Een spannende kerst - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een spannende kerst - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een spannende kerst

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

27 December 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Wat was dit een spannende kerst, maar het is me weer gelukt. Het begon natuurlijk allemaal afgelopen vrijdag. ’s Morgens nog even naar school geweest. Er lag zo’n dik pak sneeuw dat naar school gaan al een uitdaging op zich was. Ik zakte zo’n beetje tot mijn knieën in de sneeuw en de auto glibberde alle kanten uit. Gelukkig was het toch gelukt om op school te komen en zo heb ik dan ook echt mijn eerste officiële vakantie met mijn klasgenootjes mogen inluiden. Een dag eerder hadden de klassen al een kerstdiner gehad en mama was gelukkig op tijd thuis om Lieke ’s avonds van school te halen, dus dat is ook helemaal goed gekomen. ’s Middags heb ik eerst gerust en daarna was het tijd om naar de verjaardag van tante Angela te gaan. Het was weer een topfeest en tante Angela, ook nogmaals via deze weg, van harte gefeliciteerd. Omdat wij als kinderen goed zijn gaan slapen konden de papa’s en mama’s nog wat langer blijven. Ook hun hebben heel veel plezier gehad, want ik hoorde dat ze de dag daarna allemaal last hadden van hun kaken van het lachen.
Het was maar goed dat papa en mama zoveel gelachen hadden, want het lachen verging ze toen we thuis waren. Ze vonden mij toch warm aanvoelen en de thermometer werd tevoorschijn gehaald. 38 Graden kwam eruit en dat is precies op het randje. Omdat ik behalve het hoesten niet heel erg ziek leek, durfde papa en mama het aan om eerst te kijken hoe de nacht verliep. Voor de zekerheid hebben ze mij wel tussen hun ingelegd, zodat ze mij goed in de gaten konden houden. ’s Morgens maar weer de temperatuur opgenomen, 38,2. Ondanks de verhoging voelde ik me toch redelijk. Er werd besloten dat we eerst aan het kerstontbijt zouden gaan, dan hadden we die toch nog mooi meegemaakt. Na het ontbijt weer de temperatuur opgenomen, 37,7. Dat gaat de goede kant op.
Dit zwaard heeft de hele kerst boven ons gehangen. Telkens als we weer wat gedaan hadden, was de gedachten dat we dat toch maar weer mooi hadden meegenomen. Uiteindelijk heb ik de hele kerst meegemaakt. Af en toe was het wel spannend, want de temperatuur bleef tussen de 37,0 en de 37,8. Gelukkig is het me gelukt om de temperatuur niet nog een keer boven de 38,0 te laten komen. Ik heb dan ook ontzettend veel gedaan met kerst en soms werd ik daar wel moe van. Dan moest ik huilen en even bijkomen op papa of mama’s schoot. Al met al kan ik toch zeggen dat we een goede kerst hebben gehad.
Eerste kerstdag gingen we eten bij oma Hanny en Frans. Tjonge jonge, wat was dat gezellig. Zeker omdat we ook nog eens cadeautjes kregen. Maar ook het eten was goed, heb ik me laten vertellen. Oma Hanny en Frans hadden het voorgerecht en het hoofdgerecht klaargemaakt, mama de soep en ome Renier en papa het toetje, o nee, het dessert moet ik van hun zeggen. Ik moet zeggen dat ze ook iedereen verrast hebben met wat ze op tafel hebben gezet. Dat mag natuurlijk ook wel, want het heeft ze twee middagen gekost. Er is dan ook besloten dat ze volgend jaar niet het hoofdgerecht hoeven klaar te maken, want daar zouden ze waarschijnlijk twee weken voor nodig hebben.
