Een hele operatie - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een hele operatie - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een hele operatie

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

23 December 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag stond in het teken van de MRI-scan. Omdat het belangrijk is dat de radiologen niets over het hoofd zien, moet ik heel goed stil liggen. Afgelopen anderhalf jaar hebben we het op verschillende manieren geprobeerd, maar telkens vind ik het te gezellig in de Magnetom en dan zijn de foto's net iets bewogen. Erg veel bewegen kan niet, want mijn hoofd ligt helemaal vast, maar het lukt me dan toch om te veel te bewegen. Daarom zou ik vandaag onder volledige narcose gaan tijdens de MRI-scan. Voor mij betekent dat een bezoekje aan de slaapdokter. Voor het ziekenhuis betekent dat een voorbereiding voor een operatie. Gelukkig voor mij heb ik na deze operatie geen extra littekens en heeft het ziekenhuis weer een serie foto's van mij.
Nadat we Lieke naar school hadden gebracht en Meike naar Joepie, hebben wij het winterse weer getrotseerd en zijn naar Nijmegen afgereisd. Eerst naar de afdeling van de slaapdokter. Deze moet alle gegevenas van mij hebben en bekijken of ik de narcose aankan. Tja, als je dan als slaapdokter een gevalletje Janske voor je krijgt, dan heb je wel even wat denkwerk te verrichten. Zo moeten er eerst alles opgeschreven worden waar ik allergisch voor ben en wat ik dus niet mag hebben. Dat begint bij een paracetamol en gaat via rode bloedcellen naar bepaalde chemo's (Asparaginase). Gelukkig was hij toch niet van plan om chemo's te gaan geven, dus dat scheelde al weer. Oei, het formulier was nu al te klein. Volgende vraag. Welke medicijnen gebruikt Janske. Heeft u een momentje, dan zullen we de lijst laten zien, dan kunt u het zelf opschrijven. Ondertussen hadden wij dus weer wat tijd om voor ons zelf te doen. Wederom had hij het probleem dat hij regels tekort kwam.
Nou, dan zullen we de lijst verder doorlopen en zullen we het lastigste wel gehad hebben. Een paar vragen later. Is Janske wel vaker geopereerd en zo ja, wanneer en waarvoor? Tja, dat is even graven, maar gelukkig lag ook het dossier erbij. Het werd ondanks dat toch wel ingewikkeld voor de slaapdokter. Met de ammoniakvergiftiging heeft ze de hersenoperatie gehad. Nee, dat was met de Aspergillus, met de ammoniakvergiftiging is er een lange lijn ingebracht. Oke, en toen hebben ze ook een beenmergpunctie gedaan? Nee, dat was tegelijk met het inbrengen van de PAC. Jullie begrijpen dat het geen klein verslag meer was, maar uiteindelijk was alles ingevuld.
Dan gaan we nu kijken hoe het met Janske is. Hoe zijn haar bloedwaarden? Slecht, heel slecht. Weinig weerstand. Dat brengt gevaar met zich mee voor de narcose. Het infectiegevaar van de longen tijdens een narcose is wat hoger dan in het dagelijks leven. En verder hoest ze weer een beetje. En zijn jullie op de hoogte dat ze een Noro- en Adenovirus bij zich draagt. Toen werd het hem allemaal teveel. Ik ga even overleggen zei hij. Gelukkig kwam hij vrij vlug terug en was de conclusie dat alles gewoon door kon gaan. Ze moesten alleen goed opletten. Gelukkig hebben we de ervaring dat ze dit ook heel goed doen, dus vol vertrouwen gingen we naar de dagbehandeling.
Daar aangekomen waren de plannen al gewijzigd. Mijn MRI zal pas als laatste plaatsvinden en toen schrokken papa en mama. Dit vanwege het kerstfeest wat ik vanavond op school zou hebben. Maar ook omdat Lieke natuurlijk ook kerstfeest heeft op school en papa of mama daar dan toch bij willen zijn. De situatie uitgelegd aan de verpleging en daarna was het wachten. Papa en mama hadden nog een andere afspraak in het ziekenhuis en dus kwam er een vrijwilligster bij mij op de kamer om mij een uurtje te vermaken. Ik vond het kei leuk met haar.
Omdat ze in het ziekenhuis ook graag hadden dat ik naar de kerstviering zou gaan, werd de MRI toch weer naar voren gehaald. Papa en mama waren toch bang dat we niet op tijd thuis zouden zijn en dus is mama met de trein alvast naar huis gegaan.
Ik ben met papa gebleven en we hebben eerst nog wat gespeeld. Daarna werd de PAC aangeprikt en moest ik het operatiejasje aan. Dan komt het leukste moment. Ik mocht weer in het ziekenhuisbed door het ziekenhuis rijden. Dat blijft gewoon ontzettend leuk en vooral als papa mee helpt. Papa loopt meestal iets harder dan gemiddeld en daardoor moet de verpleging altijd goed hun best doen om nergens tegen aan te botsen. Ik lig dan in bed alleen maar te lachen. Wat ik ook nog even wil zeggen is dat niet tut, maar Purk mee is gegaan naar de MRI. Ik mocht kiezen en omdat tut al zoveel heeft meegemaakt, wilde ik tut wat rust geven en heb ik Purk meegenomen. Tut heeft ondertussen op mijn kamer gepast.
Als je dan bij de slaapdokter komt, dan wil je toch even papa's hand vasthouden. We waren nog lekker aan het kletsen en opeens ......... werd ik wakker in een hele andere ruimte. Papa zat weer langs me met een groen pak aan en een rare muts op. Daarnaast zat een meneer die tevreden was dat ik wakker was en hij heeft de dagbehandeling gebeld dat ze mij weer konden halen.
Papa vertelde mij later dat ik moeite had om het zuurstofgehalte in mijn bloed op peil te houden. Dit zakte weg, maar gelukkig kreeg ik wat extra zuurstof en hierdoor steeg het zuurstofgehalte weer snel. Hierna lukte het mij wel om goed door te ademen. Gelukkig heb ik hier zelf niets van meegekregen.
Op de dagbehandeling moest ik laten zien dat ik weer kon drinken, eten, lopen en plassen. Nou, dat is niet zo moeilijk als je de hele dag niet hebt mogen eten en drinken. We hadden vandaag ook nog bloed afgenomen en de dokter kwam de uitslag vertellen. Dat is vaak niet goed en ook vandaag was het dus niet goed. De bloedwaarden zijn nog verder onderuit gegaan. Toch was het advies om naar huis te gaan en vooral te doen wat ik van plan was om te doen. Alleen bij koorts moet ik met het ziekenhuis bellen en dan zal ik naar het ziekenhuis moeten komen. Het advies was dan om mijn koffer maar meteen mee te nemen. Dit ben ik natuurlijk niet van plan met de kerstdagen voor de deur. In principe heb ik weer een afspraak staan voor maandag.
Ondertussen was het helaas te laat om nog naar school te gaan. Ook het einde kon ik niet meer halen, dit mede door de echte winterse omstandigheden. Ik ben benieuwd of we morgen niet ingesneeuwd zijn.
Zo, dat is een heel verslag van een "simpele" MRI scan. Nu ik dit zo bedenk ik me ineens dat ik helemaal geen MRI-scan heb gehad, of zou ik iets gemist hebben toen ik sliep?

