Einde van mijn eerste schoolvakantie - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Einde van mijn eerste schoolvakantie - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Einde van mijn eerste schoolvakantie

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

09 Januari 2011 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Zo, het zit erop. Mijn eerste echte schoolvakantie. Wat hebben we leuke dingen gedaan. Het belangrijkste van deze vakantie is natuurlijk toch dat we in 2011 zijn aangekomen en dat het aftellen officieel is begonnen. Gelukkig is de vakantie ook rustig verlopen en zijn er geen rare dingen met mij gebeurd. Natuurlijk had ik de laatste dagen last van de Dexa en vooral vandaag had ik veel last van de Dexa. Ik heb met het draakje voor de koelkast gestaan, maar daar stond niets in wat het draakje rustig kon krijgen. Ook de voorraadkasten heb ik opengetrokken, maar helaas, ook daar niets wat het draakje kon temmen. De praprika chips lag de hele dag naast me, maar ook die kon het draakje niet kleiner maken. Ik denk dat het draakje het trucje van de praprika chips inmiddels doorheeft. Waarschijnlijk heeft het draakje zich gemuteerd, jeetje wat een moeilijk woord voor een kind van vier, en kan hij nu ook goed tegen praprika chips. Gevolg van dit alles was, dat ik vooral aan het einde van de dag, niets meer kon hebben van mijn zusjes en al de energie van papa en mama vroeg om mij te helpen in mijn ellende. Gelukkig ging het wel goed toen ik naar bed ging, want ik ben al heel snel in slaap gevallen. Nu maar hopen dat het draakje vannacht al wat kleiner wordt, zodat ik morgen wel een beetje gezellig ben op school.
Gisteren was het ook een hele spannende en speciale dag. Omdat mama en papa toch ook weer verder kijken dan 2 augustus, zijn ze gisteren naar een seminar, alweer zo’n moeilijk woord, van Ben Tiggelaar geweest. Het seminar was genaamd “Dromen, durven, doen”. Dat zijn natuurlijk drie zaken die op dit moment heel moeilijk zijn voor papa en mama en dus was het zeker niet verkeerd om daar eens te gaan luisteren.
Dat betekende ook dat zuster Els bij ons in huis kwam. Lieke is nog een dagje en nachtje langer bij opa IJsje en oma Tumtum gebleven, dus waren Meike en ik alleen met zuster Els. Jeetje, wat was dat spannend, zo zonder papa en mama tijdens de Dexa, maar het ging zuster Els prima af. Natuurlijk waren er wel moeilijke momenten en soms werd ik ineens boos en wist zuster Els niet direct hoe hier mee om te gaan, maar ze heeft me toch telkens goed kunnen troosten. Ze vertelde aan het einde van de dag wel dat ze was verschoten over hoe heftig zo’n Dexa dag kan zijn. Het mooie aan een oppas die meestal niet overdag komt, is dat je ze nog van alles wijs kan maken. Zo vertelde ik haar dat ik best Monopoly kon spelen. Vol goede moed pakte zuster Els het spel, maar toen ze zag hoe ik het geld aan het verdelen was, ging er al vlug een lampje branden dat het geen succes ging worden. Spelletjes in de Dexa zijn overigens over het algemeen geen succes. Ik ben nog wel aan een paar andere spelletjes begonnen, maar als het te lang duurde of ik kon niet winnen, dan ging ik op de bank liggen en mochten Meike en zuster Els het spel afspelen. Gisteren heb ik wel redelijk goed gegeten en met name fruit, dus dat is wel heel positief.
Dan nog even terugkomend over de CD en boekpresentatie, want daar waren nog wat vragen over. De presentatie zal zijn in de Hooizolder en om die locatie te komen moet je een trap op. Natuurlijk hebben ze er aan gedacht dat niet iedereen dat kan, dus ze hebben zo’n trapstoeltjeslift, of hoe dat ook mag heten. Hierdoor kunnen ook de mensen die slecht te been zijn gewoon komen. Wil je precies weten hoe het daar zit, dan moet je maar even met papa bellen.
Dan nog even over de stapvriendjes, want ik moet ze toch een klein beetje waarschuwen. In 1 van de liedjes zit een passage waar jullie waarschijnlijk niet gelukkig mee zijn. Ik kan nog proberen om tijdens de presentatie tijdens die passage een piep te laten horen, maar ik ben bang dat jullie er later toch wel achter komen wat er tijdens die piep wordt gezongen, dus ik laat het maar gewoon horen. Misschien worden jullie daardoor nog meer geprikkeld en doen jullie straks nog meer jullie best. Al weet ik niet of dat nog kan, want jullie doen al zo ontzettend jullie best. Daarnaast hoeven jullie niet bang te zijn dat ik naast mijn schoenen ga lopen. Ik vind het ten eerste heel fijn dat ik nu een hele mooie herinnering kan achterlaten aan deze verschrikkelijke periode. Daarnaast gaan de opbrengsten naar aan Leukemie gerelateerde goede doelen, dus ik doe het ook nog eens ergens voor. Iedereen die eraan heeft meegewerkt heeft het geheel belangeloos en kosteloos gedaan, dus als jullie het product zo goed vinden als ik het vind, dan is het aan hen om met die eer te gaan strijken. Ik ga straks gewoon weer lekker Janske Beks uit het kleine dorpje Heeze worden en lekker met mijn stapvriendjes op stap en kattenkwaad uithalen. Of had ik dat laatste niet mogen zeggen, want de kans is natuurlijk aanwezig dat onze papa’s en mama’s dit ook lezen.
Zoals ik al opende, is dit mijn laatste dag van mijn kerstvakantie. Grote mensen krijgen vaak voor kerst een kerstpakket. Ook wij kregen vandaag, als hele grote verrassing, een fantastisch kerstpakket. Daar zat voor ieder van ons heel veel lekkers in. Het mooie van een kerstpakket krijgen op 9 januari, is wel dat je dat helemaal niet verwacht en de verrassing dus nog vele malen groter is. Super bedankt voor dit geweldige pakket.
De sneeuw en het ijs zijn inmiddels weer gesmolten en de wegen zijn weer goed begaanbaar. Tijd voor papa om weer buiten te gaan trainen. Ook hij moet dit jaar een top halen en dat gaat niet vanzelf. Gelukkig heeft hij er heel veel plezier. Afgelopen vrijdag verklaarde ik hem nog voor gek om met die regen te gaan fietsen, maar hij is toch gegaan. Vandaag was het weer beter en hij had nog een afspraak met Bart, Sietske en Rens om te gaan WII-en. Ja, dit is ook een moeilijk woord, maar toch weten de meest vierjarigen hier al raad mee. Misschien dat dit vooral een moeilijk woord is voor de ouderen onder ons. Hij is dus op de fiets naar Valkenswaard gereden. Daar is hij de hele middag geweest en ook Lieke, Meike, mama en ik zijn daar nog even gezellig op de koffie geweest. Daarna is papa weer op de fiets naar huis gegaan en wij zijn natuurlijk met de auto gegaan. Het lijkt er dus op dat we komend half jaar een plaatsje vrij hebben in de auto, want papa moet vanaf nu natuurlijk op de fiets. Ik zal eens kijken of we binnenkort naar onze familie in Groningen op de koffie gaan.

