1 jaar later - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu 1 jaar later - Reisverslag uit Heeze, Nederland van Janske Beks - WaarBenJij.nu

1 jaar later

Door: Familie Beks

Blijf op de hoogte en volg Janske

01 Juli 2012 | Nederland, Heeze

Dag lieve mensen,

Vandaag een jaar geleden kregen wij te horen dat de behandeling van Janske gestopt werd. Dat ze klaar was met de Chemo Kaspers en het Dexa draakje. Het was op een onverwacht moment, want eigenlijk zou ze nog enkele weken door moeten met de behandeling, maar haar lichaam gaf duidelijk aan dat ze niet nog meer Chemo Kaspers kon verdragen. Verwarring. Wat moet je doen? Er is twijfel bij iedereen, maar om telkens over de twijfel te praten, daar wordt niemand beter van. Dan maar het nieuws positief de wereld in slingeren, want de behandeling is gewoon klaar. Sterker nog, we weten zeker dat Janske de maximale behandeling heeft gehad, want dat gaf haar lichaam zelf aan.
Zo begonnen wij een jaar geleden aan ons nieuw leven. In moderne termen zou dat heten: Familie Beks 3.0 De eerste versie was van voor de behandeling, de tweede tijdens de behandeling en nu zitten we dus in de derde versie. Wat we daaruit kunnen concluderen is dat het wederom een verbeterde versie is. Alle ervaringen uit het verleden zijn meegenomen om tot een verbeterde versie te komen. Nadeel is wel dat we een jaar geleden absoluut niet wisten waar deze versie voor geoptimaliseerd was. En dat maakte het zo moeilijk.
Afgelopen jaar was misschien wel de moeilijkste van de afgelopen drie jaar.
Dat klinkt voor een buitenstaander misschien raar, maar toch is het waar. Twee jaar lang hadden wij geen keuzes. De ziekte van Janske bepaalde voor het gezin wat er gedaan werd. Keuzes stonden in het teken van maar 1 ding. Zoals een lotgenoot schrijft in de Attent van de VOKK: "De gevolgen hiervan achten wij ondergeschikt aan het welzijn van ons gezin."
Er was een groot vangnet voor ons tijdens de behandeling, maar ook na de behandeling stonden veel mensen voor ons klaar. Maar iedereen moet verder, wij ook. En dus werden de gaten in het vangnet steeds groter gemaakt. We struikelden, vielen, bungelden tussen de gaten, maar werden goed in de gaten gehouden dat we niet in de afgrond vielen. We hadden tijd om na te denken, om de schade op te maken, maar vooral om vooruit te kijken. En dat is eng. Twee jaar lang mochten en konden we nog geen dag vooruit kijken. Nu wordt er weer verwacht dat je plannen maakt voor de toekomst, dat je weer droomt en vooral dat je gelukkig bent, want samen zijn we zo'n mooi gezinnetje. Dat klopt, maar ook een gezin met een groot litteken en of we nu willen of niet, dit litteken zal er altijd blijven. Daar moet je dus leren mee om te gaan.
Afgelopen jaar was dus een jaar van de overgang van de wereld die kinderkanker heet, naar de wereld waarin je stapt als je de deur uit loopt. Dit zijn twee totaal verschillende werelden. Je leert mensen op een andere manier kennen. Je hoort het zo vaak, maar ook wij hebben dit helaas op een hele pijnlijke manier, maar gelukkig ook op een hele positieve manier mogen ervaren. Allemaal ervaringen die in de nieuwe versie bewust of onbewust worden meegenomen.
Als je eenmaal in de wereld van kinderkanker bent geweest, kom je daar niet zomaar uit. Dat wil je ook niet. Je hebt teveel verhalen gehoord om zomaar het boek dicht te gooien. Die verhalen hoor je nog steeds, want er overlijden telkens weer kinderen aan kanker. Ook komen er weer kinderen die de diagnose kanker te horen krijgen. Die gezinnen komen dan ook op zijn kop te staan en met name bij een behandeling van twee jaar is deze tijd te lang om te overbruggen met normale regelingen m.b.t. werk, school en je sociale omgeving. Gelukkig kunnen wij met onze ervaringen deze mensen wat steun bieden. Het CD/boekje 'Super Janske' wordt nog steeds besteld en we krijgen hier mooie reacties op. Reacties van ouders waarvan hun kind heel ziek is, maar het boekje en de liedjes zo herkenbaar zijn. Maar ook steun door het lezen van Janske's reisverslag naar een kankervrij bestaan. Nog steeds wordt dit reisverslag dagelijks veel bezocht en krijgen we er mooie en lieve reacties op. Evenals op de site van de Super Janske Club. En dan als laatste natuurlijk niet te vergeten Team Super Janske. Het fietsen en lopen van Alpe d'Huez. Een ervaring die wij nooit meer zullen vergeten.
Het is zo mooi iets terug kunnen doen, want geloof ons, het is zoveel makkelijker om te geven dan te ontvangen.
Gelukkig mogen we concluderen dat het steeds beter met ons gaat. Er komt voorzichtig een ritme in ons leven en alles krijgt een plaatsje. Op school stonden ze klaar voor alle drie de meiden, want ook Lieke en Meike hadden het afgelopen jaar moeilijk, maar ze hebben het toch goed gedaan. Lieke gaat naar groep 4 en Meike heeft haar eerste maanden op school geweldig gevonden. Vol trots gaat ze naar groep 1. Janske blijft nog een jaar langer in groep 2, want ieder kind wil wel eens onbezorgd spelen. Dat is haar nooit gegeven en om haar ook nog verder aan te laten sterken krijgt ze kleuterverlenging. Iets waar ze zelf alleen maar voordelen van in ziet en wij allemaal, want niemand kan een heel leven lang op zijn tenen blijven lopen.
We hebben wel eens beschreven dat het voelde alsof we een vlinder waren die pas uit een cocon kwam. Het duurt lang voor alle kreukels uit de vleugels zijn, maar we hebben wel in de gaten dat het een hele mooie vlinder aan het worden is als deze straks echt gaat vliegen.

