Een "Dexa" kijk op de wereld - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu Een "Dexa" kijk op de wereld - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

Een "Dexa" kijk op de wereld

Door: Janske

Blijf op de hoogte en volg Janske

24 September 2010 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Als je Dexamethason krijgt, dan zie je de wereld toch echt heel anders. Dit is niet alleen figuurlijk zo, maar ook letterlijk. Ik lig nu namelijk weer vaak op de bank met een dekentje over mij heen, wat weer een heel ander zicht op de kamer geeft, dan dat je er aan het rondrennen en het spelen bent. Ook zie ik nu regelmatig de grond van dichtbij, omdat ik dan boos ben en daar dan een potje ga liggen huilen. Net zolang tot mijn boosheid over is. Vanmiddag had ik papa zelfs zo ver dat hij langs mij kwam liggen. Het huilen kon ik stoppen, maar de boosheid was nog niet weg. We hebben zo een kwartiertje samen gelegen en toen kreeg ik honger, dus moest papa aan de slag. Dat honger is een groot woord, want vandaag heb ik weer veel te weinig gegeten. Heel gek is dat, want een bijwerking van Dexamehtason zou moeten zijn dat je honger hebt en dus veel eet. Ik heb wel honger, maar eet niet veel. Vandaag leef ik op een paar bekers melk en aardbeienranja, een zakje paprikachips, een paar frietjes, een halve frikandel en de medicijnen. Jullie zien wel dat ik een gevarieerd en evenwichting voedingspatroon hanteer. De schijf van vijf is momenteel niet echt van toepassing op mij.
Het valt ook niet mee moet ik zeggen, want vanmiddag ging ik vol goede moed aan tafel zitten. Ik had echt zin om iets te gaan eten. Ik was wat aan het treuzelen en Lieke deed als eerste boter op haar boterham. Daar had ze groot gelijk in, vond ik. Mijn draakje dacht daar anders over en deze werd zo boos dat ik de hele maaltijd tegen de poort aan heb staan huilen. Zelfs als ik werd aangekeken werd het draakje alleen maar bozer. Het gevolg daarvan was dat ik weer niets heb gegeten. Gelukkig heb ik wat reserves en drink ik genoeg. Dit zorgt er dan toch voor dat niet direct het slangetje terug in mijn neus hoeft.
Nog een voorbeeld. Na mijn middagdutje ben ik naar beneden gegaan. Opa IJsje, oma Tumtum, papa en Lieke waren buiten koffie aan het drinken. Normaal zou ik daar snel naar toe gaan. Nu niet. De schilderspullen lagen nog op tafel en ik ben gaan schilderen. Aan het eindresultaat kun je wel zien dat dit in de Dexaweek gemaakt is, want het is weer een werk uit de donkere periode.
Vandaag is er weer volop geklust bij ons thuis. Papa en oma Tumtum hebben een buro gemaakt, zodat we nu ook een computer in de keuken kunnen zetten. Hiermee kan ik dan (digitaal) naar villa Neuzenroode. Dit is de villa van de CliniClowns en nu ik 4 ben mag ik daar ook komen. Als ik er geweest ben dan zal ik jullie daar meer over vertellen.
Mama kan beter gaan verhuizen, want ze is vandaag weer naar Nijmegen. Ik snap daar helemaal niks van. Telkens als wij naar het ziekenhuis rijden, dan komen we langs de Sanadome in Nijmegen. Dat is een sauna en thermaalbaden. Nooit zegt mama tegen mij dat we daar eens naar toe zullen gaan. We rijden er alleen maar langs. Nu is ze samen met Ester en Nency, de moeders van de stapvriendjes, wel naar de Sanadome. Lekker er met zijn drieen tussenuit noemen ze dat. Ontspannen en zo. Inmiddels heb ik begrepen dat de stapvriendjes het ook niet helemaal snapte waarom ze niet mee mochten. Maakt niet uit, we onthouden dit gewoon en straks mogen de mama's ook niet met ons mee. De papa's weten we nog niet. Dat ligt eraan of ze ons wel mee nemen naar hun activiteiten. Al heb ik wel het idee dat die activiteiten meestal plaatsvinden als wij al liggen te slapen.
Natuurlijk ben ik wel blij dat mama er even lekker tussenuit is. Dan is ze morgen weer goed uitgerust voor het eerste Dexaweekendje. Daarnaast was papa dus alleen thuis. We mochten met heel veel water en heel veel schuim in bad. Dat vonden we wel gaaf. Toen ik er inzat en de kraan ging uit vond ik het wel weer genoeg en wilde toch weer uit bad en naar bed. Mijn zusjes hebben nog wel even in bad gespeeld en daarna zijn we allemaal goed gaan slapen.