Groetjes Janske

• 09 Januari 2011 - 22:33

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Je hebt inderdaad deze vakantie heel veel leuke dingen gedaan
    Maar het zit er op, morgen begint het gewone leven weer.
    Dus weer naar school, met vriendinnetjes spelen.
    Maar ook goed eten, drinken en slapen.
    Wat goed van papa dat hij weer aan zijn fietstraining is begonnen.
    Groningen is misschien nu nog te ver voor papa, maar wie weet na de zomer, als hij een afgetrainde wielrenner is geworden.
    Ik hoop det de dexadraak snel verdwenen is en jij morgen weer fris en opgewekt naar school kan.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxx

• 09 Januari 2011 - 22:46

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Wat heb jij die Els goed voor de gek kunnen houden zeg! Ik kan me er wel iets bij voorstellen, want jij kunt heel overtuigend overkomen. Gelukkig kan ze goed met kinderen omgaan en kan ze er wel begrip voor opbrengen. Monopoly spelen wordt er dus voorlopig niet meer gedaan.

En nu jouw papa zo goed op dreef is om te fietsen, lijkt me het idee van mama om naar Groningen te fietsen, me ook een strak plan. Veel succes ermee Ferry en we horen het verder wel.

Gelukkig is het Dexa-draakje weer bijna verdwenen en kun je weer even kind zijn. Hopelijk laat hij zich morgen van zijn beste kant zien en kun je van het naar schoolgaan genieten.

Slaap lekker en een dikke knuffel.

• 10 Januari 2011 - 05:35

DORRY:

HOI JANSKE EN ALLE MENSEN OM HAAR HEEN.
    WAT SPORTIEF DIE PAPS VAN JOU.
    INDERDAAD VANDAAG WEER ALLEMAAL AAN DE SLAG.
    WEL JAMMER NA ZO'N GAVE VAKANTIE.
    EN DIE KLIERKOP GAAT JOU OOK WEER BIJNA VERLATEN VOOR EEN PAAR WEKEN, MAAR HET IS AFTELLEN ZOALS JIJ ZEI.
    JANSKE GRONINGEN DAT DOE JIJ PAPA TOCH NIET AAN HOOP IK, DAN MOET JE AL HEEL VEEL GEFIETST HEBBEN, EN JOU VADER WEET PAS NET HOE HET MOET, DUS GEEN STREKEN JANSKE
    EN HUMMEL VAN DAT KATTENKWAAD UITHALEN WEET IEDERE OUDER, ZE DENKEN DAN ZELF AAN VROEGER, ALS JE TIPS MOET HEBBEN IK WEET NOG WEL WAT KATTENKWAADGINGEN, NIET ERG HOOR GEEN BANK OVERVALLEN OFGEMENE DINGEN HOOR HEEL OPRECHT.
    EEN KEI FIJNE DAG LEKKER EEN PAAR UURTJES NAAR SCHOOL, EN DE REST VAN DE MENSEN WERK ZING LACH EN BEWONDER, EN GEEF NIEMAND OP ZIJN DONDER .
    EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 10 Januari 2011 - 09:03

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Je eerste schoolvakantie zit erop en wat hebben jullie veel gedaan.
    En dan als klapstuk nog een kerstpakket als afsluiter! Pure verwennerij.
    Ik hoop dat het dexa-beestje weer snel verdwijnt en jij vandaag op school toch met plezier mee kunt doen.

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 10 Januari 2011 - 11:24

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Weer een DEXA-week achter de rug.
    Dus gelukkkig weer -1.

Veel plezier op school vandaag.

Die papa van jou die moet toch wel een ijzersterke conditie krijgen met dat fietsen en WI-en.

Dikke knuffels en kusjes ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 10 Januari 2011 - 13:22

Tante Angela:

Hoi Super Janske,

Hoe is het geweest op school? Heeft het draakje zich een beetje gedragen?
    We vonden het allemaal erg leuk dat jullie op de laatste dag van de vakantie bij ons op bezoek kwamen en voor ons heeft jou papa een flinke uitdaging achtergelaten, hij heeft nl. in elk spel dat hij gespeeld heeft de HI-score gehaald en dan niet met en paar punten maar flink over onze scores heen dus wij kunnen aan de slag om de scores natuurlijk weer te verbeteren.

Lieve groetjes van tante Angela

• 10 Januari 2011 - 14:41

Hallo Super Janske,:

En hoe was het op school?? Is wel weer even wennen na 2 weken vrij!!
    Maar voor je het weet is het weer vakantie!! Maar in die vakantie gaan we met de benen buiten hangen, en de polonaise!!! Dan zijn de Branbanse nachten weer lang!! Hier in Limburg wel.

En jou Papa is echt wel sportief, hij komt maar een keer naar Limburg gefiest, is niet zo ver als gelijk naar Groningen!! En dan komen jij met Mama en je zusjes bij ons op de koffie en ranja met
    de limburgse vlaai!!(jullie met de auto).Ik hoor wel.
    Hoije groetjes Willeke

• 10 Januari 2011 - 16:06

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske,

So So wat spannend weer.
    Een CD en Boek toe maar.
    Kunnen we hem straks gewoon via bol.com bestellen ;-)

Enne ........ als het voor papa te ver is om in een keer naar Groningen te fietsen dan kan hij gewoon een tussen stop maken in Leende.

Groetjes uit Leende

• 10 Januari 2011 - 20:21

De Stapvriendjes.:

Hey Lieve Janske!!!

Nu we dit zo hebben gelezen denken wij dat we het wel aan kunnen. Dus die piep is niet nodig.
    We gaan ons binnekort beraden over hoe we nog meer indruk op jou en je knappe zussen kunnen maken.Het is erg fijn om te lezen dat we later kattekwaad gaan uithalen!!....maar dat mogen paps en mams niet weten.....dus mondje dicht he!!

Wat zijn er toch veel lieve mensen om jou heen die zulke mooie dingen voor jou opzetten. Dat zal jullie 5jes echt veel kracht geven om de top te gaan behalen en alles een plaatsje te kunnen geven.

Wij denken dat we het product wel mooi zullen gaan vinden. Het plaatje is echt heel mooi. En dat het over jou gaat is helemaal zo bijzonder. Als jij stiekem toch met de makers samen langs de schoenen gaat lopen, dan snappen wij dat helemaal en wij zullen het dan ook niet door vertellen.

Dikke groetjes van De stapvriendjes.

• 10 Januari 2011 - 20:43

Janny:

Hallo Super Janske en Familie,

Hoe was het vandaag op school na zo'n lange vakantie met zoveel activiteiten?
    En hoe is het met het draakje? Kan je hem een beetje de baas? Misschien kan je hem ook foppen net als bij Els ha, ha.

Je moet wel zuinig zijn op papa, hem niet in een keer te hard laten trainen, langzaam aan opbouwen, maar dat zal hem wel lukken.

Blijf goed zorgen voor je kacheltje (goed eten en drinken), dan zal het wel weer lukken om lekker warm te worden.

Heel veel groetjes van de Fam.Vrienten