Groetjes familie Beks

Lieke wil nog iets schrijven over vrijdag:

Lieke heeft haar c dieploma

• 01 Juli 2012 - 09:45

Marleen:

Heel mooi geschreven. Het wordt een prachtige vlinder, een kleurrijke vrolijke vlinder die overal graag rondfladdert, en heel graag gezien wordt.

Liefs van ons allemaal

• 01 Juli 2012 - 12:57

Gerda:

Ik ben er stil van.
    Verder geen woorden, alleen: geniet van alles, van EN met elkaar!

Lieve groeten,
    Gerda

• 01 Juli 2012 - 18:14

HOI FAM BEKS.
    WAAROM ZOUDEN WIJ NIET KUNNEN GELOVEN DAT HET AFGELOPEN JAAR KEI ZWAAR WAS? NATUURLIJK GELOVEN WIJ DAT WEL.
    DE TWEE JAAR VAN DEBEHANDELING WERDEN JULLIE GELEEEFD

EN HET AFGELOPEN JAAR WERD WEER VAN JULLIE VERLANGT DAT JULLIE JULLIE LEVEN VAN VOOR DE KANKER WEER OPPAKTEN MAAR NU KOMT HET ER ZULLEN MISSCHIEN VAN DIE MENSEN ZIJN .
    MAAR HET IS VOLGENS MIJ OOK EEN IDEE WAT IN JULLIE HOOFD ZIT.
    NATUURLIJK VERTROUWDEN JULLIE HET NIET WIE WEL?
    MAAR OM VERTROUWEN TERUG TE KRIJGEN KOST VERDOMDE VEEL TIJD.
    EN DAN NOG BLIJF JE OP JE HOEDE DAT GAAT NOOIT MEER WEG.
    ALS JE ALS OUDERS FAM. ZO IETS VRESELIJKS HEBT MEEGEMAAKT DAN KAN JE TOCH NIET OP DE OUDE MANIER VERDER?
    JULLIE ZULLEN ER WEL BETER MEE OM KUNNEN GAAN MAAR ZIE HET ALS EEN ROUWPROCES.
    HET VERLEDEN VERGETEN JULLIE NOOIT MAAR NA VERLOOP VAN TIJD VERTROUWEN JULLIE ALLES WEER BETER.
    MAAR NEEM DE TIJD EN DENK NIET STEEDS DAT ANDEREN VAN JULLIE VERWACHTEN DAT JULLIE WEER DE OUDE JOKE EN FERRIE ZIJN VAN VOOR DE KANKER.
    WIE DAT WEL ZEGT DIE KAN JE BETER LATEN VALLEN.
    DIE STAAN NIET DICHT GENOEG BIJ OM ZICH IN JULLIE SITUATIE TE VERPLAATSEN.
    IK BEDOEL PROBEREN WANT NIEMAND KAN VOELEN WAT JULLIE VOELDEN EN NOG VOELEN.
    MAAR BLIJF PRATEN MET DE JUISTE MENSEN.
    EN VERONSCHULDIG JULLIE NIET STEEDS VOOR GEVOELENS DIE NORMAAL ZIJN.
    MAAR NU EEN VRAAG ?
    HEEFT LIEKE HAAR C DIPLOMA?
    EN DAT HUMMEL NOG EEN JAAR MAG KLEUTEREN LIJKT MIJ ERG GOED.
    ZE HEEFT ZICH ZO VOLWASSEN GEDRAGEN DAT EEN JAAR EXTRA SPELEN HEERLIJK IS VOOR JANSKE.
    JOKE EN FERRIE PROBEER NIET STEEDS TE DENKEN WAT ANDEREN VAN JULLIE VERWACHTEN
    DAT MOET UIT JULLIE KOPJES.
