ferry,

Wat een spookverhaal is dit jongens! Dat zal me weer een spanning gegeven hebben. Maar ik lees het al: Lieke, jij bent net zo dapper als je zusje Janske!!! Wij hopen met zijn allen dat je snel beter bent. En hoe is het met Janske gegaan vandaag??

heel veel groetjes van ons uit Hilversum

• 09 Maart 2010 - 14:07

DORRY:

HOI MENSEN.
    WIE AL IETS EERDER IETS HOORT OVER DE FAM BEKS JANSKE LIEKE WIL DIE PERSOON A.U,B. EEN KORTE MAIL SCHRIJVEN, MORGEN IS NOG ZO LANG DORRY
    B.V.D.

• 09 Maart 2010 - 16:01

Wilma Van De Vin:

Kippenvel. Tijdens het lezen, wordt het alleen maar erger.

Ik zie het helemaal voor me. Ik voel mee met de gevoelens die zo vreselijk dubbel zijn. Voor jullie zo bekend, maar Lieke heeft alles vanaf de zijlijn meegemaakt.

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen om ook dit te verwerken. En ook dat kost tijd, want je energie gaat vandaag weer voornamelijk naar Janske in Nijmegen.

Heel veel sterkte!

Familie van de Vin

• 09 Maart 2010 - 16:26

Lies:

Wat moeten jullie in de piepzak hebben gezeten.
    Joke en Ferry ik hoop dat jullie met een gerust hart de komende dagen tegemoet gaan.

Groetjes uit Gelderland.

• 09 Maart 2010 - 17:25

Janny:

Hallo super Joke en Ferry,

Wat een verhaal zeg, daar worden wij even stil van, niet te geloven dat jullie dit nu ook nog mee moeten maken alsof jullie nog niet genoeg op jullie bordje gekregen hebben.

Wij blijven hopen voor jullie dat alles goed komt, voor Super Lieke heel veel sterkte het zal niet meevallen voor die kleine meid, voor Super Janske sterkte in Nijmegen, verder ook voor Meike en de rest van de Fam. heel heel veel sterkte,

Gr.Fam.Vrienten

• 09 Maart 2010 - 17:27

Eugenie Van De Kolk:

Hier zijn geen woorden voor.Ik wens jullie heel veel sterkte met Lieke!
    Succes Janske

• 09 Maart 2010 - 18:36

B En B Someren:

FERRY EN JOKE dit zou toch te gek voor woorden zijn dat kan toch niet waar zijn ,blijf jullie dan niks bespaart wat hebben jullie n spannende dag gehad maar god zij dank, zo als we het lezen gaat het al wat beter met n goede uitslag heel veel sterkte
    BERTHA EN BROER

• 09 Maart 2010 - 19:09

Willy En Jeanet:

Het is toch niet te geloven.
    Dat dit jullie ook nog moet overkomen.
    Hier zijn geen woorden voor.
    Gelukkig dat het niet ernstig is,Ik geloof best dat jullie het allemaal zwaar hebben gehad.
    Die angst van het zal toch niet.
    Ik hoop dat het allemaal weer goed komt .
    Wij wensen jullie veel sterkte toe.

Groetjes Willy en Jeanet

• 09 Maart 2010 - 20:18

Fam Peperkamp:

Hey paps en Mams.

Wat is dit schrikken geweest voor jullie!!
    En natuurlijk denken jullie niet weer!!

Waarschijnlijk hebben jullie niets aan ons verhaal, maar ik wil het jullie niet onthouden.

Jens heeft na de carnaval een klein griepje gehad. Niets bijzonders. Daarna begon hij ook te klagen oven pijn in zijn nek. Wij bleven het afkijken en dachten aan wat spierpijn. Als je het morgen nog hebt dan bellen we tante Claudia op om het te masseren. Volgende dag sprak Jens nergens meer over. Nadat hij bij oma was geweest zagen wij 2 enorme dikken bulten in zijn nek. Het was meer, Jens waar is je nek? Dus de schrik zat er bij ons ook in. Natuurlijk op een andere manier als bij jullie…. maar toch. Dit ging pas over nadat we bij de huisarts waren geweest. Daar kreeg Jens een penselinekuur. En dan begint het echte werk pas voor ons. Hoe krijg je een kind wat panisch is voor pillen enz. zoiets toe gediend. Wij snappen dus helemaal wat jullie mee maken met Lieke die wat minder gewend is op doktersgebied. Hopelijk knapt jullie grote prinses Lieke net zo snel weer op(1 week), als onze Jens. Lieke Beterschap!!

En we hopen met jullie mee op een goede uitslag!!

Hopelijk vinden jullie het niet vervelend dat we dit bericht hebben geplaatst.

Jullie alertheid is bij Janske al zo vaak ten goede gekomen, blijf erop vertrouwen.

Groetjes Chris, Nency, Jens en Daisy

• 09 Maart 2010 - 21:56

H & H & I:

Hoi Toppers !!

Alles goed ?
    Rustige nacht en dikke knuffels.

Ome Hans, tante Hariètte en Imke xxx

• 10 Maart 2010 - 07:05

Tonny:

Heftig jullie verhaal, dit mag geen tweede keer gebeuren.
    Lieke proficiat met de goede uitslag.
    Joke en Ferry sterkte.