Groetjes Janske

• 24 September 2010 - 21:49

Joli Claes:

Ha Janske en familie

Wat een zware dag heb je weer gehad.
    Die vervelende draak zit je wel erg in de weg.
    Maar je moet wel proberen om goed te eten, want dat slangetje in je neus is ook niet alles.
    Ik kan jullie bijna niet vinden in bad, zoveel schuim zit erin.
    Ik ben benieuwd hoe het is in de villa van de cliniclowns.
    Nu lekker slapen, en een fijn weekend.
    Hou vol en zet 'm op.
    Dikke kus van ons.xxxxxx

Joke, ik hoop dat je hebt genoten vandaag in het sanadome.

• 24 September 2010 - 22:15

Ome Tan:

Werk niet helemaal bij favoriete spellen

vitamine draak in tiepe

suc6 of 7

houdoe

• 24 September 2010 - 22:51

Oma Hanny En Frans:

Lieve Janske,

Ook ik merkte vanmiddag dat je last van de draak had. Machteloos kijken we toe en kunnen er weinig aan doen.
    Konden we die rotdraak maar over de schutting trappen, zodat hij niet meer bij je zou kunnen komen.

Lieverd, heel veel sterkte en hou je taai.
    Dikke knuffel xxxxx

• 25 September 2010 - 06:08

Judith & Ron, Wout:

Lief meisje, toch.
    Met je ziel onder je arm.
    We geven je vanuit hier een dikke knuffel en denken aan je.

Ook voor papa, mama, Meike en Lieke!

Zet 'm op!

• 25 September 2010 - 07:00

DORRY:

HOI JANSKE EN VOLGELINGEN.
    WAT EEN ROT GEVOEL MOET JIJ HEBBEN ALS IK LEES OVER DIE ROTZAK NONDE JU.
    MAAR JE DOET ZO JE BEST, MAAR OP DIT MOMENT IS DIE KLIER TE STERK VOOR JOU ,EN JOU FAM.
    HEBBEN ZE GEEN PILLETJE WAAR JIJ VROLIJK VAN WORDT?IK BEDOEL VOOR KINDEREN DIE DEPRIE ZIJN?OF IS DAT EEN STOMME OPMERKING?MENSEN EN KINDEREN KRIJGEN ALS ZE ZWAARMOEDIG ZIJN TOCH WEL EENS EEN PIL OM ALLES LICHTER TE ZIEN.
    MAAR DAT ZAL BIJ JOU WEL NIET ZO WERKEN HUMMEL. ANDERS HAD JIJ DIE AL LANG GEHAD .
    VERGEET IN NIJMEGEN GEEN KRAAL VOOR OPA TE VRAGEN.EEN DIKKE VETTE HIFIVE LOWFIVE NOU
    PLUISJE IK HOOP DAT DEZE DRAKENWEEK SNEL VOORBIJ GAAT.
    HEEL VEEL SUCCES IN NIJMEGEN

• 25 September 2010 - 07:59

Nikki En Jannie:

hey super janske

ik zie dat je ook een soort termaalbad thuis hebt gemaakt.
    fijn met veel schuim.
    wel gezellig dat mama ook er even tussen uit gaat samen met esther en nancy en hoop dat ze het naar haar zin heeft gehad.

ik hoop dat het draakje vlug uit je lichaam gaat.

dikke kus vanuit joepie

• 25 September 2010 - 10:30

Gerda:

Hey Miss Super Janske fideranske,

Vervelend zo'n drakenbeest dat jou lastig valt en ook jou familie.
    Maar.... je kunt alvast gaan aftellen!
    Nog maar zoveel malen draakje op bezoek en dan is het over!!!

Intussen leer jij veel tijdens je privélessen en hoef jij maar 1x per week naar Nijmegen.
    Toch allemaal plus, plus, plus, lijkt mij.
    Maar misschien zie ik het te simpel.

De kaars blijft branden zodat jij van alle kanten wordt geholpen.

Alles goed in het nieuwe huis van Blub en Blob?

Hou je taai kleine guit en familie.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 25 September 2010 - 10:31

Gerda:

Vergeet ik tegen jou te zeggen: vergeet niet een kraal te vragen voor Opa IJsje, die heeft hem echt verdiend.

Lieve groeten en houdoe.
    Gerda.

• 25 September 2010 - 13:39

Oma Tumtum:

Goh meisje toch , net bij jou geweest en je lag in de hangmat zo te huilen , zo verdrietig.
    Is er helemaal geen drakentemmer in Nederland?
    Dag schat

• 25 September 2010 - 15:46

Frank En Heidi :

Hallo Super Janske

Raar dat ze heel veel kunnen maar geen tegengif voor de draak.

Succes nog ffjes

Groetjes uit Leende