    EEN DIKKE VETTE DORRY

• 01 Juli 2012 - 20:35

Willy En Jeanet:

Als ik jullie verhaal leest krijg je weer even het gevoel van zo'n onzeker leven die jullie allemaal geleeft hebben, Het is een hele zware tijden geweest, die jullie allemaal goed zijn doorgekomen.
    Met een lach en met een traan .Als je die paar jaar terug kijkt zijn er meer dingen gebeurd in de Familie,dat besef je later pas.
    Vorig jaar hebben jullie gezweefd tussen 2 werelden,het slecht Kanker en het gezonde gelukkige wereld .
    Het mooie is weer dat jullie in die paar jaar heel dicht bij elkaar gekomen zijn.elkaar kennen en leren kennen in zo'n moeilijke tijd. en ondanks die hele moeilijke periode met beide voeten op de grond gebleven ,Wij zijn heel trots op jullie want jullie zijn een stel toppers,Dat is liefde voor elkaar.
    We zijn jaloers dat jullie zo'n hechte familie en vrienden hadden die de handen in elkaar geslagen hebben.
    Nu ben je weer in het echte leven gekomen net als vroeger ,maar toch sta je nu totaal anders in het leven ,je leeft ook totaal anders je gaat de kleine dingen waarderen die je vroeger niet zag.Je gaat anders genieten dan vroeger , jullie hebben een hele harde leerschool gehad met z'n allen.
    Mensen kunnen over alles klagen ook om de kleine dingen,dat hebben jullie niet meer,omdat jullie met je neus heel hard op de feiten waren gedrukt.
    We hebben heel veel respect voor jullie als Gezin en Familie.
    Wij wensen jullie alle geluk toe in de toekomst ,en dat jullie genieten van de gezondheid,want dat is niet te koop,het is wel het mooiste kado die je als mens krijgt.
    En Janske jij hebt met je ziekte heel veel los gemaakt bij de mensen ,ook bij ons want door jou ziekte die je gehad hebt hebben wij geleerd dat we niet zo moeten klagen dat er wel ergere dingen in de wereld zijn.
    We houden van jullie.
    Nu staat de zomer voor de deur ,geniet met z'n allen en maak er iets leuks van.
    Want nu begint het echte leven weer voor jullie.
    Wie zien ons nog vast en zeker.
    groetjes aan iedereen en tot gauw
    Groetjes Willy en Jeanet

• 02 Juli 2012 - 07:22

Frank En Heidi :

Hallo lIeve familie.

