Een echte kerstboom - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een echte kerstboom - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een echte kerstboom

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

10 December 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Als je niet ziek bent, dan droom je over vanalles en je droomt vooral groots. Dat is natuurlijk beter, want op die manier zul je steeds gemotiveerd blijven om net dat stapje extra te zetten. Zo wordt er in veel gezinnen gedroomd over een extra vakantie, een verre vakantie, een nieuwe auto, een groter huis, een betere baan of waar je ook maar over wilt dromen. Als er in je gezin kanker wordt geconstateerd dan veranderen die dromen. Zeker als je een uitputtende, twee jaar durende behandeling moet ondergaan en daarbij nog heel veel complicaties krijgt. Je dromen liggen niet meer op grote dingen en al zeker niet op grote materialistische zaken. Dat komt wel weer, hopen we. Al zullen we waarschijnlijk altijd een stukje meer kunnen relativeren.
Het mooie van kleine dromen is dat ze soms uitkomen. Je hebt er geen zeggenschap over, maar als het zover is, dan is dat toch wel extra genieten. Voordat ik ziek werd, hadden wij altijd een echte kerstboom in huis. Eentje waarvan je de dennegeur kon ruiken en dan niet uit een potje. Eentje waarvan de naalden uitvielen en je elke dag met de stofzuiger rond moest en als de ronde er dan op zat, dan lagen er weer nieuwe naalden. Eentje waar je de deur voor uit moest, die niet kant en klaar op zolder lag.
Maar de afgelopen twee jaar mocht dat dus niet met kerst. Het was voor mij een te groot risico, net zoals dat bijna alle planten het huis uit moesten. En dus moest er een oplossing gezocht worden en die werd door hele lieve mensen aangedragen. We kregen een kunstkerstboom te leen. Uit de doos, in de pootjes zetten, takjes erin steken en netjes buigen en klaar waren we. Helemaal super dus, want wij hadden toch keurig een boom in huis en nog een hele mooie ook. Als je dan zo rond de kerst bij de boom zit, dan ga je dromen. Voor veel mensen iets heel kleins, maar voor ons iets heel groots. Want wat zou het toch mooi zijn als wij volgend jaar met kerst met zijn vijven onder een echte kerstboom zouden zitten.
Zoals jullie weten zijn de meeste dromen bedrog, maar deze toch echt niet. Afgelopen week is mama samen met Meike en oma Tumtum met de bakfiets op pad geweest om een echte kerstboom te gaan kopen. Gewoon kijken naar zo'n bord langs de weg: "Kerstbomen te koop". Tussen alle bomen je eigen boom uitzoeken. De juiste maat, de juiste opbouw van takken en dan inladen in de bakfiets. Meike er nog bij en fietsen. Alleen dat moment al. Inmiddels staat de boom en is hij netjes versierd met ballen en lampjes. De kerststal staat eronder en het is weer helemaal een plaatje. Sterker nog, er hangen kerstballen in die door Lieke, Meike en mij geschilderd zijn. Soms, heel soms, komen dromen uit, maar als ze uitkomen dan kun je er ook extra van genieten.
Dat dromen helaas vaak niet uitkomen is ook een feit. Kijk, die echte kerstboom, die was er vast wel gekomen, maar dat we er met vijven onder konden gaan zitten, dat was de grootste vraag. Voor veel te veel ouders, broertjes en zusjes komt deze droom namelijk niet uit. Er zijn jaarlijks nog veel kinderen die sterven, om wat voor reden dan ook. Daarom wordt er elke tweede zondag in december Wereldlichtjesdag gehouden. Dat is dus morgen. Morgen om 19.00 uur steken mensen over de hele wereld kaarsjes aan ter nagedachtenis aan overleden kinderen. De wereld wordt zo even letterlijk wat lichter voor wie een kind verloren heeft. Ik wil aan jullie allemaal vragen om hier aan deel te nemen en thuis ook een kaarsje aan te steken, want dat dromen uitkomen is geen vanzelfsprekendheid.

Groetjes Janske

• 10 December 2011 - 21:10

Oma Hanny En Frans:

Lieve Bekskes,

Wat geweldig om jullie allemaal zo bezig te zien!
    Dat wordt genieten met zulke mooie ballen in de kerstboom. Wij zijn er bijna een beetje jaloers op...
    Ook wij denken in deze tijd nog vaak aan de moeilijke periode die jullie gehad hebben. Daarom genieten ook wij extra van al deze mooie momenten.

He Meike, prikt die kerstboom van jullie niet een beetje? Of zit jij niet met een schrammetje meer of minder?

Ook bij ons maken we morgen de kaarsjes aan en herdenken daarbij alle kinderen die veel te vroeg afscheid van het leven hebben moeten nemen.