Groetjes Janske

• 23 December 2010 - 22:40

Ome Tan:

Heavy shit en dan toch na zo'n dag je verhaal vertellen.

Diep respect !!

En nu die bloedwaardes oppeppen en je temp. constant houden we hebben hier praprika-chips al klaar staan, tijd voor een feestje.

Oant moarn

Tot morgen (straks)

Ome Tan

• 23 December 2010 - 22:51

Tante Angela:

Hey Super Janske,

Jeetje wat een dag weer maar jullie hebben je er weer doorheen geslagen. Knap hoor!
    En nu doen wat ome Tan al geschreven heeft en dan zien we je morgen!

Dikke knuffel van tante Angela

• 23 December 2010 - 23:27

Opa Ijsje Oma Tumtum:

Nou nou Janske , wat moet die slaapdokter toch gedacht hebben , hu ,, en hu ...en hu
    Wij weten beters het is gewoon Super Janske.
    Fijn dat je thuis bent kunnen we met z'n allen de Kerst vieren.

Ome Tan schrijft aont moarn , maar dat is vandaag al , want we zien elkaar dan bij Tante Angela ,die een feestje heeft en dat al 38 jaar 'n dag voor de Kerst.
    En altijd op die dag gevierd , wij plakken er gewoon een extra dagje aan vast aan de Kerst.!
    Opa weet het natuurlijk als de dag van Gisteren , dat Tante Angela werd geboren , en terwijl de mensen naar de nachtmis gingen stond Opa (toen nog jonge Papa) nog in de keuken zijn specialiteit klaar te maken.
    En dat is ook nu weer gedaan . En het voorproeven wat Opa en Oma vanavond gedaan hebben is weer mmmmmmmm (beetje zwetsen mag toch he ) mogelijk knapt je weerstand daar van op.
    Tot strakjes in valkenswird

• 23 December 2010 - 23:40

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Ja hoor, Frans zijn broek was heel nat en vuil en oma Hanny was daar natuurlijk niet blij mee.
    En wie had dat gedaan. Ja hoor de zussen Beks en Janske het hardst.

Maar vandaag blijkt al weer Janske is Janske. Had dat die dokter dan ook meteen gezegd, dan had hij niet zoveel hoeven te schrijven.

Maar met de Kerstdagen voor de boeg moet je toch wel opknappen, niet.
    Veel sterkte meid,

Liefs,
    Oma Hanny en Frans

• 24 December 2010 - 04:44

HOI DAPPER MEISJE.
    DUS JIJ GING EVEN EEN M.R.I. LATEN MAKEN?
    MAAR DAT HEEFT BIJ JOU NOG WEL WATVOETEN IN AARDE VOOR ZE VAN ALLES OP DE HOOGTE ZIJN HE'WERELDWONDER.
    NU DE WEERSTAND EN BLOEDWAARDE OMHOOG ,EN EEN HEEL FIJN KERSTFEEST TANTE ANGELA HARTELIJK GEFELICITEERD WAT JONG NOG.
    JAMMER DAT JIJ HET KERSTFEEST OP SCHOOL HEBT GEMIST.
    MAAR DAT HAAL JIJ DUBBEL EN DIK IN MET JOU FAM HUMMEL.
    EEN FIJN FEEST EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE DORRY

• 24 December 2010 - 06:48

Judith,Ron,Wout,?:

Dag lieve meid,

Wat een spannende aflevering toch weer van jouw reisverslag!
    Jullie zijn echte bikkels!

Heeft mama de kerstviering nog mee kunnen pikken en ervan kunnen genieten?
    Tanta Angela; gefeliciteerd met je 38e verjaardag!

Zet 'm op!!

Voor iedereen:

We wensen jullie fijne, sfeervolle kerstdagen! Dat ze wit zijn, da's wel duidelijk!

• 24 December 2010 - 07:54

HOI JANSKE EN DE REST.
    IK HEB HET VERSLAG NOG TWEE KEER GELEZEN MAAR KON DE UITSLAG VAN DE M.R.I. NIET VINDEN?HOOR JIJ DIE MAANDAG OOK?
    EN IK LAS NOG IETS WAT OMA HANNIE TYPTE PLAST FRANS NOG IN ZIJN BROEK?
    GEEN ZORGEN MAKEN FRANS DAT GAAT ALS JE OUDER WORDT VANZELF OVER.
    DAT OMA DAAR NIET BLIJ MEE IS DAT KAN IK SNAPPEN,MAAR IK ZAL VOOR FRANS ANDERS OOK FIKKEN. DORRY

• 24 December 2010 - 08:28

H & H & I:

Hoi Super Janske,

Wat een dag weer, maar gelukkig was het goed met de scan.
    En die bloedwaardes moeten nu toch nodig omhoog meisje. Dus maar flink eten en drinken, maar dat moet lukken met al de lekkere dingen die vandaag op het menu staan.
    Tante Angela heeft ook al voor de chips gezorgd dus dat gaat helemaal goedkomen.

Wij hopen dat het een keer stopt met sneeuwen hier in Arcen want er ligt toch zeker een 25cm. Hans is Theo nu helpen want die zit helemaal vast met de auto.
    Hopelijk kunnen wij richting Valkenswaard vandaag,

Dikke knuffels en kusjes ome Hans, tante Hariètte en Imke XXX

• 24 December 2010 - 10:13

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Gelukkig weer naar huis.
    Vandaag zou je er nog langer over gedaan hebben met die sneeuw.
    Wat een verhaal is het geworden.

Maar het fijnste is dat je mee naar huis mocht. Nu geen rare dingen meer doen.
    Lekker genieten van de chips van de jarige (proficiat) tante Angela

Fijne kerstdagen

Groetjes uit Leende

• 24 December 2010 - 11:11

Marian En Maarten:

Lieve Jankse,

Wat spannend verhaal zeg. Ik heb eerst het einde even gelezen om te kijken of je weer naar huis mocht.
    Wat zal pappa in spanning hebben gezeten tijdens de narcose en de scan. En wat dapper van mamma dat ze voor Lieke weg is gegaan. Ze doen natuurlijk toch beide dingen het liefst met z'n tweeen! En dan ook nog die sneeuw bij jullie.
    Hopelijk gaan de bloed(leukocyten)waarden snel weer omhoog en krijg je geen koorts.
    De uitslag van de MRI krijg je zeker maandag?
    Nog een klein vraagje. Hoe kom je toch aan de naam "Purk". Heb jij die bedacht?
    Hopelijk gaat het lukken dat jullie de Kerstdagen gewoon thuis kunnen zij.
    Dikke kus voor jullie alle vijf.

• 24 December 2010 - 14:27

HOI HUMMEL.
    DEZE MUTS MOET EVEN IETS RECHTZETTEN.
    OMA HANNIE EN FRANS SORRY VAN MIJN MAIL, IK GING WEER TE VER.
    IK WAS WEER LEKKER OP DREEF, MAAR KON DE REM WEER NIET VINDEN.
    IK WENS JULLIE ALLEMAAL GEZONHEID VREDE EN VOLHARDING DORRY

• 24 December 2010 - 15:51

Cor En Diny.:

Hallo super Janske.

Tjonge tjonge, wat een dag hebben jullie weer achter de rug in het ziekenhuis.
    Maar gelukkig mocht je toch mee naar huis, zodat jullie samen met Opa, Oma en de rest van de familie gezellig kerst kunnen vieren.

Janske, nou proberen om goed te eten en te drinken dan gaat de bloedwaarde van jou omhoog en dat is toch de bedoeling.
    Als jou neefjes en nichtjes ook komen en met z'n alle aan de grote TOFFEL zitten, dan is het dikwijls hendiger om met de rest mee te doen, anders kijk maar naar jou zusje Meike want zoals ik begrepen heb vind zij alles kekker.
    Wij wensen jullie allemaal hele fijne en gezellige Kerstdagen en geniet er met z'n alle van.
    Heel veel lieve groetjes van Ome Cor en Tante Diny en het allerbeste.

Oja Janske, wij gaan vanavond naar de Kerstmis op Zesgehuchten en dan steek ik een kaarsje voor aan bij het Maria altaar. Knuffels en Houdoe he.

• 24 December 2010 - 16:32

Leanne:

Wat jammer dat je niet meer naar de kerstviering op school kon gaan.
    Maargoed, het is uiteindelijk voor een goed doel.
    En hoe is het nu? Ik zal duimen dat je geen hogere koorts krijgt,
    en dat je de kerst gezellig met de familie thuis kunt vieren.
    En uh.. hoe is het met jullie ijsbaan? Ondergesneeuwd? Of is hij alweer schoon en kunnen jullie fijn schaatsen? Staan de sneeuwpoppen nog?
    En Janske, hoevaak is Meike vandaag met de slee van de bult afgegleden?
    Afgelopen woensdag in iedergeval vaak genoeg..
    En hoe is het met Lieke? Kan ze nog steeds zo goed schaatsen op haar witte schaatsen?

Ik wens jou, papa en mama, lieke en meike een heeeele fijne kerst.
    Geniet ervan!
    Groetjes, Leanne

• 24 December 2010 - 17:59

Ome Renier:

Ha Super Janske,

Wederom weer een bevestiging wat je allemaal al door hebt gemaakt! Even in de "magnetron" klinkt zo gemakkelijk. Hopelijk gaan die bloedwaardes weer snel omhoog!

Bij deze wil ik iedereen een fijne kerst en alvast een gezond nieuwjaar toe wensen.
    Liefs, Ome Renier

PS: Angela gefeliciteerd met je verjaardag

• 24 December 2010 - 18:26

Lambert En Tineke:

Hoi Janske!!

Nou, dat was een lange dag vandaag voor jou!! Wat jammer dat je niet meer naar school kon,hé. Gelukkig kon je mama nog wel bij Lieke zijn, als de trein tenminste gewoon rijden kon!!! Ik hoop dat je geen koorts krijgt zodat je gezellig mee kunt met het het kerstfeest!!

Wij wensen jou en je familie allemaal een heel fijn kerstfeest.

Kerstgroetjes van ons

• 25 December 2010 - 10:32

Annick:

Dat was weer een heftig dagje zo vlak voor kerst... Ik zal duimen dat het allemaal goed blijft gaan zodat jij lekker een paar dagen kunt genieten! En dat de bloedwaardes natuurlijk weer goed worden!
    Fijne dagen voor jullie allemaal!!

Groetjes,

Annick

• 25 December 2010 - 22:21

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Wat een dagverslag.
    Je hebt iedereen wel weer aan het wek gezet in Nijmegen.
    Maar alles is weer goed gegaan.
    Je moet wel goed eten en drinken, zodat je weer helemaal fit word.

Tante Angela: Proficiat.

Hou vol en zet 'm op.