De eerste 2 jaar hebben we alleen van de zijlijn mee mogen maken.
    Daar in tegen hebben we het laatste jaar wel actief deel genomen aan jullie leven.
    Wij hebben de eer gehad om met jullie het laatste stukje naar de top te gaan.
    Wij kuinnen alleen maar zeggen dat we nog steeds trots ben op de hele familie en iedereen om jullie heen. Maar vooral op jullie eigen gezin. Hoe jullie er mee omgaan.... vooral hoe jullie met elkaar om gaan. Alles proberen van de positieve kant te zien en trots zijn op elkaar.

Ga zo door en geniet van je normale leven.
    Fijne vakantie

Lieke Proficiat knap van je dat je in de korte tijd ook nog je c- diploma hebt gehaald.

Groetjes uit Leende

• 02 Juli 2012 - 07:29

Marga Van Zantvoort:

Beste familie.
    Als eerste wil ik Lieke feliciteren met haar zwemdiploma C, wat een geweldige prestatie zeg.

Woorden schieten je tekort als je bovenstaand verhaal leest, toch ga ik een poging doen iets te schrijven.
    Al 3 jaar lang volg ik jullie gezinnetje via deze site en af en toe bij de evenementen die er gehouden zijn.
    Twee jaar lang iedere dag inloggen om te kijken hoe het gaat.
    De berg was hoog en vele malen was het dal diep heel erg diep.
    Het afgelopen jaar was de vooruitgang goed te merken, hoewel er af en toe ook wel weer spanning was.
    In die 3 jaar heb ik alleen maar bewondering gekregen voor jullie gezin , familie en vrienden.
    Wat een kracht ging daar vanuit, ik ben er van overtuigd dat zij jullie die kracht zullen blijven geven, dit is niet iets wat je zomaar los laat.
    Het is fijn te lezen dat Janske een jaar extra mag kleuteren ze heeft zoveel moeten missen en dingen mee moeten maken die een kleuter niet meer hoort te maken. Nu kan ze lekker op haar gemak alle leuke dingen doen die een kleuter hoort te doen.
    Ik wens jullie een hele mooie toekomst toe en alle geluk van de wereld want dat hebben jullie dubbel en dwars verdient.
    Groetjes Marga

• 02 Juli 2012 - 10:37

Jolanda:

wat een mooie woorden , geniet van elkaar ik geloof meteen dat jullie er veel sterker als gezin eruit gekomen zijn.
    heel veel sterkte de komende tijd.

en Lieke van harte gefeliciteerd zo knap om c te halen

ferry, Joke, Lieke,Janske en Meike probeer nu lekker te genieten van de vakantie

• 02 Juli 2012 - 14:23

Ellen Brans:

Wat heerlijk dat het nu weer een normaal leventje voor jullie begint te worden. Eindelijk deze tijd achter jullie laten, met natuurlijk wel alles in de gaten blijven houden, maar ik denk dat Janske nu eindelijk een echte kleuter kan zijn. Hele goede keuze ook om een jaartje lekker langer te genieten van school. Kinderen moeten namelijk al zo snel heel veel kunnen.

Janske, Heel veel plezier in groep twee

Lieke super goed hoor diploma c, zwem mama en papa er maar heel goed uit.
    Meike heel veel plezier op school volgend schooljaar.