Dikke knuffel van opa en oma

• 11 December 2011 - 10:40

DORRY:

HOI KE3 EN DE HELE KUDDE.
    JUIST DE KLEINE DINGEN MAKEN EEN MENS GELUKKIG.
    EN DAT JULLIE EEN ECHTE BOOM HEBBEN IS FIJN .
    MAAR HET ALLERFIJNSTE IS TOCH DAT JIJ KANKERVRIJ BENT NA TWEE ZWARE JAREN.
    EN IN DE TOEKOMST KIJKEN KAN NIEMAND.PROBEER IK MAIL PROBEER BIJ HET HEDEN TE BLIJVEN WAT KOMT DAT KOMT ,EN WAT GEWEEST IS KUN JE OOK NIET VERANDEREN IK HEB MOOI PRATEN DENKEN JULLIE NU MAAR HET IS WEL ZO.
    DUS GENIET MAAR LEKKER ONDER DE BOOM ,EN ALS ER WAT NAALDEN IN JE NEK VALLEN ZEG JE GEWOON DANK JE WEL VOOR DE GIFT IN MIJN NEK
    ER KAN NU OP DIT MOMENT GENOTEN WORDEN HUMMEL JOKE FERRIE LIEKE EN MEIKE.
    EN DAT IK EEN KAARSJE AAN MOET FIKKEN NATUURLIJK FIK IK VOOR ALLE OVERLEDEN KINDEREN EN NABESTAANDEN VAN HUN.
    EN VOOR JULLIE FIK IK OOK BLIJF IK DOEN VOOR KRACHT DIE JULLIE HARD NODIG HEBBEN.
    EEN DIKKE VETTE DORRY

• 11 December 2011 - 21:48

Joli Claes:

Ha Ke3

Wat heerlijk een echte kerstboom in huis.
    Met het nodige knutselwerk erin word hij nog mooier.
    Veel dromen komen niet uit, maar sommige wel.
    En gelukkig kwam die voor heel veel mensen wel uit in huize Beks.
    Ook bij ons branden de kaarsjes, ook die ene speciale die altijd brand.
    Geniet van de kerstboom en de lampjes.
    Veel plezier met de voorbereidingen voor kest.

Groetjes aan allemaal
    dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 12 December 2011 - 08:14

Lieve Ke3tjes:

Wat fijn dat jullie wens is uitgekomen, met z'n vijven onder een echte kerstboom. En dan ook nog de eigen gemaakte kerstballen, dat is zeker zo bijzonder. Geniet met z'n allen van deze mooie en gezellige tijd.

Veel liefs Asmara

• 12 December 2011 - 08:50

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Het zijn de kleine dingen die het doen ,doe het doen ,het zijn de kleine dingen die het doen.

een liedje van jenny arian en frans halsema

en zo is het ook , dat blijkt nu wel weer uit jou verhaal.
    een mooi KERSTVERHAAL

• 12 December 2011 - 13:25

Willeke:

Hallo allemaal,

Nou wat kun je nu genieten, ik lees het verhaal en ik zie jullie met z'n alle onder de boom zitten. Maar goed dat ie nu groter is, lekker knus!!!
    Ook al zijn het de kleine dingen, maar dan met een hoofletter. Genieten, Genieten.
    Heel veel plezier, en knutsel ze!!

Groetjes Willeke

• 12 December 2011 - 13:59

Gerda:

Hey Ke3 en familie,

Wat fijn dat jullie weer een echte kerstboom hebben.
    Kunst was natuurlijk de oplossing in de afgelopen 2 jaren maar nu is echt ook ECHT!
    Ikzelf heb kunst maar dat is meer voor het gemak, gegroeid door de jaren heen zullen we maar zeggen.
    Maar echt ruikt lekker, ziet er mooi uit en is ieder jaar weer anders.
    Vooral als jullie er zelfgemaakte kerstballen in hangen. Heel speciaal zo'n eigen boom!

Blijf genieten met z'n allen en hou je taai.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 12 December 2011 - 20:30

Tante Angela:

Hoi Meiden en Ferry en Joke,

Wauwie, weer een echte hele mooie kerstboom en er fijn met z'n vijven bij zitten (eronder lijkt me niet zo prettig), wat gaaf hè!
    Geniet van de fijne kerstperiode, maar vooral van elkaar!!!

Groetjes tante Angela, ome Toine, Bart, Sietske en Rens

• 16 December 2011 - 08:33

Lambert En Tineke:

Hallo allemaal,

Wat een feest!! Weer een echte, heerlijk ruikende, naaldenverliezende kerstboom in jullie kamer!! Voor je het weet vind je dat weer héél normaal. Maar dít jaar voelt het nog héél bijzonder en jullie genieten er duidelijk van!!! Heel veel kerstplezier! Er zal nog heel wat geknutseld worden in deze periode, dus....... genieten maar!!!!

groetjes van ons

• 19 December 2011 - 11:35

Dorry:

HOI KE 3 EN ALLE GOEDE ZIELEN.
    ER STAAT NOG STEEDS DEZELFDE MAIL OP DAT JULLIE EEN ECHTE BOOM HEBBEN.
    IS HIJ NOG NIET IN DE RUI???????????????????????????????????????????????????????????????????
    HUMMEL GAAT ALLES NOG REDELIJK MET JOU EN DE REST VAN HET GEZIN????????????????
    GEZELLIG IN HUIS MET AL DIE KERSTSPULLEN EN HET LICHT.
    NU WERP IK MIJ OOK OP MIJN HOBBY NAMELIJK FIKKEN.
    ZINGEN JULLIE OOK KERSTLIEDJES????????????????????????????????
    NU ALLE MENSEN EEN HELE FIJNE LICHTE TIJD .
    EN EET NIET TE VEEL MET JOU ZUSJES .
    EEN DIKKE VETTE DORRY

• 22 December 2011 - 17:27

Arianne Knegt:

Lieve Ferry, Joke, Lieke, Janske & Meike,

Wat een leuke kerstkaart hebben jullie gestuurd! Ik kom helemaal in kerststemming!
    Wij hebben dit jaar geen kaarten verstuurd, daarom doe ik het nu even zo:

Heel fijne, warme en gezellige feestdagen en een goed 2012!

Arianne (en ook Bart en de kinderen natuurlijk...)