Tweede kerstdag kwam de familie Prinsen al op tijd bij ons. We zouden gaan schaatsen, maar helaas. Papa had alles op alles gezet om de ijsbaan in topconditie te krijgen, maar aan de buitentemperatuur kan hij niets veranderen. Het was dus te warm en hierdoor was de toplaag van de ijsbaan te zacht en was schaatsen heel moeilijk. Dan heb je gelukkig nog ome Tan. Hij had een baan sneeuwvrij gemaakt, helemaal naar de speelbult. De speelbult had hij verlengd met sneeuw en zo had hij verschillende “pistes” gemaakt. Hier konden we dan af met de slee, maar ook gewoon op onze rug of onze buik. Met of zonder vuilniszak. Het was gewoon ontzettend gaaf en we gingen steeds meer stunten. Natuurlijk daarna lekker binnen opwarmen en toen was het tijd om naar opa IJsje en oma Tumtum te gaan. Met dit weer ga je met de slee en weer had ome Tan een goed idee. Allebei de sleeën achter elkaar en dan met een lang touw aan de bus. Met vijf kinderen op twee sleeën zijn we zo een aantal keer door onze straat gereden. Het was 1 groot feest en niemand werd moe. Natuurlijk vond papa dat ook wel gaaf, dus hij is ook nog een keer in zijn eentje op de slee gegaan en ook tante Angela is nog een keer met Rens op de slee gegaan.
Bij opa en oma gingen we natuurlijk naar de feestschuur. Hartstikke gezellig was het daar en we hebben er ook goed gegeten. Er was ook nog genoeg sneeuw om leuke dingen mee te doen. Zo is er een heuse iglo gebouwd, met verlichting erin. Hij is echt heel mooi geworden. Zo mooi zelfs, dat ik echt dacht dat ik daarin moest slapen. Ik was al die tijd niet buiten geweest. Eenmaal buiten ben ik vlug van dit plan teruggekomen, want het was toch wel koud voor mij. Papa heeft nog wel een dutje in de iglo gedaan.
Papa en mama hadden ’s avonds nog een verjaardag en daardoor mochten wij allemaal ergens logeren. Ik heb met Sietske bij opa IJsje en oma Tumtum geslapen. Meike is naar Arcen gegaan en heeft bij Imke geslapen en Lieke sliep bij Bart en Rens in Valkenswaard. Mijn logeerpartij is goed verlopen. Ik ben ’s avonds nog wel een keer wakker geworden, maar toen ik daarna bij oma mocht gaan liggen is toch nog alles goed gekomen.
Vanmorgen was ik dan ook vrolijk toen papa en mama mij kwamen halen. We moesten al weer op tijd naar het ziekenhuis om mijn bloedjes te laten controleren. Ik heb gevraagd of Sietske mee wilde en dat wilde ze wel. Dat vond ik wel gaaf natuurlijk om mijn grote nicht er bij te hebben. In het ziekenhuis vond iedereen mij er heel wit uitzien, dus de gedachte was dat het Hb onderuit was gegaan. De uitslag van het bloed zou het uitwijzen. Ondertussen heb ik Sietske dingetjes in het ziekenhuis laten zien en we mochten ook samen de bloedjes wegschieten. Dokter Natasja kwam mij nakijken en ze was op zich wel tevreden. Ik heb wel wat slijm op de longen, maar niet dusdanig dat dit momenteel een gevaar is. Ik mocht naar huis en zou morgen terug moeten komen voor de Chemo Kaspers. Ondertussen was de bloeduitslag al binnen en ondanks de drukke feestdagen en het onderdrukken van de koorts is het me ook nog eens gelukt om mijn bloedwaardes te laten stijgen. Zelfs zo goed dat ik vandaag al meteen de Chemo Kaspers heb gekregen. Niet de volle dosering, maar 50%. Ook de Chemo Kaspers die ik thuis krijg worden weer gestart. Hier krijg ik ook weer dagelijks de halve dosering van. Dit is natuurlijk goed nieuws m.b.t. de Leukemiebehandeling. Ik ben hier zelf iets minder gelukkig mee, maar wat moet dat moet. Dit betekent ook dat ik in principe dit jaar niet meer naar het ziekenhuis hoef. Ik vind dit nog een heel goed voornemen voor dit jaar.
Sietske is nog de hele dag bij mij blijven spelen. Tante Angela en ome Tan hebben Lieke en Meike weer thuisgebracht. Sietske mag nu hier nog een nachtje blijven logeren en we liggen nu met zijn vieren op 1 kamer. Kei gezellig, maar we zijn nog zo moe van de feestdagen dat we toch heel goed zijn gaan slapen.

Groetjes Janske

• 27 December 2010 - 20:24

H & H & I:

Hoi SUPER Janske,

Wat een goed voornemen ! Heel fijn dat je bloedwaardes vandaag weer op pijl waren en dat je geen bloedtransfusie hoeft en weer chemo's hebt gekregen.
    Het was reuze leuk met Meike hier en het is en blijft een grote kleine boef. Maar wel een gezellige boef.
    Fijn dat je goed geslapen hebt bij oma en hopelijk slaap je vannacht ook weer goed. Want goede nachtrust doet je goed.

Dikke knuffels en kusjes ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 27 December 2010 - 20:41

H & H & I:

Wij waren wat te snel met reageren. We zien nu de prachtige foto's pas.
    Wat een mooie prinsessenjurkjes hebben jullie !!

• 27 December 2010 - 21:08

De Stapvriendjes.:

Hey lieve Janske,

Onze papa's en mama's hebben elkaar dit weekend weer gesproken, en daar vertelde jullie papa al dat Meike zo'n stoere meid is!! Maar dat is natuurlijk op die foto ook echt goed te zien.
    Ook vertelde hij dat hij zich zorgen maakt over de leeftijd waarop Meike mee op stap gaat.
    Maar tegen die tijd, nemen wij haar toch gewoon stiekem mee. Zodat jullie pap daar niets van merkt.Niet vertellen tegen hem he!!
    Zo knappe prinses laat je toch niet thuis. De foto waar jij je handen lekker op warmd is erg leuk.
    Is papa misschien jullie hofdame in huize Beks?? Of verklappen wij nu iets, wat een groot geheim is in huize Beks?
    Wel fijn dat je weer verder kunt met chemo Casper, echt weer iets voor jou om ze daar versteld te laten staan.Succes,

Dikke groetjes van de stapvriendjes!!

• 27 December 2010 - 22:16

Tante Angela:

Hoi SUPER Janske,

Weer doe je iedereen versteld staan met je bloedwaardes: SUPER GOED GEDAAN!
    Wat hebben we leuke dagen gehad he en je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt.
    Ook de foto's zijn prachtig !

Lekker slapen vanacht met zijn viertjes op 1 kamer en vooral gezellig wakker worden morgenvroeg!

Welterusten allemaal.

Dikke knuffel van tante Angela

• 27 December 2010 - 22:34

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Nou nou zegt dat wel ,wat een gezellige boel was het 2e kerstdag bij ons , met de hele bups bij elkaar.
    En je ziet Janske , dat Oma nog altijd streken heeft ,door een volle schep sneeuw in Bart zijn gezicht te gooien.
    En opa deed ook niet onder in het sneeuwballen gevecht met Rens. en het inpeperen van Bart.
    En dankzij Tante Angela en Rens (die waren er mee begonnen) is er inderdaad een heuse iglo gebouwd. Ons buitenverblijf zolang het niet dooit.
    En jij hebt je er goed doorheen geslagen , knap gedaan , vechtersbaasje.!!!
    En nu op naar oud jaars dag ,, het volgende "feestje" , de oliebollenmix is al in huis !

Groetjes

• 28 December 2010 - 07:45

Judith & Ron, Wout,?:

Hallo prinsesjes,

Woopie, wat een spanning; you did it! Hartstikke goed, hoor!
    Wat een heerlijke foto's, daar worden we hier zelfs blij van!
    Wat en kadoos bij oma Hanny en Frans, jemig; paste de kerstboom er nog wel bij?
    De chemo kaspers alweer gestart, kapperd!

Zet 'm op!

• 28 December 2010 - 08:28

DORRY:

HOI WERELDWONDER EN ALLE MENSEN OP AARDE.
    NONDE KNOL WAT EEN GOEDE BERICHTEN.
    MEISJE JIJ BENT EN BLIJFT EEN WERELDWONDER.
    ZELFS DE BLOEDWAARDE OMHOOG.
    MAAR EEN DING SNAP IK NIET ?
    SIETSKE EN JIJ WAREN MET BLOEDJES AAN HET SCHIETEN, WAT MOET IK MIJ DAAR VAN VOORSTELLEN?
    ZAT DE HELE KAMER PLUS DE DOKTER ONDER HET BLOED???????????
    EN EEN KLODDERTJE SLIJM OP DE LONGEN WAS OOK AL NIET ERG.
    EN HEB JIJ OOK WAT VAN AL HET LEKKERS KUNNEN ETEN?
    HAD JIJ LEUKE CADEAUTJES?
    EN DAN EEN ESKIMO WONING CARPE DIEM WAT APART.
    ALLEEN DE SLEE AAN DE BUS VIND IK GEVAARLIJK, JE KUNT MET SLEE EN AL ONDER DE BUS KOMEN, EN DAN BEN JE ZO PLAT ALS EEN HAMBURGER.ALS JE MOET REMMEN.WANT DAN HEB JE GEEN CONTROLE MEER, MAAR WEL LEUK WAS HET
    WEL . NU EEN KEI DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 28 December 2010 - 09:04

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske,

Goed gedaan van je. Mooi thuis gebleven met de kerst.
    Nou ja thuis ..........op al die leuke uitstapjes na dan.
    En ook nog mooie kadootjes. Tsjonge Tsjonge toch.
    Je papa en mama pijn in de kaken van het lachen is ook goed.
    Gewoon lekker lol en gezelligheid dat is heel belangrijk.

En dan dat voornemen dit jaar niet meer naar het ziekenhuis gaan is ook een goed idee.
    Nu nog volhouden.

Groetjes uit Leende

• 28 December 2010 - 09:08

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Wat goed dat jullie een leuke kerst thuis hebben kunnen vieren.
    En je bloedwaarde weer omhoog, koorts onder de duim gehouden, lekker gegeten, goed geslapen, met slee achter de bus, logeerpartijtjes, het kan niet op.

Nu maar even lekker vakantie vieren en dan op naar het volgende feestje.

Veel plezier en hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda

• 28 December 2010 - 15:03

Janny,:

Hallo uper Janske en Familie,

Wat een mooie prinsesjes aan het Kerstontbijt, super gezellig.

Janske wat fijn dat je bloedwaardes gestegen waren. een hele opluchting, en dan voor 50% de chemocaspers en dat je de rest thuis kan krijgen zodat je volgend jaar pas weer terug hoeft te komen. Hartstikke fijn.

Geniet nog lekker van de sneeuw, (maar dat lukt wel bij jullie, dolle pret), ik ben het wel een beetje met Dorry eens, met de slee achteraan de auto is kei vet (maar ook niet zonder risico"s),
    maar ja papa zal het wel goed in de gaten houden, he papa?
    Wij deden vroeger hetzelfde, ha,ha.................

Geniet van jullie vrije dagen,

Groetjes de Fam.Vrienten

• 28 December 2010 - 19:21

Cor En Diny.:

Ha die Super Janske.

Zo Janske dat heb weer goed voor elkaar gekregen om met de kerst thuis te blijven.
    Tenminste, thuis ben je niet veel geweest maar wel gezellig met de hele familie de kerst door gebracht, zie je wel Janske dat jij echt een Super Janske bent.

En je hebt voor genomen om dit jaar niet naar het ziekenhuis te gaan en lekker thuis blijven bij je Papa, Mama en je zusjes Lieke en Mieke.
    Goed zo Janske je laat weer zien dat je een echt vechtersbaasje bent hou vol Meiske.
    Lieke, Janske en Meike een hele fijne vakantie en als het niet te koud is lekker naar buiten ravotten met z,n alle, veel plezier en de lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny van Zesgehuchten, en dan zeggen wij Houdoe he!!!!!.
    Voor iedereen een hele dikke pakkert, het gaat jullie goed.

• 28 December 2010 - 19:29

Fam Sommers:

hoi hoi janske als ik de fotos zie
    dan zijn we al blij dat je
    zon fijne kerst heb geviert met zn allen
    en nu op naar ngoed 2011
    maar voor jou is dat veel werk
    maar je bent ooooooo zo sterk
    we geven je heel veel pluimen
    en we zullen te samen duimen
    en je je dromen
    dat alles goe mag komen
    toi toi toi en heel veel knuffels

groetjes fam sommers

• 28 December 2010 - 23:13

Joli Claes:

ha Janske en familie

Je hebt het weer voor elkaar, alles weer recht getrokken, zodat je in het ziekenhuis weer snel klaar was.
    En weer chemo, op halve kracht, maar dat komt wel weer goed.
    Je hebt je goed door de kerst heen geslagen, ondanks een beetje koorts.
    Goed gedaan meisje.
    Jullie hadden wel een drukke kerst, maar wel heel gezellig.
    Kei leuke foto's.
    Nu maar een paar dagen rustig aan, zodat je genoeg energie hebt om 2010 uit te knallen.

Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxxxx

• 30 December 2010 - 15:05

Marika:

Hahahahaha, die bus met die slee erachter ! Daar hebben wij ook nog filmpjes van maar dan van vroeger ! Jullie tante Henriette nog heel klein, ik en mijn broertje Frans en dan jullie opa IJsje en ome Toon achter het stuur. Opa IJsje met grote sigaar en ome Toon op de slee hebben we ook nog.
    Tante Anneke en oma TumTum liepen mee geloof ik.
    Keileuk !

Prettige jaarwisseling en het allerbeste voor 2011 !