• 02 Juli 2012 - 15:24

Tonny En Ger:

Hallo allemaal.
    Super knap hoor,hoe jullie je zo goed staande hebt kunnen houden.
    Alle lof hiervoor,ga zo door.
    Iedereen een hele mooie en plezierige vacantie toegewenst.
    tonny.

• 02 Juli 2012 - 17:45

HOI FAM BEKS.
    IK DACHT HOE WETEN DE MENSEN DAT LIEKE DIPLOMA C HEEFT.
    TOEN VIEL HET KWARTJE EN ZAG IK PAS HET BERICHTJE.
    SUPER MEISJE NU AL DRIE DIPLOMA,S
    IK HEB ER MAAR TWEE EN DIE ZIJN VERLOPEN.
    EEN DIKKE VETTE FIJNE DAGEN DORRY

• 02 Juli 2012 - 19:27

Gerrie Verhoek:

Kippenvel en tranen.... (Zo herkenbaar alleen dan vanuit een ander uitgangspunt...)
    Wens jullie alle geluk in jullie "nieuwe" leven!

• 03 Juli 2012 - 18:30

Linda Goorts:

Wat hebben jullie dat mooi geschreven!
    Nog heel veel geluk samen..

• 06 Juli 2012 - 16:20

Vera:

Ik zie er wel een boek in! De gave om dit hele gebeuren zo mooi te verwoorden is er een om even bij stil te staan. Ik geloof meteen dat veel mensen kracht putten uit jullie reisverslag en alle dingen die jullie verder ondernemen. Reserveer ook nog altijd wat kracht en energie voor de wat zwaardere dagen, dan komt ook dat weer goed. Jullie mogen trots zijn op jullie meiden, die het zo goed doen op school. Maar wees ook trots op jullie zelf omdat jullie ook dat laatste restje energie steeds weer uit jullie tenen wisten en weten te halen. Ik heb er nog steeds veel bewondering voor.

Vlieg vlinder, in de zon, in de regen, hoog en laag. Vlieg beter, mooier en langer naarmate je meer oefent. Vlieg soms alleen en soms met anderen. Rust op tijd uit op het mooiste blad. Laat de wind je strelen en de zon je verwarmen!! Enjoy!

• 07 Juli 2012 - 15:33

HOI KE 3 EN ALLE LEZERS.
    WAT BOFFEN WIJ MET HET WEER.
    AL EEN VAKANTIEWEEK GOED WEER .
    DE ANDERE WORDEN OOK WEL GOED HOOR.
    STAAT JULLIE ZWEMBAD AL OP???????
    IK BEN WEER AAN HET FIKKEN GESLAGEN
    LEEK MIJ TOCH BETER VOOR JULLIE?
    HUMMEL HEB JIJ AL LANGE STAARTJES?
    BEN JIJ MEIKE IN AAN HET HALEN MET GROEIEN?
    LIEKE HEB JIJ NOG WEL EENS ZO,N SUPERVLECHT?
    JOKE EN FERRIE GAAT HET WAT BETER MET JULLIE GEMOETSRUST IK WEET NIET OF HET GOED GEBRUIKT IS DAT WOORD MAAR JULLIE WETEN WAT IK BEDOEL.
    VERA WAT HEB JIJ EEN VET VERSJE OP DE SITE GEZET VAN EEN VLINDER GOED HOOR.
    VERDER WEET IK NIKS MEER DIT WAS EEN TUSSEN DOORTJE.
    EEN KEI GAAF WEEKEND VERDER EEN FIJNE VAKANTIE VOOR ALLE VOLGELINGEN .
    EEN DIKKE V ETTE DORRY.

• 08 Juli 2012 - 12:03

Grietje De Boer:

lieve mensen ikben de oma van een kleindochter die ook zo ziek geweest is en nu al 5 jaar verder is. al 10 jaar word over 1 maand het blijft in je leven of je het wilt of niet. ik wens jullie heel veel gezond heid en GELUK groet een oma

• 11 Juli 2012 - 06:56

Judith&Ron,Wout,Sien:

Lief gezin;

Ergens, achter in een donker woud

heeft een rups een cocon om zich heen gebouwd.

Het eeuwige kruipen maakte haar vreselijke moe,

ze sleepte zichzelf naar dit veilige plekje toe.

In haar cocon heeft ze kracht en warmte gekregen

maar voelde zich ook eenzaam en kon zich niet bewegen.

In de cocon bleef ze klein.

Diep in haar hart wilde ze graag een vlinder zijn.

Ze is alleen bang voor de enorme verandering die ze zal ondergaan

En voor wat haar straks te wachten zal staan.

Dapper als ze was besloot ze zich aan de natuur over te geven

En te vechten voor een gelukkig leven.

Ze voerde in haar cocon een zware strijd.

Ze raakte de controle over haar lichaam en leven kwijt.

Op een dag scheen er een zonnestraaltje door haar cocon.

Dit was het moment waarop voor haar een nieuw leven begon.

Ze ontpopte zich in de warmte van de zonnestralen.

Ze voelde dat dit de bron was waar zij echte liefde kon halen.

Haar kleurrijke vleugels spreidde ze uit in het licht.

Ze genoot van haar vormen, een prachtig gezicht,

Ze vloog over zeeën, langs bergen, door dalen

Ze rustte op bloemen en durfde nectar te halen.

Ook hield ze van de sterren en vloog graag bij nacht

De aangename stilte heeft haar tot eindeloze dromen gebracht.

De wereld lag voor haar open, ze voelde zich vrij.

Diep in jouw hart zit deze vlinder…………..die vlinder dat ben jij!

Knuffel van ons!

• 11 Juli 2012 - 15:13

HOI DE HELE KUDDE.
    JUDITH WAT EEN MOOI GEDICHT .
    PAST ERG GOED IN HUN SITUATIE.
    NOU HUMMEL EN FAM REGEN DAT IS NIET ZO FIJN.
    MAAR WE HEBBEN ALLEMAAL EEN DAK BOVEN ONS HOOFD EN SPEELGOED ONDER DAT DAK.
    ALLE SCHAPEN IN HEEZE HADDEN VANDAAG HELE LEUKE PONCHO,S AAN.
    DE BOER HAD EEN VOLLE KAR MET HEEL VEEL KLEUREN.
    HIJ RIEP WIL JE ER EEN VOOR PACO?
    IK ZEI HEEL GRAAG .
    EN TOEN KOOS PACO EEN APPELTJES GROENE GEEN ROZE.
    HIJ ZEI IK BEN IN DE BLOEI VAN MIJN LEVEN DUS GEEN ROZE DAT VIND IK NIET STOER .
    ZO KWAM DE HOND DROOG THUIS EN IK ZEIKNAT.
    MAAR ALLE GEKHEID OP EEN STOKJE ER IS GOED WEER OP KOMST MAAR DAT KAN NOG EVEN DUREN.
    IK HOOP DAT TOCH IEDEREEN GENIET POSITIEF BLIJVEN DAT DEDEN JULLIE OOK HE, HUMMEL .
    EN DAT WAS HEEL WAT MOEILIJKER NONDE JU WAT EEN TROPENJAREN DE LAATSTE DRIE JAAR.
    MAAR JULLIE ZIJN AAN EEN NIEUWE START BEGONNEN DAT MOET LUKKEN DAT WEET IK GEWOON.
    NU ALLEMAAL EEN FIJNE VAKANTIE EEN DIKKE VETTE DORRY DIE VAN DE FANTA

• 13 Juli 2012 - 21:23

Joli Claes:

Ha Ke3 en familie

Wat kun je nou nog zeggen na het gedicht van Judith en familie.
    Daarin is alles gezegd op een prachtige manier.
    Ik kan alleen maar zeggen: Alle geluk en liefde voor de toekomst.

Lieke, proficiat met je C-diploma.
    Is dit je laatste of volgen er nog meer?

Dikke kus van ons. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx